Vizuál

A bécsi múzeumnegyedben jártunk

2012.07.15. 07:03
Ajánlom
Semmi barátságtalan térelrendezés vagy csinosra vágott növények. A bécsi Museumsquartier (MQ) úgy néz ki nagyon jól, hogy közben nem akad meg a torkunkon. Nem kell vigyázban állni, nagy hozzáértéssel állat vakargatni, vagy lila ködökben tévelyegni a míves művészet előtt. Lehet viszont elnyúlni a színes fekvő alkalmatosságokon, jókat enni és inni, flangálni a múzeumok között és betérni oda, ahova tetszik. Mi is így tettünk: megnéztük mi újság a Kunsthalléban, a Mumokban és a freiraum quartier 21 nevű nemzetközi kiállítótérben. Végeredményben pedig három kis ajánló formájába öntöttük személyes impresszióinkat. BÉCSI BESZÁMOLÓ 2.

(bn)

Pop and the Sixties - szeptember 2-ig

Kifejezetten nem rossz élmény Warhol Jagger-sorozata előtt állni, vagy meredni a sok pöttyös Lichtensteinekre: a Mumok pop art kiállítása több emeleten és hatalmas falakon lógatja a műfaj túlismert és kevésbé népszerű darabjait. A pop art lazasága, sokszorosított tutti frutti ízű rágógumi hangulata viszont máshol keresendő. Itt történelem, precizitás van. Semmi színes puff fotelek, vagy legalább egy kis pszichedélia, úgyhogy mi is gyorsan összefoglalunk. Az irányzat az ötvenes évek közepén, az Egyesült Államokban és Angliában indult és később a hatvanas évek művészi kifejezésmódjának egyik legfontosabb eszköze lett. A téma szigorúan a hétköznap, a fogyasztás, a tömegkommunikáció és a reklám - a fogyasztói társadalmat a művészek vagy piedesztálra állították vagy erősen kritizálták. Eszerint járja körül a korhangulatot a Mumok is, hatalmas kék pók, Batman és Robin, sárga telefonkagyló, apró szabadságszobor vagy rózsaszín koponya formájában. Ha csak kicsit is fogékony valaki erre a világra, mindenképpen térjen be nyáron a Mumokba még a fagyi előtt.

(kzs)

A Kunsthalle ezúttal a cirkusz varázslatos, abszurd, távoli és mégis nagyon hétköznapi világát állítja a középpontba. Egy párhuzamos univerzumot, ahogy a cím is mutatja (Circus as a Parallel Universe), mely tele van rendkívüli és meglepő figurával, állatokkal, trükkökkel és az annyira vágyott szemfényvesztéssel. A számtalan híres 20. századi alkotó között ott lebeg Chaplin, Fellini és David Lynch szelleme is a kiállítótérben. A cirkusz mint párhuzamos világ a filmnek, az irodalomnak és a képzőművészetnek is projekciós felületévé vált, a metaforikusság egy különösen alkalmas terepévé. Az akrobatákon és a különböző állatokon kívül a bohóc figurája az, melynek összetett alakja folyton a jó és a rossz, a vicces és a szomorú között ingadozik, és ez az eldönthetetlenség folyamatosan inspirálja a művészeket. Cindy Sherman ismert bohócfotója, Peter Blake clown kosztümje, Anna Kolodziejska plafonról hosszú hózentrógeren lógó fekete bohóccipője mind felidézik a gyerekkor kedvelt figuráját, mely extrém megjelenésével és viselkedésével egyszerre vonzza és taszítja is a gyerekszemet. A kiállítás sok korszakot és műfajt ölel fel, ám mintha nem teljesen döntené el, hogy ebben a hatalmas témában milyen irányt is követ. Ugyanakkor érzékletesen mutatja be a cirkusz metaforikus jelentésének változását, a század során egyre erősödő szimbolikusságát.

(nb)

Robotika a ruhákban - Utópikus design-tech testközelből

Okos telefon a zsebben, intelligens hűtőszekrény a konyhában, beszélő GPS a kocsiban - mind-mind olyan technológiák, melyek életünk szerves részét képezik, ugyanakkor kétkedve húztuk volna a szánkat, ha technofil ismerősünk pár évtizeddel ezelőtt azt meséli, miképp érjük el az általunk épp szükségesnek tartott szolgáltatást még egy idegen városban is mindössze három gombnyomással. A Technosensual - Where fashion meets technology nevet viselő tárlat, mely egyszerre tölti be a design-center és az alkalmazott tudásközpont funkcióját, azt mutatja be, a designerek és technikusok együttműködve milyen kapcsolódási pontokat találhatnak a jövő divatját és a technológiák jövőjét illetően, és hogy ebben az érdekes találkozásban milyen befolyással bírhat a technológiai változás érzékeinkre és gondolkodásunkra vagy épp hogyan értelmezi újra ruháink által takart érzékiségünket.

És hogy pontosan miképp néz ki és mit tud egy intelligens ruhadarab? A koprodukciók többsége bár nem volt sikertelen, az öntisztító ruhaneműt még nem sikerült feltalálni. Ellenben a tárlat során találkozhatunk a hazug beszédet áramütéssel büntető hidegvérű kosztümmel, egy az átlátszóságát az érintések finomsága és személyessége alapján színt változtató kisestélyivel, aranyszínű, kötött pulcsival tele cipzárral ami igaziból a beépített szenzorok révén dj-pultként is használható a számok le és felkeveréséhez vagy egy ütött-kopott világháború korabeli kabáttal, mely szakaszról szakaszra meséli el egykori tulajdonosának élettörténetét. S bár az ötletek nagyrészt betudhatók utópikus gondolatburjánzásoknak és kifutástalan fantazmagóriáknak, a kivitelezés igencsak kedvre való tud lenni a hagyományos múzeumi terekhez szokott átlagmagyar számára, ugyanis a kiállított smart-textílikák mindegyékében érvényesül az a 21. századi alaptézis, miszerint korunk technológiái az interaktivitásra épülnek, azaz a felhasználói élmény elképzelhetetlen a felhasználói interakció nélkül. A ruhainstallációkat legtöbbször maga a látogató kelti életre, de legalább is fizikális kölcsönviszonyba lép velük minden alkalommal.

A Technosensual ismertetőjében az áll, hogy az intelligens divat, vagyis a ruha eredeti használati értékeit meghaladott, valamilyen technológiai funkcionalitást magukon vagy magukban hordozó textilneműk kora nem unatkozó designerek talajtalan és utópikus merengése, hanem adekvát válaszok a közeli jövő potenciális problémáira. Bár a tárlaton akadtak elrugaszkodottabb, olykor inkább kellemesen megnevettető mintsem komolyan vehető elképzelések, maga az elgondolás miszerint pár évtizeden belül a minitechnológiák és mikroszenzorok hadjárata olyan technológiasemleges felületnek vélt területeket is meghódíthat majd mint saját ruhaneműink, nem hagyható figyelmen kívül, sőt kifejezetten érdemes elgondolkodni azon, hogy ezek a kütyük milyen befolyással bírhatnak a jól öltözöttségről, az intimszféránkról és a kényelemről alkotott eddigi képzeteinkre. Aki betér a quartier21 ingyenesen látogatható nemzetközi kiállítótermébe, jó pár évtizednyi (vagy csak évnyi?) előnyre tehet szert a fejtegetésben.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Így búcsúztak a pályatársak Edita Gruberovától

A hetvennégy éves korában elhunyt, világhírű koloratúrszoprán, Edita Gruberová elvesztése nemcsak a közönséget sújtotta le, kollégái is fájó szívvel emlékeztek meg róla.
Könyv

Dsida Jenő négysorosára is licitálhatunk a dedikált könyvek online aukcióján

Az Antikvárium.hu számos bibliofil kötetet kínáló árverésén több érdekességet is találunk, többek között Babits Mihály, Juhász Gyula, Szabó Dezső, Molnár C. Pál, Márffy Ödön, Szép Ernő kézjegyével ellátott köteteket. A 223 tételre október 24-ig lehet licitálni.
Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Színház

5 ígéretes független színházi előadás

Az ősz hagyományosan hemzseg az új bemutatóktól, csak kapkodjuk a fejünket a sokszínű a kínálat láttán, mi viszont most olyan előadásokat ajánlunk, amelyek talán kevesebb figyelmet kapnak a kőszínházak műsorával szemben. Szubjektív válogatásunkban szerepelnek klasszikus művek, izgalmas életutak és kortárs dráma is.
Vizuál

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

Kávéba öntött művészet

A tavalyi Mizo Art Coffee népszerűségén felbuzdulva a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria ismét festők alkotásaival teszi élvezetesebbé a kávézást, a Mizo Coffee Selection új, limitált kollekciójában 30 festmény kapott helyet.
Vizuál magazin

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Vizuál ajánló

Kiállítás nyílt az SZFE-blokád eddig nem látott fotóiból

A Freeszfe Egyesület szervezésében megvalósuló tárlat az egyetemfoglalás 71 napjába enged betekintést, eddig nem látott felvételeken keresztül.
Vizuál ajánló

Két új Almodóvar-filmmel jön a Spanyol Filmhét

A válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete. Október 26-án debütál új filmje, a Párhuzamos anyasorsok, és két további alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmnek rendezője, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmnek producere volt. 
Vizuál hír

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.