Friedrich Dürrenmatt Az ígéret című regényének motívumain alapszik Fehér György 1989-ben készült ikonikus alkotása, amely feje tetejére állítja a krimi konvencióit. A Haumann Péter által megformált felügyelő egy gyermekgyilkosság-sorozat elkövetője után nyomoz, az elsőszámú gyanúsított öngyilkosságát követően azonban hamarosan lezártnak tekinti az ügyet. Nyomozótársa szerint ugyanakkor a gyilkos még él, ezért kibérel egy benzinkutat, ahol egy kislányt felhasználva akarja csapdába csalni a tettest.
A kivételes műgonddal készült alkotásban a fordulatos cselekmény helyett a köd és a szürkeség a meghatározó.
Ez a különleges, apokaliptikus atmoszféra a bűneset és a nyomozás által kiváltott lelki terhek pontos vizuális tükre. A filmből nem derül ki pontosan, hol és mikor játszódik a történet, valamint a gyilkosságot és a tettest sem látni. Az alkotás egy kortalan, elhagyatott létállapotot jelenít meg, ahol már semmi sem egyértelmű, és amelyet
gyakran hasonlítottak Tarkovszkij és Bresson világához.
Jellegzetes kortárs zenéjét, melyet speciális, felerősített zörejezés, tengeralattjáróra emlékeztető búgó hangok jellemeznek, Vidovszky László, az Új Zenei Stúdió egyik vezéralakja komponálta.
Fehér György Szürkület című filmje, amelyben Tarr Béla konzultánsként vett részt,
az áramlatot elindító Kárhozat mellett a korszak filmművészetét jelentősen meghatározó „fekete széria” legmarkánsabb darabja lett.
A Szürkület különdíjat nyert a Magyar Filmszemlén, majd 1991-ben a locarnói fesztiválon Gurbán Miklós operatőri munkáját ismerték el Bronz Leopárddal. Gurbán Miklós nemcsak e bravúros felvételeket készítette, hanem a film felújításában, a fényvilág rekonstrukciójában is részt vett. A restaurálás a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum és Filmlabor hosszú távú filmfelújítási és digitalizálási programjának keretében készült el 2022-ben.
Fejléckép: Fehér György: Szürkület (Fotó/Forrás: Inkey Alice/NFI)