Vizuál

A betű hatalma

2013.12.07. 07:00
Ajánlom
Design Tett - Társadalomformáló dizájn Kassák Lajos munkásságában címmel nyílt kiállítás az óbudai Kassák Múzeumban. Az összeállítás egyfajta kiegészítésként működik az állandó tárlat mellett, amely Kassák életművét mutatja be a kezdetektől az emigráció évein át az utolsó munkákig. KRITIKA

A Design Tett-kiállítás kurátora Csatlós Judit szándéka szerint a kritikai dizájn elméletek felől közelítve mutat be válogatást a Kassák Múzeum gyűjteményéből. "A dizájn mint a kritika eszköze, a társadalom megváltoztatására használja a tervezés mechanizmusait, logikáját és aktivitását, miközben szem előtt tartja a társadalmi felelősségvállalást, a fenntarthatóságot, a hátrányos helyzetű csoportok érdekeit, valamint érzékeny az egyenlőtlenségek és a hatalmi viszonyok kérdésére."

A kiállítás címe talán túl nagyot akar markolni, mikor a társadalomformáló dizájnt említi. Nincs kétség afelől, hogy a dizájn képes formálni a társadalmat, segítheti például a szociális integrációt a formatervezés által, vagy megreformálhat egy teljes gondolkodási folyamatot, mint a "design thinking", melynek metódusait egyre több, progresszív vállalat is követi és alkalmazza. Mert a dizájn sokkal inkább jelent egyfajta szemléletet, folyamatot, mint egy konkrét, kézzelfogható dolgot. Ma azonban sokszor dizájn alatt egy szép lámpát értünk, vagy egy jól megszerkesztett magazin esetében is azt mondjuk, hogy milyen "dizájnos", pedig ez a használat rendkívül leegyszerűsíti mindazt, amit a dizájn valójában jelent. Ennek a kiállításnak a kapcsán is inkább beszélhetünk a vizuális kommunikáció olyan elemeiről, mint tipográfia vagy tördelés semmint általánosságban a dizájnról.

Ettől függetlenül a tárlat különösen időszerű témakört boncolgat, mivel ma már reklámok és kreatív anyagok nagyszámban "ömlenek" a felhasználóra a különböző médiumokból.  A kreatív szakmák ezen részei (mint a tipográfia, logótervezés, reklámplakátok) olyan önálló, sokszor  már inkább művészeti kategóriaként kezelt jelenségekké váltak, amelyek átszövik a vizualitás uralta mindennapjainkat. Nem véletlen, hogy ma már külön szakmává (és tananyaggá) vált az, hogy hogyan lehet vizuálisan kommunikálni. A kiállítási anyagból és a hozzáfűzött kurátori kiegészítésekből egészen megdöbbentően kép rajzolódik ki arról, ahogy Kassák a maga előrelátó módján felfedezte a tipográfiában rejlő lehetőségeket. A tárlat bemutatja, hogyan alakult ki egy egészen másfajta nyelv a TETT, a MA, a DOKUMENTUM és a MUNKA című folyóiratokban, amely idővel alkalmassá vált arra, hogy olyan hozzáadott jelentéstartalommal bírjon, amely sok esetben felülírhatta a verbális tartalmat.

Kassák ugyanis nemcsak ideológiai szempontból különböztette meg baloldali, avantgárd lapjait a kor kulturális folyóirataitól és napilapjaitól, hanem azok megjelenésével is merőben új irányt vett.

A MUNKA című folyóirat például főként a fiatal munkások és az értelmiség lapja volt, melyben a sokszor tárgyilagos, számadatokra épülő írások mellett megjelentek az adott problémával foglalkozó objektív képanyagok is. Ezek, tárgyilagosságuk ellenére, elsősorban az érzelmekre próbáltak hatni. Ezzel pedig elkezdődött egy olyan korszak, amelynek hatását máig érezhetjük és tapasztalhatjuk. Kassák a MA című folyóiratában fejtette ki először, a jó reklámplakát és tipográfia alapelveit. "A cím fontos" kijelentése, legalább olyan gyakran idézett (és pont olyan igaz is), mint a kommunikációelmélet olyan alaptézisei, hogy "nem lehet nem kommunikálni" vagy a mcluhan-i gondolat, miszerint a "médium maga az üzenet".

A tipográfia naiv korszaka tehát ebben az időben végleg lezárult, a címlapok, a tördelés, a betűtípusok, a szerkesztés és a képanyag sem egyszerű kötelező formaként jelent meg a folyóiratokban, hanem ugyanolyan fontos és jelentős kommunikatív funkcióval rendelkezett, mint maga a szöveg. A DOKUMENTUM-ban az új tipográfia már programmá nőtte ki magát, és magában hordozta a mindent átformálni kívánó, radikális, avantgárd szellemiséget.

A kiállítási anyagban jól tetten érhető, ahogyan a bécsi emigráció évei (1920-26) csak még erőteljesebb változásokat hoztak Kassák életművében. Már nemcsak a szöveg alapegységét jelentő betűkkel kísérletezett, hanem a mondatok, szövegrészek elhelyezése is kilépett a megszokott formájából. Kassák egyre inkább elvetette a lineáris szövegszerkesztési elvet, illetve a szimmetrikusságot. A szavakat és mondatokat úgy szerkesztette, hogy azok képként is működjenek, ami által az alapgondolatokra tudott ráerősíteni. Ezzel nemcsak a szöveg társadalmilag elfogadott formáját kérdőjelezte meg, hanem az ismeretszerzés tradicionális módját is. A korszakot sok szempontból jellemző konstruktivizmus itt is tetten érhető, hiszen a szöveg (akár verbális, akár vizuális értelemben) olyan egységekből áll össze, melyeket tudatosan kell felépíteni a legkisebb alkotóegységektől kezdve.

A múzeumban látható tárlat részletesen bemutatja Kassák életművét a tipográfia területén. A téma iránt fogékony látogatók olyan megkapó installálási megoldásokat találhatnak, mint például a teljes falat betöltő tipográfiai "térkép", amely bemutatja a korban használatos betűtípusok sajátosságait. Külön erénye a kiállításnak, hogy a laikusként érkező látogató számára a kísérő szövegek érthetővé teszik a látottakat és rávilágítanak a különböző összefüggésekre. Az időszaki kiállítás mellet az állandó tárlat is megtekinthető, mely tökéletesen megfelel eredeti célkitűzésének, miszerint igyekszik emléket állítani a 20. század egyik kiemelkedő magyar alakjának, akit az irodalomban betöltött szerepe mellett igazán még csak most kezd el felfedezni magának a képzőművészeti világ.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János, Falusi Mariann, Szinetár Dóra és Járai Máté is azt üzeni: Jobbulást!

Sztárok összefogásával született meg a PIROS ORR bohócdoktorok JOBBULÁST! című dala, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy nézzünk másképp a betegségre. Kulka János, Falusi Mariann, Szinetár Dóra és Járai Máté is feltűnik a dal videoklipjében.
Vizuál

Magyar film napja: ingyenesen nézhetjük újra Makk Károly és Darvas Iván emlékezetes alkotásait

Április 25. és május 4. között tíz klasszikust nézhetünk újra ingyenesen a FILMIO-n, a Nemzeti Filmintézet egyúttal a száz éve született Makk Károlyra és Darvas Ivánra is emlékezik.
Zenés színház

Mozart, Beethoven és Wagner áll a Magyar Állami Operaház következő évadának fókuszában

A Magyar Állami Operaház 2025/26-os évada 385 előadással várja a közönséget, köztük hét új bemutató, harminchatféle repertoár-előadás, tizennégyféle gyermek- és ifjúsági produkció, valamint több mint két tucat koncert és dalest szerepel.
Színház

9 kihagyhatatlan előadás az idei MITEM kínálatából

20 ország 27 társulatának 30 előadása látható a 12. Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozón, azaz a MITEM-en. A nemzetközi fesztivál, amelynek helyszíne a Nemzeti Színház, április 25-én kezdődik, és egy hónapon át tart.
Színház

Elhunyt Galkó Balázs

75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színművész, rendező – adta hírül családja. Egész életét végigkísérték a versek, fia is egy költeménnyel búcsúzott tőle.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Szabadság, sebesség, átalakulás – az autózás és a fotográfia összefonódását mutatja be a Mai Manó új kiállítása

Az autók világát állítja középpontba az Americana – Válogatás Pálfi György fotógyűjteményéből című fotókiállítás. Az április 23-án a Magyar Fotográfusok Ház – Mai Manó Házban megnyílt tárlaton számos világhírű művész képe szerepel.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Tükör

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal arról ír, hogyan, és legfőképpen, miért indít háborút a mesterséges intelligencia ellen, pusztán egyetlen darab tükör segítségével. 
Vizuál hír

Cannes-ban versenyez Kenyeres Bálint rövidfilmje

A magyar rendező No.3 (The Spectacle) című alkotásával száll versenybe az Arany Pálmáért a világ legrangosabb filmfesztiválján. A rövidfilmet több ezer nevezés közül választották be a legjobb tizenegy közé.
Vizuál ajánló

Magyar film napja: ingyenesen nézhetjük újra Makk Károly és Darvas Iván emlékezetes alkotásait

Április 25. és május 4. között tíz klasszikust nézhetünk újra ingyenesen a FILMIO-n, a Nemzeti Filmintézet egyúttal a száz éve született Makk Károlyra és Darvas Ivánra is emlékezik.
Vizuál ajánló

Megéri beköltözni az Uránia moziba a magyar film napján

Közönségtalálkozókat és emlékvetítéseket rendeznek a magyar film napján, április 30-án a budapesti Uránia moziban, ahol a közelmúlt sikerei mellett klasszikus alkotásokat, valamint dokumentum- és ismeretterjesztő filmeket is műsorra tűznek.