Vizuál

A brit művészeti piac milliárdos fenegyereke ma 50 éves

2015.06.07. 06:52
Ajánlom
„Szerettem volna, ha megálljt parancsolnak, de senki nem állított meg." A kortárs műtárgykereskedelem leghíresebb provokátora, a leggazdagabb angol képzőművészként jegyzett különc szupersztár ma ünnepli születésnapját. A botrányos műveiről és kijelentéseiről híres Damien Hirst június 7-én ötvenéves.

Munkásosztálybeli szülők gyermekeként jött a világra Bristolban 1965-ben. Tizennyolc évesen költözött Londonba, ahol a nagy múltú Goldsmith College művészeti főiskola hallgatója lett. A nyolcvanas évek Angliájának művészeti légkörét unalmasnak tartotta, ezért maga köré gyűjtötte évfolyamtársait, hogy más úton járva érvényesüljenek. 1988 nyarán a kelet-londoni Dockland kikötőjének egyik raktárépületében megszervezték a Freeze (Fagy) című csoportos kiállítást, ahova Nicholas Serota, a Tate Gallery igazgatója és a neves reklámguru-műgyűjtő, az iraki származású Charles Saatchi is ellátogatott. Itt voltak először láthatók Hirst pötty-képei, amelyek a kiállítás után még két évig lógtak az elhagyott épület falain.

Ekkor született meg a kilencvenes évek brit művészeti életét meghatározó, később Young British Artistsnak nevezett csoportosulás. Később még két nagyszabású kiállítást szerveztek. Hirst itt állította ki először A Thousand Years nevű installációját, amely az élet és a halál kapcsolatát hivatott bemutatni. Charles Saatchi rendelte meg ötvenezer fontért Hirst következő nagy dobását, az 1991-es Physical Impossibility of Death in the Mind of Something Living (A halál fizikai képtelensége egy élő tudatában) nevű alkotást. Hirst - Saatchi finanszírozásával - 6 ezer fontért vásárolt egy az ausztrál partoknál kifogott cápatetemet, amit formaldehidbe tett, majd adott címet adott a műtárgynak. A tartályban lebegő tigriscápa 2004-ben 6,5 millió fontért (kb. 12 millió dollárért) kelt el. Hirst 1993-ban szerepelt a 45. Velencei Biennálén, és ettől kezdve nemzetközileg elismert művész lett. A hirtelen jött siker együtt járt a művész kicsapongó életmódjával, amely a bulvársajtó figyelmét is felkeltette, többek közt olyan provokáló gesztusaival, amikor nyilvánosan próbált egy égő csikket dugni péniszébe, végül sikertelenül.

1995-ben elnyerte az ötven év alatti brit vizuális művészeknek járó díjat, a Turnert az Anya és gyermeke szétválasztva című művéért. Ez egy félbevágott tehénből és egy félbevágott borjúból állt, hatalmas üvegtartályba és formaldehid oldatba helyezve. A sokat vitatott művészről negyvenéves korában már úgy beszéltek, hogy ő gyakorolja a legnagyobb hatást a művészet világára.

2007-ben a White Cube galériában állította ki az For the Love of God  (Isten szerelmére) című, 8601 gyémántból kirakott emberi koponyát, amelynek becsült értéke 50 millió font. A rengeteg felhasznált ékkő miatt abban az évben 15 százalékkal megemelkedett a gyémánt világpiaci ára. 2011-ben ő tervezte a Red Hot Chili Peppers I'm With You című albumának borítóját, majd The Complete Spot Paintings, 1986-2011 címmel földrészeken átívelő kiállításokat szervezett. Festészete leginkább ezekről a minimalista, pöttyöket ábrázoló képeiről ismert - saját bevallása szerint ő maga mindössze öt ilyet készített el, a többit pedig az asszisztensei. A kiállításon 331, kémiai vegyület címével ellátott vásznon jelentek meg a nevezetes pöttyök. A képeket a világon mindenfelé, összesen tizenegy Gagosian-galériában lehetett látni egyszerre.

Rekordot is felállított, hiszen a londoni Tate Modernben több mint 460 ezer látogató volt kíváncsi retrospektív önálló kiállítására, amely a galéria történetének legtöbb érdeklődőt vonzó önálló tárlata volt. Ennek tükrében érdekes Hirst egyik korábbi kijelentése, melyet 1996-ban David Bowie-nak tett: "Soha életemben nem fogom megmutatni az alkotásaimat a Tate Modernben. A múzeumok csak halott művészeknek valók".

2014-ben tizenegy millió euróért kelt el az az aranyszegélyű tartályban elhelyezett, aranyozott mamutcsontváza, amelyet a hagyományosan megrendezett cannes-i amfAR AIDS-gála jótékonysági árverésére készített. Az Eltűnt, de nem feledjük című háromméteres alkotás Hirst formaldehidben tartósított cápájához és kettévágott tehenéhez csatlakozik Természettudományi sorozatának újabb darabjaként.

Manapság az Egyesült Királyság leggazdagabb élő művésze, a The Sunday Times szerint vagyona 215 millió font, csaknem nyolcvan milliárd forint. "Csak azt szerettem volna megtudni, hol vannak a határok, de felfedeztem, hogy határok nem léteznek. Szerettem volna, ha megálljt parancsolnak, de senki nem állított meg" - nyilatkozta egyszer. Életrajzának megírásával James Fox újságírót bízta meg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.