Vizuál

A bűn és bűnhődés feketedoboza – kritika a Tárról

2023.02.15. 16:40
Ajánlom
Todd Field új filmje azt sugallja, hogy a földi életben csupán részigazságokat, a valóság kis szeleteit ismerhetjük meg, ezért jobb lenne, ha az ítélkező szerepét nem vállalnánk fel önként és dalolva.

Felkavaró lélektani dráma egy zsenitudattal küszködő művészről? A cancel culture ellentmondást nem tűrő logikájának kritikája? Természetfeletti pszichológiai thriller? Az intézményesített hatalmi viszonyok természetrajza? Az elitizmus finom karikatúrája? Mi akar lenni egész pontosan Todd Field legújabb filmje, a Tár? Szemmel láthatóan mindegyik olvasatban rejtőzik némi igazság, de pusztán csak annyi, hogy egy-egy címkét rá lehessen aggatni. Enigmatikus, titokzatos történet, olyan, akár egy feketedoboz, amelynek legbelsejébe bárhogy is szeretnénk, sohasem nyerhetünk betekintést.

A rendező jól érezhetően nem akart nyíltan és konkrétan problematizálni sem általános emberi tragédiákat, sem pedig konkrét társadalmi ügyeket. Első ránézésre ez kihagyott ziccernek is tűnhet, nézőként könnyen lehet hiányérzetünk a film végeztével. Nesze semmi, fogd meg jól! – én legalábbis ezt gondoltam, amikor kijöttem a moziból, sőt még napokon át.

Csakhogy a Tár az a fajta „alattomos” történet, amely néhány nap múlva, az éjszaka leple alatt, észrevétlenül kúszik vissza az emberhez,

beférkőzi magát a gondolatai közé, és kérdéseivel nyugtalanít újra meg újra. Mi is volt ez az egész? Miféle sikolyok és természetfeletti hangok repesztették meg a főhős addig nyugodt, sikerre ítélt életét? Hol húzódik képzelet és valóság határa? Bűnös-e Lydia Tár? És bűnös vagyok-e én, ha megkérdőjelezem a bűnösségét?

image51-154034.jpg

Jelenet a Tár című filmből (Fotó/Forrás: Focus Features)

A film elején egy hosszú, körülbelül negyedórás interjút kell végignéznünk a főszereplővel, Lydia Tárral (Cate Blanchett), aki a történet szerint a nemzetközi komolyzenei élet prominens zeneszerzője és karmestere. A túlnyújtott expozíció célja, hogy nézőként rögtön megérthessük Tár művészi nagyságát. Már csupán a riporter bevezetőjéből is kiderül, hogy szinte lehetetlen felsorolni mindazt, amit karrierje során elért, később pedig hallhatjuk nyilatkozni is, amiből megértjük, hogy egy nagy műveltségű, végtelenül magabiztos emberről van szó, aki gond nélkül veszi az akadályokat az alapvetően férfiak dominálta zenei életben. Ebből a jelenetből aztán megtudjuk azt is, hogy élete eddigi legfontosabb koncertjére készül, amely során egy nagyzenekarral fogja felvenni Mahler 5. szimfóniáját, az utolsót, amit még nem rögzített. Ha elkészül, ez lesz karmesteri életművének ékköve.

Todd Field története lassan csordogál csak tovább, látszólag jelentéktelen eseményeken keresztül követhetünk nyomon a művész életét. Betekintést nyerünk magánéletébe vagy részt vehetünk egy tanóráján, ahol kissé pikírt, de azért meggyőző módon küld el melegebb éghajlatra egy diákot, aki kidobná az ablakon a teljes Bach-életművet, mivel a zeneszerző szerinte nőgyűlölő volt. Tár álláspontja természetesen az: a művész magánéletét külön kell kezelni az életműtől. Mindez persze egy film, csehovi dramaturgiával, vagyis:

minden egyes elejtett mondatnak, apró gesztusnak később jelentősége lesz,

ha csak annyi is, hogy képmutatáson kapjuk a főhőst, ami időről-időre megesik.

ezgifcom-gif-maker3-092613.jpg

Cate Blanchett a Tár című filmben (Fotó/Forrás: UIP-Duna Film)

Tár élete ugyanis fokozatosan válságba kerül, egy tragédia pedig látszólag végleg kettétöri a karrierjét. Lassú bukás, a csúcsról a mélybe – a felszínen pusztán ennyinek tűnhet Todd Field drámája. Pedig ennél jóval több van benne.

A Tár a szinopszisa szerint „a hatalom változó természetét” mutatja be. Nos, ez a mondat legalább olyan titokzatos, mint maga a történet. A forgatókönyv ugyanis telis-tele van résekkel, amelyeket nézőként nekünk kell a saját elképzeléseinkkel megtölteni. Például ilyen a főszereplő bukásának oka is: a film utal rá ugyanis, hogy a nő szexuális szolgáltatásokért cserébe segítette fiatal diáklányok előmenetelét, akik pedig ellenszegültek, azoknak hátráltatta karrierjét.

A film ilyen módon beszél az intézményesített hatalom személyiségtorzító erejéről, és megmutatja, a vezető beosztásúak miért gondolhatják azt, hogy nekik többet szabad, mint másoknak. Ugyanakkor nem látjuk a teljes képet, azt, pontosan mi történhetett a múltban, csak félmondatokból ismerhetjük meg. És nem kell hozzá nagy fantázia, hogy úgy töltsük ki a hiányzó részeket, hogy a karmester felmenthető legyen. Felvetődik tehát a kérdés: valóban bűnös-e Tár? (Akár jogi, akár erkölcsi értelemben.) Todd Field némileg kicsavart módon azonban azt is megmutatja, hogy az szintén egyfajta visszaélés, amikor a cancel culture élharcosai nemhogy bírósági ítéletet, de vádemelést sem várnak már meg, ha felmerül valaki bűnössége – gondolkodás nélkül kiűznék még a Naprendszerből is.

Vajon az nem a modernkori hatalmi túlkapás egyik formája-e, hogy gyakorlatilag egy hashtag-kampánnyal könnyűszerrel tönkretehetjük akár egy ártatlan ember életét is?

Ez talán jól megvilágítja, miért nehéz egyféleképpen magyarázni ezt a történetet: provokál, hogy töltsük ki a hiányzó réseket a saját gondolatainkkal, ugyanakkor rögtön elbizonytalanít, hogy lehetséges-e egyáltalán teljesen kitölteni ezeket.

image2-154035.jpg

Jelenet a Tár című filmből (Fotó/Forrás: Focus Features)

Ezt az érzést pedig valamiféle misztikum folyamatos lebegtetésével erősíti fel a rendező. Például a történet egésze során titokzatos zajokat – sikolyokat, rezgéseket, mély, dübörgő basszust – hallunk a háttérből, amelyek a filmben egyértelműen csak Tár számára észlelhetőek. Halljuk őket, de nem tudjuk, honnan erednek.

Talán zenei zsenijének bizonyítékai volnának? Esetleg elfojtott félelmei dübörögnek tudattalanja vaskapuján?

A film alapján mindkét válasz helyesnek látszik.

Todd Field sajátos narratívájának az egyik következménye, hogy bár ígér zenei katarzist, mégsem adja meg a nézőnek. Egy pillanatig sem kapunk valódi, átélhető igazolást Tár zsenijéről. Helyette csak azt látjuk, ahogy a nő folyamatosan fenntartja és újrateremti saját imázsát, a zenei elit pedig természetesen asszisztál hozzá. Ami újabb nyitott kérdést hagy maga után: valóban egy zsenit látunk-e, vagy valakit, akit pusztán zseninek kiáltott ki a kora? Végső soron érthető, miért nem állt bele ebbe sem a rendező, hiszen ha erre magyarázatot adott volna, a mű titokzatossága is csorbult volna.  

Cate Blanchett egyszerűen ámulatba ejtő a karmester szerepében.

Egyik pillanatban veszedelmes és könyörtelen, míg máskor kifinomult és elbűvölő, amikor kell, akkor pedig hízelgő és esendő. Épp olyan, amilyennek egy zsenitudattal megvert embert elképzelnénk. Újfent bizonyítja, hogy napjaink egyik legeredetibb és legsokoldalúbb színésznője – ezt jóeséllyel az Oscar-gálán is elismerhetik hamarosan.

image61-154035.jpg

Jelenet a Tár című filmből (Fotó/Forrás: Focus Features)

Todd Field filmje tehát nem azt mutatja meg, amire sokan számítottak. Úgy festi le a korunkat, hogy közben visszautasítja, hogy nyíltan megvallja, mivel ért egyet és mivel nem. Azt sugallja, hogy a földi életben csupán részigazságokat, a valóság kis szeleteit ismerhetjük meg – márpedig ha így van, akkor igaz ez a bűn és bűnösség kérdésére is. Ezért talán jobb lenne, ha az ítélkezést nem vállalnánk fel folyton folyvást, önként és dalolva.

A Tár remek korrajz, amely talán tíz évvel ezelőtt még értelmezhetetlen lett volna, a mai ember számára viszont revelatív élmény lehet, igaz, előtte érdemes hagyni, hogy leülepedjen bennünk. Van belőle valami Stanley Kubrick megszállottságából és David Lynch intuíciójából, ami brutális kombináció. Első ránézésre meglepő, hogy hat Oscar-jelölése között a legjobb film és a legjobb rendezés kategóriája is szerepel. A Tár narratív megoldásaiban ugyanis erősen különbözik azoktól az alkotásoktól, amelyeket az amerikai filmakadémia általában díjazni szokott. Jó, hogy változnak az idők.

Tár

amerikai dráma, 158 perc

Rendező: Todd Field
Forgalmazó: UIP-Duna Film
Premier: február 16.

Fejléckép: Jelenet a Tár című filmből (Fotó/Forrás: Focus Features)

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

Kapcsolódó

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.

Az emberek csodálatosak – kritika A bálnáról

Az emberek csodálatosak – kritika A bálnáról

A bálna nem a legjobb, de a legszebb filmje Darren Aronofskynak, aki végső soron hitet tesz az emberiség mellett. Nagyon nagy csodának kellene történnie, hogy Brendan Fraser ne kapja meg érte az Oscar-díjat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Szász Júlia társulati tag lesz a Vígben, Brasch Bence elszerződik

Megtartotta évadzáróját a Vígszínház. A 2025/26-os évadtól Szász Júlia, Kovács Tamás és Sághy Tamás csatlakozik a társulathoz, míg Bach Kata, Brasch Bence, Dino Benjamin, Kövesi Zsombor és Stohl András vendégművészként dolgoznak tovább a teátrumban.
Színház

Székely Kriszta vezetésével folytatja a Katona – jövőre Hamletet rendez ifj. Vidnyánszky Attila

15 év után utolsó teljes évadát zárta a Katona igazgatójaként Máté Gábor. Székely Kriszta igazgatói pozíciójáról június 25-én szavaz a Fővárosi Közgyűlés. A jövő évadban rendez ifj. Vidnyánszky Attila mellett Bodó Viktor, Ascher Tamás és Tarnóczi Jakab is.
Színház

Bagossy Júlia Bergmant, Szikszai Rémusz Parasztoperát rendez a Radnótiban

Megtartotta évadzáró társulati ülését a Radnóti Színház. Hat bemutató lesz jövőre, Bagossy Júlia, Szikszai Rémusz és Nagy Péter István is rendez. A következő évadtól kezdve Krisztik Csaba és Katona Péter Dániel csatlakozik a társulathoz.
Klasszikus

Rajna Martin: „Fischer Ádámmal rendkívül inspirálóak a beszélgetéseink”

Konzis kora óta jár a Wagner-napokra, valósággal rajong a zeneszerzőért. Rajna Martin előbb korrepetitorként és Fischer Ádám asszisztenseként csatlakozott a Müpa neves fesztiváljának csapatához. Rajna Martin-interjú.
Színház

Kolovratnik Krisztián: „Színházamra találtam a Játékszínben”

A nézők 2024/25-ben is szavazhattak kedvenceikre a Játékszínben. Az Évad színésznője Gubik Petra, az Évad színésze pedig Kolovratnik Krisztián lett, aki lapunknak arról is beszélt: a színházban jobbnál jobb szerepek találják meg egymás után.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Dokumentumfilm készül a száz éve született Makk Károlyról

Tíz dokumentumfilm, egy rövidfilm és három animációs alkotás gyártását támogatja a Nemzeti Filmintézet. Az Aranycsapatról, a száz éve született Makk Károlyról, a II. világháború utáni hollandiai gyermekmentő akcióról, valamint Fazekas Mihály és Brunszvik Teréz életéről is készül dokumentumfilm.
Vizuál ajánló

5+1 kihagyhatatlan program a Magyar Mozgókép Fesztiválon

Június 18. és 21. között Veszprémben, Balatonfüreden és Balatonalmádiban rendezik meg a Moz.Go – Magyar Mozgókép Fesztivált. A vetítések mellett számos különleges kísérőprogram is várja a vendégeket, ezekből választottuk ki azokat, amelyeket szerintünk semmiképp sem érdemes kihagyni.
Vizuál hír

Francia film kapta a fődíjat az Annecy Filmfesztiválon

A világhírű animációs szemlén az Arco című alkotás hódította el az Annecy Kristályt. A fesztiválon idén díszvendégországként ünnepelték hazánkat, a hat nap során csaknem nyolcvan magyar filmet vetítettek teltházzal.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Tarvágás

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy sajnálatos aktualitás kapcsán ír arról, hogyan alakult át teljesen a Holdvilág-árok és környezete. 
Vizuál hír

Új filmet forgat Pedro Almodóvar

Az Oscar-díjas spanyol rendező Keserű karácsony című filmje a gyász feldolgozásáról szól, valamint arról, hogy az élet és a fikció néha elválaszthatatlanul összekapcsolódik.