Mesterjátszma
Márta és István az utolsó menekültvonattal próbálja elhagyni Magyarországot '56 novemberében. A fiatal pár mellett az egyház felbecsülhetetlen értékű ereklyéi is a nyugati határ felé tartanak, amelyek útját B-ből, a katolikus papból a hatalom emberei kínzással próbálják kiszedni. A szereplők történetei egy mindent eldöntő sakkjátszma során keresztezik egymást, ahol már nemcsak a kincsek sorsa, de a szerelmesek élete is a tét. Tóth Barnabás harmadik nagyjátékfilmje Stefan Zweig Sakknovellájának szabad adaptációja.
Úgy tudom, fiatalon te magad is sakkoztál. Ismerted a Sakknovellát?
Jó emlékként gondolok vissza rá. A nagyszüleim tanítottak meg játszani. A Sakknovellát nem ismertem korábban, a felkészülés alatt olvastam előszőr.
Hogyan kerülték kapcsolatba Tóth Barnabással?
Már láttam korábban a filmjeit, de az első személyes találkozó egy filmes eseményen volt.
Amikor elolvastad a Mesterjátszma forgatókönyvét, mit gondoltál róla?
Nagyon inspiráló volt. Olvasva élhettem át azt, amit a nézők a moziban első nézésre. Tele volt fordulatokkal, jó színészi feladatokkal. Örültem, hogy felkért rá.
Úgy tudom, még a forgatási szünetekben is sakkoztál. Miért?
A forgatások alatt sokat kell várni, készenlétben lenni. Ezekben a szünetekben pont kéznél volt egy sakktábla és egy női FIDE mester Szurmay-Palotai Piroska személyében, így kihagyhatatlan lehetőség volt.
Azt olvastam, A besúgóra való felkészüléskor olyan filmeket néztél, amelyek hasonló történelmi pillanatban játszódnak. Most milyen filmeken keresztül próbáltál felkészülni?
Most is néztem filmeket, amelyek ebben a korszakban játszódnak, de máshogy zajlott a felkészülési folyamat. Nagyon sokat próbáltunk a Magyar Sakkszövetség termeiben, akkor még csak székekkel lemodellezve egy vasúti kocsit. Élveztem ezeket a próbákat a partnerekkel, Barnával és Lindával (Lisztes Linda, a rendező munkatársa – a szerk.). Jó volt közösen gondolkozni és irányba rakni a jeleneteket.
A karaktered, István, egy igazi lázadó, részt vett az ’56-os felkelésekben, és az utolsó vonattal próbál Nyugatra jutni a barátnőjével. Hogyan közelítettél hozzá? Milyen ember ő?
Szerintem nagyon elvhű ember. Van egy pillanat, amikor lehuligánozzák a filmben, és ha nem is a megfelelő kommunikációs stílusban, de nagyon keményen kiáll azért, amiben hisz, a forradalom jelentőségében és abban vállalt szerepében, büszke rá. Barnabástól is olyan instrukciókat kaptam, amelyek a határozottság felé terelték a játékom.
István sokszor keményszívűnek mutatkozik, talán még a néző szimpátiáját is elveszti egy-egy pillanatra, még ha jó cél is vezérli. Ez szándékos volt?
Természetesen.
Sokkal érdekesebb, emberibb egy figura, ha nem csak egyvalamilyen.
Még akkor is, ha emiatt elveszíti az iránta érzett szimpátiát a néző szemében.
Az egyik nagyszülőd politikai fogolyként nyolc évet töltött börtönben az ötvenes években. A családi történetek valamiképpen segítettek a felkészüléskor?
Sokat meséltek már a film előtt is, hogy mi történt a kommunizmus alatt a családban. Így betekintésem volt nagyon személyes történetekbe, és ezeken keresztül megismerhettem jobban azt a kort és hogy hogyan is zajlottak a dolgok. Ezek biztosan segítettek.
Olyan remek színészekkel dolgozhattál együtt ebben a filmben, mint Hajduk Károly, Szirtes Ági vagy Mácsai Pál. Milyen élmény volt velük forgatni?
Számomra nagyszerű. Teljes értékű partnerként kezeltek, és
nagyon jó volt figyelni, hogyan dolgoznak, mennyire koncentráltak és egyszerre nyitottak játék és az egész forgatás közben.
Örülök a közös munkának.
Váradi Gergely és Péterfy Bori a Mesterjátszma című film forgatásán (Fotó/Forrás: JUNO11 Distribution )
A film a konkrét ’56-os kontextus ellenére sok mindenről beszél: szerelemről, lázadásról, a hatalom kiszolgálásáról, a hit erejéről, az emberi psziché törékenységéről vagy épp a halálról. Amikor először láttad a filmet egyben, mi fogott meg benne leginkább?
Én ebben a kérdésben elfogult vagyok. Istvánnak nagyon fontos Márta, ő a szerelme, a közös jövőjükért cselekszik a filmben. Így az én feladatom is az volt, hogy megkeressem a személyes tapasztalataimból azokat az érzelmeket, amelyek például az egyik utolsó jelenetben megmutatkoznak. Nekem személyesen arról a pillanatról szól a film.
Tudod objektív szemmel értékelni az alakításodat? Kinek a visszajelzésében bízol?
Miskolcon láttam először, és
ott elég gyorsan el tudtam engedni, hogy magamat nézem, ami szerintem a filmet dicséri.
Sok olyan ember van, akinek bízom az észrevételeiben: család, barátok, kollégák, de annak is örülök, ha valaki, akit látta, elmondja a véleményét.
Negyedik alkalommal játszottál főszerepet filmben vagy sorozatban. Mi az a tapasztalat, amit hasznosítani tudtál a korábbi forgatásokból?
Már nem volt annyira ismeretlen a forgatási helyzet, hogy miként zajlik, a sok új ember, az, hogy akkor is tudom, mi történik, amikor nem forog a kamera, egyszóval rutint kaptam az előző forgatásoktól, amitől sokkal biztosabban tudok működni.
Játszottál már ’48-as forradalmárt, nyolcvanas évekbeli besúgót és ’56-os felkelőt. Mintha lenne itt valamiféle mintázat.
Lehet, hogy vannak egyfajta, a régies korokba illeszthető vonásai az arcomnak, jelenlétemnek. De nem tudom, kiben milyen asszociációt keltek.
Van olyan karakter, amit nem volt még módod filmben eljátszani, pedig nagyon szeretnéd?
Rengeteg. Mindegyik figura más, mindegyiknek van egy története, egy élete. Izgalmas megismerni vagy elképzelni ezeket a sorsokat.
A besúgó körül rengeteg bizonytalanság volt az elmúlt egy évben, az utolsó hírek alapján azonban számíthatunk folytatásra. Történt előrelépés azóta?
Nem sokat tudok róla. Reménykedek egyelőre én is, hogy lesz folytatása, amit hallottam, az nagyon izgalmasan hangzott, szívesen folytatnám. Reméljük, sikerül úgy alakulniuk a dolgoknak, hogy legyen következő évad.
Mesterjátszma
magyar pszichothriller, 90 perc, 2023
Rendezte: Tóth Barnabás
Írta: Tóth Barnabás és Fonyódi Tibor
Producer: Szurmay János, Szabó Máté, Ruzsinszki Ádám, Agnes Fernandes és Nikolits György
Forgalmazó: JUNO11 Distribution
Premier: november 9.
Fejléckép: Váradi Gergely a Mesterjátszma című film forgatásán (Fotó/Forrás: JUNO11 Distribution)