Vizuál

A diagnózis elkészült, a kérdés, mihez kezdünk vele

2023.09.19. 15:50
Ajánlom
A Magyarázat mindenre talán kevésbé szól a nézők szívéhez, mint Reisz Gábor korábbi alkotásai, de legalább olyan fontos. A rendező filmjével bizonyítja: ahhoz, hogy megtaláljuk a megoldást a társadalom kettészakítottságára, legelőször a miérteket kell megértenünk, és elfogadnunk, hogy a gyűlölt „másik oldalon” is emberek vannak.

Reisz Gábor kvalitásait jól mutatja, hogy bár eddig mindösszesen két nagyjátékfilmet rendezett, szinte misztikus várakozás előzte meg legújabb alkotását, főként azután, hogy kiderült, a Magyarázat mindenre című drámáját a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon mutatják be. A szemléről végül az Orizzonti (Horizontok) szekció legjobb filmjének járó díjával távozhatott.

Korábbi munkái (VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan, Rossz versek) megjelenésüket követően rövid időn belül kultfilmekké váltak, aminek oka valószínűleg az lehet, hogy mindkét történet általános hangulatjelentés volt korunk Magyarországáról, úgy, hogy közben lehengerlően személyesek is maradtak.

A rendező mindkét moziban a mágikus realizmus határát súroló, metaforikus eszközökkel jelenítette meg egy komplett generáció felnövésélményét,

egy olyan országban, amely maga is átmeneti állapotban vesztegel, évtizedek óta. Hősei éppúgy őrlődtek az elavult, értelmetlen berögződések és rossz minták kényszerei, illetve a szabadság megélése között, ahogy az egész ország képtelen megszabadulni a vészterhes múlttól, a bizonytalan jövőtől való félelmében.

742-154415.jpg

Jelenet a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmből (Fotó/Forrás: Cirko Film)

E két filmből teljesen organikusan következik legújabb alkotása, ám a Magyarázat mindenre már jóval kevésbé törekszik a személyes hangvételre, az egyéni lélektani folyamatok ábrázolására, figyelme sokkal inkább az ország politikai klímájára irányul. Története hiába szól látszólag alig néhány ember nézeteltéréséről, azon keresztül félreérthetetlenül a társadalom politikai kettészakítottságáról beszél. 

Ha mondhatunk ilyet, a főhős ezúttal is egy tipikus Reisz Gábor-i karakter, a reménytelenül szerelmes Ábel (Adonyi-Walsh Gáspár). A fiút megbénítják érzései, éppen akkor, amikor az érettségijére kellene készülnie. Olyannyira, hogy a szóbelire figyelmetlenségből úgy veszi fel zakóját, hogy azon ott marad a március 15-én kitűzött kokárda. A fiú végül egyetlen szót sem bír kinyögni a történelemvizsgán.

Hamarosan azonban az ügyből – egy lelkes újságírónak köszönhetően –  országos botrány kerekedik, miután Ábel azt hazudja apjának, hogy tanára a kokárda miatt buktatta meg.

Reisz Gábor körülbelül egy hét eseményeit mutatja meg nekünk a különböző szereplők szemszögén keresztül. Megismerjük először Ábel, majd édesapja, György (Znamenák István), a történelemtanár, Jakab (Rusznák András), illetve a botrányt kirobbantó újságíró, Erika (Hatházi Rebeka) hétköznapjait, és azt is, hogy milyen személyes motivációk sodorják őket bele a botrányba.

magyarazat_mindenre_11-154334.jpeg

Jelenet a Magyarázat mindenre című filmből (Fotó/Forrás: Cirko Film)

Nem véletlen, hogy a rendező elsősorban pont érettségi előtt álló fiatalokat mutat nekünk az ország lélektanának felvázolásakor: Ábel és osztálytársai éppen elhagyni készülnek a gyerekkor biztonságát. Ők azok, akik már sokat értenek a világából, ugyanakkor még mindig ijesztően keveset, ezért a legalkalmasabbak arra, hogy a különböző szekértáborok céltáblái legyenek. Reisz Gábor mintha arra próbálna rávilágítani:

senki sem úgy születik, hogy gyűlöli saját nemzetének bizonyos tagjait, a múltbéli sérelmek mesterségesen öröklődnek tovább generációról generációra.

Ebben a történetben a politika még Ábel legszemélyesebb, legnemesebb érzéseit is megmérgezi. Meglehet, reménytelenül szerelmes, de ez a szenvedésélmény legalább őszinte, igaz és valóban a sajátja – ellenben a politika műbotrányaival.

Reisz Gábor ugyanakkor megértéssel fordul a konzervatív és a liberális oldal felé is: nem a politika tényleges képviselőit mutatja meg, hanem azokat a hétköznapi embereket, akik valamilyen személyes alapélményből adódóan mintegy automatikusan betagozódtak ezekbe a szekértáborokba. Jakab, a történelemtanár, szavai szerint olyan országban szeretne élni, ahol bármire, így a nemzeti öntudatra vagy a regnáló hatalom tevékenységére is szabadon rá lehet kérdezni. Ezzel szemben az édesapát, Györgyöt mintegy kötelezi felmenőinek áldozata, amelyet a szocializmus ideje alatt hoztak meg.

Reisz Gábor felelősségteljes művészhez méltó módon mindkettejüket emberinek mutatja be, felvillantva ugyanakkor a hibáikat is.

Jakab ugyanis hajlamos figyelmen kívül hagyni, mi az, ami más emberek érzéseit sértheti, György pedig könnyedén szemet huny a szívének kedves kormány egyébként álságos politikai húzásai felett.

A film legtökéletesebben megírt, hidegrázós jelenete, amikor a két karakter végre szemtől szemben találkozik. Párbeszédük eleinte látszólag tisztelettudóan, higgadt hangnemben zajlik, mígnem előkerülnek a sérelmek, és szépen lassan belecsavarodnak abba a gyűlöletspirálba, amit leginkább a közélet viták során tapasztalhatunk. Ha le kellene szűkítenünk, a Magyarázat mindenre kulcsfogalma a kettészakítottság és a sértettség mellett még a kommunikációs zavar lehetne. Ez a jelenet ugyanis tankönyvi példája annak, hogyan értjük módszeresen félre egymást akkor, ha csak és kizárólag saját magunkra fókuszálunk egy beszélgetés során. Ezt és a többi, hasonlóképp vitába torkolló jelenetet remekül segíti Becsey Kristóf operatőri munkája, a párbeszédek során ugyanis a néző tekintetét kézikamerával, mindig az adott karakterhez fordulva irányítja. Nem vágnak bele a jelenetekbe, így szó szerint kapkodjuk a fejünket, aminek eredményeképp nemcsak a karakterek között, hanem bennünk is növekedik a feszültség, mintha magunk is két oldal közé szorulnánk.

magyarazat_mindenre_2_foto_Vajda_Reka-154414.png

Jelenet a Magyarázat mindenre című filmből (Fotó/Forrás: Cirko Film)

A történet legszerethetőbb karakterei bizonyára a fiatal színészek, akik kivétel nélkül hitelesen szólalnak meg. Adonyi-Walsh Gáspár méltó Reisz Gábor-i főhős, és remek párja a hihetetlenül autentikus Kizlinger Lillának, aki Jankát formálja meg. Emellett érdemes megemlíteni Hatházi Rebekát is, aki a fiatal, ambíciókkal teli, kissé naiv újságíró szerepében remekel. De a film valamennyi szereplőjét ki lehetne emelni, még az olyan kisebb mellékszerepekben felbukkanó művészeket is, mint például Kocsis Gergely vagy Sodró Eliza, akik hihetetlenül sokat tesznek hozzá ahhoz, hogy ez a történet élővé, kortárssá váljon.

Ahogy Velencében, a díjátadón utalt rá maga is, Reisz Gábor szándéka az volt, hogy felhívja a figyelmet: ne mondjunk le a másik megértéséről és a párbeszéd lehetőségéről. Filmjében ugyanakkor nem vonja le nekünk a következtetéseket, nem fogalmaz meg nyíltan tanulságot, így

azok, akik valamiféle állásfoglalást, ne adj’ Isten végső ítéletet várnak valamelyik szekértáborról, talán egy picit csalódni fognak.

A rendező csupáncsak a diagnózist állítja fel, de ránk bízza, mit kezdünk vele. Talán éppen a Magyarázat mindenre lehet a bizonyítéka annak, hogy a probléma megértése néha fontosabb, mint a megoldás. Mert ne legyenek illúzióink: a diagnózis aggasztó.

magyarazat_mindenre_4_foto_Vajda_Reka-154415.jpg

Jelenet a Magyarázat mindenre című filmből (Fotó/Forrás: Cirko Film)

A Magyarázat mindenre jó eséllyel kevésbé érinti meg a néző szívét, mint Reisz Gábor korábbi alkotásai, már csak azért is, mert 2023 Magyarországán talán csak az nem éli meg nap mint nap ezt az értelmetlen megosztottságot, aki politikailag érdekelt abban, hogy ne vegyen tudomást róla. Revelatívnak ezért nehéz volna nevezni ezt a történetet, az azonban tagadhatatlan, hogy legalább annyira fontos, mint a rendező előző filmjei. Sőt, talán egy hajszálnyival még fontosabb is.

Reisz Gábort képességei rettentő magas polcra helyezik. Egy ideális világban a megfelelő bizottságokban ülők lázas igyekezettel lapátolnák a zsebébe a pénzt, hogy minél több filmet gyártson nekünk. Persze, ez nem egy ideális világ, de azért elviselhető. Talán éppen az olyan emberek miatt, mint ő. 

Magyarázat mindenre

magyar-szlovák dráma, 2023, 151 perc

Rendezte: Reisz Gábor
Forgatókönyv: Reisz Gábor, Schulze Éva
Premier: 2023. október 5.
Forgalmazó: Cirko Film

Fejléckép: Jelenet a Magyarázat mindenre című filmből (Fotó/Forrás: Cirko Film)

„Ebben a helyzetben mindenki veszít” – interjú Reisz Gáborral

Kapcsolódó

„Ebben a helyzetben mindenki veszít” – interjú Reisz Gáborral

„Jó lenne, ha megtanulnánk beszélgetni, és belátnánk végre, hogy valójában nem figyelünk a másikra” – fogalmazott lapunknak Reisz Gábor, akivel legújabb, Magyarázat mindenre című filmjéről beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Tánc

Október 21-én búcsúztatják Novák Tatát

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas magyar koreográfusról nyilvános búcsún emlékezhetnek meg tisztelői, az Erkel Színházban rendezett megemlékezésen.
Könyv

Per Petterson: Tizennyolc évesen azt gondoltam, ha nem válok íróvá, boldogtalan ember leszek

Per Petterson a PesText vendégeként érkezett Budapestre szeptember végén, a programsorozat előtt beszélgettünk vele írói indulásáról, gyermekkoráról, valóság és emlékezet furcsa viszonyáról, valamint az önmagukat megíró regényekről.
Plusz

Grecsó Krisztián tart rendhagyó tárlatvezetést a Közlekedési Múzeum kiállításán

A Magyar Műszaki és Közlekedési és Múzeum Mivel megyünk? – Energiamix a közlekedésben címmel nyitotta meg idén szokásos éves időszaki kiállítását. Október 16-án az ismert író a tárlat ihlette szövegeivel kalauzolja végig a látogatókat.
Klasszikus

Találkozások – zeneszerző-kapcsolódásokra fókuszál az Orosz Zenei Fesztivál

Hatodik alkalommal rendezik meg három városban az Orosz Zenei Fesztivált Szabó Marcell zongoraművész művészeti vezetésével. A program idén a Találkozások témakörére épül, a fesztivált végigkísérők abba tekinthetnek be, hogyan hatottak egymásra a művészek.
Vizuál

A kortárs magyar festészet három generációjának művei töltik meg a Pesti Vigadó tereit

Október 13. és november 24. között lesz látható az Élő Magyar Festészet című nagykiállítás a Pesti Vigadóban. A megnyitón három szakmai díjat is átadnak majd.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

El Greco, Ország Lili és Weöres Sándor előtt is tiszteleg új kiállításán Keserü Ilona

Hommage – Tiszteletadás címmel nyílt kiállítás Keserü Ilona festőművész alkotásaiból a Műcsarnokban. A tárlat a művész számára fontos mesterek, pályatársak, barátok emléke előtt tiszteleg, miközben az életmű legfőbb motívumait is a látogatók elé tárja.
Vizuál hír

Ismét lehet jelentkezni az Esterházy Art Awardra

A kiállítással egybekötött díjátadó 2025. június 5-én lesz, a Ludwig Múzeumban. A pályázat kiírója az Esterházy Privatstiftung. Pályázni online úton, 2025. január 31-ig lehetséges.
Vizuál ajánló

A kortárs magyar festészet három generációjának művei töltik meg a Pesti Vigadó tereit

Október 13. és november 24. között lesz látható az Élő Magyar Festészet című nagykiállítás a Pesti Vigadóban. A megnyitón három szakmai díjat is átadnak majd.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Kiégés

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal két lesújtó tanulmány hatására egy fényképpel illusztrálja az emberiség élelmezési helyzetének aktuális állapotát. 
Vizuál kritika

Ezt a viccet bizony mi értettük félre – kritika a Joker második részéről

Látszólag az egész világ gyűlöli Todd Philips kultikus filmjének folytatását. De vajon mi lehet az oka annak, hogy a rendező elképzelései és a rajongók várakozásai ennyire elmentek egymás mellett?