Kezdjük a legtöbbet elhangzó kérdéssel: eredetiek a budapesti kiállításon látható alkotások? Valóban Banksy készítette őket?
A kérdés ott kezdődik, hogy egyáltalán ki Banksy? Mivel nem tudjuk, ki ő, valójában azt sem tudjuk, hogy ő készítette-e ezeket – ha nagyon teoretikus akarok lenni.
További fotókért kattintson a képre
Banksyről tudni kell – ez szerintem nem jutott el a köztudatba –, hogy rengeteg, vászonra vagy papírra nyomott printje van, több tízezer. Az utcára festett, majd amikor Steve Lazaridesszel összeálltak, kitalálták, hogy printeket készítenek. Eleinte 50-100, később több ezres nagyságrendben.
Az ezredforduló környékén egy autó csomagtartójából árulták a nyomatokat a Turf War tárlatán, 2003-ban pedig ajándékba osztogatták őket.
Ezek közül volt, amit aláírt, és olyan is, amit nem. Az eredetiség bizonyítása egy-egy alkotás esetében egész nyomozást igényelne. A printnél ráadásul nincs is olyan árulkodó jel, mint egy olajfestmény esetében a festék, az ecsetvonások.
Ez egy utazó tárlat, mi készen kapjuk a képeket. Biztosítási szempontból bizonyos dolgokról nem is beszélhetünk. A Betlehemből érkezett műtárgy a miénk, ez sehol másutt nem volt még kiállítva, csak itt látható, ezen szerepel tanúsítvány is.
Ez a kiállítás nem hasonlít arra, amikor drMáriással közösen szerveztek tárlatot a munkáiból, ahova ő beadta a képeit, amiket meg is lehetett venni. Inkább olyan, mint amikor a Frida Kahlo-kiállításra a művek múzeumoktól, gyűjtőktől érkeztek. Ha jól értem, Banksy tiltakozása nem azt jelenti, hogy nem valódiak az alkotások, hanem hogy nem ő adta a műveket.
Pontosan.
A művész engedélye nem szükséges, ha megvásároltad az alkotását.
Kiteheted otthon a faladon, azt csinálsz vele, amit akarsz. Az Art of Banksy kiállítások Steve Lazarides, Banksy menedzserének szervezése, ismeretsége alapján jöttek létre, és utaznak a világban Moszkvától Milánóig. Banksy ezeket nem támogatja, viszont maga is csinál kiállításokat.
Nem ellentmondó a művészeti közeget kritizáló punk műveit ennyire klasszikus keretek közt bemutatni? Banksy ellene megy az establishmentnek, ezt az árverésen önmagát ledaráló kép, vagy az árverést bemutató, „Nem hiszem el, hogy ezek a hülyék megveszik ezt a szart!”feliratú kép is jelzi.
Banksynek van egy olyan üzenete, amit az utcára visz ki.
Nemcsak azért nem tárja fel az inkognitóját, mert illegális tevékenységet folytat – bár ez elég nyomós érv – hanem mert nem magát akarja előtérbe helyezni.
A művészetben az egyik legsarkalatosabb kérdés, hogy ki az alkotó: Rembrandt, Rubens, stb. Egy olajfestménynél ennek van is jelentősége - a printeknél nincs. Amikor Banksy nem fedi fel az inkognitóját, akkor egy brandet épít. Amit ő csinál, a művészeti piac meghackelése, amikor a társadalomnak tükröt tart és a konvenciókkal szembemenő kérdéseket tesz föl, az arról szól, hogy ne kényelmesedjünk bele abba, hogy minden jól van úgy, ahogy van.
További fotókért kattintson a képre
A ledarálással szerintem azt mutatta meg, mennyire illuzórikus az aukciók világa, a tárgyak értéke milyen relatív – ha találsz rá valakit, aki megveszi, akkor annyit ér, de valójában ez mind csak fikció.
És magasabb lett az ára ettől! Ő belülről képes ezt csinálni. Ne felejtsük el, hogy Banksy egy brand! Akkor tudsz valamit a legjobban kritizálni és bombázni, ha benne vagy, a része vagy.
Banksy része a kortárs képzőművészetek. Belülről tart tükröt nekünk, a művészeti világnak, önmagának.
Mintha nem ő lépett volna be a közegbe, hanem a közeg a részévé tette őt. Az általa művészeti sznoboknak gondolt réteg elkezdte értékelni, és befogadta.
Én ennél földhözragadtabb vagyok. Ő egy nagy csapattal dolgozik, épített egy hotelt Betlehemben, ebben működik egy üzlet is. Ezeket fel kellett építeni. Egy bristoli srác, aki kizárólag bristoli fenegyerekként akar továbbra is festegetni az utcán, az nem áll össze egy műkereskedővel, nem kezd el tudatosan kiállításokat és háromnapos gerillaakciókat szervezni Londonban, aztán New Yorkban.
További fotókért kattintson a képre
Az ő művészete egy nagyon tudatosan felépített akciósorozat, ha végignézed. Akkor tudnak ütni az üzenetei, és jutnak el a közönséghez, ha része ennek a közegnek.
Kell egy csatorna. Nem véletlenül dolgozik az utcán is a mai napig, ugyanakkor szerves része a művészeti életnek. (Bár én azt gondolom, hogy nem ő megy már ki graffitizni. Olyat is hallottam, hogy szeret festeni és olajképeket készít.)
Ő volt az, aki a graffitire mint élő művészetre és élő művészeti műfajra felhívta a figyelmet.
A kiállítás célja ismeretterjesztés, edukáció. A fricskák bemutatása. Sokan támadnak azzal, hogy bár Banksy a fogyasztói társadalom ellen szólal fel, mi ezen nyerészkedünk. Magánintézményként behozni egy ilyen tárlatot nem kevés költséggel jár. Milánóban és Moszkvában például állami intézményekben rendezték a kiállítást.
Ő valójában nem kéri, hogy legyenek ilyen tárlatai, amit akar, azt megrendezi magának. Elég ellentmondásos a leárazás vége tábla előtt síró asszonyok és tőle pár méterre a megvásárolható pólók…
Banksynek van erre egy jó kis mondása:
Semmit sem tehetünk a világért, amíg a kapitalizmus el nem bukik. Addig is vigasztalódjunk egy kis shoppinggal.”
Ez a fajta humor, szarkazmus maga Banksy. Ő nem egy fekete-fehér csávó, hanem egy nagyon összetett figura. Erre tökéletes a kiállítás, hogy ezeket a rétegeket felfejtsük. Kicsit nézzünk magunkba is!
The Art of Banksy
Helyszín: Tesla Loft, Kazicnczy utca 21.
Nyitva: február 1-től április 30-ig