Vizuál

A falak Bristolban maradtak

2020.03.02. 18:15
Ajánlom
Budapestre érkezett az Art of Banksy kiállítás, amelyen a kritikus hangú, a társadalmi problémákra hajszálpontos képekkel reagáló street art művész 70 alkotása látható. A kilétét gondosan őrző, graffitijeiről ismert alkotó saját maga tiltakozik az ellen, hogy műveit klasszikus keretek között mutassák be. A kiállítás kapcsán felvetődő kérdésekre a tárlat egyik művészeti kurátora, Laczkovich Borbála, a Godot Kortárs Művészeti Intézet alapító-tulajdonosa válaszolt.

Kezdjük a legtöbbet elhangzó kérdéssel: eredetiek a budapesti kiállításon látható alkotások? Valóban Banksy készítette őket?

A kérdés ott kezdődik, hogy egyáltalán ki Banksy? Mivel nem tudjuk, ki ő, valójában azt sem tudjuk, hogy ő készítette-e ezeket – ha nagyon teoretikus akarok lenni.

További fotókért kattintson a képre

Banksyről tudni kell – ez szerintem nem jutott el a köztudatba –, hogy rengeteg, vászonra vagy papírra nyomott printje van, több tízezer. Az utcára festett, majd amikor Steve Lazaridesszel összeálltak, kitalálták, hogy printeket készítenek. Eleinte 50-100, később több ezres nagyságrendben.

Az ezredforduló környékén egy autó csomagtartójából árulták a nyomatokat a Turf War tárlatán, 2003-ban pedig ajándékba osztogatták őket.

Ezek közül volt, amit aláírt, és olyan is, amit nem. Az eredetiség bizonyítása egy-egy alkotás esetében egész nyomozást igényelne. A printnél ráadásul nincs is olyan árulkodó jel, mint egy olajfestmény esetében a festék, az ecsetvonások.

20200131_111813b-170819.jpg

A Betlehemből érkező Banksy-mű (Fotó/Forrás: Borbély Zsuzsa/Fidelio)

Ez egy utazó tárlat, mi készen kapjuk a képeket. Biztosítási szempontból bizonyos dolgokról nem is beszélhetünk. A Betlehemből érkezett műtárgy a miénk, ez sehol másutt nem volt még kiállítva, csak itt látható, ezen szerepel tanúsítvány is.

Ez a kiállítás nem hasonlít arra, amikor drMáriással közösen szerveztek tárlatot a munkáiból, ahova ő beadta a képeit, amiket meg is lehetett venni. Inkább olyan, mint amikor a Frida Kahlo-kiállításra a művek múzeumoktól, gyűjtőktől érkeztek. Ha jól értem, Banksy tiltakozása nem azt jelenti, hogy nem valódiak az alkotások, hanem hogy nem ő adta a műveket.

Pontosan.

A művész engedélye nem szükséges, ha megvásároltad az alkotását.

Kiteheted otthon a faladon, azt csinálsz vele, amit akarsz. Az Art of Banksy kiállítások Steve Lazarides, Banksy menedzserének szervezése, ismeretsége alapján jöttek létre, és utaznak a világban Moszkvától Milánóig. Banksy ezeket nem támogatja, viszont maga is csinál kiállításokat.

Nem ellentmondó a művészeti közeget kritizáló punk műveit ennyire klasszikus keretek közt bemutatni? Banksy ellene megy az establishmentnek, ezt az árverésen önmagát ledaráló kép, vagy az árverést bemutató, „Nem hiszem el, hogy ezek a hülyék megveszik ezt a szart!”feliratú kép is jelzi.

Banksynek van egy olyan üzenete, amit az utcára visz ki.

Nemcsak azért nem tárja fel az inkognitóját, mert illegális tevékenységet folytat – bár ez elég nyomós érv – hanem mert nem magát akarja előtérbe helyezni.

A művészetben az egyik legsarkalatosabb kérdés, hogy ki az alkotó: Rembrandt, Rubens, stb. Egy olajfestménynél ennek van is jelentősége - a printeknél nincs. Amikor Banksy nem fedi fel az inkognitóját, akkor egy brandet épít. Amit ő csinál, a művészeti piac meghackelése, amikor a társadalomnak tükröt tart és a konvenciókkal szembemenő kérdéseket tesz föl, az arról szól, hogy ne kényelmesedjünk bele abba, hogy minden jól van úgy, ahogy van.

További fotókért kattintson a képre

A ledarálással szerintem azt mutatta meg, mennyire illuzórikus az aukciók világa, a tárgyak értéke milyen relatív – ha találsz rá valakit, aki megveszi, akkor annyit ér, de valójában ez mind csak fikció.

És magasabb lett az ára ettől! Ő belülről képes ezt csinálni. Ne felejtsük el, hogy Banksy egy brand! Akkor tudsz valamit a legjobban kritizálni és bombázni, ha benne vagy, a része vagy.

Banksy része a kortárs képzőművészetek. Belülről tart tükröt nekünk, a művészeti világnak, önmagának.

Mintha nem ő lépett volna be a közegbe, hanem a közeg a részévé tette őt. Az általa művészeti sznoboknak gondolt réteg elkezdte értékelni, és befogadta.

Én ennél földhözragadtabb vagyok. Ő egy nagy csapattal dolgozik, épített egy hotelt Betlehemben, ebben működik egy üzlet is. Ezeket fel kellett építeni. Egy bristoli srác, aki kizárólag bristoli fenegyerekként akar továbbra is festegetni az utcán, az nem áll össze egy műkereskedővel, nem kezd el tudatosan kiállításokat és háromnapos gerillaakciókat szervezni Londonban, aztán New Yorkban.

További fotókért kattintson a képre

Az ő művészete egy nagyon tudatosan felépített akciósorozat, ha végignézed. Akkor tudnak ütni az üzenetei, és jutnak el a közönséghez, ha része ennek a közegnek.

Kell egy csatorna. Nem véletlenül dolgozik az utcán is a mai napig, ugyanakkor szerves része a művészeti életnek. (Bár én azt gondolom, hogy nem ő megy már ki graffitizni. Olyat is hallottam, hogy szeret festeni és olajképeket készít.)

20200131_111907-144304.jpg

Banksy: Krisztus bevásárlószatyrokkal (Fotó/Forrás: Borbély Zsuzsa/Fidelio)

Ő volt az, aki a graffitire mint élő művészetre és élő művészeti műfajra felhívta a figyelmet.

A kiállítás célja ismeretterjesztés, edukáció. A fricskák bemutatása. Sokan támadnak azzal, hogy bár Banksy a fogyasztói társadalom ellen szólal fel, mi ezen nyerészkedünk. Magánintézményként behozni egy ilyen tárlatot nem kevés költséggel jár. Milánóban és Moszkvában például állami intézményekben rendezték a kiállítást.

Ő valójában nem kéri, hogy legyenek ilyen tárlatai, amit akar, azt megrendezi magának. Elég ellentmondásos a leárazás vége tábla előtt síró asszonyok és tőle pár méterre a megvásárolható pólók…

Banksynek van erre egy jó kis mondása:

Semmit sem tehetünk a világért, amíg a kapitalizmus el nem bukik. Addig is vigasztalódjunk egy kis shoppinggal.”

Ez a fajta humor, szarkazmus maga Banksy. Ő nem egy fekete-fehér csávó, hanem egy nagyon összetett figura. Erre tökéletes a kiállítás, hogy ezeket a rétegeket felfejtsük. Kicsit nézzünk magunkba is!

The Art of Banksy
Helyszín: Tesla Loft, Kazicnczy utca 21.
Nyitva: február 1-től április 30-ig

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Kapcsolódó

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?

Az eladása pillanatában megsemmisítette magát egy festmény

Az eladása pillanatában megsemmisítette magát egy festmény

Banksy Lány léggömbbel című képe majdnem egy millió fontért kelt el, amikor beindult a mechanizmus. Az aukciósház most azt próbálja kideríteni, hogy maga a művész ott volt-e és ő kapcsolta-e be az önmegsemmisítő funkciót.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.
Zenés színház

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.
Színház

Otthagyja a Nemzetit Bánsági Ildikó

A színésznő a közösségi oldalán jelentette be, hogy felmondott a Vidnyánszky Attila vezette teátrumban.
Zenés színház

Pietro Mascagni sosem tudta felülmúlni a Parasztbecsület sikerét

Mascagni számos műfajban alkotott: első fia emlékére írt gyászmisét, komponált zongoradarabot, szimfóniát, kantátát, egyházi zenét, dalokat, operettet, sőt filmzenét is, ennek ellenére szinte csak erről az operájáról ismert. Hetvenöt éve, 1945. augusztus 2-án halt meg Pietro Mascagni olasz zeneszerző, a Parasztbecsület komponistája. 
Jazz/World

Két új könyv mesél a hazai popkultúra történetéről

Az NKA Hangfoglaló Program Magyar Könnyűzenei Örökség Megőrzését Támogató Alprogramjának két új, a hazai populáris zenei kultúra múltját kanonizáló könyve is megjelent. Az Azok a régi csibészek és a Hangok és ütemek új kötetei folytatják a sorozat hagyományait. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál portré

Az Apokalipszis most sztárja egy érsek után választotta nevét

Két évig még díszletmunkásként is dolgozott mielőtt Coppola filmje meghozta számára a sikert. Két fia követte őt a szakmában. Martin Sheen amerikai színész augusztus 3-án ünnepli 80. születésnapját. 
Vizuál ajánló

Herceg a vasfüggöny mögül – Róna Viktor kiállítás

A Petőfi Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet új időszaki kiállítását Róna Viktor balettművésznek szenteli.
Vizuál magazin

Angyalszív, Madárka, Evita - Alan Parker legjobb filmjei

Hetvenhat éves korában, július 31-én meghalt Alan Parker angol filmrendező, forgatókönyvíró és producer, akinek nevéhez olyan kult filmek fűződnek mint a Pink Floyd:Fal, az Angyalszív vagy az Evita.
Vizuál Film

75 éve halt meg Csortos Gyula - PORTRÉ

Hetvenöt éve, 1945. augusztus 1-jén halt meg Csortos Gyula, a két világháború közötti korszak egyik legkedveltebb magyar színésze, a Hyppolit, a lakáj című film főszereplője. 
Vizuál interjú

Fontos a fiatal művészek önmenedzselése

„Magyarországon, és persze a legkiemelkedőbb gócpontban, Budapesten a jelenkor művészetével, kultúrájával egy igen behatárolható közeg foglalkozik, és jár el kiállításokra, megnyitókra, előadásokra. Ismerjük egymást látásból, és ezek a személyes kapcsolódások gyakran felértékelhetik az alkotói produktumot” – mondta el Pócs Veronika művészettörténész, a MANK Galériában augusztus 2-ig látogatható kiállítás kurátora. Hozzátette: elengedhetetlen az önmenedzselés, sok energiát kell ebbe is fektetniük a fiataloknak. A 35 éven aluli művészek számára meghirdetett pályázat eredményeként létrejött szentendrei kiállítás munkáinak válogatásakor fontos szempont volt a sokszínűség.