Vizuál

A falra firkálni szabad!

2014.03.13. 06:58
Ajánlom
Engedélyt kaptak a graffitisek, hogy a kínai nagy fal bizonyos részeire felhelyezzék alkotásaikat. A kínai kormány így próbálja elejét venni a további rongálásoknak. De honnan is fakad a graffitizés iránti vágyunk? MAGAZIN

Van, akinek szúrja a szemét, és van, aki művészetet lát benne. A graffitik mindenhol megtalálhatóak, nem kell sokáig keresgélnünk, hogy ráleljünk egy-egy ilyen utcai alkotásra. Noha a jelenség a '60-as évektől terjedt el igazán, már az ókorból is találunk példát falra pingált vagy karcolt gúnyos, sértő ábrákra és szövegekre, amelyek a mai tagek és falfirkák elődei.

Kőkorszaki előképek

De ha már falra festett képekről beszélünk, egészen az őskorig mehetünk vissza, ugyanis már az ősemberek se állták meg, hogy ne hagyják ott kézjegyüket maguk körül. A barlangrajzok alkotói vélhetően mágikus erőt tulajdonítottak a barlang falára felfestett állatképeknek, a megörökítésük által mintegy elejtették a bölény, a mamut és más létfontosságú zsákmányállat lelkét, mielőtt levadászták volna. Számos példát találunk ezekre, amelyek közül kiemelkedőek a Lascaux-i barlangban feltárt leletek, illetve az Altamira-barlang 14 500 éves festményei, amelyek látogatását február vége óta - tizenkét év után - ismét engedélyezték.

Manapság a graffiti, mint street art-álláspontot erősíthetik azok a kulitkus figurák, akik e műfaj révén (is) tettek szert hírnévre. Az egyik ilyen alkotó Keith Haring amerikai pop-art művész, aki 1980-tól kezdett el fehér krétarajzokat készíteni a New York-i metrómegállók fekete papírral leragasztott, használaton kívül álló hirdetőtábláira. Ezzel Haring tömegeket tudott elérni alkotásaival, hasonlóan az ismeretlen személyazonosságú brit graffiti-művészhez, Banksy-hez, akinek alkotásai társadalom-, és nem ritkán kormánykritikusak is, és nem korlátozódnak kizárólag Nagy-Britannia utcáira.

Noha sokan vannak, akik nagyra értékelnék, ha reggelre egy eredeti Banksy díszítené házuk tűzfalát, a tevékenység ennek ellenére illegális marad, tehát vandalizmusnak tekintendő, létrehozóit pedig a törvény bünteti. A magyar büntető törvénykönyv szerint a károkozás mértékétől függően akár egytől nyolc évig terjedő szabadságvesztés is kiszabható.

Nagy fal, nagy élvezet

Néha azonban a megengedés tűnik célravezetőnek. Kínában legálissá tették a nagy fal egyik legkedveltebb, Pekingtől mintegy 70 kilométerre fekvő szakaszának több pontján a graffitizést.

A terület fenntartója korábban számos alkalommal panaszkodott a turisták által hagyott feliratokra, amelyek rendszeres eltávolításuk ellenére is a nagy fal "állandó részévé" váltak. A többnyire angol és kínai nyelvű feliratok, absztrakt aláírások és színes rajzok nemcsak esztétikailag zavaróak, hanem rongálják is Kína jelképét, eltávolításuk pedig jelentős kiadásokat ró a fenntartóra.

Vonzó falfelületek persze mindenütt akadnak. "Falak mindenhol vannak, és firkálással elkezdhetjük lebontani őket" - hirdeti a graffitisek egyik ars poeticája, és erre láthatunk is élő példát, gondoljunk csak a berlini falra, amelynek megmaradt szakaszai az azokon található alkotásokkal együtt váltak megőrzendő mementóvá.

A falra felírt névjeggyel (throw-up) a graffitis azt jelzi a világnak: itt jártam. A második világháború idején a katonák a falon hagyott jelekkel üzenték meg társaiknak, hogy az adott épületet már "megtisztították".

Tiszta fal, rendes ház?

Létezik egy különleges technikája is a graffitinek: amikor a felületen lévő szennyeződés eltávolításával hoznak létre képeket. Ezt angolul "reverse graffiti"-nek nevezik. Ráadásul jogilag sem támadható az, ha valaki - ha csak részben is - letakarít egy közterületen álló falfelületet. Időnként viszont épp a graffiti-alkotások tesznek egy városrészt elviselhetővé. A Haas & Hahn nevű holland alkotópáros azzal vált híressé, hogy időről időre a világ legnyomorúságosabb - és egyben legveszélyesebb - helyein vernek tábort, hogy falakat, házakat, tereket és egész utcákat beborító gigászi festményekkel vigyenek színt a szegénynegyedek világába.

Graffitis bandák néha hosszú órákat töltenek azzal, hogy a lehangoló, sivár falakat elviselhetőbbé tegyék. Ugyanerre hazai példa is adódik: a Színes Város Csoport évek óta küzd a szürke, unalmas falak felszámolásáért országszerte.

A művészi önkifejezési vágy minden időben felszínre akar törni. Példa erre a kijevi tüntetéssorozat, amelynek helyszínén, a parlament és a kormány épületének helyet adó Hrusevszkij utca épületeinek falain egy idő után megjelentek az ukrán irodalom nagy alkotóinak portréi, kicsit másképpen ábrázolva: a nagy ukrán költő, Tarasz Sevcsenko a falfestményen kendővel takarja el az arcát, Ivan Franko költő, író védősisakot, Leszja Ukrajinka költőnő pedig gázálarcot visel. A portrékat a Sociopath művésznéven alkotó street-art művész készítette.

A tiltott gyümölcs

Még ha helyenként enyhülés is mutatkozik a törvényhozók irányából, a graffiti vélhetően nem fog egyhamar bevonulni a legális művészeti irányzatok közé - és kérdés, egyáltalán akar-e? A műfajhoz erősen kötődő "törvényen kívüliség" egy olyan pluszt jelent az alkotóknak, amely elvesztése talán a graffitizés lényegét ölné ki. Előfordulhat, hogy a megengedő törvények hatására egy idő után teljesen eltűnnek a graffitik? Avagy éppen ellenkezőleg, mindent ellepnek majd? Ez se elképzelhetetlen, mint ahogy történt is pár gondolatkísérlet ebben az irányban. Befejezésül álljon itt e színes, új világ víziója:

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Színház

Schell Judit negyvenes férfiakkal néz farkasszemet a Tháliában

Valló Péter először rendez bohózatot: a Legszebb férfikor magyarországi ősbemutatóját december 14-én tartják a Thália nagyszínpadán.
Klasszikus

A Kertész házaspár tiszteletére alapított díjban részesült Váradi Gyula

Idén első alkalommal adták át a Kertész Imre és Kertész Magda emlékére alapított díjat, amelyet a Virtuózok felfedezettje, Váradi Gyula vehetett át.
Klasszikus

Triók hangszerekre és akadémiákra

Novemberben izgalmas nemzetközi kortárszenei eseménynek ad otthont a Zeneakadémia. Mi alakulhat ki három fiatal, kortárs zenében jártas művész és négy római zeneszerző együttműködéséből, ha céljuk a kürtcselló-zongora-trió repertoárjának bővítése? A Trio Inception november 11-i koncertje minden szempontból friss zenei élménynek ígérkezik, amelyet kár lenne elmulasztani.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál galéria

Férje betiltotta birodalmában Grace Kelly filmjeit

Az Oscar-díjas amerikai filmszínésznő, akinek élete is egy tündérmesébe illő filmre hasonlított, hiszen filmcsillagból lett valódi, monacói hercegné.
Vizuál hír

Vízipók-csodapók egy tűzfalon

Újabb házfal változott mesésen színessé a tűzfalfestő-csapatnak köszönhetően.
Vizuál ajánló

5 + 1 lírai dokumentumfilm a Verzió Filmfesztiválról

Szubjektív ajánlónkban a kedden kezdődő 16. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál programjából a lírai igénnyel készült dokumentumfilmek és egy új médium, a virtuális valóság alkotásai közül válogattunk.
Vizuál ajánló

Hányféleképpen lehet ábrázolni a valóságot? – Kibővül a Munkácsy-tárlat a Nemzeti Galériában

Újrarendezve, eddig raktárban őrzött alkotásokkal és nemzetközi művekkel kiegészítve nyílik meg november 15-én a Változatok a realizmusra – Munkácsytól Mednyánszkyig című új állandó tárlat, amely a valóság ábrázolásának változásait járja körül.
Vizuál magazin

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.