Vizuál

A festmény, amely alatt valószínűleg Cézanne korai önarcképe rejtőzik csaknem 160 éve

2022.12.20. 16:45
Ajánlom
Egy rutinvizsgálat során derült fény arra, hogy feltehetően Paul Cézanne önarcképe rejlik egyik, 1865-ben készített festménye alatt. A Csendélet kenyérrel és tojással című olajképen az Ohio állambeli Cincinnati Művészeti Múzeum főkonzervátora, Serena Urry fedezte fel, hogy a mű felületén lévő apró repedések – amelyek egy csaknem 160 éves alkotás esetében nem meglepőek – különös módon két konkrét területre koncentrálódnak, és nem egyenletesen oszlanak el a vásznon.

Hogy feltételezéseit beigazolja, Urry egy hordozható röntgenkészüléket hozatott a múzeumba: egy technikus több részben beszkennelte az olajfestményt, ezután pedig Urry Photoshop segítségével digitálisan összefűzte a beszkennelt képsorokat. A fotón fehér foltokat látott, amelyek még több fehér ólompigment jelenlétét mutatták.

Amikor Urry a beszkennelt képet függőlegesen elforgatta, egy férfi arca, szeme, haj- és vállvonala rajzolódott ki sötét foltokban.

A múzeum munkatársai a figura tipikus – az önarcképeknél alkalmazott – testhelyzetéből következtettek arra, hogy maga Cézanne néz vissza rájuk. Ha ugyanis valaki másról készült volna a portré, a figura testét és arcát is teljesen szemből ábrázolta volna a művész.

 

Cézanne több mint két tucat önarcképet készített, azonban szinte mindegyiket 1860 után, és nagyrészt grafitceruzával.

Abban az esetben, ha beigazolódik, hogy a csendéleten tényleg Cézanne önarcképét fedezték fel, akkor ez a festőről készült egyik legkorábbi ábrázolás.

A festményt azonban még további képelemző technikák kell megvizsgálni, Cézanne-szakértőket is bevonva a folyamatba.

A csendélet 1955-ben került be a múzeum gyűjteményébe. A realista ábrázolásmód Cézanne korai képeire volt jellemző, csak később kezdett kísérletezni színesebb palettával, amely végül a posztimpresszionizmus egyik nagy mesterévé tette. A művész az 1860-as évek közepén kezdte kidolgozni a rá jellemző új, „durva” festési technikát, amelynek kivitelezéséhez gyakran festőkést használt.

Az azonban egyelőre még rejtély, hogy a feltételezett önarcképre egy félresikerült kísérlet miatt dolgozott rá vagy esetleg takarékosságból festett ugyanarra a vászonra.

still-life-with-bread-and-eggs-1865jpgLarge-122624.jpg

Paul Cézanne: Csendélet kenyérrel és tojással, 1865, 59 x 76 cm (Fotó/Forrás: Wikipedia)

A múzeum szakértői mindenesetre azt remélik, a kérdésekre hamarosan választ kaphatnak a fejlett szkennelési eljárásoknak köszönhetően.

A multispektrális képalkotással például az emberi szem számára láthatatlan textúrák elemzésével következtetni lehet az ecsetkezelési technikára,

amely újabb információkkal szolgálhat. Egy másik eljárás, a röntgen-fluoreszcencia spektroszkópia pedig segíthet feltárni a képen jelenlévő kémiai elemeket, így

fény derülhet arra, pontosan milyen színű pigmenteket használt a művész.

A festményt május óta vizsgálják a múzeum munkatársai. A közönség december 20-tól láthatja ismét a múzeum kiállítóterében a röntgenfelvétellel együtt, ám ki tudja meddig, mivel a művet hamarosan elszállítják, hogy további vizsgálatoknak vessék alá.

(via CNN)

Fejléckép: Paul Cézanne: Csendélet kenyérrel és tojással, (részlet) 1865, 59 x 76 cm (Fotó/Forrás: Wikipédia)

Értékes Cezanne-képpel bővült a Szépművészeti Múzeum gyűjteménye

Kapcsolódó

Értékes Cezanne-képpel bővült a Szépművészeti Múzeum gyűjteménye

Az akvarellel már a február 13-ig nyitva tartó Cezanne-tól Malevicsig kiállításon találkozhat a múzeum közönsége.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Színház

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Vizuál

A Konklávé és A brutalista tarolt a BAFTA-gálán

Február 16-án este adták át a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) díjait. A londoni gálán a Konklávé és A brutalista című film is négy-négy elismerést gyűjtött be. Mikey Madison, Adrien Brody, Zoe Saldana és Kieran Culkin is díjat vehetett át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Farsangi programokkal vár szombaton a Néprajzi Múzeum

A Néprajzi Múzeum önfeledt szórakozásra biztat, február 22-én családoknak, valamennyi generációnak számos programot kínál, hogy jobban megismerhessük az év legfergetegesebb időszakának, a farsangnak hagyományait.
Vizuál ajánló

Dokumentumfilm készült Leni Riefenstahlról, Budapestre látogat az alkotás világhírű producere

Február 27-én kerül a hazai mozikba a Riefenstahl című dokumentumfilm. A premiert követően, március 1-jén Budapestre látogat Sandra Maischberger világhírű újságíró, műsorvezető, a film producere, aki közönségtalálkozón vesz részt a Művész moziban.
Vizuál ajánló

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Vizuál hír

A Konklávé és A brutalista tarolt a BAFTA-gálán

Február 16-án este adták át a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) díjait. A londoni gálán a Konklávé és A brutalista című film is négy-négy elismerést gyűjtött be. Mikey Madison, Adrien Brody, Zoe Saldana és Kieran Culkin is díjat vehetett át.
Vizuál beszámoló

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.