Vizuál

A festő, aki saját költségén állított ki, és munka mellett alkotott

80 éves Bak Imre
2019.07.04. 16:20
Ajánlom
Július 5-én lesz nyolcvanéves Bak Imre Kossuth-, Herder- és Munkácsy-díjas festőművész, kiváló művész, a nemzet művésze. 

Budapesten született 1939-ben. Reklámgrafikát tanult a Képző- és Iparművészeti Gimnáziumban, érettségi után

a Magyar Képzőművészeti Főiskolára jelentkezett. Felvételije nem sikerült, az Athenaeum Nyomdában lett litográfus szakmunkástanuló,

esténként a Dési Huber Körbe járt rajzolni. 1958-ban felvették a Főiskola reklámgrafika szakára, a második évben a festő szakra váltott, és 1963-ban végezte el.

Bak Imre

Bak Imre

1971 és 1979 között a Népművészeti Intézet képzőművészeti osztályán, az iskolán kívüli vizuális nevelés módszertani kérdéseivel foglalkozott. 1976-tól 1980-ig a Magyar Tudományos Akadémia Vizuális Kultúrakutatás munkabizottságának tagja, 1979-től a Film Színház Muzsika című hetilap tördelőszerkesztője volt. 1987-től 1991-ig az Iparművészeti Főiskola tanára, a Művelődéselméleti és Tanárképző Intézetének igazgatója, 1987-től docens, 1990-től egyetemi tanár. Oktatási tevékenysége mellett művészetelméleti írásai is jelentősek (Vizuális alkotás és alakítás 1977, Partita 1999, A történet folytatódik 2006).

Festői pályája kezdetén nagy hatással volt rá az akkoriban kubista képeket festő Molnár Sándorral kötött barátsága, a svájci Skira kiadó legendás kismonográfia-sorozatának Braque-kötete és a francia intézetből kölcsönzött színes impresszionista filmeken látott Monet- és Matisse-képek. 1962-ben a Szovjetunióba tett tanulmányi útja során a moszkvai Puskin Múzeum és a leningrádi Ermitázs raktárában Matisse, Picasso, Léger és Kandinszkij elzárva tartott képeit is láthatta. Tagja volt Molnár Sándor zuglói lakásán szerveződő művészcsoportnak, a Zuglói körnek, ahol anyagokat gyűjtöttek a külföldi nonfiguratív festőkről, és igyekeztek felvenni a kapcsolatot az Európai Iskola belső emigrációba szorított művészeivel. A főiskola utolsó évében megrendezett hallgatói kiállításukat, melyen az otthon, titokban készített képeiket mutatták be, botrányosnak minősítették és betiltották.

Bak Imre 1964-ben Nádler Istvánnal nyugat-európai útra indult, felfedezték a kortárs nagyokat, a legfrissebb irányzatokat. Megismerkedtek a galériatulajdonos Hans Jürgen Müllerrel, aki 1968-ban közös kiállítást szervezett nekik stuttgarti galériájában. Hazatérve - nemzetközi kiállításai ellenére -

a hatalom megtűrt művészként csak önköltséges kiállítást engedélyezett számára, és ő munka mellett, hétvégenként festve évi 8-10 kiállítást hozott létre.

1971-ben a modern művészet népszerűsítéséért, a vizuális környezet fejlesztéséért létrehozott program egyik kidolgozója volt, 1974-ben részt vett a Budapesti Műhely megalapításában.

Művészetét számos díjjal ismerték el: 1988-ban Munkácsy Mihály-díjat kapott, 1996-ban kiváló művész lett, 1998-ban Herder-díjat vehetett át. 2002-ben Kossuth-díjjal tüntették ki a magyar képzőművészet progresszív hagyományait továbbépítő, kiérlelt formavilágú festészetéért, európai szintű műveléséért, a kortárs magyar festészet nemzetközi szintű megismertetéséért. 2014-ben a Nemzet Művésze díjjal tüntették ki.

Szinte egész életművét a geometrikus absztrakció jellemzi. Pályája kezdetén az amerikai eredetű absztrakt hard edge és a pop-art irányzat volt rá nagy hatással. 1965-ben Struktúra címen három, sorozatba is illeszthető, ciklusnak tekinthető művet festett, 1967-ben festette a Kompozíció I. és a Kompozíció II. című képét. A világ elől sokáig elzárva tartotta a pop-artot leginkább megközelítő, utolsó figurális munkáját, Marika című festményét.

1968-tól készített formázott vásznain megjelent a kvázi háromdimenziós hatás, először a Sávok III. című képén, az 1969-es Alakzatot a szó szoros értelmében is tárggyá tette.

1970-1971-ben felhagyott a festészettel, és koncept műveket kezdett készíteni, szövegeket írt, xerox grafikákat gyártott, fotó-koncept sorozatot és fotómontázst készített (Park, Geometrikus variációk), 1971-ben az esseni Folkwang Múzeumban valósította meg Kötél-projektjét, 1973-ban jelent meg a Csináld magad! című konceptuális füzete.

Az 1970-es évek második felében visszatért a festészethez. Művein a formák jelekké szerveződtek, a szimmetria és a tükrözés rendjébe építve jelentek meg (Nap-ember-arc sorozat 1975-1976). Az 1980-as évek elején, a képsíkokon tereket, mélységeket jelenített meg (Fekete-fehér 6. 1982).

Posztmodern festményein elmélyült a képtér, a perspektíva egyre határozottabb szerephez jutott, színhasználata kivilágosodott, derűssé vált, megnövekedtek képméretei.

Változatos, amorf és organikus vagy a népművészeti, műtörténeti motívumidézetek tűntek fel képein (Hommage á Giorgio de Chirico és Hommage á Kassák, 1986). Az 1990-es évektől az építészeti konstrukciókból épített struktúra lett a fő motívuma, majd a tér mélységeinek hangsúlyozása felé fordult (Tao 1993, Imagináció 1997, Város 1999, Fénytörténetek V. 2014).

Számos hazai és nemzetközi, egyéni és csoportos kiállításon vett részt. 1971-ben Jovánovics Györggyel volt közös tárlata az esseni Folkwang Múzeumban, első önálló bemutatója 1977-ben volt a Műcsarnokban. 1986-ban kiállított az XLII. Velencei Biennále magyar pavilonjában, 2007-ben a III. Prágai Biennálén. 2016-ban életmű-kiállítása volt a Paksi Képtárban, idén a londoni The Mayor Galleryben és a berlini Galerie Volker Diehlben volt egyéni kiállítása, és részt vett az Iparterv I. (1968) és az Iparterv II. (1969) kiállítások ötvenedik évfordulója alkalmából rendezett Iparterv 50+ című tárlaton a Ludwig Múzeumban.

Bak Imre 2017-ben bekerült a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50 magazin válogatásába. 

(via MTVA Sajtóadatbank)

A KULT50 bemutatja: Bak Imre

Kapcsolódó

A KULT50 bemutatja: Bak Imre

Mindig úgy törekedett aktuális lenni, hogy közben egyetemes is legyen. Bak Imre képzőművész portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A KULT50 bemutatja: Maurer Dóra

A KULT50 bemutatja: Maurer Dóra

Nem szívesen válik meg munkáitól, mert nem tartja magát műtárgycsinálónak. Maurer Dóra portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Színház

Venyige Sándor a Mézesvölgyi Nyárról: „Meg tudjuk teremteni a Pesti Broadway hangulatát”

2014-ben hozta létre a Veres 1 Színházat, mely tíz év alatt az agglomeráció egyik legkedveltebb teátruma lett, ráadásul független fenntartású, a Mézesvölgyi Nyár is ennek a termékeny konstrukciónak a részeként jött létre. Venyige Sándort kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.
Vizuál hír

Novemberben érkezik Jórgosz Lánthimosz új filmje, a főszereplő ismét Emma Stone

A görög rendező Bugonia című rendezése egy 2003-as dél-koreak sci-fi vígjáték sajátos feldolgozása lesz. Emma Stone mellett Jesse Plemons és Alicia Silverstone is újra együtt dolgozott Lánthimosszal. 
Vizuál magazin

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Vizuál ajánló

Björk, ahogy még sosem láttad – izgalmas koncertfilm érkezik a mozikba

Május 16-án országosan a kiválasztott mozikban, eredeti nyelven lesz látható a Björk: Cornucopia című koncertdoku, amely a dalszerző-énekes öt éven át tartó turnéját tárja a közönség elé látványos formában.
Vizuál ajánló

Aranyláz Magyarországon – egy napra visszatér a mozikba Chaplin százéves klasszikusa

Június 26án, az Aranyláz premierjének századik évfordulóján digitálisan feljavított, 4K-s változatban láthatja a nagyközönség Charlie Chaplin 1925-ös remekművét, az Aranylázat.