Vizuál

A film, ami új megvilágításba helyezheti a cirkuszt

2017.02.02. 12:26
Ajánlom
Halász Glória Mi ez a cirkusz? című dokumentumfilmjével arra vállalkozik, hogy egyszerre mutassa be az újcirkusz műfaját, a Recirquel társulat munkáját, a fiatal artisták személyes történeteit és azt a diadalmenetet, amivel a társulat rövid időn belül világszinten is megalapozta ismertségét.

Amerikában és Nyugat-Európában sorra zárnak be a legnagyobb múltra visszatekintő hagyományos cirkuszok, de közben életre kel, sőt virágzik egy másik műfaj, az újcirkusz. Itt nincsenek állatszámok, sem gnóm emberek, van viszont emberfeletti teljesítmény és színházi élmény.

Mi ez a cirkusz?

Mi ez a cirkusz?

Ezt a filmben a társulatvezető Vági Bence mondja el, másrészt a hat arista szájából hangzanak el olyan mondatok, amik alapján összeáll egy kép erről a nem is annyira fiatal műfajról. „Volt olyan, hogy beleégett a ruha a bőrömbe", „Majdnem kilógott a csontom”, „A kötélen már a járás is fájdalmat okoz” - ilyen hatásos beszámolókkal indul a film, amitől rögtön belefeszül székébe a popcornt ropogtató néző. Míg azonban bőven kapunk ízelítőt a fizikai igénybevételről és a próbák hangulatából, nem sok olyan képet látunk a színpadi előadásokból, amik vizuálisan is megmagyaráznák, mi az az újcirkusz. Így azok számára, akik nem láttak még Recirquel-előadást, mindenképpen ajánlatos megnézni egyet a film megtekintése előtt.

A film sokkal inkább műfajával tud rávilágítani, miben különbözik az újcirkusz a hagyományostól.

A színházzal, az emberi érzelmek terepével szemben a cirkusz mindig az emberfeletti fizikai teljesítmény helyszíne, ami egyúttal mindig személytelenít is. Az újcirkusz viszont beiktat olyan színházi elemeket a történetmesélés, dramaturgia, zene, narráció stb. szintjén, amik közvetlenül az emóciókra hatnak.

Mi ez a cirkusz?

Mi ez a cirkusz?

Hasonló metódussal alakítja át Halász Glória a dokumentumfilmes formát: a kulisszák mögötti élet külső szemszögből történő, tényszerű ábrázolása helyett

igyekszik a fiatal artisták lelkivilágát is kiteríteni elénk.

Ezt megtehetné pusztán jól elkapott élethelyzetekkel, de tovább megy és megrendezett, „mágikus realista” köntösbe sűríti ezeket a belső történéseket. Ezek pozitív és negatív értelemben is kihívást jelentenek az operatőrök számára, hiszen egy 50 méter magas daruról leereszkedő levegőakrobata nagyon hálás téma képileg, de egy Tim Burton-i, mesebeli cirkuszvilág hangulatát már nem olyan egyszerű animáció és komolyabb filmes trükkök nélkül előidézni. Ezek a fikciós jelenetek viszont valóban személyesek, hiszen a szereplők ötletei alapján alakultak ki – mint az a Halász Glóriával készült interjúkból kiderül.

Mi ez a cirkusz?

Mi ez a cirkusz?

Bennem mégis felmerült egy kis kétség ezeket látva: nem oltja-e ki a dokumentumfilm szikárságát az ilyen erős stilizálás? Helyenként a cirkuszi világ efféle továbbszínezése inkább elvesz, mintsem hozzátesz a téma erejéhez. Ráadásul sokszor nézőként nehézkes a valóságból az elemelt fikcióba való belehelyezkedés. A legmeghatóbb pillanatai a filmnek így számomra inkább azok a pillanatok, amiket az „élet rendezett”. Ezek közül is kiemelkedik Biricz Ákos története, aki tanyasi életet képzel magának pálinkafőzdével és ennek az életstílusnak az egyszerűségét hasonlítja a cirkusz puszta fizikalitásához, vagy a fiatal és gyönyörű kötéltáncos Veress Zsanett és 90 éves mestere, Simon Árpád bensőséges kapcsolatát ábrázoló jelenetek.

Az idős artista élete valószínűleg önmagában is egy egész estés filmre való izgalmat tartogat

- ebből itt csak néhány kocka villan fel, de azokban a generációk és a múlt-jelen-jövő feszültséggel teli találkozásának lehetünk tanúi. De ugyanennyire izgalmasak azok a vallomások, amikor a szereplők szüleikkel való kapcsolatukról beszélnek: nemcsak a féltés, de a közöny, vagy a kényszerűség, kényszerítettség tapasztalata is megjelenik ezekben.

A film szerkesztése jó ritmust ad a filmnek: miközben lineárisan haladunk előre az időben a Meztelen Bohóc című előadás próbafolyamatában az előkészületektől a bemutatóig, a hat artista egyenként is bemutatkozik riporthelyzetben és a már említett mágikus-realista belső kisfilmekben. Emellett pedig a klasszik hollywoodi szüzsé ívét is követi a film, avagy láthatjuk, ahogy a sok megfeszített munka után beérik a nemzetközi siker. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Zenés színház

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Jazz/World

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Vizuál

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?
Könyv

Minden olvasója úgy érzi, róla szól - az Utas és holdvilág kultusza

Több mint 80 évvel megjelenése után az Utas és holdvilág népszerűbb, mint valaha. Nagy sikerű rádiójáték és színpadi előadás született belőle, nemsokára pedig film is készül - utánajártunk a kultregény titkának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Borsos Miklós emlékkiállítás az Országos Széchényi Könyvtárban

A rajzok olyan klasszikus magyar írók műveihez kapcsolódnak, mint Szenczi Molnár Albert, Babits Mihály, Arany János vagy Illyés Gyula.
Vizuál hír

A Netflix hozza Sophia Loren új filmjét

A Netflix vásárolta meg az Előttem az élet című világhírű regényből, Sophia Loren főszereplésével készülő új produkció forgalmazási jogait.
Vizuál hír

Tiltakoznak a dolgozók a múzeumok költöztetése ellen

Elfogadhatatlannak tartják, hogy államtitok lett egy közgyűjtemény költözésének részleteiből, a műtárgyakhoz pedig évekig még a szakértők sem férhetnek hozzá. "Költöző közgyűjtemények, veszélyeztetett értékek, bizonytalanságban tartott munkatársak..." címmel adtak hangot véleményüknek.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A napelemes poloska

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten a klímaváltozásra reflektál.
Vizuál berlinale

Jeremy Ironsszal és politikai állásfoglalásokkal nyitott a Berlinale

A társadalmi, politikai kérdések iránt hagyományosan nyitott Berlini Nemzetközi Filmfesztivál csütörtök esti megnyitóján egyperces néma tiszteletadással emlékeztek meg a Hessen tartományi Hanauban előző nap történt lövöldözés áldozatairól.