Vizuál

A film, ami új megvilágításba helyezheti a cirkuszt

2017.02.02. 12:26
Ajánlom
Halász Glória Mi ez a cirkusz? című dokumentumfilmjével arra vállalkozik, hogy egyszerre mutassa be az újcirkusz műfaját, a Recirquel társulat munkáját, a fiatal artisták személyes történeteit és azt a diadalmenetet, amivel a társulat rövid időn belül világszinten is megalapozta ismertségét.

Amerikában és Nyugat-Európában sorra zárnak be a legnagyobb múltra visszatekintő hagyományos cirkuszok, de közben életre kel, sőt virágzik egy másik műfaj, az újcirkusz. Itt nincsenek állatszámok, sem gnóm emberek, van viszont emberfeletti teljesítmény és színházi élmény.

Mi ez a cirkusz?

Mi ez a cirkusz?

Ezt a filmben a társulatvezető Vági Bence mondja el, másrészt a hat arista szájából hangzanak el olyan mondatok, amik alapján összeáll egy kép erről a nem is annyira fiatal műfajról. „Volt olyan, hogy beleégett a ruha a bőrömbe", „Majdnem kilógott a csontom”, „A kötélen már a járás is fájdalmat okoz” - ilyen hatásos beszámolókkal indul a film, amitől rögtön belefeszül székébe a popcornt ropogtató néző. Míg azonban bőven kapunk ízelítőt a fizikai igénybevételről és a próbák hangulatából, nem sok olyan képet látunk a színpadi előadásokból, amik vizuálisan is megmagyaráznák, mi az az újcirkusz. Így azok számára, akik nem láttak még Recirquel-előadást, mindenképpen ajánlatos megnézni egyet a film megtekintése előtt.

A film sokkal inkább műfajával tud rávilágítani, miben különbözik az újcirkusz a hagyományostól.

A színházzal, az emberi érzelmek terepével szemben a cirkusz mindig az emberfeletti fizikai teljesítmény helyszíne, ami egyúttal mindig személytelenít is. Az újcirkusz viszont beiktat olyan színházi elemeket a történetmesélés, dramaturgia, zene, narráció stb. szintjén, amik közvetlenül az emóciókra hatnak.

Mi ez a cirkusz?

Mi ez a cirkusz?

Hasonló metódussal alakítja át Halász Glória a dokumentumfilmes formát: a kulisszák mögötti élet külső szemszögből történő, tényszerű ábrázolása helyett

igyekszik a fiatal artisták lelkivilágát is kiteríteni elénk.

Ezt megtehetné pusztán jól elkapott élethelyzetekkel, de tovább megy és megrendezett, „mágikus realista” köntösbe sűríti ezeket a belső történéseket. Ezek pozitív és negatív értelemben is kihívást jelentenek az operatőrök számára, hiszen egy 50 méter magas daruról leereszkedő levegőakrobata nagyon hálás téma képileg, de egy Tim Burton-i, mesebeli cirkuszvilág hangulatát már nem olyan egyszerű animáció és komolyabb filmes trükkök nélkül előidézni. Ezek a fikciós jelenetek viszont valóban személyesek, hiszen a szereplők ötletei alapján alakultak ki – mint az a Halász Glóriával készült interjúkból kiderül.

Mi ez a cirkusz?

Mi ez a cirkusz?

Bennem mégis felmerült egy kis kétség ezeket látva: nem oltja-e ki a dokumentumfilm szikárságát az ilyen erős stilizálás? Helyenként a cirkuszi világ efféle továbbszínezése inkább elvesz, mintsem hozzátesz a téma erejéhez. Ráadásul sokszor nézőként nehézkes a valóságból az elemelt fikcióba való belehelyezkedés. A legmeghatóbb pillanatai a filmnek így számomra inkább azok a pillanatok, amiket az „élet rendezett”. Ezek közül is kiemelkedik Biricz Ákos története, aki tanyasi életet képzel magának pálinkafőzdével és ennek az életstílusnak az egyszerűségét hasonlítja a cirkusz puszta fizikalitásához, vagy a fiatal és gyönyörű kötéltáncos Veress Zsanett és 90 éves mestere, Simon Árpád bensőséges kapcsolatát ábrázoló jelenetek.

Az idős artista élete valószínűleg önmagában is egy egész estés filmre való izgalmat tartogat

- ebből itt csak néhány kocka villan fel, de azokban a generációk és a múlt-jelen-jövő feszültséggel teli találkozásának lehetünk tanúi. De ugyanennyire izgalmasak azok a vallomások, amikor a szereplők szüleikkel való kapcsolatukról beszélnek: nemcsak a féltés, de a közöny, vagy a kényszerűség, kényszerítettség tapasztalata is megjelenik ezekben.

A film szerkesztése jó ritmust ad a filmnek: miközben lineárisan haladunk előre az időben a Meztelen Bohóc című előadás próbafolyamatában az előkészületektől a bemutatóig, a hat artista egyenként is bemutatkozik riporthelyzetben és a már említett mágikus-realista belső kisfilmekben. Emellett pedig a klasszik hollywoodi szüzsé ívét is követi a film, avagy láthatjuk, ahogy a sok megfeszített munka után beérik a nemzetközi siker. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 zenemű, amely kapudrog lehet Bartók Bélához

Bartók zenéje nem könnyű. Hiába vált az egyik legismertebb magyar művészszemélyiséggé, valószínűleg többször találkozunk róla elnevezett utcával, térrel, mint a zeneműveivel. Ezen segítünk most.
Klasszikus

És Ön olvas még zenei könyveket?

A klasszikus zene közönsége szűk, de szeret olvasni. Ez kihívás egy könyvkiadónak, a Rózsavölgyi pedig számos újdonsággal szolgálhat az érdeklődőknek.
Klasszikus

Szívet melengető videó: Pillangó szállt a fuvolaművész homlokára játék közben

Létezik ennél igazabb megerősítés egy muzsikus számára, mint az, hogy egy pillangó is gyönyörködni kezd a játékában?
Könyv

Mondd meg te, melyik volt 2018 legjobb magyar könyve!

2019-ben is átadják a Libri irodalmi díjat és a Libri irodalmi közönségdíjat. A 2016-ban megalapított elismerésekkel az előző év legjobb magyar szép- és tényirodalmi könyveit díjazzák. A nyertesek idén már 2-2 millió forintot és 30 millió forint értékű médiatámogatást kapnak.
Jazz/World

Fekete-Kovács Kornél: „Amikor improvizálunk, akkor meditálunk”

Fekete-Kovács Kornél a „jógikus” lét tíz alapvető szabályát foglalta zenébe a Foundations című új, tíztételes művében, amit március 27-én mutatnak be a Müpában. A Modern Art Orchestra mellett olyan vendégművészek működnek közre az üzenet átadásában, mint Harcsa Veronika, Szakcsi Lakatos Béla, Fenyvesi Márton, Dés András és Szalai Péter.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál videó

Táncra kelnek a műalkotások a Budapest Art Week imázsfilmjében – VIDEÓ

Az április 9. és 14. között zajló Budapest Art Week célja, hogy felhívja a figyelmet a hazai képzőművészeti világ sokszínűségére, és a mindennapok részévé tegye a képzőművészet iránti érdeklődést.
Vizuál Film

Újra megrendezik az Úton Online Filmfesztivált  

Mit jelent úton lenni? Teszik fel a kérdést évről-évre a Tartóshullám/Mediawave Együttlét online filmfesztiváljának válogatói. Ingyenesen nézhető filmjeik idén a "rítus" köré szerveződnek, március 31-ig lehet szavazni rájuk, de egészen április 29-ig szabadon nézhetőek. 
Vizuál hír

Bruno Ganz gyémántgyűrűjét Jens Harzer német színész viselheti tovább

A német nyelvű színházművészet legrangosabb elismerését, a gyémántokkal kirakott Iffland-gyűrűt Jens Harzer német színésznek adta tovább korábbi kitüntetettje, Bruno Ganz - jelentette be az osztrák kulturális minisztérium, a februárban 77 évesen elhunyt svájci filmszínész végrendeletének felnyitása után. 
Vizuál hír

Egy napra hazavihetsz egy Picassót

...csak meg kell indokolni, miért szeretnéd, ha a te lakásod falán lógna. Az ötlet, amivel egy Picasso-kiállítást reklámoznak, kicsit olyan, mintha egy Hamupipőke-rajongó műgyűjtő fejéből pattant volna ki. Megkapod a képet, de mindössze egyetlen napra. Arról nincs információnk, hogy akkor vinnék vissza a múzeumba, mikor éjfélt üt az óra, de úgy lenne stílusos.
Vizuál fotó

KÉP-regény: Fényképezzünk Madonnát!

A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Íme az első rész, amely az Evita című film budapesti forgatásához kötődik.