Vizuál

A film, ami új megvilágításba helyezheti a cirkuszt

2017.02.02. 12:26
Ajánlom
Halász Glória Mi ez a cirkusz? című dokumentumfilmjével arra vállalkozik, hogy egyszerre mutassa be az újcirkusz műfaját, a Recirquel társulat munkáját, a fiatal artisták személyes történeteit és azt a diadalmenetet, amivel a társulat rövid időn belül világszinten is megalapozta ismertségét.

Amerikában és Nyugat-Európában sorra zárnak be a legnagyobb múltra visszatekintő hagyományos cirkuszok, de közben életre kel, sőt virágzik egy másik műfaj, az újcirkusz. Itt nincsenek állatszámok, sem gnóm emberek, van viszont emberfeletti teljesítmény és színházi élmény.

Mi ez a cirkusz?

Mi ez a cirkusz?

Ezt a filmben a társulatvezető Vági Bence mondja el, másrészt a hat arista szájából hangzanak el olyan mondatok, amik alapján összeáll egy kép erről a nem is annyira fiatal műfajról. „Volt olyan, hogy beleégett a ruha a bőrömbe", „Majdnem kilógott a csontom”, „A kötélen már a járás is fájdalmat okoz” - ilyen hatásos beszámolókkal indul a film, amitől rögtön belefeszül székébe a popcornt ropogtató néző. Míg azonban bőven kapunk ízelítőt a fizikai igénybevételről és a próbák hangulatából, nem sok olyan képet látunk a színpadi előadásokból, amik vizuálisan is megmagyaráznák, mi az az újcirkusz. Így azok számára, akik nem láttak még Recirquel-előadást, mindenképpen ajánlatos megnézni egyet a film megtekintése előtt.

A film sokkal inkább műfajával tud rávilágítani, miben különbözik az újcirkusz a hagyományostól.

A színházzal, az emberi érzelmek terepével szemben a cirkusz mindig az emberfeletti fizikai teljesítmény helyszíne, ami egyúttal mindig személytelenít is. Az újcirkusz viszont beiktat olyan színházi elemeket a történetmesélés, dramaturgia, zene, narráció stb. szintjén, amik közvetlenül az emóciókra hatnak.

Mi ez a cirkusz?

Mi ez a cirkusz?

Hasonló metódussal alakítja át Halász Glória a dokumentumfilmes formát: a kulisszák mögötti élet külső szemszögből történő, tényszerű ábrázolása helyett

igyekszik a fiatal artisták lelkivilágát is kiteríteni elénk.

Ezt megtehetné pusztán jól elkapott élethelyzetekkel, de tovább megy és megrendezett, „mágikus realista” köntösbe sűríti ezeket a belső történéseket. Ezek pozitív és negatív értelemben is kihívást jelentenek az operatőrök számára, hiszen egy 50 méter magas daruról leereszkedő levegőakrobata nagyon hálás téma képileg, de egy Tim Burton-i, mesebeli cirkuszvilág hangulatát már nem olyan egyszerű animáció és komolyabb filmes trükkök nélkül előidézni. Ezek a fikciós jelenetek viszont valóban személyesek, hiszen a szereplők ötletei alapján alakultak ki – mint az a Halász Glóriával készült interjúkból kiderül.

Mi ez a cirkusz?

Mi ez a cirkusz?

Bennem mégis felmerült egy kis kétség ezeket látva: nem oltja-e ki a dokumentumfilm szikárságát az ilyen erős stilizálás? Helyenként a cirkuszi világ efféle továbbszínezése inkább elvesz, mintsem hozzátesz a téma erejéhez. Ráadásul sokszor nézőként nehézkes a valóságból az elemelt fikcióba való belehelyezkedés. A legmeghatóbb pillanatai a filmnek így számomra inkább azok a pillanatok, amiket az „élet rendezett”. Ezek közül is kiemelkedik Biricz Ákos története, aki tanyasi életet képzel magának pálinkafőzdével és ennek az életstílusnak az egyszerűségét hasonlítja a cirkusz puszta fizikalitásához, vagy a fiatal és gyönyörű kötéltáncos Veress Zsanett és 90 éves mestere, Simon Árpád bensőséges kapcsolatát ábrázoló jelenetek.

Az idős artista élete valószínűleg önmagában is egy egész estés filmre való izgalmat tartogat

- ebből itt csak néhány kocka villan fel, de azokban a generációk és a múlt-jelen-jövő feszültséggel teli találkozásának lehetünk tanúi. De ugyanennyire izgalmasak azok a vallomások, amikor a szereplők szüleikkel való kapcsolatukról beszélnek: nemcsak a féltés, de a közöny, vagy a kényszerűség, kényszerítettség tapasztalata is megjelenik ezekben.

A film szerkesztése jó ritmust ad a filmnek: miközben lineárisan haladunk előre az időben a Meztelen Bohóc című előadás próbafolyamatában az előkészületektől a bemutatóig, a hat artista egyenként is bemutatkozik riporthelyzetben és a már említett mágikus-realista belső kisfilmekben. Emellett pedig a klasszik hollywoodi szüzsé ívét is követi a film, avagy láthatjuk, ahogy a sok megfeszített munka után beérik a nemzetközi siker. 

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Vizuál

Két új Almodóvar-filmmel jön a Spanyol Filmhét

A válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete. Október 26-án debütál új filmje, a Párhuzamos anyasorsok, és két további alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmnek rendezője, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmnek producere volt. 
Plusz

Elhunyt Csíkszentmihályi Mihály

A „flow”-elmélet atyja 87 éves volt.
Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Átadták az eSzínház Fesztivál díjait

Október 20-án ünnepélyes keretek között adták át az ország első online térben rendezett színházi fesztiváljának szakmai és közönségdíjait a Radnóti Színházban, de kihirdették az Alapítvány a Magyar Színházakért 2020-as szakmai kitüntetéseit is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Peruban is szerették Vörös Eszter Márquez-filmjét

Tovább folytatódik A Nagy Parranda – Történetek Gabriel García Márquezről című film sikersorozata. Vörös Eszter sajátos zenei és személyes nézőpontból készült dokumentumfilmje legutóbb Peruban nyert fődíjat. 
Vizuál Zöldhullám

KÉP-regény: Mindenki vegyen egy nagy levegőt!

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a pekingi szürke szmogról készített fotójáról mesélt.
Vizuál magazin

Kávéba öntött művészet

A tavalyi Mizo Art Coffee népszerűségén felbuzdulva a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria ismét festők alkotásaival teszi élvezetesebbé a kávézást, a Mizo Coffee Selection új, limitált kollekciójában 30 festmény kapott helyet.
Vizuál ajánló

Kiállítás nyílt az SZFE-blokád eddig nem látott fotóiból

A Freeszfe Egyesület szervezésében megvalósuló tárlat az egyetemfoglalás 71 napjába enged betekintést, eddig nem látott felvételeken keresztül.
Vizuál ajánló

Két új Almodóvar-filmmel jön a Spanyol Filmhét

A válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete. Október 26-án debütál új filmje, a Párhuzamos anyasorsok, és két további alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmnek rendezője, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmnek producere volt.