Vizuál

A film, ami új megvilágításba helyezheti a cirkuszt

2017.02.02. 12:26
Ajánlom
Halász Glória Mi ez a cirkusz? című dokumentumfilmjével arra vállalkozik, hogy egyszerre mutassa be az újcirkusz műfaját, a Recirquel társulat munkáját, a fiatal artisták személyes történeteit és azt a diadalmenetet, amivel a társulat rövid időn belül világszinten is megalapozta ismertségét.

Amerikában és Nyugat-Európában sorra zárnak be a legnagyobb múltra visszatekintő hagyományos cirkuszok, de közben életre kel, sőt virágzik egy másik műfaj, az újcirkusz. Itt nincsenek állatszámok, sem gnóm emberek, van viszont emberfeletti teljesítmény és színházi élmény.

Mi ez a cirkusz?

Mi ez a cirkusz?

Ezt a filmben a társulatvezető Vági Bence mondja el, másrészt a hat arista szájából hangzanak el olyan mondatok, amik alapján összeáll egy kép erről a nem is annyira fiatal műfajról. „Volt olyan, hogy beleégett a ruha a bőrömbe", „Majdnem kilógott a csontom”, „A kötélen már a járás is fájdalmat okoz” - ilyen hatásos beszámolókkal indul a film, amitől rögtön belefeszül székébe a popcornt ropogtató néző. Míg azonban bőven kapunk ízelítőt a fizikai igénybevételről és a próbák hangulatából, nem sok olyan képet látunk a színpadi előadásokból, amik vizuálisan is megmagyaráznák, mi az az újcirkusz. Így azok számára, akik nem láttak még Recirquel-előadást, mindenképpen ajánlatos megnézni egyet a film megtekintése előtt.

A film sokkal inkább műfajával tud rávilágítani, miben különbözik az újcirkusz a hagyományostól.

A színházzal, az emberi érzelmek terepével szemben a cirkusz mindig az emberfeletti fizikai teljesítmény helyszíne, ami egyúttal mindig személytelenít is. Az újcirkusz viszont beiktat olyan színházi elemeket a történetmesélés, dramaturgia, zene, narráció stb. szintjén, amik közvetlenül az emóciókra hatnak.

Mi ez a cirkusz?

Mi ez a cirkusz?

Hasonló metódussal alakítja át Halász Glória a dokumentumfilmes formát: a kulisszák mögötti élet külső szemszögből történő, tényszerű ábrázolása helyett

igyekszik a fiatal artisták lelkivilágát is kiteríteni elénk.

Ezt megtehetné pusztán jól elkapott élethelyzetekkel, de tovább megy és megrendezett, „mágikus realista” köntösbe sűríti ezeket a belső történéseket. Ezek pozitív és negatív értelemben is kihívást jelentenek az operatőrök számára, hiszen egy 50 méter magas daruról leereszkedő levegőakrobata nagyon hálás téma képileg, de egy Tim Burton-i, mesebeli cirkuszvilág hangulatát már nem olyan egyszerű animáció és komolyabb filmes trükkök nélkül előidézni. Ezek a fikciós jelenetek viszont valóban személyesek, hiszen a szereplők ötletei alapján alakultak ki – mint az a Halász Glóriával készült interjúkból kiderül.

Mi ez a cirkusz?

Mi ez a cirkusz?

Bennem mégis felmerült egy kis kétség ezeket látva: nem oltja-e ki a dokumentumfilm szikárságát az ilyen erős stilizálás? Helyenként a cirkuszi világ efféle továbbszínezése inkább elvesz, mintsem hozzátesz a téma erejéhez. Ráadásul sokszor nézőként nehézkes a valóságból az elemelt fikcióba való belehelyezkedés. A legmeghatóbb pillanatai a filmnek így számomra inkább azok a pillanatok, amiket az „élet rendezett”. Ezek közül is kiemelkedik Biricz Ákos története, aki tanyasi életet képzel magának pálinkafőzdével és ennek az életstílusnak az egyszerűségét hasonlítja a cirkusz puszta fizikalitásához, vagy a fiatal és gyönyörű kötéltáncos Veress Zsanett és 90 éves mestere, Simon Árpád bensőséges kapcsolatát ábrázoló jelenetek.

Az idős artista élete valószínűleg önmagában is egy egész estés filmre való izgalmat tartogat

- ebből itt csak néhány kocka villan fel, de azokban a generációk és a múlt-jelen-jövő feszültséggel teli találkozásának lehetünk tanúi. De ugyanennyire izgalmasak azok a vallomások, amikor a szereplők szüleikkel való kapcsolatukról beszélnek: nemcsak a féltés, de a közöny, vagy a kényszerűség, kényszerítettség tapasztalata is megjelenik ezekben.

A film szerkesztése jó ritmust ad a filmnek: miközben lineárisan haladunk előre az időben a Meztelen Bohóc című előadás próbafolyamatában az előkészületektől a bemutatóig, a hat artista egyenként is bemutatkozik riporthelyzetben és a már említett mágikus-realista belső kisfilmekben. Emellett pedig a klasszik hollywoodi szüzsé ívét is követi a film, avagy láthatjuk, ahogy a sok megfeszített munka után beérik a nemzetközi siker. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Plusz

Ilyet még nem hallottál: hódít a mongol torokének metál

Nem a hörgős metálról van szó, hanem tradicionális mongol hangszereken és énektechnikával előadott heavy metálról, aminek hirtelen rengeteg rajongója akadt világszerte.
Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

A szakértői vizsgálat előtt loptak el egy feltételezett Michelangelo-festményt

A belga kisváros templomából pár nappal azelőtt vitték el a festményt, hogy a szakértőnek alkalma lett volna megvizsgálni. A magányos elkövető kizárható, mivel a kép súlya egy mázsa körül van.
Vizuál szecesszió

Eddig ismeretlen Klimt-domborműre bukkanhattak Budapesten

A hullámvonal, a babérfüzér és a domborművön látható líra Klimt jellegzetes motívumainak számítanak. A másfél éve felfedezett, gipszből készült alkotás korábban egy zongoraszalon díszéül szolgált.
Vizuál kiállítás

Hős vagy gazember? – Az ismeretlen Görgei

Görgei Artúr honvéd tábornokról szóló időszaki kiállítás nyílt a Nemzeti Múzeumban. A tárlat arra is választ igyekszik adni, igaza volt-e Kossuth Lajosnak, aki Görgeit tette felelőssé a szabadságharc elvesztéséért.
Vizuál hír

Ezekért a magyar filmekért szoríthatunk a Berlinalén

Buda Flóra Anna Entropia és Tóth Luca Lidérc úr című rövidfilmje is szerepel a februárban kezdődő Berlini Nemzetközi Filmfesztivál programjában.
Vizuál vincent van gogh

Először hagyják el Európát Van Gogh napraforgói

A londoni National Gallery a tokiói olimpiára kölcsönzi a birtokában lévő egyetlen napraforgós Vincent van Gogh-festményt a 2020-as tokiói nyári olimpiai játékok alkalmából.