Az Egyesült Államok legnagyobb, forgatókönyvírókat tömörítő szervezete, a Writers Guild of America (WGA) május elején hirdetett sztrájkot. A WGA többek között azt nehezményezi, hogy a streamingszolgáltatók térhódításával jelentősen zuhannak a bevételeik. Egy másik aggályuk pedig a mesterséges intelligenciára vonatkozik. A filmgyártó szövetséget (AMPTP) arra kérték,
- vállalják, hogy nem íratnak forgatókönyvet az MI-vel
- vállalják, hogy nem íratnak át kész forgatókönyvet az MI-vel
- vállalják, hogy nem használnak az MI által írt szöveget alapanyagként
- vállalják, hogy nem használják a WGA tagjainak szövegeit az MI tanítására
A sztrájk jelentősen megnehezítette a forgatásokat, valamint a forgatókönyv alapján készülő televíziós showműsorok gyártását. A tiltakozó akcióhoz július 13-án csatlakozott a Screen Actors Guild-American Federation of Television and Radio Artists (SAG-AFTRA) is, amely százhatvanezer tagjával a legnagyobb filmszínész-szakszervezet az országban. A döntést azután jelentették be, hogy a stúdiókkal és a filmgyártókkal folytatott egyeztetések zátonyra futottak, követeléseik és a filmgyártók ajánlata ugyanis nem közeledett egymáshoz.
A filmszínészszervezet ugyancsak magasabb fizetést szeretne kiharcolni tagjainak, valamint ők is garanciákat szeretnének arra, hogy a színészeket nem helyettesítik majd a mesterséges intelligencia segítségével.
A SAG-AFTRA főtárgyalója az utolsó eszköznek nevezte a munkabeszüntetést, Duncan Crabtree-Ireland szerint az AMPTP nem hagyott más választást. A sztrájk helyi idő szerint pénteken kezdődik, és meghatározatlan ideig tart.
Csütörtök este az Oppenheimer című blockbuster londoni bemutatóján a sztrájk bejelentését követően
a film három főszereplője, Cillian Murphy, Matt Damon és Emily Blunt is felállt, majd kisétált a vetítésről.
Az atombomba feltalálásáról szóló produkció rendezője, Christopher Nolan a közönséghez szólva támogatásáról biztosította a színészeket.
Az AMPTP is reagált a sztrájkra, mondván, a színészek szakszervezete figyelmen kívül hagyta a stúdiók „történelmi fizetés- és jogdíjnövelési ajánlatát”, ami érintette volna a nyugdíj- és egészségbiztosítási hozzájárulásokat, a próbajátékokra vonatkozó védelmet, valamint az MI felhasználására vonatkozó korlátozásokat a színészek helyettesítésére. A Disney elnök-vezérigazgatója, Bob Iger pedig arról beszélt, a sztrájk csak súlyosbítja a jelenleg is számos kihívást hordozó időszakot, ami a filmgyártókat érinti. Mint mondta, a követeléseknek reálisnak kellene lenniük, figyelembe véve az üzleti környezetet és a stúdiók teljesítőképességét.
Ezzel Fran Drescher, az SAG-AFTRA elnöke azt mondta, a stúdiók bizonyos témákban visszautasították az érdemi tárgyalást, ezért
amíg nem hajlandók a jóhiszemű egyeztetésekre, a megállapodás nem elérhető.
A színészek képviselete a hosszú távú szerződésekről szóló tárgyalásokon azt állította, hogy a stúdiók és az internetes filmipari cégek, a streamingszolgáltatók egyoldalúan komoly módosításokat vezettek be, gyakorlatilag átalakították a filmipar teljes üzleti modelljét, miközben a közreműködő színészek szerződéseit befagyasztották.
A színészek szakszervezete és a forgatókönyvírók érdekképviselete legutóbb 1960-ban sztrájkolt egyszerre, amikor a színészek munkabeszüntetését az SAG elnökeként Ronald Reagan vezette.
Fejléckép: Cillian Murphy az Oppenheimer londoni premierje előtt (Fotó/Forrás: UIP-Duna Film)