Vizuál

A fog fehére

2013.01.19. 10:56
Ajánlom
A Dovinban január 11. és február 23. között Karsai Dániel kiállítása látható. A kiállítást kritikusunk, Vass Norbert nyitotta meg.

Ma már olyan éhesek vagyunk a képekre, hogy a képekben kifejezhetőség vágyát mind előállítói mind fogyasztói oldalról mi magunk is élénken kondicionáljuk, nem is beszélve a legaktívabb közvetítői-megosztói jelenségről. Mert az az Első, akinek az agyi tevékenységéből manifesztálódik képpé a gondolat, mégiscsak a legfáradtságosabb részénél fogja meg a dolgot. A festmény versus fénykép dilemmája mára kvázi lejátszott meccs, majd másfélszáz év alatt lassan feloldódott az éleket lecsiszoló teória fennen hirdetett interdiszciplinaritásában, amit azért máig árnyal a hosszú egymás elleni sarokba állítás ténye.

Az oldtimer akadémia verbális mezőnyben futtatott "Harcosok Klubjaként" hol a technikát elővéve pro (végre pontosan tudhatjuk milyen mozdulatsort követve vágtat is a ló), hol kontra (eltömegesedés, auravesztés, satöbbi.) érvelt korlátolt felelősséggel az ábrázolhatóságról. A hozzánk közelebbi milennium amit-nem-fényképezek-le-az-nincs mentalitása mára a web2-nek köszönhetően virtuális tekintetünk számára tágra nyitja a világba tekintő ablakot, melyet immár a monitor és nem a képkeret közvetít ad primum. Ilyen környezetben felélénkülnek az eredet és egyáltalán az eredetiség ügyének kínzó kérdései.

Ha mára (a Foucault-szlogent eltérítve) "semmi sincs, ami kívül van", tehát nincs tabula rasa, ha már egyszer benyomtuk az ON gombot, mégis üdítően hatnak azok a felszabadító gesztusok, amik "fejből jönnek".  A tapasztalatsorvadásos mai ember több dimenzió felé való visszanyitásának reményében valami ismét több szólamban szól (katódsugár-mentesen).

Karsai Dániel (1985) 2011-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán. Korábban, 2009-ben fél évet töltött az Accademia di Belle Arti vendéghallgatójaként Milánóban az Erasmus ösztöndíjprogram keretében, festő és szobrász szakokon. A képinformációt lendületből húzott egyenesekkel, a képregénynyelv erős, fekete kontúrjával és colour fieldekkel kezelő eszköztár egy átfogó gore hangulat kifejezését szolgálja, amitől tartalmilag a feszültség, a félelem, és a fizikai erőszakot sejtető sztorimag sem áll távol.

Ha a regisztrált látvány azonban sohasem explicit, a képek feliratozása fokozza a balsejtelmet: Csapda, Túsz, Kannibál, Trófea, Saját lé vagy Új bőr - a képek mellé olvasva eloszlatják a kétségeket. Amíg egy horror filmnél lehetőség van off-screen hatásokat is bekapcsolni és az időbeli kifejtéssel játszani, Karsainál minden egy állóképről jön és egyszerre. A szerialitás hiányára a sűrítés mechanizmusa a válasz: a narráció minimumához szükséges hatásfelelős elemek centrifugális mozgásából fordul ki a történet idő kontinuumának azon pillanata, ami az egészet egyként határozza meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Hiába fest jobban Szűz Mária a restaurálás után, a tulajdonos reklamál

Ez már nem az, akit ismert és szeretett, állítja, miután egy restaurátor szebb küllemet varázsolt a szobrának. Akár bíróság elé is kerülhet az ügy. Inverz „bundás Krisztus”-eset Lengyelországból.
Plusz

Ezek a 75 éves David Gilmour kedvenc Pink Floyd-dalai

Ma ünnepli 75. születésnapját David Gilmour, a Pink Floyd szólógitárosa, aki egyébként a basszusgitártól a billentyűkön át a szaxofonig számos hangszeren játszik, mégis karakteres húrhajlításairól, összetéveszthetetlen soundjáról és kitartott hangjairól ismerünk.
Színház

Upor László beszélgetéssorozatot indít az eTrafón

Véget ért a Trafó TudásTrambulin sorozata, a nézők azonban nem maradnak online műsor nélkül: március 10-én indul a Világhazafiak, amelyben Upor László olyan magyarokkal beszélget, akiket bár számos alkalommal láthatunk Magyarországon, külföldön is jelentős sikereket értek el.
Vizuál

90 év után bukkant fel a magyar származású Amrita Sher-Gil festménye

Az indiai Frida Kahlóként is emlegetett magyar származású festőnő portréja akár a 2,8 millió dolláros (849 millió forint) leütési árat is elérheti a Christie's aukciósház árverésén.
Vizuál

Elszakadás a dogmáktól – Nagy Ágnes állatszobrai bevették Velencét

Nagy Ágnes szobrai egy év leforgása alatt utaztak már repülőn az Egyesült Államokba, hajóztak a Canal Grandén és a velencei lagúnákban. Februárban a pandémia után újranyíló Velencében mutatkoztak be a patinás Albrizi-Capello palotában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

Csak az első epizódon vagyunk túl – Ilyen volt az idei Berlinale

Vasárnap véget ért az idén online megrendezett 71. Berlinale. A filmek jelentős hányada a mélybe repítette a közönséget, elbűvöltek és egyszerre elgondolkodtattak. Beszámoló.
Vizuál magazin

Elszakadás a dogmáktól – Nagy Ágnes állatszobrai bevették Velencét

Nagy Ágnes szobrai egy év leforgása alatt utaztak már repülőn az Egyesült Államokba, hajóztak a Canal Grandén és a velencei lagúnákban. Februárban a pandémia után újranyíló Velencében mutatkoztak be a patinás Albrizi-Capello palotában.
Vizuál hír

Felújították Chaplin legendás filmjeit

100 évvel ezelőtt mutatták be Charlie Chaplin első játékfilmjét, A kölyök megjelenésének évfordulóját pedig különleges módon ünnepli a filmvilág: új köntösbe bújtatták a színész több világhírű moziját.
Vizuál hír

Hiába fest jobban Szűz Mária a restaurálás után, a tulajdonos reklamál

Ez már nem az, akit ismert és szeretett, állítja, miután egy restaurátor szebb küllemet varázsolt a szobrának. Akár bíróság elé is kerülhet az ügy. Inverz „bundás Krisztus”-eset Lengyelországból.
Vizuál ajánló

Trianon keserű pohara a Néprajzi Múzeum tárlatában

Mértanfüzet, laposüveg és fali terítő tanúskodik a Trianon utáni Magyarország fájdalmáról. Alapításának évfordulójához kapcsolódva, csütörtöktől a kényszerű békekötéssel kapcsolatos gyűjteményt tett közzé a Néprajzi Múzeum az interneten.