Vizuál

"A fotográfia nagy öregjei irigylésre méltó trükköket tudtak"

2015.04.03. 13:30
Ajánlom
Második alkalommal ad otthont a Magyar Sajtófotó Pályázatra érkezett pályamunkákból rendezett kiállításnak a Robert Capa Központ. A csaknem ötszáz képből álló tárlat érzékletes keresztmetszete az elmúlt év legfontosabb eseményeinek. A kirajzolódó tendenciákról és a formabontónak számító kiállításról Szigeti Tamás kurátort, a Fotóriporterek Szakosztályának titkárát kérdeztük. INTERJÚ

- A kiírásra 243-an pályáztak, mi olvasható ki ebből a számból?

- Az eszközök mindenki számára sokkal könnyebben elérhetők, mint korábban. Ma már azt is nehéz mondani, hogy csak fényképezőgép kell hozzá, hiszen tabletekkel, telefonokkal és egyéb eszközökkel fényképeznek az emberek. Biztos, hogy ez is befolyásolja azt, hogyan alakul a pályázók száma. Azt gondolom, nem véletlen, hogy egyre több a fiatal pályázó, bennük ugyanis még inkább megvan az igény, hogy leképezzék a körülöttük lévő világot. A közösségi portálokon is láthatjuk, hogy tonnaszám töltik fel a képeket.

- Milyen tendencia figyelhető meg a beküldött képek témáit vizsgálva?

- Megfigyelhető, hogy eltérő témákkal találkozhatunk a professzionális és a nem professzionális fotográfusok esetében. Ennek egyik oka, hogy a hivatásszerűen fotografálók olyan helyekre is eljutnak, ahová a nem hivatásosak, akik mögött nincs egy intézményi háttér, általában nem, gondoljunk csak például az ukrajnai háborúra. Ez elve meghatározza a témaválasztást. Nagyon sok kép érkezik koncertekről, olyan témákról, amikhez könnyebb hozzáférni. A hivatásos fotográfusokat jobban izgatják az olyan hagyományos témák, mint a társadalmi jelenségek, a hajléktalanság, a szegénység vagy a migráció, ami most nálunk igen jelentősen benne van a köztudatban.

- Az idei World Press Photo pályázatra tömegesen nyújtottak be manipulált, nem megengedett digitális utómunkán átesett fotókat. A magyar pályázatnál hogyan szabályozták ezt?

- A pályázat kiírásában elég szigorúan meghatároztuk annak idején, hogy mi az, ami megengedett. Ezt egyszerűbb onnan megközelíteni, hogy semmi nem megengedett, ami a kép tartalmát befolyásolja. Tehát tilos képi elemet hozzáadni vagy eltávolítani a fotóról, mivel az már nem a valóságot tükrözné. A hagyományos képjavító eszközöket viszont szabad használni. Senki nem fotóz ideális körülmények között, a színhőmérséklet és a színek beállítása ezért megengedett, hogy fotográfiailag helyessé tegye a képet. Minden olyan eljárás szóba jöhet, amit annak idején a fotólaborban el lehetett végezni, ahol azért a fotográfia nagy öregjei irigylésre méltó trükköket tudtak arra, hogyan lehet egy képet még jobbá tenni.

- Mitől lesz jó egy sajtófotó?

- Több helyen kell megfelelnie a sajtófotónak. Az első rendeltetése, hogy a másnapi újságban megjelenjen. Ennek a helyi értéke az, hogy kellőképpen informáljon egy adott eseményről, és ezt megfelelő esztétikai színvonalon tegye. Nekem a szívem csücske az egyedi hírkép, mert ez a sajtófotó legnehezebb műfaja, ahol egy képbe kell belesűríteni minden információt. Szerencsére mára már van utóéletük a sajtófotóknak, éppen ennek a pályázatnak és a kapcsolódó kiállításnak köszönhetően, amikor a képek folyamatosan átalakulnak, és itt már számít a dokumentumérték, az, hogy utaljon egy időszak legfontosabb jelenségeire, problémáira. Ezen a kiállításon is vannak olyan fotók, amik azért kerültek be, mert fontosnak tartottuk, hogy legyen valamilyen lenyomata egy-egy eseménynek, ami 2014-ben történt Magyarországon, mint például a főpolgármester-választás. Természetesen ez nem jelent minőségi kompromisszumot, tehát egy alkalmatlan fotó nem fog azért bekerülni, mert megtörtént az esemény, de ha egy fontos eseményről jó kép van, akkor az kikerülhet a falra.

- A kiállítás számára rendhagyó formát választottak: a képek elrendezése a nyomtatott újságra utal. Miért éppen erre esett a választás?

- Arra gondoltunk, hogy egy kicsit nyúljunk vissza a sajtófotó eredeti megjelenési formájához, az újságban való publikáláshoz, gondoljunk akár a napilapokra vagy a magazinokra. Ez a forma lehetőséget adott arra, hogy betördelve jelenjenek meg a képek, a képméretekkel téve különbséget egy-egy anyagon belül a fontosabbnak és kevésbé fontosnak tartott fotók között. Ebben a megjelenítésben sokkal jobban tudnak együtt élni a képek, mert nem választják el őket a keretek. Mindeközben a papírcsík-forma visszautal magára a nyomdatechnikai eljárásra is. Ma már a sajtófotók töredéke jelenik csak meg nyomtatásban, hiszen az internet lassan átveszi a hatalmat ezen a területen is. Ezért akartuk itt megadni a lehetőséget a képeknek, hogy újra a klasszikus formában jelenhessenek meg.


A 33. Magyar Sajtófotó Pályázat díjnyertes fotóiból ide kattintva tekinthet meg válogatást.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Werner Herzog szembeszállt az értelemmel, és győzött

Werner Herzog 1974 telén Münchentől egészen Párizsig gyalogolt el, miután megtudta, hogy Lotte Eisner súlyos betegségben szenved, és haldoklik. A német rendező gondolkodás nélkül útnak indult, fejében ugyanis szöget ütött a gondolat, hogy Eisner csak akkor maradhat életben, ha ő elsétál hozzá.
Színház

Szász Júlia társulati tag lesz a Vígben, Brasch Bence elszerződik

Megtartotta évadzáróját a Vígszínház. A 2025/26-os évadtól Szász Júlia, Kovács Tamás és Sághy Tamás csatlakozik a társulathoz, míg Bach Kata, Brasch Bence, Dino Benjamin, Kövesi Zsombor és Stohl András vendégművészként dolgoznak tovább a teátrumban.
Színház

Székely Kriszta vezetésével folytatja a Katona – jövőre Hamletet rendez ifj. Vidnyánszky Attila

15 év után utolsó teljes évadát zárta a Katona igazgatójaként Máté Gábor. Székely Kriszta igazgatói pozíciójáról június 25-én szavaz a Fővárosi Közgyűlés. A jövő évadban rendez ifj. Vidnyánszky Attila mellett Bodó Viktor, Ascher Tamás és Tarnóczi Jakab is.
Színház

Bagossy Júlia Bergmant, Szikszai Rémusz Parasztoperát rendez a Radnótiban

Megtartotta évadzáró társulati ülését a Radnóti Színház. Hat bemutató lesz jövőre, Bagossy Júlia, Szikszai Rémusz és Nagy Péter István is rendez. A következő évadtól kezdve Krisztik Csaba és Katona Péter Dániel csatlakozik a társulathoz.
Tánc

Yakovleva Maria lett A Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja

A Magyar Nemzeti Balett principálját A bajadér június 15-i előadásának tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés, hogy a következő szezonban ő lesz a Magyar Állami Operaház balettegyüttese legrangosabb címének birtokosa.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

5+1 kihagyhatatlan program a Magyar Mozgókép Fesztiválon

Június 18. és 21. között Veszprémben, Balatonfüreden és Balatonalmádiban rendezik meg a Moz.Go – Magyar Mozgókép Fesztivált. A vetítések mellett számos különleges kísérőprogram is várja a vendégeket, ezekből választottuk ki azokat, amelyeket szerintünk semmiképp sem érdemes kihagyni.
Vizuál hír

Átadták a Libri irodalmi díjakat

Náray Tamás, Bibók Bea, Borbás Marcsi, Bartos Erika, Karády Anna, Bán Mór, Emeran Mayer és Edith Eva Eger – mások mellett ők vehették át idén a Libri irodalmi díjakat. A könyvkereskedő 2024 legsikeresebb köteteit jutalmazta az olvasók döntése alapján.
Vizuál hír

Francia film kapta a fődíjat az Annecy Filmfesztiválon

A világhírű animációs szemlén az Arco című alkotás hódította el az Annecy Kristályt. A fesztiválon idén díszvendégországként ünnepelték hazánkat, a hat nap során csaknem nyolcvan magyar filmet vetítettek teltházzal.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Tarvágás

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy sajnálatos aktualitás kapcsán ír arról, hogyan alakult át teljesen a Holdvilág-árok és környezete. 
Vizuál hír

Új filmet forgat Pedro Almodóvar

Az Oscar-díjas spanyol rendező Keserű karácsony című filmje a gyász feldolgozásáról szól, valamint arról, hogy az élet és a fikció néha elválaszthatatlanul összekapcsolódik.