Ha tudni szeretnénk, mivel foglalkoznak egy művészeti ág, jelen esetben a fotóművészet művelői az országban, akkor érdemes időről-időre olyan szalon-típusú kiállításokra ellátogatni, mint a szombaton (virtuális formában) megnyílt II. Fotóművészeti Nemzeti Szalon. Itt ugyanis nem egy kurátor koncepciója köré szerveződik a tárlat, hanem
az elmúlt öt év legjelentősebb művei mutatkoznak be, méghozzá a lehető legtöbb alkotó részvételével.

Korniss Péter: Székiasszonyok Budapesten vasalóval (Fotó/Forrás: II. Fotóművészeti Nemzeti Szalon/Műcsarnok)
A II. Fotóművészeti Nemzeti Szalon szervezésekor az elsőrendű cél az volt, hogy az összetartozás jegyében megszólítsák, felkérjék kiállításra lehetőleg minden alkotót, aki az utolsó öt évben jelentős műveket hozott létre a fotóművészet bármely területén. A megszólítottak legnagyobb része, 208 fotográfus - mások mellett Ádám Gyula, Ambrits Tamás, Fátyol Viola, Felvégi Andrea, Gábor Enikő, Gáti György, Illés Katalin, Ilyés Zalán, Korniss Péter, Máté Bence, Révész Tamás, Stalter György, Stekovics Gáspár és Szilágyi Lenke - örömmel elfogadta a meghívást. Minden felkért alkotótól egy művet vagy sorozatot kértek, s a felkérőlevélben biztosították a leendő kiállítókat, hogy azt a művet várják, amelyet az elmúlt öt évben született fotói közül ő maga a legfontosabbnak tart. A szalon kurátora, Haris László fotóművész és társkurátora, Bán András műkritikus szerint:
A mainstreammel nem törődő, egyéni utakon járó művészek, a valóban soha nem látott vizuális eszközöket használó avantgárd alkotók és sok más, napi feladatokat végző, a vizuális kultúrát meghatározó mesterek közül sokan „láthatatlanok”. Valójában a nemzeti szalon célja egyfajta állapotfelmérés."
A korlátozások miatt a Műcsarnok jelenleg zárva tart, ám a kiállítás hamarosan virtuálisan bejárható lesz.
Az újranyitást követően a kiállítás szeptember 26-ig lesz látogatható.
Fejléckép: Szilágyi Lenke: A vágóhíd kerítése, 2020 Fotó: Műcsarnok