Vizuál

A fotóművészet születése

2012.05.31. 09:07
Ajánlom
Egy új médium művészetként való elismerésének korszakát mutatja be a Szépművészeti Múzeum A fotóművészet születése - A piktorializmustól a modern fotográfiáig című kiállítása, 1889 és 1929 közötti négy évtizedből származó kétszáz képen - többek között Alfred Stieglitz, Man Ray és André Kertész felvételein - keresztül.

Kezdetben a festészet látásmódját követte, majd az 1910-es és 1920-as évektől saját képi nyelvét kereste az új médium. A kereken kétszáz mű több nagy külföldi és hazai kölcsönző intézményből érkezett - köztük a párizsi Musée d'Orsay-ből és Pompidou Központból, a New York-i MoMÁ-ból és George Eastman House-ból, a bécsi Albertinából, a kölni Ludwig Múzeumból vagy a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumból. Baki Péter, a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója és a kiállítás kurátora a megnyitón elmondta, hogy a piktorializmus az 1890-es években Angliában, Ausztriában, Franciaországban és Németországban szinte egy időben bontakozott ki.

Az új fotográfiai irányzat követői a fényképezés során már nem egyszerűen a valóság pontos leképezésére, hanem annak művészi hatású megragadására törekedtek. Korábban is voltak hasonló próbálkozások, például Oscar G. Rejlander még 32 negatívból összemásolva készítette el Az Élet útja című (1857) képét. A festői látásmódhoz való közeledés jegyében aztán a piktorialisták elkezdtek lágy rajzolatú objektíveket és nagy kézügyességet, illetve egyéni látásmódot kívánó eljárásokat használni és a képek műfaját tekintve is - akt, csendélet, portré, tájkép és városkép - a festészethez kötődtek. Baki Péter kiemelte, hogy a Szépművészeti kiállítása bemutatja a nemzetenként is eltérő utakon fejlődő piktorialista iskolákat: a francia Robert Demachy és Constant Puyo poétikus hangulatú képeivel szemben például sajátos ellenpontot képeznek az angol Alfred H. Hinton ipari témájú munkái.

Alfred Stieglitz 1907-es, Fedélköz című, a kiállításon is látható fotója jelentette a fordulópontot: ettől kezdve egyre több fotográfus vallotta, hogy "a fényképek úgy nézzenek ki, mint a fényképek". A szemléletbeli váltás évtizedek alatt ment végbe, de néha egyes alkotók életművén belül is megfigyelhető. Rudolf Koppitz vagy a magyar Angelo festői ihletésű képeivel szemben Man Ray bizonyos fotói a szürrealizmust hozták be a fotográfiába, a német Neue Sachligkeit irányzat pedig a tárgyilagosságot képviselte. A kiállítás látogatói találkozhatnak Pécsi József táncfotóival, a fiatal André Kertész felvételeivel és Moholy-Nagy László merészen kísérletező fotóival, fotogramjaival is. A kiállításon Marcel Duchamp Anemic Cinema című rövidfilmjét is meg lehet nézni és a fényképezőgépek korabeli fejlődését is végig lehet követni a még asztalosok által készített, nagyméretű, 19. századi műtermi fényképezőgépektől az 1920-as évek végén piacra dobott, kompakt Leicákig.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Klasszikus

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Klasszikus

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Jazz/World

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Sári Zsolt, a szentendrei Skanzen főigazgató-helyettese nyerte idén a MúzeumCafé-díjat

A MúzeumCafé szerkesztősége idén Sári Zsolt etnográfus-muzeológust, a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum főigazgató-helyettesét, az ICOM Magyarország elnökét tüntette ki MúzeumCafé-díjjal.
Vizuál magazin

„Magyarországon mindig szívélyesen fogadtak” – Franco Nero tokaji borokról és univerzális fizimiskájáról

A világhírű olasz színész újra Magyarországra látogatott, és az M5 Librettó című műsorában mesélt hazai filmes élményeiről. A Honfoglalás című film Árpád vezéreként is ismert művész felidézte egyik vidéki forgatását, és elárulta: máig nagy becsben tartja az ajándékba kapott 1941-es tokajiját.
Vizuál hír

Cormac McCarthy regényéből forgat filmet Nemes Jeles László

Az Oscar-díjas Nemes Jeles László első angol nyelvű filmjében az Odakint a sötétség című könyvet adaptálja vászonra, a főszerepben Lily-Rose Depp és Jacob Elordi lesz látható.
Vizuál hír

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Vizuál ajánló

A zöld sárkány gyermekeivel folytatódik a Filmrendezők klubja

Május 26-án Miklauzic Bence 2011-es filmjét láthatja a közönség a Magyar Játékfilmrendezők Egyesülete sorozatában. A vetítést követően a rendező mesterkurzust tart a résztvevőknek.