Vizuál

A Guardian is felfigyelt a Capa-díjas Bartha Mátéra

2019.07.30. 15:25
Ajánlom
A Kontakt című, a Honvédsuli mindennapjait bemutató riportjáért Capa-díjat nyert fotóművésszel a legnagyobb brit lap készített interjút annak apropóján, hogy megnyerte az Arles-i fotófesztivál felfedezettje díját. Lapszemle.

Bartha Máté 18 hónapot töltött a tinédzserek katonai táborában, a Honvédsuliban, ahol a fiatalok sátorban alszanak, hajnalban kelnek, kemény kiképzéseken vesznek részt, túlélési készségeket sajátítanak el és replika fegyverekkel gyakorlatoznak. „Mindenféle prekoncepció nélkül mentem” – mondja a Guradiannek Bartha Máté, aki önmagát pacifistának tartja. „De az ott töltött hosszú idő alatt rájöttem, hogy nagyon keveset tudok a katonaságról és a hadviselésről. Mindenre, amit fegyverekkel csinálnak, szükségszerűen agresszív és destruktív dologként tekintettem, de rájöttem, hogy sokak számára a fegyverekről való tanulás vagy a velük való gyakorlatozás a felnőtté válás természetes része. Új kontextusba került az egész, a látványos felszín mögé nézhettem”. Ez a "látványos felszín" – ahogy a Guardian fogalmaz – sok képnek elképesztő erőt ad. Például az a portré, amelyiken egy pubertás kor előtt álló fiatal lány fegyverrel a kezében néz szuggesztíven a kamerába, vagy amelyiken csuklyás, katonai egyenruhás fiatalok csoportja kapaszkodik össze szorosan egy domboldalon.

„Liberális nyugati szemmel nézve ezek a képek egy militarista indoktrinációról (politikai propaganda célú nevelés - a szerk.) árulkodnak”

– fogalmaz a Guardian újságírója. Bartha Máté a lapnak elmondta: „[A táborvezetők] úgy vélik, hogy a mai fiatalság már nem tud kapcsolódni néhány alapvető értékhez, ami lehetővé tenné számukra a társadalomban való létezést. Sok szülő azt mondja, képtelen fegyelmezni a gyerekeit. A szervezők olyan helyként tekintenek a táborra, ahol a gyerekek megtanulják értékelni az otthont, a tiszta ruhát, a meleg ételt, a természetet, a közösséget és a kemény munka értékét” – mondta.

kontakt2-144552.jpg

Bartha Máté: Kontakt (Fotó/Forrás: barthamate.com)

Bartha Máté hangsúlyozta a tábor pozitív, jellemformáló aspektusait. „A gyerekek legtöbbje soha nem aludt korábban sátorban és nem rakott tábortüzet. Néhányan soha nem úsztak szabad ég alatt. Az első napokban látni gyerekeket, akik azért sírnak, mert nem használhatják a mobiljukat, de végül közös tapasztalatokat szereznek valami értelmesről, emlékeket a túrázásról és a napon aszalódásról.

Lehet, hogy vannak durva tapasztalataik is, például arról, ahogy az éjszaka közepén őrzik a tábortüzet, de ahogy annak többször tanúja voltam, igazán pozitív átalakuláson mennek keresztül”

– mondta a Guardiannak. Hozzátette: „Ezeknek a gyerekeknek a legtöbbje lövöldözős játékokon és háborús filmeken nőtt föl. Látni akarják, milyen ez a való életben. Sokan ezek után már nem akarnak katonák lenni. Sokat beszélgetnek a háborús élet nehézségeiről, az élet értékéről, vagy arról, hogy egyes katonák mit kockáztatnak vagy veszítenek el annak érdekében, hogy megvédjenek egy országot vagy egy ideológiát. Szerencsés esetben ezek a beszélgetések elkerülik a hősies halál idealizálását vagy a háború dicsőítését”.  

Az 1987-ben született Bartha Máté – ahogy azt a Guardian is kiemeli –

fotóiban és filmjeiben mindig a kétértelműség megjelenítésére törekszik.  

Ez az, amiért a tájfotó és a portré ötvözetét választotta tiszta dokumentáció helyett a Kontakt sorozatban. „Eredetileg egy dokumentumfilmet szerettem volna forgatni, de hamar rájöttem, hogy az üvöltözés és a fegyverekkel játszott háborús játékok egy idő után elvesztik az egzotikumukat, és szerepjátékká válnak. A valódi történések a gyerekeken belül zajlottak, ahogy szembenéztek a félelemmel, szerelemmel, izgalommal, barátsággal, küzdelemmel, talán életükben először. Ezt a tapasztalatot akartam átadni és feltenni néhány kérdést: mi az, ami ebből az emberi természet része, és mi nem? Mennyire zavar minket az, amit látunk, vagy mennyire vagyunk irigyek rájuk?”

Bartha Máté arról is mesélt a Guardiannek, hogyan fogadták a riport ötletét a táborvezetők. „Nagyon fontos volt számomra, hogy etikailag tiszta legyen a projekt. Ezért elmondtam nekik a sorozat befejezése előtt, hogy talán ambivalens lesz a megítélése, különösen Magyarországon, de azt mondták, nekik nincs semmi rejtegetni valójuk.

Teljesen megbíztak bennem, ami nagyon meglepő és zavarba ejtő volt. Nem éreztem magamat kívülállónak. Azt hiszem, bennem egy tükröt láttak, amiben megvizsgálhatták magukat”.

Bartha Máté készített egy rövid dokumentumfilmet is Downstream címmel, amiben egy tinédzser, Vivien nehézségekkel teli mindennapjait követte nyomon, akit kiskorában elhagyott az anyja, és aki egyik örökbe fogadó családtól a másikig sodródott, majd a katonai táborban keresett vigaszt. „Vivient a Kontakt fotózása során ismertem meg. Nagyon kemény múltja van, de nagyon erős személyiség, aki mindent megtett, hogy jobbra forduljon a sorsa, hogy biztos élete legyen, társa és munkája. Azonnal vele is elkezdtem forgatni és a két projekt egymást segítette”.

(forrás: The Guardian)

Bartha Máté fotósorozata szeptember 22-ig a franciaországi Rencontres d’Arles-ben látható, de online ide kattintva is elérhető.

Katonai kamasztáborról szóló riportjáért Bartha Máté kapta a Capa-nagydíjat

Kapcsolódó

Katonai kamasztáborról szóló riportjáért Bartha Máté kapta a Capa-nagydíjat

A dokumentumfilm-rendező és fotóművész Bartha Máté Kontakt című anyagával érdemelte ki a nemzetközi zsűri nagydíját. A projekt a 10–18 éveseknek szóló Honvédsuli mindennapjait mutatja be.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Vizuál

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.
Klasszikus

Komolyzene szól a budapesti szórakozóhelyeken

A zene éjszakáján, november 16-án este hat órától éjfélig nyolc frekventált szórakozóhelyen hallhatunk ingyenes komolyzenei koncerteket. A fellépők között találjuk a Budapesti Fesztiválzenekar zenészeit és Fischer Annie-ösztöndíjas muzsikusokat is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Milyen az európai identitás? – Sundance-nyertes dokumentumfilm a LUX Filmnapokon

Macedón feminista filmszatírát, dán oknyomozó dokumentumfilmet és spanyol politikai thrillert kínál a LUX Filmnapok programja november 13. és 15. között az Urániában. A belépés díjtalan, a LUX Filmdíjra érkező szavazatokat 2020. január 20-ig várja az Európai Parlament.
Vizuál magazin

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.
Vizuál hír

Hamis érmékre cserélte egy múzeum kiállítási darabjait egy tolvaj

Az Index értesülései szerint valaki hamis darabokra cserélte a győri Rómer Flóris Múzeum éremgyűjteményét, így az intézmény hónapokig hamis érméket mutathatott be a látogatóknak.
Vizuál galéria

Férje betiltotta birodalmában Grace Kelly filmjeit

Az Oscar-díjas amerikai filmszínésznő, akinek élete is egy tündérmesébe illő filmre hasonlított, hiszen filmcsillagból lett valódi, monacói hercegné.
Vizuál hír

Vízipók-csodapók egy tűzfalon

Újabb házfal változott mesésen színessé a tűzfalfestő-csapatnak köszönhetően.