Vizuál

A Guardian is felfigyelt a Capa-díjas Bartha Mátéra

2019.07.30. 15:25
Ajánlom
A Kontakt című, a Honvédsuli mindennapjait bemutató riportjáért Capa-díjat nyert fotóművésszel a legnagyobb brit lap készített interjút annak apropóján, hogy megnyerte az Arles-i fotófesztivál felfedezettje díját. Lapszemle.

Bartha Máté 18 hónapot töltött a tinédzserek katonai táborában, a Honvédsuliban, ahol a fiatalok sátorban alszanak, hajnalban kelnek, kemény kiképzéseken vesznek részt, túlélési készségeket sajátítanak el és replika fegyverekkel gyakorlatoznak. „Mindenféle prekoncepció nélkül mentem” – mondja a Guradiannek Bartha Máté, aki önmagát pacifistának tartja. „De az ott töltött hosszú idő alatt rájöttem, hogy nagyon keveset tudok a katonaságról és a hadviselésről. Mindenre, amit fegyverekkel csinálnak, szükségszerűen agresszív és destruktív dologként tekintettem, de rájöttem, hogy sokak számára a fegyverekről való tanulás vagy a velük való gyakorlatozás a felnőtté válás természetes része. Új kontextusba került az egész, a látványos felszín mögé nézhettem”. Ez a "látványos felszín" – ahogy a Guardian fogalmaz – sok képnek elképesztő erőt ad. Például az a portré, amelyiken egy pubertás kor előtt álló fiatal lány fegyverrel a kezében néz szuggesztíven a kamerába, vagy amelyiken csuklyás, katonai egyenruhás fiatalok csoportja kapaszkodik össze szorosan egy domboldalon.

„Liberális nyugati szemmel nézve ezek a képek egy militarista indoktrinációról (politikai propaganda célú nevelés - a szerk.) árulkodnak”

– fogalmaz a Guardian újságírója. Bartha Máté a lapnak elmondta: „[A táborvezetők] úgy vélik, hogy a mai fiatalság már nem tud kapcsolódni néhány alapvető értékhez, ami lehetővé tenné számukra a társadalomban való létezést. Sok szülő azt mondja, képtelen fegyelmezni a gyerekeit. A szervezők olyan helyként tekintenek a táborra, ahol a gyerekek megtanulják értékelni az otthont, a tiszta ruhát, a meleg ételt, a természetet, a közösséget és a kemény munka értékét” – mondta.

kontakt2-144552.jpg

Bartha Máté: Kontakt (Fotó/Forrás: barthamate.com)

Bartha Máté hangsúlyozta a tábor pozitív, jellemformáló aspektusait. „A gyerekek legtöbbje soha nem aludt korábban sátorban és nem rakott tábortüzet. Néhányan soha nem úsztak szabad ég alatt. Az első napokban látni gyerekeket, akik azért sírnak, mert nem használhatják a mobiljukat, de végül közös tapasztalatokat szereznek valami értelmesről, emlékeket a túrázásról és a napon aszalódásról.

Lehet, hogy vannak durva tapasztalataik is, például arról, ahogy az éjszaka közepén őrzik a tábortüzet, de ahogy annak többször tanúja voltam, igazán pozitív átalakuláson mennek keresztül”

– mondta a Guardiannak. Hozzátette: „Ezeknek a gyerekeknek a legtöbbje lövöldözős játékokon és háborús filmeken nőtt föl. Látni akarják, milyen ez a való életben. Sokan ezek után már nem akarnak katonák lenni. Sokat beszélgetnek a háborús élet nehézségeiről, az élet értékéről, vagy arról, hogy egyes katonák mit kockáztatnak vagy veszítenek el annak érdekében, hogy megvédjenek egy országot vagy egy ideológiát. Szerencsés esetben ezek a beszélgetések elkerülik a hősies halál idealizálását vagy a háború dicsőítését”.  

Az 1987-ben született Bartha Máté – ahogy azt a Guardian is kiemeli –

fotóiban és filmjeiben mindig a kétértelműség megjelenítésére törekszik.  

Ez az, amiért a tájfotó és a portré ötvözetét választotta tiszta dokumentáció helyett a Kontakt sorozatban. „Eredetileg egy dokumentumfilmet szerettem volna forgatni, de hamar rájöttem, hogy az üvöltözés és a fegyverekkel játszott háborús játékok egy idő után elvesztik az egzotikumukat, és szerepjátékká válnak. A valódi történések a gyerekeken belül zajlottak, ahogy szembenéztek a félelemmel, szerelemmel, izgalommal, barátsággal, küzdelemmel, talán életükben először. Ezt a tapasztalatot akartam átadni és feltenni néhány kérdést: mi az, ami ebből az emberi természet része, és mi nem? Mennyire zavar minket az, amit látunk, vagy mennyire vagyunk irigyek rájuk?”

Bartha Máté arról is mesélt a Guardiannek, hogyan fogadták a riport ötletét a táborvezetők. „Nagyon fontos volt számomra, hogy etikailag tiszta legyen a projekt. Ezért elmondtam nekik a sorozat befejezése előtt, hogy talán ambivalens lesz a megítélése, különösen Magyarországon, de azt mondták, nekik nincs semmi rejtegetni valójuk.

Teljesen megbíztak bennem, ami nagyon meglepő és zavarba ejtő volt. Nem éreztem magamat kívülállónak. Azt hiszem, bennem egy tükröt láttak, amiben megvizsgálhatták magukat”.

Bartha Máté készített egy rövid dokumentumfilmet is Downstream címmel, amiben egy tinédzser, Vivien nehézségekkel teli mindennapjait követte nyomon, akit kiskorában elhagyott az anyja, és aki egyik örökbe fogadó családtól a másikig sodródott, majd a katonai táborban keresett vigaszt. „Vivient a Kontakt fotózása során ismertem meg. Nagyon kemény múltja van, de nagyon erős személyiség, aki mindent megtett, hogy jobbra forduljon a sorsa, hogy biztos élete legyen, társa és munkája. Azonnal vele is elkezdtem forgatni és a két projekt egymást segítette”.

(forrás: The Guardian)

Bartha Máté fotósorozata szeptember 22-ig a franciaországi Rencontres d’Arles-ben látható, de online ide kattintva is elérhető.

Katonai kamasztáborról szóló riportjáért Bartha Máté kapta a Capa-nagydíjat

Kapcsolódó

Katonai kamasztáborról szóló riportjáért Bartha Máté kapta a Capa-nagydíjat

A dokumentumfilm-rendező és fotóművész Bartha Máté Kontakt című anyagával érdemelte ki a nemzetközi zsűri nagydíját. A projekt a 10–18 éveseknek szóló Honvédsuli mindennapjait mutatja be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.
Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Jazz/World

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.
Klasszikus

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

„Magyarországon mindig szívélyesen fogadtak” – Franco Nero tokaji borokról és univerzális fizimiskájáról

A világhírű olasz színész újra Magyarországra látogatott, és az M5 Librettó című műsorában mesélt hazai filmes élményeiről. A Honfoglalás című film Árpád vezéreként is ismert művész felidézte egyik vidéki forgatását, és elárulta: máig nagy becsben tartja az ajándékba kapott 1941-es tokajiját.
Vizuál hír

Cormac McCarthy regényéből forgat filmet Nemes Jeles László

Az Oscar-díjas Nemes Jeles László első angol nyelvű filmjében az Odakint a sötétség című könyvet adaptálja vászonra, a főszerepben Lily-Rose Depp és Jacob Elordi lesz látható.
Vizuál hír

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Vizuál ajánló

A zöld sárkány gyermekeivel folytatódik a Filmrendezők klubja

Május 26-án Miklauzic Bence 2011-es filmjét láthatja a közönség a Magyar Játékfilmrendezők Egyesülete sorozatában. A vetítést követően a rendező mesterkurzust tart a résztvevőknek.
Vizuál hír

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.