Vizuál

A gyermekkor menedéke – csoportos kiállítás nyílik a berlini Collegium Hungaricumban

2022.09.06. 12:55
Ajánlom
A Collegium Hungaricum Berlin csoportos kiállítása a kortárs művészet és egyben a kortárs psziché sajátos jelenségét, a gyermekkor iránt érzett nosztalgia megjelenési formáit vizsgálja magyar és német alkotók munkáin keresztül.

A modern társadalom hétköznapi taposómalma és a körülöttünk lévő világ aggasztó eseményei, a pandémia, a klímakatasztrófa vélt vagy valós fenyegetése komoly szorongásos tüneteket vált ki sok fiatalnál. Válaszként többen pótcselekvésekbe menekülnek vagy káros szenvedélyek rabjai lesznek, jobb esetben pedig gyermekkori emlékeikben találnak meghitt, biztonságos menedéket. Más szóval regresszálnak.

A regresszió fogalmát Sigmund Freud vezette be a pszichoanalízisben, majd lánya, Anna Freud kutatta tovább a jelenséget a gyermekpszichológia terén végzett munkája során. A pszichoanalitikus gyakorlatban

a regresszió olyan védekezési mechanizmus, amely azáltal segít traumatikus élményeinket feldolgozni, hogy valamely korábbi életszakaszunk viselkedésmintáihoz nyúlunk vissza.

Az elsősorban gyermekeknél és kamaszoknál megfigyelt, tudattalan viselkedészavarként értelmezett jelenséget Carl Jung már pozitív irányból közelítette meg. A gyermekkorba menekülés egyrészt az ártatlanság és biztonság illúzióját keltve teheti elviselhetővé a felnőttlét komplex kihívásait, másrészt segítheti jelenünk tudatosabb megélését. Ugyanakkor a gyermeki világkép fontos eleme a pillanatnyi élményben való elmerülés, a játék önfeledtsége is.

OLV_LiquidSlicesofTimeSummerFlu_2022jpg-095657.jpg

Liquid Slices of Time (Summer Flu), 2022, akril, vászon, 100 ×160 cm (Fotó/Forrás: Collegium Hungaricum Berlin)

A kiállítás változatos műalkotásai a plüssmackók, játékszerek, színes nyalókák, tündérmesék, de akár hajdani rémálmok világát felidézve egyszerre nyújt lehetőséget a nosztalgikus utazásra, az eltávolodásra, és a pillanat örömeiben való elmerülésre.

Erményi Mátyás a posztszocialista animációs rajzfilmeket újraértelmezve jutott el az antropomorf faábrázolásokig. Christian Fichtl (DE) ártatlanságot sugalló festményei a zord valóságból menekülni vágyó fiatal művész lelkiállapotát tükrözik.

Gallov Péter rajzaiban egy fiktív valóság részletgazdag leképezését adja, melynek során kiskutyák, elkámpicsorodott pizzaszeletek és szörnyalakok alkotnak személyes mitológiát.

Ludwig Hanisch festészete digitális és analóg hatásokat ötvöz, a számítógépes játékok pixeles múltjába vezeti vissza a nézőt. Jagicza Patrícia csendéletei a gyermeki ragaszkodás megtestesítői, festészetében mintha egy végtelen nyári szünet emlékeit idézné fel.

Anneke Kleimann térbe lógatott, hatalmasra nagyított cukorkafüzérje egyszerre nosztalgikus és nyugtalanító.

Kortmann-Járay Katalin személyes és kollektív emlékeket hordozó fotókat és tárgyakat használ wunderkammerszerű installációihoz, melyek a gyűjtés gyermeki szenvedélyére utalnak. Molnár Judit Lilla installációiban a játék színterei és eszközei elevenednek meg, a társasjátékok, játszótéri mászókák felidézésével mindannyiunkat érintő társadalmi kérdésekre reflektál. Wieland Schoenfelder népmesék bábfilmjeiből ismerős figurái megrázó emberi tragédiák szereplői. Stefan Rinck durván megmunkált kőszobraival mitikus alakokat keresztez rajzfilmfigurákra emlékeztető szörnyecskékkel, modern és őskori elemek ötvözésével hoz létre alternatív mitológiát és történelmi emlékezetet.

Szöllősi Géza a Transformers-bábukat gondolja újra bogarak testrészeiből összeszerelt, műgyantába öntött, egy kisfiú vágytárgyaiból horrorszörnyekké váló katonáival.

Tayler Patrick Nicholas a ’90-es évekből megmaradt, a felnőtté válás folyamatában értelmét veszítő játékállományt habos-babos édességekkel kiegészítve alkot tradicionális csendéleteket. Kata Unger szőttese mintha egy kisgyermek szürreális álmát örökítené meg. Vető Orsolya Lia festményeiben mámorító íz- és illatérzeteket hív elő a színek és a különböző tapintású felületek dinamikus összhatása. Isa Wittmann édeskés kerámiái a gyermeki tudatalatti ijesztő mélységeibe engednek betekintést. Matthias Wurm kerámiamunkáiban felnagyított fagylaltgombócok és torz fagyitölcsérek jelennek meg.

Regresso –A bennünk rejlő gyermek (Das Kind in uns)
Collegium Hungaricum Berlin

Nyitvatartás: szeptember 14.–október 22. H-P 13:00 – 18:00
Megnyitó: szeptember 13. 19:00

Kurátorok: Vető Lia Orsolya, Tayler Patrick Nicholas, Petró Zsuzska

Fejléckép: Ki fél a halványrózsaszíntől, a cuki mackóktól és a mignonoktól?, 2021, olaj, vászon, 120 × 145 cm (forrás: Collegium Hungaricum Berlin)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Színház

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Nem fordíthatjuk el a fejünket – Film készült az időskori demenciáról

Valós történetet dolgoz fel Vámos Zoltán orvos, filmrendező és forgatókönyvíró időskori demenciáról szóló kisjátékfilmje, amelyet szeptember 28-tól láthatnak az érdeklődők.
Vizuál hír

A gép szívében című filmet indítja az Oscar-díjért Bulgária

Martin Makariev alkotását indítja az Anya című film helyett Bulgária a 2023-as Oscar-díj legjobb nemzetközi film kategóriájában. A történet a kommunista Bulgáriába kalauzolja el a nézőket, ahol egy fegyenccsoport túszdrámába keveredik.
Vizuál ajánló

Artists in Residence – különleges programmal készül a Babel Camp Balatonbogláron

A boglári Babel Camp főképp azért csatlakozott a VEB2023 EKF Kultháló programjához, hogy a szezonon kívül is kulturális programokat biztosíthassanak a tó déli partján. Ennek kapcsán szeptember 25. és október 25. között összművészeti alkotótáborral várják a művészetek iránt érdeklődőket.
Vizuál ajánló

Art Market Budapest 2022 – A kortárs képzőművészet hazai csúcstalálkozója

Október 6. és 9. között 30 országból érkező mintegy 120 kiállító, több mint 500 művész több ezer alkotásával várja a közönséget a Bálna Budapest épületének négy emeletén, összesen mintegy 8000 négyzetméteren – ezzel Közép- és Kelet-Európa vezető kortárs képzőművészeti vására tovább erősíti meghatározó szerepét a régióban.
Vizuál ajánló

„Anyu, én nem akarok háborút!” – Gyerekrajzokból nyílt kiállítás a Lengyel Intézet előtt

Hibrid kiállítás nyílt a budapesti Lengyel Intézet előtt és az online kiállítótérben „Anyu, én nem akarok háborút! 1939-45 Lengyelország / 2022 Ukrajna” címmel. A lengyel-ukrán levéltári projekt saját országuk háborús gyerekrajzait mutatja be.