Vizuál

A helyszín más, de ugyanúgy van képük hozzá

A 18. ARC kiállítás
2018.09.29. 09:30
Ajánlom
A szokásosnál kevesebb téma uralja az idei ARC-ot, azokat viszont a lehető legváltozatosabb formában kapjuk a képünkbe. Sírós, nevetős, és sírva nevetős plakátok az egyik legmenőbb magyar kiállításon.

Ismét megnyílt Magyarország leglátogatottabb szabadtéri kiállítása, a mémművészet piros betűs ünnepe, az ARC kiállítás. A sors fura fintoraként az idén felnőttkorba lépett program kénytelen volt kirepülni otthonából, eddig megszokott állandó helyszínéről, a Városligetből - vagyis inkább kitessékelték, mint a jóllakott madárfiókát, aki már túl nagy ahhoz, hogy csak a száját tartsa. Az új helyszín az Örs vezér tere melletti lakóövezet füves sétánya, amit leginkább kutyasétáltatásra használnak a helyiek. A kiállítás helyszínváltozása legalább olyan csípősen szimbolikus, mint maguk a plakátok: a civil hangokra, csipkelődő hangnemre, bármilyen jellegű kritikára nincs szükség, főleg nem olyan impozáns és központi helyen, mint az Ötvenhatosok tere. Így a kritikus hang, a kreatív poénkodás és a szomorú ajakbiggyesztés kénytelen visszavonulni a színfalak mögé, a lakóházak közé - a kicsit máshogy gondolkodók hangját egyre kevésbé hallják meg manapság.

Az ARC mindig híven tükrözte, milyen lélekállapot uralkodik az országban, nincs ez másként idén sem.

ARC_Enying-143502.jpg

Könyves Viktor: Enying (Fotó/Forrás: Könyves Viktor/ ARC kiállítás)

Korábban jellemzően megkapta a magáét minden mozgalom, felfogás és elköteleződés - idén a plakátok nagy része egyetlen hang, és annak egyre csökevényesebb témái körül forog. Nincs már gondolati sokszínűség, nincsenek széles tömegeket képviselő hangok - csak egy hang, és annak ellentmondást nem tűrő véleménye van. Szerencsére viszont ez az egyetlen hang bőven szolgáltat muníciót, az ARC művészei pedig még a közepesen magas labdákat is boldogan csapják le. Mindezt az idei kiállításon láthatjuk kikarikírozva popkult utalások és egyszerű, de annál hatásosabb grafikai elemek segítségével is. A legjobbak pont az ilyen plakátok: azok, amelyek a konzultációs hirdetéseket, vagy épp egy-egy médiumot tematizálják apró fricskákkal. Az ARC jelmondata idén találóan az UNFAKE lett, a téma pedig bőven nyújtott alapanyagot a művészeknek; sajnos az álhírek és a fake news egy olyan jelenség, amire az egyszeri magyar állampolgárnak ugyanúgy van kapcsolódási pontja, mint egy amerikai vagy brit polgártársának. 

AhogyEnszeretlek2-144250.jpg

Sándor Bence: Ahogy én szeretlek. A Hammer Agency különdíja a marketingszempontból legütősebb megoldást nyújtó pályázónak (Fotó/Forrás: Sándor Bence/ ARC kiállítás)

Némileg meglepő, hogy a hazai közélet mellett mennyire eltörpülnek az egyéb témák: akad, ami a családon belüli erőszakkal foglalkozik egyedi és elgondolkodtató, módon, más a nők helyzetén lamentál. A környezetszennyezés, a MeeToo mozgalom, a globalizáció szinte csak egy-egy plakáton jelennek meg. Ahogy az lenni szokott, akadnak egycsattanós poénra felhúzott, közhelyes és unalmas darabok is, de szerencsére nem ez a jellemző. A kiállított darabok nagy része tényleg olyan, amire gondolkodás után nyomnánk a Tetszik, vagy a Megosztom-gombot.

18. ARC kiállítás

Szeptember 21-től október 7-ig

További plakátok és közönségszavazás ITT.

Magyar plakát győzött Varsóban

Kapcsolódó

Magyar plakát győzött Varsóban

Orosz István tervezőt is díjazták a 22. Varsói Nemzetközi Plakát Biennálén.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.