Vizuál

A Holokauszt megjelenítése a képzőművészetben

2011.11.05. 17:30
Ajánlom
Konferencia november 7. és 9. között a Műcsarnokban és az Izraeli Kulturális Intézetben.

2010-ben a Francia Intézet elindított egy eseménysorozatot, amelynek témája a holokauszt megjelenése a különféle művészeti ágakban. A tavalyi év a film jegyében telt. A 2011-es konferencia a képzőművészettel foglalkozik. Célja, hogy az emlékezés és traumafeldolgozás különféle technikáin át bemutassa a változásokat, amelyek végbementek a hatvanas évek első próbálkozásaitól egészen a kortárs alkotásokig, és hogy megkísérelje megragadni a kifejezhetetlen kifejezésének a nehézségeit. A konferencia kurátora Alexandra Reininghaus osztrák művészeti újságíró.

A háromnapos rendezvény során több országból érkező neves művészek és szakértők tartanak előadást: Mayer Mariann (Magyarország), Arnold Dreyblatt, Jochen Gerz (Németország), Alexandra Reininghaus (Ausztria), Ziva Amishai-Maisels, Batya Brutin, Avner Bar Hama (Izrael), Judith Bartolani, Laurence Sigal és Norbert Engel (Franciaország).

A Műcsarnokban magyar, francia és német nyelven, szinkrontolmácsolással, az Izraeli Kulturális Intézetben magyar és angol nyelven, szintén szinkrontolmácsolással lehet hallgatni az előadásokat.

A program részletesen:

November 7. 18:00-21:00
Köszöntés: Készman József, művészettörténész,  vezető kurátor (Műcsarnok)
Moderátor: Norbert Engel, a kulturális ügyek szakfelügyelője, Külügyminisztérium (Franciaország)

Alexandra  Reininhaus, művészeti újságíró, kurátor (Ausztria)
Emlékek  másodkézből: Recollecting. A hadizsákmány visszaszolgáltatása című  kiállítás egy kurátor szemével

Arnold Dreyblatt,  zeneszerző,  egyetemi tanár, performanszművész (USA/Németország)
Az egyéni és  kollektív emlékezet feldolgozása művészeti projekteken keresztül

Laurence SIGAL, igazgató,  Judaizmus Művészetének és Történelmének Múzeuma (Franciaország)
Művészimázsok.  Áldozatok, bűnösök, nézők - mindannyian szemtanúk? Boltanski, Kiefer és  Miroslaw Balka művei

November 8. 18:00-21:00
Moderátor: Alexandra Reininhaus

Ziva  Amishai-Maisels, professor emeritus, Héber Egyetem,  Művészettörténet Tanszék (Izrael)
A német és izraeli  művészek Holokauszt-reakciójának fejlődése

Batya Brutin,  igazgató, Holokauszt Tanulmányok, Beit Berl Academic College (Izrael)
Második  generációs izraeli művészek munkái: a látható és a rejtett válasz a  Holokausztra

Avner Bar Hama,  művész, a Talpiot College előadója (Izrael)
Minden generáció  tekintse magát Holokauszt-túlélőnek

November 9.  18:00-21:00
Moderátor: Norbert Engel

Jochen Gerz,  konceptművész (Németország)
Saját  munkáinak bemutatása

Mayer Marianna,  művészettörténész, kurátor (Műcsarnok)
Transzport. A  bevagonírozott ház. Böröcz András és Rajk László közös  Holokauszt-emlékmű terve

Judith Bartolani,  a Documents d'artistes szerkesztője (Franciaország)
A  másik sorsának lenni

Műcsarnok - November 7. 18:00
Izraeli Kulturális Intézet - November 8. 18:00
Műcsarnok - November 9. 18:00

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Kortárs írók kedvenc EP-idézetei lepték el Óbudát

Köztéri plakátokkal, 40 hazai író, költő kedvenc EP-idézetével, korábban nem publikált fotókkal és felolvasással ünnepli a harmadik kerület Esterházy Péter születésnapját.
Vizuál

„Ahol csak tomboló ováció van, ott valami bűzlik” – Interjú a szobordöntésben érintett alkotóval, Szalay Péterrel

Egy műalkotás élete nem ér véget az alkotó műhelyében, a befogadók által válik egésszé, teljessé. A mű hatást vált ki, ami párbeszédet generál közönség és alkotás között, de meddig tart a szólásszabadság joga és mi védi a szabad művészi alkotás méltóságát?
Klasszikus

Domingo támogatásával jutott mesterzongorához Balázs-Piri Soma

A Virtuózok ifjú tehetsége évek óta gyűjtött egy mesterzongorára, végül Plácido Domingo támogatása révén teljesülhetett a zongorista dédelgetett álma.
Vizuál

Az újrakezdés filmjei

Egyre közelebb kerül az újranyitás gondolata, bár a bemutatókat még halogatják, de előbb-utóbb moziba is mehetünk. Addig is öt olyan klasszikus magyar filmet ajánlunk a Filmio kínálatából, amelyekben a hősök élete teljesen más irányt vesz.
Színház

Júniusban nyit a Margitszigeti Színház

Derűvel és optimistán várja a korlátozások feloldását a Margitszigeti Színház, amely szabadtéri és ültetett nézőterű játszóhelyként az egyik legbiztonságosabb közösségi helyszínnek számít. A színház vezetősége reméli, hogy a járványügyi intézkedések lehetővé teszik a mielőbbi nyitást, és a nézők – a mindenkori szabályok betartása mellett – júniustól újból élőben élvezhetik a színházi előadásokat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál uránia

Ámos Imre tragédiájáról és 12 fiú történetéről szóló filmeket vetít ma este az Uránia

Folytatódik az Uránia ingyenes online vetítéssorozata, a Látótérben. Ma este, a Holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapja előestéjén Kőbányai János Ámos Imréről készült és Sipos András gyerekkori háborús élményeit feldolgozó alkotásokat vetítenek.
Vizuál aukció

Színek, realizmusok, meglepetések - a Kieselbach Galériában

Tavaszi aukciója előtt a Kieselbach Galéria ismét megrendezi eladással egybekötött kiállítását. A csütörtökön nyíló tárlaton több mint 150 műtárgyat, klasszikus, modern és kortárs alkotást csodálhatunk meg.  
Vizuál filmio

Az újrakezdés filmjei

Egyre közelebb kerül az újranyitás gondolata, bár a bemutatókat még halogatják, de előbb-utóbb moziba is mehetünk. Addig is öt olyan klasszikus magyar filmet ajánlunk a Filmio kínálatából, amelyekben a hősök élete teljesen más irányt vesz.
Vizuál hír

Oscar-jelölt kisfilm is szerepel az idei Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztivál programjában

Rekordszámú, 27 nemzetközi filmet vetítenek a május 27. és június 2. között megrendezésre kerülő 9. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon. A Toldi mozin kívül több szabadtéri helyszínen is zajló szemlén bemutatkozik az Oscarra jelölt Genius Loci is.
Vizuál interjú

„Ahol csak tomboló ováció van, ott valami bűzlik” – Interjú a szobordöntésben érintett alkotóval, Szalay Péterrel

Egy műalkotás élete nem ér véget az alkotó műhelyében, a befogadók által válik egésszé, teljessé. A mű hatást vált ki, ami párbeszédet generál közönség és alkotás között, de meddig tart a szólásszabadság joga és mi védi a szabad művészi alkotás méltóságát?