A Gábor-lányok olyan jelenségek voltak a 40-es 50-es évek Hollywodjában, mint manapság a Kardashian-család tagjai - csak épp eredetibbek náluk. Gábor Magda, Gábor Zsa Zsa és Gábor Éva is utánozhatatlan stílussal tudott megjelenni a társasági eseményeken: mindannyian gyönyörűek voltak, méregdrága ruhákat és még drágább gyémántokat viseltek, akcentusuk pedig emblematikussá vált. Ami a hírnevet illeti, a legtovább Zsa Zsa jutott - az ő neve még halála után is ismerősen cseng, és egyet jelent a nagypolgári életmóddal és a közel tucatnyi házassággal.

Kapcsolódó
Sinatrát és Richard Burtont is elcsábította, színészkedés helyett milliomosokra vadászott
Gábor Zsazsa az egyik legelső olyan celeb, aki azért ismert, mert híres. Több tucat filmben szerepelt, de nem alakításairól, hanem botrányairól, csípős megjegyzéseiről és házasságairól vált ismertté. Kilencszer házasodott és hétszer vált el, mindegyik frigye csak egyre híresebbé és gazdagabbá tette.
Ő találta ki a Gábor-stílust, és táplálta bele lányaiba ezt a szemléletmódot - miközben maga is úgy élt, mint gyerekei: showműsorokban szerepelt és nagyasszonyként habzsolta az életet. Egy alkalommal a New York-i Fifth Avenue-n sétálgatott legidősebb lányával, Magdával. A mama méregdrága bundát és jól szabott nadrágot viselt, ami kihangsúlyozta alakját; Magdára viszont akkortájt szaladt fel pár kiló. Amikor hangosan az anyját hívta, Janka gyorsan lepisszegte lányát.
Figyelj Magduska, le kell fogynod, mert ha 15 kiló felesleg van rajtad és anyának hívsz, az legalább 10 évet öregbít rajtam!
Ilyen szülői intelmek mellett nem csoda, hogy mindhárom Gábor-lány útja nagyjából ugyanoda vezetett: Magyarországról Amerikába, egyik férjtől a másikhoz, majd a számtalan következőhöz, és persze egyre feljebb a társadalmi ranglétrán. A legkisebb lány, Éva életútja viszont mindig kissé eltért nővéreitől. Ő volt a leginkább két lábbal a földön járó Gábor-lány; ő házasodott a legkevesebbszer, "mindössze" ötször (Magda hatszor, Zsa Zsa pedig kilencszer volt férjnél).
Gábor Éva 1919. febuár 11-én született Gábor Vilmos katona, és Tilleman Janka ékszerész legfiatalabb lánygyermekeként. Testvérei közül őt fertőzte meg először a színjátszás - már 4 évesen színészkedni kezdett, 15 évesen pedig úgy döntött, tanulmányait is ilyen irányban folytatja - szülei viszont a színészetet túl vulgáris foglalkozásnak tartották, ezért eltiltották tőle Évát. A történet egy másik változata szerint viszont valójában az édesanya, az akkor már háromgyermekes Janka gondolt egyet, és eldöntötte hogy színésznő akar lenni.
Túl idős vagy, nem lehetsz színésznő!
- nevetett rajta férje, mire Janka felpaprikázta magát és eldöntötte: a hírnévről, színpadról és csillogásról szóló álmát a lányain keresztül éli majd meg. Így lett mindhárom Gábor-lányból színész, de még inkább celeb.
Éva volt az első, aki szerencsét próbált Amerikában. Egy partin ismerkedett meg egy svéd születésű, Hollywoodban élő csontkováccsal, dr. Eric Drimmer-rel - összeházasodtak, a 20 éves Éva pedig követte Drimmert Amerikába.
Alig tudott angolul, de a Paramount stúdiónál befogadták és szerződtették - a filmvilág Napóleonja, a szintén magyar származású Zukor Adolf ekkor már nem volt a stúdió fejese, de az igazgatótanácsnak azért még tagja maradt. Éva első filmszerepét a Forced Landing című 1941-es filmben kapta. Ő maga így nyilatkozott később erről:

Kapcsolódó
A filmvilág Napóleonja: a magyar, aki feltalálta Hollywoodot
Zukor Adolfot nem érdekelte a filmművészet - ő egyedül pénzt akart keresni. Megalapította a világ egyik első filmstúdióját, ötletei nélkül Hollywood ma nem létezne - vagy legalábbis nem ebben a formában. Vetélytársait kegyetlenül félreállította, miközben átlagos, fényűzés nélküli életet élt a filmipar egykori ura.
B kategóriás filmnek nevezném, ha túl lusta lennék tovább betűzni az ABC-t.
Kezdetben nehezen boldogult a filmszakmában, alig kapott szerepeket - ha mégis, azok nyúlfarnyiak voltak, és általában hasonló borzalmas mozikban.
Nővérei és édesanyja is követte őt Amerikába, botrányaikkal, házasságaikkal és a legendás Gábor-stílussal pedig a lányok elég figyelmet és hírverést kaptak, hogy ne csak bekerüljenek a köztudatba, de ott is maradjanak.
1950-ben a The Happy Life című darabban Gábor Éva a Broadway-n is bemutatkozhatott - színészileg ez maradt a legkomolyabb szerepe. A hírnév, és az a tehetség, amit a színpadi szerepében megcsillogtatott, filmajánlatokat hozott neki. Az 50-es években számos A-kategóriás filmben feltűnt, amelyek ma már feledésbe merültek: játszott az Amikor utoljára láttam Párizst című filmben Elizabeh Taylor oldalán, a Művészpánik című vígjátékban Dean Martin, Jerry Lewis és Shirley MacLaine oldalán és az Egy csókkal kezdődött című romantikus vígjátékban. A legemlékezetesebb film a filmográfiájában a Gigicímű musical, ami 9 Oscar-díjat kapott, ezzel pedig ott van minden idők legjobban díjazott és leginkább túlértékelt filmjei között is. 1953-ban saját talk show-t kapott The Eva Gabor Show néven, ami csak egy évig futott.
Ő játszotta Lisa Douglast a Green Acres című sorozatban. A tévéshow története szerint Lisa férje, az ügyvéd Oliver Wendell Douglas (Eddie Albert alakításában) úgy dönt, otthagyja a nagyváros nyüzsgését és vesz egy farmot - ezzel pedig családját is a vidéki életmódra kényszeríti. A sorozat a CBS-en futott, és ugyanúgy Hooterville-ben játszódott, mint testvérsorozata, a Petticoat Junction, amiben Gabor ugyanezt a karaktert alakította.
A sorozat hihetetlenül népszerű volt, még a negyedik évadjában is a top 20-ban volt a nézettsége. A csatorna 1971-ben mégis elkaszálta, csakúgy, mint egy másik testvérshow-ját, a The Beverly Hillbillies-t, amiben Gabor szintén vendégszerepelt. Az ok: a CBS meg akart szabadulni a vidéki tematikájú sorozatairól. A kritikusok kevésbé szerették Gabor sorozatait, de a színésznő így beszélt szerepéről, ami egybeforrt a nevével:
Az életem legszebb 6 éve volt. Minden pillanatát élveztem.
Gabir a 70-es években kötött barátságot Merv Griffinnel, a korszak egyik legismertebb tévés arcával. Olyan jóban lettek, hogy évekig együtt is éltek, mindenféle romantikus vonzódás nélkül. A férfifaló Gaborra ez nem volt jellemző. Griffin 2007-es halálakor írták meg a lapok, hogy valószínűleg homoszexuális volt, ezért nem csábította el őt a magyar színésznő. Griffin nevéhez fűződött az egyik legnépszerűbb tévéshow, a The Merv Griffin Show, ahol barátságuk miatt nem csak Éva, de testvérei és édesanyjuk is gyakori vendégek voltak - így akkor se felejtették el a Gábor-lányokat, ha épp nem szerepeltek semmiben, vagy nem házasodtak újra.
Ilyen volt a Macskaarisztokratákban Hercegnő karaktere, vagy Miss Bianca A mentőcsapat című Disney-mesében és folytatásában.
Ő volt a legföldhözragadtabb Gábor-lány - egy 1998-as interjúban például bevallotta, hogy leggyakrabban pár centes boltokban vásárolt.
Az allergiám miatt szeretek olcsó sminket venni, és nem használok parfümöt. Leárazásokon vásárolok - a mai árak egyszerűen sokkolóak!
Persze arról is szólnak anekdoták, milyen volt Éva, amikor csillaga a legfényesebben ragyogott. Amikor például bemutatták Lyndon B. Johnson elnöknek, a színésznő a tőle megszokott, elragadó hangsúllyal, magyar akcentussal így köszöntötte
Hello Mr. President, darling - vagyis Hello Mr. Elnök úr, kedvesem!
A darling, vagy még inkább 'dahling' szólás a Gábor-lányok védjegyévé vált. Éva nővére, Zsa Zsa egy könyvben azt írta lánytestvéreiről: "Gyönyörű akcentusuk van - tanárhoz kellett járniuk, hogy el ne veszítsék azt!" A kiejtésük ugyanis hozzátartozott a stílusukhoz.
Éva annyira hasonlított Zsazsára, hogy az emberek folyton összekeverték őket. "Ugyanúgy néznek ki, ugyanúgy beszélnek és ugyanúgy játszanak. Néha még én is összekeverem őket!" - írta édesanyjuk, Janka könyvében. Éva és Zsa Zsa főleg azután hasonlítottak igazán egymásra, hogy mindketten megműttették az orrukat. A közvélekedés szerint Zsa Zsa volt a botrányhősnő, Éva pedig az okosabb, szorgalmasabb tehetségesebb - a "jó" testvér.
Borzalmasan unalmas a 'jó Gabornak' lenni! Miért kellene összekötni minket, kedvesem? Ez baromira idegesít!
- nyilatkozta egy 1990-es interjúban.
Közben viszont, ahogy Gáborék egyre híresebbé váltak, a pletykamagazinok elkezdtek érdeklődni nem csak botrányaik, de a múltjuk után is. Ekkor írták meg, hogy az édesanya, Janka jól menő bordélyházat üzemeltetett Magyarországon - az ebből befolyó pénznek, na meg a kapcsolatainak köszönhetően juthatott ki az egész família Amerikába, és vághatott bele a hollywoodi karrierbe.
Ahogy a Gábor-lányok idősödtek, új sztárok és sztárocskák érkeztek Hollywoodba, rájuk pedig egyre kevesebb fény vetült.
Éva továbbra is kitartott hivatása, a színészet mellett - főleg tévében szerepelt, vagy kisebb mellékszerepeket kapott. A Match Game című showban zsűrizett, Green Acres-beli partneréve, Eddie Albert-tel pedig 1983-ban újra együtt játszhatott egy Broadway-darabban. 1990-ben megpróbált visszatérni a tévébe is: egy szitkomban vállalt szerepet, amiből csak az első epizód készült el. Viszont ugyanebben az évben visszabújhatott kedvenc szerepébe, ami híressé tette: Return to Green Acres címmel az egykori sorozat kapott egy tévéfilmes folytatást. Gabor azt nyilatkozta ekkor, hogy könnyű volt ennyi év után is eljátszani a karaktert, mert az ugyanolyan különc, mint ő maga. 40 év után visszatért Magyarországra is a Gazdagok és híresek élete (Lifestyles of Rich and Famous) egyik epizódja kedvéért.
1972-ben a kubai származású, díjnyertes dizájnerrel, Luis Estevezzel kiadott egy saját nevét viselő ruhakollekciót. Ő volt az Eva Gabor International nevű cég elnöke is, amely a világ legnagyobb parókagyártó vállalata volt a korban. Saját hajáról is parókát terveztetett, ebből adtak el a legtöbbet.
Az alábbi, 1986-os videóban többek közt ezzel is évődik David Letterman. A showman műsorában, ahogy az a beszélgetésből kiderül, már nem először vendégeskedett. A jellegzetes akcentus és az elragadó stílus akkor is átjön a tízperces részleten, ha valaki nem beszél angolul. A nyelvet bírók pedig élvezhetik, ahogy Éva Gábor különösebb megerőltetés nélkül szorítja sarokba Lettermant a saját pályáján.
A Gábor-lányok mindig tudták mi áll jól nekik, és hogyan kell gyönyörűen kinézni, ezért nem is változtattak receptjükön. Soha nem követték az aktuális divatot, évtizedeken keresztül ugyanúgy öltözködtek és sminkelték magukat. Ehhez annyira ragaszkodtak, hogy a postásnak sem nyitottak ajtót smink nélkül. Amikor a természetesség jött divatba, ők akkor is megmaradtak saját stílusuknál, az új hóborttól pedig egyszerűen undorodtak.
Igazi társasági emberek voltak - Mike Douglas talkshow-házigazda szerint elég volt annyit kérdezni: Mi újság Eva? Mi újság Zsa Zsa? - és le sem lehetett lőni őket.
Bár Évát lepipálták testvérei, azért neki sem kell szégyenkeznie: 5 házassága mellett számtalan kaland és affér kötődik a nevéhez. A fáma szerint hozzá kapcsolódik a mondás is:
A házasság túl érdekes élmény ahhoz, hogy csak egyszer vagy kétszer élje át az ember.
- Első férje, dr. Eric Valdemar Drimmer svéd származású csontkovács és pszichológis volt. 1937-ben házasodtak össze Londonban, 1942-ben váltak el Los Angelesben. "Gyereket akartam és egyszerű családi életet, de a férjem ellenezte a gyerekvállalást" - mondta el Éva házasságáról.
- Második férje Charles Isaac amerikai befektetési bróker. 1943-49 között voltak együtt.
- Harmadik férje John Elbert Williams plasztikai sebész volt 1956-57 között. Vele történt meg az anekdota szerint, hogy egy liftben találkoztak, Williams Évára köszönt, mire ez visszakérdezett: - Ismerem magát? - Igen, én voltam a harmadik férje.
- Következő férje Richard Brown textilgyáros, aki később író és filmrendező lett. A Las Vegas-i Flamingo Hotelben házasodtak össze, 1959-től 1973-ig voltak együtt.
- Utolsó férje Frank Gard Jameson Sr. ismert légügyi vezető és a Rockwell International vállalat korábbi alelnöke volt. 1972-83 között voltak házasok, ekkor Gabor Jameson négy gyerekének mostohaanyja is volt.
Gábor Éva 1995. július 4-én halt meg Los Angelesben légzési elégtelenségben és tüdőgyulladásban, miután mexikói vakációján beleesett a fürdőkádba és eltörte a csípőjét is. Sírkövén nem szerepel születési év - a Gábor-lányok mindig is féltve őrizték a titkok, hány évesek.
Ma már kevésbé él a neve a köztudatban, különösen a magyarok körében, akik nem is láthatták őt leghíresebb tévésorozatában. A jó Gábor-lánynak Zsa Zsa és családja hírneve adta meg azt a többletet, amivel kitűnhetett korának sztárjai és színésznői közül - ettől a hírnévtől viszont később sem szabadulhatott. Ma már csak úgy jegyzik, mint Zsa Zsa testvére, akit nővérei mindenben lepipáltak - pedig rá várt volna a legfényesebb jövő a szakmában. Nevét Zsa Zsához hasonlóan csillag őrzi a Hollywoodi Hírességek sétányán, elsősorban tévés szerepei miatt - a 13 magyar származású csillag egyike.
Sorozatunk előző részei
Bánky Vilma - Vidéki magyar lányból hollywoodi világsztár, majd unalmas golfozó feleség
Hajmássy Ilona - Szexbotrány törte ketté a nagykőrösi sikolykirálynő hollywoodi karrierjét
Houdini - Egy magyar, aki egész életében a halált kísértetteGábor Zsazsa - Sinatrát és Richard Burtont is elcsábította, színészkedés helyett milliomosokra vadászott
Lugosi Béla - Élete végéig nőcsábász és vámpír maradt a magyar Drakula
Zukor Adolf - A filmvilág Napóleonja: a magyar aki feltalálta Hollywoodot