Vizuál

A jövő értékeit kutatja a Műcsarnok

2011.01.04. 12:39
Ajánlom
Izgalmas újdonságok jellemzik a Műcsarnok idei évét.

Az előretekintésről szól majd a Műcsarnok 2011-es éve - mondta Petrányi Zsolt, az intézmény jelenlegi főigazgatója, akinek 2010. december 31-én lejárt a mandátuma. A Műcsarnok igazgatói posztjára pályázatot írtak ki, de az sikertelenül zárult. A pályázaton Petrányi Zsolt is indult és az eredménytől függetlenül reméli, hogy folytathatja az intézményben megkezdett programot. Az intézményt jelenleg Petrányi vezeti, akinek megbízatását egy hónappal meghosszabbította a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV Zrt.) "Az elmúlt öt évben számos fejlesztést véghezvittünk. A legfontosabb eredményeket a kommunikáció terén értük el, ez utóbbi ugyanis a legfontosabb feladat. A Műcsarnok ma a kortárs művészetről ad tájékoztatást" - fogalmazott a főigazgató, kiemelve, hogy a kortárs kiállítások mellett számos társrendezvényt tartanak a kiállítóhelyen.

"Pályázatom szlogenje: a művészet jövője, a jövő művészete. Azért választottam ezt, mert úgy érzem, egy olyan művészeti és társadalmi pillanatnál járunk, amikor érdemes elgondolkozni, melyek azok az értékeink, amelyeket a jövőben is értékesnek tartunk. Ilyen értelemben az értékekről való gondolkodás szinonimája az értékteremtésnek. A Műcsarnok felelőssége abban áll, hogyan viszonyul kiállításaival, művészeivel a jövő értékeihez, és ezen cél elérése érdekében hogyan tudja minél jobban összehangolni programját más művészeti intézményekkel."

EDBFBC8F-5F37-4F9E-84D3-BABE034B178C

Yang Mao-Lin: Jataka meséje Vajradhara rendkívüli szerelme

Az említett összefogásról szól a december közepén nyílt, március 6-ig látható Taiwan Calling című kiállítás is, amelyet a Ludwig Múzeummal közösen rendeztek, a két tárlat párhuzamosan fut a két intézményben. Erről szólva Petrányi kiemelte, hogy "példanélküli a magyar művészeti életben, hogy két nagy intézmény ilyen nagyszabású együttműködést valósítson meg. Így két különböző szempont alapján mutatkozhat be a tajvani kortárs képzőművészet."

A 2011-es év első új kiállítása is az együttműködésről szól majd. Az Egyszerű többség - Fiatal művészcsoportok együttműködése című, március 19. és április 24-e között látható tárlat a kortárs művészet legfiatalabb generációinak munkáiból válogat, egy helyszínen állítva ki képzőművészettel, építészettel és dizájnnal foglalkozó alkotókat. Nyár elején két nemzetközi hírű művészt mutat be a Műcsarnok. A belga festészet meghatározó alakja, Michael Borremans retrospektív tárlata várhatóan május 14. és június 26. között lesz látható, majd a Párizsban élő Xavier Veilhannak nyílik kiállítása július 9-én.

"Michael Borremans nem megtagadva a belga szürrealizmust és René Magritte szellemiségét, a festészeti hagyományra épít, de teljesen új világot mutat fel" - hangsúlyozta a főigazgató. Xavier Veilhannról pedig úgy vélekedett, hogy a Párizsban élő művész nevéhez az elmúlt évek legizgalmasabb kiállításai fűződnek. "Az utóbbi évek nagy szenzációja volt, hogy a versailles-i kastély kortárs kiállításoknak adott otthon. Veilhann volt a második meghívott, és ő volt a legszellemesebb, a leginnovatívabb" - mondta Petrányi Zsolt, aki kiemelte: a művész nagyon izgatott a Műcsarnokban kiállítandó installációja miatt.

Ősszel ismét a Műcsarnok és az Aviva Életbiztosító közös kiállítása tölti meg majd a termeket, amelyről szólva a főigazgató elmondta, hogy "nagyon büszke a díjra, hiszen az kiemelkedően magas, ötmillió forintos jutalommal jár." Az év utolsó kiállítása a kolozsvári művészeti színtérrel fog foglalkozni, ahol az ezredfordulót követően Kolozsváron megjelent és azóta nemzetközileg is jegyzett művészgeneráció munkái lesznek láthatóak.

Az Ernst Múzeumban az év egy profi gördeszkás-képzőművész, az amerikai Ed Templeton kiállításával indul majd, nem titkoltan azzal a céllal, hogy a fiatalokat is megszólítsa. Mint Petrányi elmondta, Templeton (aki kétezer műtárggyal érkezik Budapestre) "gördeszkásként sokat utazott, ebből az élményanyagból építkezik. Hihetetlen szociális körképet ad napjaink Amerikájáról." Április 1-jén nyílik meg a Derkovits-ösztöndíjasok beszámolótárlata, június 10-én pedig a legfiatalabb japán képzőművészet mutatkozik be a Nagymező utcában Télikert - Micropop fantázia a kortárs japán művészetben címmel.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál tűz

Kimentették a Notre-Dame festményeit

Az utolsó festményeket, 15 darab 17. századi képet is átszállították pénteken a tűzvész pusztította párizsi Notre-Dame-ból a Louvre múzeumába, miután a műkincseket és ereklyéket már az elmúlt napokban kimenekítették a katedrálisból.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.