Vizuál

A kávétól a festőállványig – Művészek reggeli rituáléi

2018.08.22. 14:25
Ajánlom
Milyen lehet Salvador Dalíként vagy Joan Miróként felébredni reggel? Mason Currey Daily Rituals: How Artists Work című könyvében 161 művész - köztük írók, színészek, képzőművészek - napi rítusairól számol be. Ezek közül néhány képzőművész reggeli szokását idézzük.

Salvador Dalí

A szürrealista zseni már az ébredésnél sem hazudtolta meg túlcsorduló önbizalommal bíró önmagát.

Minden reggel, amikor felébredek, egyfajta földöntúli boldogság áraszt el, hogy én vagyok Salvador Dalí. Ilyenkor azt kérdezem magamtól - szinte rácsodálkozva - vajon milyen bámulatos dolgot fog ma véghezvinni ez az ember, akit Salvador Dalínak hívnak?"

- írta 1953-ban.

GettyImages-98572291-112517.jpg

Salvador Dalí 1973-ban egy párizsi hotelben pózol (Fotó/Forrás: Getty Images)

Joan Miró

Joan Miró vallásosan betartotta reggeli rituáléit, a rendszerességben látta ugyanis a depresszió megelőzésének egyik legjobb módját. Nem véletlenül tartott annyira a mélytől: 18 éves kora előtt komoly depresszióval küzdött. A harmincas években, amikor feleségével és lányával Barcelonában élt, reggel hatkor kelt, lezuhanyzott, majd elfogyasztotta könnyű, kenyérből és kávéból álló reggelijét, majd hét órakor leült a vászon elé, ahol megállás nélkül festett délig, amikoris felállt a vászon mellől és egy órát edzett. A testedzést szintén nagyon komolyan vette, ez volt másik fontos fegyvere a depresszió ellen. Barcelonában ugrálókötelezett és svéd tornázott, Párizsban bokszolt, a katalán vakáció idején pedig úszott és a parton kocogott.

GettyImages-3095995-102652.jpg

Miro 1966 májusában a Marlborough Fine Art Galleryben, saját kiállításán (Fotó/Forrás: Getty Images)

Andy Warhol

1976 és '87 között minden munkanapon reggel kilenckor felhívta telefonon legfontosabb bizalmasát, Pat Hackett írónőt, hogy elmesélje az előző nap történéseit. Ezek a telefonbeszélgetések később jó alapanyagnak bizonyultak a Pat Hackett által szerkesztett The Andy Warhol Diaries című könyhöz, ami igazán mély betekintést enged Andy Warhol belső világába. A sokszor kétórásra nyúló telefonbeszélgetéseket követően Warhol lezuhanyzott, felöltözött, majd két tacskójával lebattyogott a földszintre, ahol házvezetőnőjével reggelizett. A délelőtt hátralevő részét vásárlással töltötte. A Madison Avenue-t járta, aukciósházakba, ékszeresekhez, régiségkereskedésekbe tért be. Mindig tartott magánál néhány példányt Interview című magazinjából, amiket sokszor a boltosoknál hagyott reklám céljából.

GettyImages-3168481-103332.jpg

Andy Warhol 1971 feburárjában a londoni Ritz Hotelben (Fotó/Forrás: Getty Images)

Marina Abramović

A művésznő egyik leghíresebb munkája volt a The Artist Is Present című, 2010-es performansza, melynek során tizenegy egymást követő héten vasárnaptól csütörtökig hét, péntekenként pedig tíz órán keresztül mozdulatlanul ült a Museum Of Modern Art galériában. Ez komoly fizikai állóképességet és szigorú napi rutint igényelt. Az egyik legnagyobb kihívást a kellő hidratálás jelentette, hiszen sem nem evett, sem nem ivott a performansz ideje alatt.

Abramović ezért egy különleges éjszakai rutint iktatott be: 45 percenként felkelt inni egy pohár vizet, fél hétkor elkezdte a napot és hét órakor megitta az utolsó pohár vizét.

Reggelire rizset, lencsét és egy pohár fekete teát fogyasztott. Kilenc órára érkezett érte az autó asszisztensével és fotográfusával, akikkel a MOMÁba ment. Itt felöltötte jellegzetes, magas gallérú piros ruháját. A következő 45 percben négyszer ment el mosdóba. (A művésznő ugyanis a performansz ideje alatt WC-re sem ment, ami miatt az újságírók azt latolgatták, biztosan katétert építtetett be magának erre az időszakra). Ezután húzott egy strigulát az előző, sikeres nap emlékére, majd leült a székére, ahol 15 percig egyedül ült, míg meg nem érkezett a múzeum első látogatója, aki leült vele szembe.

GettyImages-97594997-104316.jpg

Marina Abramović a The Artist Is Present című "kiállítás" megnyitóján (Fotó/Forrás: Getty Images)

Willem de Kooning

A holland expresszionista festőművész jellemzően nem volt egy reggeli ember. Fiatalkorában, ha csak tehette 10, 11 órakor ébredt, majd bedobott egy erős kávét. Felkészült az egész napos festésre, melyet csak az ebéd, és a látogatói miatt volt hajlandó megszakítani. Még a házassága sem írta felül ezt a rutint. Amikor összeházasodott a szintén festőművész Elaine Frieddel 1943-ban, ugyanúgy későn keltek. Általában nem reggeliztek, csak egy kávét ittak tejjel, amit hagytak kihűlni a stúdió ablakában, ami a Union Squeren található lakásukból nyílt. A munkát csak további kávék vagy dohányzás idejére szakították meg.

Willem_de_Kooning_in_his_studio-104703.jpg

Willen de Kooning a stúdiójában (Fotó/Forrás: Wikipédia)

Georgia O'Keeffe

„A reggel a legjobb időszak, akkor még sehol egy lélek” - mondta egy 1966-os interjúban az anyai ágon magyar felmenőkkel rendelkező festőművész.

A legkedvesebb hely számomra egy olyan világ lenne, amiben nincsenek emberek”

- tette hozzá. Így tehát nem meglepő, hogy miután 1949-ben Új-Mexikóba költözött, a nappal kelt. Miután teát főzött, visszabújt ágyába és onnan nézte a napfelkeltét. Majd egy félórás sétát tett a sivatagban sétabotjával, ami az útját keresztező csörgőkígyók elzavarására is alkalmas volt. 7 órakor leült, hogy elfogyassza a szakácsa által elkészített reggelit – főtt tojást vagy rántottát, kenyeret lekvárral, erős paprikát fokhagymás olajjal, gyümölcsöt, kávét vagy teát. Ezután pedig vagy a kertjében üldögélt, vagy látogatóit szórakoztatta, de annak örült a legjobban, ha az egész napot a stúdióban tölthette.

GettyImages-2785766-105535.jpg

Georgia O'Keeffe a távolba mered kezében egy agyagedénnyel az új-mexikói Abiquiuabn, 1974 (Fotó/Forrás: Getty Images)

(forrás: artsy.net)

„Nem ajánlatos beleszeretni egy másik művészbe” - Marina Abramović tanácsai művészeknek

Kapcsolódó

„Nem ajánlatos beleszeretni egy másik művészbe” - Marina Abramović tanácsai művészeknek

Marina Abramović 2017-ben megjelent Walk Through Walls című memoárjában 30 éves pályájának tapasztalatait foglalja össze. Írása magába foglal egy három részes manifesztumot is, amiben a művész magatartásáról, a csendhez, valamint a magányhoz fűződő viszonyáról ír.

Híres művészek babonás rituáléi

Híres művészek babonás rituáléi

Még ha a tudomány meg is veti a hiedelmeket, az elmúlt kétszáz év legintelligensebb művészei között voltak, akik szertartásosan tartották magát saját babonáikhoz. Tudja, miért nem dobta ki Picasso a legvágott körömvégeit?

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Híd, ami összeköt: a tehetség – új tagokat avatott a Halhatatlanok Társulata

„Jó egészséget kívánok mindenkinek, pályatársaimnak remek előadásokat és boldogságot, boldogságot, boldogságot” – tolmácsolta Lázár Kati szavait Jordán Tamás szeptember 18-án a Budapesti Operettszínház előtti Halhatatlanok sétányán, ahol nyolc művész csatlakozott a Halhatatlanok Társulatához.
Színház

Vidnyánszky válasza Wilsonnak: „Sajnálom, hogy egyoldalúan tájékozódott”

A Nemzeti Színház igazgatója azután reagált, hogy a MITEM fesztiválra meghívott rendező, Robert Wilson közleményben tudatta, előadása után járó honoráriuma felét a FreeSZFE egyesületnek ajánlja fel.
Színház

A FreeSZFE-nek adja a MITEM-től kapott honoráriuma felét Robert Wilson

A világ egyik legismertebb rendezője a Nemzeti Színház fesztiválján vett volna részt, ám egészségügyi okokból kénytelen volt távol maradni, előadását nélküle mutatták be. Wilson később közleményben jelezte, hogy nem ért egyet az SZFE modellváltásának módjával – írta meg a hvg.hu.
Klasszikus

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Zenés színház

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Jancsó Miklós előtt tiszteleg a Freeszfe Egyesület

Az Őszi Fesztivál keretében Freeszemle címmel összművészeti programsorozattal készül a Freeszfe Egyesület szeptember 27. és október 1. között, melynek középpontjában a száz éve született Jancsó Miklós szellemi öröksége áll.
Vizuál hír

Feljelentés áldozata lett az Anyáim története

Elmaradt az Ars Sacra Filmfesztivál versenyprogramjába meghívott film vetítése szombat este a Tabán moziban. A rendezők egy nappal a vetítés előtt tudták meg, hogy többen feljelentették a fesztivál szervezőit, és petíciót indítottak a szivárványcsaládok örökbefogadásáról szóló film vetítése ellen. 
Vizuál cinefest

Küldetés teljesítve – Lenyűgöző filmek sorát kínálta az idei CineFest 

Kilenc film. Ennyi fért abba a három napba, amelyet Miskolcon tölthettünk a CineFest Filmfesztivál vendégeként. Bár a versenyprogramnak csupán a töredékét láttuk, mégis varázslatos filmek emlékeit őrizzük magunkban - köztük a fődíjas és a közönségdíjas alkotásokét is. Fesztiválbeszámoló.
Vizuál magazin

„Nála nincs fölösleges mondat” – Pályatársai köszöntik Mészáros Mártát

Szeptember 19-én ünnepli 90. születésnapját Mészáros Márta filmrendező, akit ez alkalomból pályatársai, barátai, tisztelői köszöntenek a Fidelióban.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Terítéken a verebek

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a verebekről mesélt.