Vizuál

A kettő és feledik dimenzió

2016.09.20. 08:11
Ajánlom
Dobos Tamás egyike a legjobb magyar fotósoknak. Az operatőrként is dolgozó művész legújabb, „U” című kiállítása a NextArt Galériában október 22-ig látogatható, az általa használt technika pedig zavarba ejtően összekuszálja műveinek időbeliségét.

- A kiállításodon az összes kép üvegnegatívos eljárással készül, amit körülbelül az 1900-as évekig használtak. Ma, a digitális technika korszakában mitől izgalmas?

- Egészen más, mikor megabájtokban mérhető az eredmény, mint amikor előtted van a síkfilm vagy az üvegnegatív, és tudod, milyen reakció történik az anyag és a fény között. Mikor először megláttam ezt a technikát, teljesen beleszerettem. Körülményes, időigényes és rizikós folyamat, mert nem lehet rögtön leellenőrizni az eredményt.

Két nap, amíg előkészítjük, egy napig szárad, utána lehet fotózni, majd megint egy napot kell várni az előhívásig.

Még a sima analóg fotóhoz képest is egészen más a hangulata: az üvegnegatív teljesen más hordozófelület, sokkal jobban elmozdít az időből. A kép valósága máshová kerül. Egy sima képnek két dimenziója van, itt viszont az emulziónak is van egy rétege, ami nem egy harmadik, hanem egy „kettő és feledik” dimenzió. A felület hibáit szeretem kihasználni, a kiállításomon is lesz egy sajátos dramaturgiájuk.

Dobos Tamás

Dobos Tamás (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

- A képeid visszarepítenek az időben. A vintage hangulat most nagy divat a digitális fotózásban is.

- Ha csinálsz egy analóg képet, és megpróbálod elhitetni, hogy digitális, az érthető. De fordítva? Megmutatod, hogy milyen lenne, ha üvegnegatívra csinálnád? Ennek a logikáját nem igazán értem, a dolog hamissága csak felerősödik. A filmgyártásban is az a furcsa, hogy a legkomolyabb digitális technikával dolgoznak, aminek a lényege, hogy minél jobban hasonlítson a filmre, a filmet meg kiszorították a piacról. Ez teljesen nonszensz.

Tekintse meg válogatásunkat a NextArt Galériában látható kiállítás képeiből:

- Operatőrként engedsz ennek a nyomásnak?

- Muszáj, ez a gyártási procedúra része. Ha nincs pénz, nem tudom verni az asztalt, hogy márpedig én celluloidra forgatok. A low budget Magyarországon az tényleg low budget, 30-40 millióból csinálnak filmeket, ami eleve kizárja, hogy analóg technikával forgassunk. Idő- és pénzigényes.

Dobos Tamás

Dobos Tamás (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

- A nézők pedig nem veszik észre a különbséget. Az analóg fotókra kíváncsiak?

Magyarországon elég nehezen forog a műtárgypiac, fotókat még kevésbé vesznek az emberek, nehéz így eljutni a műgyűjtőkhöz.

Attól függetlenül, hogy a divatot szeretem belecsempészni a képekbe – nem is tudnám letagadni a divatfotós múltamat –, az én stílusom a letargikus, melankolikus hangvétel. Emiatt nehéz együtt élni a fotóimmal. Persze vannak populárisabb képeim is, amelyek hidegebbek, nem sugároznak annyi érzelmet. Sinkovics Judit stylisttal nagyon régóta dolgozunk együtt, a fotózások art direkcióját együtt találjuk ki. Akikkel együtt dolgozunk, ők is szerelemből vesznek részt ebben.

- A képeiden néha tényleg olyanok az alanyok, mintha divatfotózáson lennének.

Pedig én sose voltam a klasszikus divatfotós, mindig a portréfotózás érdekelt. A divatfotóban sokszor problémám volt abból, hogy sokkal fontosabb volt számomra maga a karakter, mint a ruha. Egy idő után azt éreztem, hogy tovább kell lépni. Az egész fotózást abba akartam hagyni 28 évesen. Már 7-8 éve voltam benne, nagyon elfáradtam, az emberek iránti empátiám kezdett elkopni, és ez megijesztett. Aztán felvettek a Filmművészetire, és jó volt lezárni az életem divatfotós, magazinos részét. Most is vannak hasonló buktatók a filmgyártásban, ezért oda kell figyelni, hogy megtartsam a hozzáállásomat. Nem akarom rutinból csinálni.

- Hogyan választod ki a portrék alanyait?

-Általában az utcán szólítom le az embereket, de castingügynökségekhez is el szoktam menni. A most kiállított anyagban megint modelleket használtam. Elmozdítottam az időt, még zavarba ejtőbb lett az eredmény; nem lehet tudni, hogy ők kicsodák, annyira el van torzítva a személyiségük. Nem tudod besorolni a mai átlagemberek közé, azt érzed, nem evilágiak, idegenek – és ez most aktuális téma a közéletben.

Dobos Tamás

Dobos Tamás (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

- Mitől lesz izgalmas egy arc?

- Ez nehéz kérdés. Van, hogy az a benyomásom valakiről, hogy álmodtam hasonló jellegűvel. Különleges alanyokat keresek, de ezt nehéz lefordítani fizikai sajátosságokra. Ezer okból lehet valaki érdekes; van, akinek a testtartása fog meg. Ha kiválasztok egy karaktert, akkor újraépítjük a stábbal, és más személyiséget kezd hordozni a képen, például századfordulós vadász lesz belőle. Közben meg mégsem tudja letagadni a személyiségét, hiába pakolsz rá új ruhákat, jelmezeket. Ettől lesz izgalmas az eredmény.

- Hogyan instruálod a portrék szereplőit?

-Általában leülök velük beszélgetni a kiállítással kapcsolatos koncepciómról. Ha analóg fényképezőgép van előtted, a te viszonyod is megváltozik a helyzethez: sokkal intimebb lesz, fontosabb lesz a pillanat. Az üvegnegatív erre még jobban rásegít; valamikor másodpercekig kell egy helyzetben ülni, és ehhez elég komoly koncentráció kell. Gyerekeknél jól működik, ha valamire gondoltatom őket; gondolj egy patakra, egy hegytetőre. Felnőtteknél állapotokat, konkrét szituációkat is kérek; például látsz egy patakot, és benne van egy döglött hal, vagy az erdőben látsz egy farkast, ahogy feléd tart. Ezzel nagyon sok mindent el lehet érni.

Dobos Tamás

Dobos Tamás (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

- Mennyire az alanyon múlik az eredmény, és mennyire a fotóson?

- Szerintem alapvetően a fotózott személyen múlik. Mint egy filmben a színészen: hiába van gyönyörűen bevilágítva, hiába jó a rendezés, ha ő nem tudja eljátszani a szerepet. Szerencsém van, és általában jók a megérzéseim a portréalanyok kiválasztásánál.

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Mindennek a magyar irodalom a közepe” – Valuska László a tízéves Margó Fesztiválról

Több mint 60 programmal, könyvbemutatókkal, koncertekkel és irodalmi sétákkal jelentkezik a Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár október 14. és 17. között a Várkert Bazárban. A jubileum alkalmából a fesztivál alapítójával, programigazgatójával beszélgettünk.
Könyv

Egy stadionnyi Paradicsom – Nádasdy Ádám az új Dante-fordításról

Egy közös karácsonyi italozás alkalmával jutott Nádasdy Ádám és Térey János arra a megállapításra, hogy Dante Isteni színjátékának Paradicsom részét újra kéne fordítani. Nem azért, mert Babits szövege ne lenne jó, nagyon is szép, a mai olvasóközönség viszont már nehezebben fogadja be. Az új változat elkészült, Nádasdy Ádám, a mű fordítója pedig a 2021-es Budapesti Őszi Fesztivál keretében ismertette a művet a Márai Sándor Kulturális Központban.
Klasszikus

Cziffra György századik születésnapját ünnepli a zenészvilág

Két különleges koncerttel, kiállítással, külföldi programokkal folytatódik a Cziffra György-emlékév, a zongoraművész századik születésnapján Eötvös Péter erre az alkalomra írt műve is elhangzik
Vizuál

Vaszary, Aba-Novák és Munkácsy remekművei a Virág Judit Galéria őszi aukcióján

Vaszary János utolsó itáliai nyarát felidéző festménye, Aba-Novák Vilmos római trattoria ciklusának lenyűgöző darabja, Munkácsy Mihály anya-gyerek kompozíciója és Kádár Béla Amerika-élményének emléket állító műve is kalapács alá kerül a Virág Judit Galéria őszi aukcióján október 17-én a Budapest Kongresszusi Központban.
Tánc

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: Postaládák

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a postaládák mögött megbújó történelemről mesélt.
Vizuál hír

Szintet lépett az HBO a hazai sorozatgyártásban

Az HBO új magyar sorozata, A besúgó világpremierje a Genfi Nemzetközi Filmfesztiválon lesz november 7-én. Szentgyörgyi Bálint, író-rendező, valamint Mátyássy Áron és Miklauzic Bence rendezők nyolcrészes sorozata az első magyar sorozat, amelynek a világpremierje nemzetközi fesztiválon lesz.
Vizuál aukció

Vaszary, Aba-Novák és Munkácsy remekművei a Virág Judit Galéria őszi aukcióján

Vaszary János utolsó itáliai nyarát felidéző festménye, Aba-Novák Vilmos római trattoria ciklusának lenyűgöző darabja, Munkácsy Mihály anya-gyerek kompozíciója és Kádár Béla Amerika-élményének emléket állító műve is kalapács alá kerül a Virág Judit Galéria őszi aukcióján október 17-én a Budapest Kongresszusi Központban.
Vizuál ajánló

A rejtélyes Margaret Watkins - Fotóhónap2021

Tükröződő csónak a vízen, személyes tárgyak a fürdőszobában, festői portrék és ipari tájak, kaleidoszkóp-szerű montázsok – mind-mind eredeti nyomatok Margaret Watkins titokzatos fekete dobozából. A Fotóhónap2021 központi tárlata a méltatlan módon elfeledett életműből válogat.
Vizuál gyász

111 évesen elhunyt a Hófehérke és a hét törpe animátora

Ruthie Tompson, a Disney legendás alkotója négy évtizedet dolgozott a stúdiónál.