Vizuál

A kulcsszó: Yvaral

2015.07.13. 06:58
Ajánlom
Victor Vasarely fia, a 2002-ben elhunyt Yvaral festményeiből és kinetikus hatású képeiből látható kiállítás a pécsi Modern Magyar Képtárban. A tárlat a képzőművész életművének jelentős szeletét bemutatja, köztük a híres Mona Lisa-sorozatot, valamint több Marilyn Monroe-portrét. MAGAZIN

Jean-Pierre Vásárhelyi 1934. január 25-én született Párizsban, mégis magyarnak vallotta magát. Az Yvaral művésznév a Vasarely családnév rövidebb anagrammája.

Édesapja, Victor Vasarely művészete nagy hatással volt rá, több közös alkotásuk is készült. Yvaral munkásságát is az op-art alkotói szemlélete határozta meg, ugyanakkor kapcsolatba került a pop-art szabadságot hirdető világával is.

Tanulmányai befejezése után reklámgrafikával foglalkozott, 1964-ig egy reklámstúdió vezetője is volt. Az ő nevéhez fűződik a Renault 1972-es emblémája is.

Az 1960-ban alakult Vizuális Művészet Kutató Csoportjának (GRAV) egyik alapító tagja volt. A csoport egy egyszerű geometrikus elemekből álló koherens, absztrakt vizuális nyelv kifejlesztését tűzte ki célul.

1968-ig elsősorban plexiüvegből, fémlapokból, műanyag- és gumiszálakból szerkesztett, optikai hatásokra épülő, fekete-fehér reliefeket készített, amelyek a néző helyváltoztatásától függően, változó látványt nyújtanak.

1969-től visszatért a festészethez. Munkái elemekre bontott és egyszerű geometriai formákból, szigorú rend szerint újraszerkesztett struktúrákból állnak.

Később jórészt számítógép segítségével digitálisan szerkesztett és manipulált képeket alkotott, noha a végleges képet minden esetben kézzel festette.

A '80-as évek elejétől numerikus képein főleg olyan ismert személyiségek portréit dolgozta fel, mint J.S. Bach, Lincoln, Salvador Dalí vagy a Mona Lisa. A kiállításon több Marilyn Monroe-portré is látható, köztük egy monacói gyűjtőtől származó darab, amelyet Yvaral Swarovski-kristályokkal pontozott ki.

A fotók extrém méretű digitális felnagyításával a pixelek önmaguk lesznek a képalkotók. A néző mozgása ezúttal is fontos szerepet játszik: a képtől távolodva, a geometrikus absztrakt látványból fokozatosan rajzolódnak ki az arcvonások.

Köztéri plasztikái és több épületen megtalálható dekorációi azt az elvet képviselik, miszerint a művészetet ki kell vinni az utcára, hogy mindenki számára elérhető legyen.

Yvaral 68 éves korában, 2002. augusztus másodikán hunyt el Párizsban.

A pécsi Modern Magyar Képtár tárlata szeptember 20-ig tekinthető meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lemondott Lőrinczy György az NKA alelnöki posztjáról

Az Origo értesülései szerint Kásler Miklós miniszter elfogadta Lőrinczy György indokait a lemondást illetően.
Klasszikus

Bencze Máté döntős a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyében

A Magyarországot képviselő fiatal szaxofonos az öt döntős közé jutott a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén Edinburghben.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Klasszikus

Jelenleg ez a tizenkilenc éves fiú a világ legtöbbet hallgatott csellistája

Már ami a lemezeladási adatokat illeti. Sheku Kanneh-Mason fellépett a brit királyi esküvőn, és 100 ezer példányban adták el a debütáló lemezét. Még nem töltötte be a huszadik életévét.
Vizuál

Réz András: Az utolsó mozielőadás

Nem kell pánikolni, ez az írás nem Peter Bogdanovich azonos című 1971-es filmjének elemzése. És nem is apokaliptikus vízió, amelyben az utolsó mozielőadást a világvége miatt nem követik továbbiak. Hanem Réz András elmélkedik a mozi jövőjéről.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál robot

Mesterséges intelligencia alakíthatja át a mozit - akár már a közeljövőben

Az okostelefonok, okosotthonok és okoshűtők után itt vannak az okosfilmek is? A jövőben forradalmi technológiák segíthetnek a stúdióknak a megfelelő forgatókönyvek kiválasztásában, miközben a robotok akár a színészek helyét is átvehetik.
Vizuál magazin

Szfinxek és obeliszkek városa: egyiptománia és szabadkőművesség Budapesten

Van egy mondás, amely szerint Rómában ma több obeliszk áll, mint Karnakban, az ókori egyiptomiak egyik fő vallási központjában. Talán sokak számára meglepő lehet, hogy Budapesten is többet tudnánk összeszámolni egy városi séta alkalmával.
Vizuál

Réz András: Az utolsó mozielőadás

Nem kell pánikolni, ez az írás nem Peter Bogdanovich azonos című 1971-es filmjének elemzése. És nem is apokaliptikus vízió, amelyben az utolsó mozielőadást a világvége miatt nem követik továbbiak. Hanem Réz András elmélkedik a mozi jövőjéről.
Vizuál ajánló

Csendes áramlat

Idén lenne 85 éves Nagy B. István Munkácsy-díjas festőművész, akinek tiszteletére Csendes áramlat címmel rendezett emlékkiállítást a Pesti Vigadó galériája.
Vizuál banksy

Banksy nem örült neki, hogy kiállítást rendeztek a műveiből az oroszok

A graffitiművész Banksy tudta és hozzájárulása nélkül rendeztek munkáiból kiállítást Moszkvában. A művész kifogásolta, hogy elveivel ellentétben a tárlat látogatóinak még fizetniük is kell, mint mondta, ő sohasem kérne pénzt az emberektől, akik látni akarják a képeit.