Vizuál

A KULT50 bemutatja: Bak Imre

2017.10.15. 17:14
Ajánlom
Mindig úgy törekedett aktuális lenni, hogy közben egyetemes is legyen. Bak Imre képzőművész portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

Bak Imre

Bak Imre

Bak Imrének 2016-ban Aktuális időtlen – Egy életmű rétegei / 1967–2015 címmel a Paksi Képtárban fontos kiállítása nyílt, ahol Fehér Dávid rendezésében az életmű csomópontjai jelentek meg. Az Aktuális időtlen találó cím volt, Bak Imre mindig úgy törekedett aktuális lenni, hogy közben egyetemes is legyen. A geometrikus absztrakt festészet európai hírű alkotója a pályája kezdetétől, a hatvanas évek első felétől elszántan törekedett arra, hogy mindig időben befogadja, értelmezze korának újító művészeti irányait, azaz szinkronban legyen a művészettörténeti idővel. Hatalmas kortárs archívumot is létrehozott ennek érdekében. „Mindig a legfrissebb művészeti koncepciót tartom érvényesnek a magam számára” – mondta egyszer Hajdu István róla szóló könyvében a maga művészi alapállásáról.

A hatvanas években még nem volt könnyű itthonról követni, hol tart a világ, de neki abból a szempontból szerencséje volt, hogy a diploma után egy évvel, 1964-ben nyugat-európai körutazást tehetett, és találkozhatott a vasfüggönyön túli világ alkotóival és új művészeti jelenségeivel, akkor főleg a pop-arttal. Akkor járt Németországban, Angliában, Franciaországban és Olaszországban is, amikor a velencei biennálén épp Robert Rauschenberg kapta meg a nagydíjat, s ez már előrevetítette azt, ami az évtized végére meg is történt, hogy a világ művészeti centruma Párizsból New Yorkba helyeződött át.

Látszott, hogy újabb kapuk nyíltak ki.

Mi még a párizsi modern művészet alapján kísérleteztünk, de úgy, hogy kapcsolatban voltunk a háború utáni Európai Iskola mestereivel is, Korniss Dezsővel, Lossonczy Tamással, Bálint Endrével, Gyarmathy Tihamérral. Még Kassákkal is tudtunk találkozni. Segítettek megérteni, hogy nem lehet izoláltan művészetet csinálni, csak az számít, ami nemzetközileg is mérhető, és hozzátesz valamit a lokálisból és a személyesből” – emlékezett vissza.

Ahogy fentebbi idézetében említette, pályája elején még a francia lírai absztrakcióban, a tachizmusban kereste az irányadó példát, majd egy röpke pillanatra megérintette a pop-art, de a hatvanas évek végén a geometrikus festészet hard edge vonala ragadta magával. Ebből a tiszta vonalú, telített és szabályos színfelületekkel operáló festésmódból sok mindent megőrzött a mai munkáiban is. 1968-ban és 1969-ben részt vett az Iparterv-kiállításon, amely először összegezte a nyugati művészeti irányzatok itthoni képviselőinek akkor már tűrt művészetét.

Bak Imre: Megtámadott-I. 2009.

Bak Imre: Megtámadott-I. 2009.

A hetvenes évek elején Bak egy időre szakított a festészettel a konceptművészet kedvéért, majd amikor az évtized második felében visszatért a festéshez, képei felhasználták a koncept eredményeit, és telítődtek archetipikus formákkal, szimbólumokkal. A nyolcvanas évek végén és a kilencvenes évek elején képeiben a posztmodern jegyében rengeteg új elemet, építészeti formákat, csillagokat, amorf alakzatokat is a kompozíció részévé tett.

Ekkori művei sci-fi tájképekre emlékeztető, szinte tobzódó alkotások voltak.

Ezekből állított ki 1986-ban a velencei biennálén is. Képei szín- és formavilága a kétezres évekre leegyszerűsödött, kevesebb és egyszerűbb geometrikus formából építkeznek, de elrendezésük szinte mindig metafizikus tájkép érzetét kelti. „Nekem egy kvázi háromdimenziós hatás fontos, mert valahogy többet mond el arról, amit én a metafizikáról gondolok” – vallja Bak Imre Hajdu István könyvében.

Művei jelentős nyugati gyűjteményekbe is bekerültek. Tavaly vásárolt tőle a londoni Tate Modern (a paksi kiállításon is bemutatott 1976-os Nap-Madár-Arc című képet), de található alkotása a párizsi Fonds national d'art contemporainben és a berlini Új Nemzeti Galériában is. Tavalyi paksi kiállítása után év végén és idén év elején Londonban is bemutatkozhatott a Carl Kostyál Galleryben, most pedig New Yorkba, az Elizabeth Dee Gallerybe készül, ahol több magyar kortárs között állít majd ki.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Milyen jövőt építünk így?” – erős videóban áll ki a gyermekekért és az oktatásért a Radnóti Színház

A videóban megjelenik Erdős Virág József Attila-díjas költő, író is, akinek Szóljatok című, ikonikus versét mondják el a művészek.
Klasszikus

Elhunyt Kelemen Pál gordonkaművész

Kelemen Pál 1970-től 1999-ig a Liszt Ferenc Kamarazenekar csellistája volt, az együttessel több mint száz lemezfelvételt készített, emellett az ő nevéhez fűződik Magyarország első magán koncertközvetítő irodája is. A művész hetvenkilenc éves volt.
Zenés színház

Öt fiatal művésszel elindult a Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió

Négy magyar és egy osztrák énekes részvételével megkezdte első félévét a Magyar Állami Operaház kétéves szakmai továbbképzése, amelynek fővédnöki tisztségét a világhírű drámai szoprán látja el.
Színház

A Hippolyt, a lakájjal indítja új évadát a dunaújvárosi Bartók Színház

A társulat hét új bemutatót tart, klasszikus és kortárs művek, valamint családi és gyerekelőadások egyaránt színre kerülnek a 2024/2025-ös szezonban.
Klasszikus

Nemcsak koncerteznek, mesterkurzust is tartanak idén a Concerto Budapest sztárfellépői

Mesteriskola, világsztárok, A Hegedű Ünnepe, tematikus napok – a Concerto Budapest a 2024/25-ös évadban is izgalmas, sokrétű programkínálattal várja a közönséget a Zeneakadémián és a Müpában.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Egymillió euró értékben érkeznek műalkotások a Budapest Contemporaryre

A kortárs seregszemle nemzetközi standján 12 galéria 21 művészének 42 alkotása lesz látható és megvásárolható mintegy 1 millió euró értékben. Az idei BCT-t szeptember 26–29. között tartják a Bálnában.
Vizuál hír

Norvég film nyerte a CineFest fődíját

Lilja Ingolfsdottir Szerethető című alkotása a Pressburger Imre-díj mellett további két elismerést is bezsebelt Miskolcon. A szemle gáláján életműdíjat vehetett át Kardos Sándor.
Vizuál hír

Harminchárom napig forog Freund Ádám taxis hiénákról szóló filmje

Várhatóan 2025 végére készül el a rendező első nagyjátékfilmje, a Hiénák, amelynek stábja a következő időszakban Budapest több helyszínén is felbukkan majd. Az alkotók sok humorral átszőtt filmdrámát ígérnek a nézőknek. 
Vizuál magazin

KÉP-regény: A telefonhívás

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Sztankay István halálának tizedik évfordulója alkalmából eleveníti fel egy több mint húsz évvel ezelőtti, korareggeli telefonhívás emlékét. 
Vizuál ajánló

Ha ősz, akkor skandináv filmek!

Szeptember 26. és október 2. között rendezik meg a 11. Skandináv Filmfesztivált a budapesti Art+ Cinemában. A fesztivál során egy héten át a legkiválóbb északi filmek kerülnek vászonra az Art+ Cinema két mozitermében. A programot premier előtti vetítések, hazai forgalmazásba nem kerülő játékfilmek színesítik.