Vizuál

A KULT50 bemutatja: Bak Imre

2017.10.15. 17:14
Ajánlom
Mindig úgy törekedett aktuális lenni, hogy közben egyetemes is legyen. Bak Imre képzőművész portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

Bak Imre

Bak Imre

Bak Imrének 2016-ban Aktuális időtlen – Egy életmű rétegei / 1967–2015 címmel a Paksi Képtárban fontos kiállítása nyílt, ahol Fehér Dávid rendezésében az életmű csomópontjai jelentek meg. Az Aktuális időtlen találó cím volt, Bak Imre mindig úgy törekedett aktuális lenni, hogy közben egyetemes is legyen. A geometrikus absztrakt festészet európai hírű alkotója a pályája kezdetétől, a hatvanas évek első felétől elszántan törekedett arra, hogy mindig időben befogadja, értelmezze korának újító művészeti irányait, azaz szinkronban legyen a művészettörténeti idővel. Hatalmas kortárs archívumot is létrehozott ennek érdekében. „Mindig a legfrissebb művészeti koncepciót tartom érvényesnek a magam számára” – mondta egyszer Hajdu István róla szóló könyvében a maga művészi alapállásáról.

A hatvanas években még nem volt könnyű itthonról követni, hol tart a világ, de neki abból a szempontból szerencséje volt, hogy a diploma után egy évvel, 1964-ben nyugat-európai körutazást tehetett, és találkozhatott a vasfüggönyön túli világ alkotóival és új művészeti jelenségeivel, akkor főleg a pop-arttal. Akkor járt Németországban, Angliában, Franciaországban és Olaszországban is, amikor a velencei biennálén épp Robert Rauschenberg kapta meg a nagydíjat, s ez már előrevetítette azt, ami az évtized végére meg is történt, hogy a világ művészeti centruma Párizsból New Yorkba helyeződött át.

Látszott, hogy újabb kapuk nyíltak ki.

Mi még a párizsi modern művészet alapján kísérleteztünk, de úgy, hogy kapcsolatban voltunk a háború utáni Európai Iskola mestereivel is, Korniss Dezsővel, Lossonczy Tamással, Bálint Endrével, Gyarmathy Tihamérral. Még Kassákkal is tudtunk találkozni. Segítettek megérteni, hogy nem lehet izoláltan művészetet csinálni, csak az számít, ami nemzetközileg is mérhető, és hozzátesz valamit a lokálisból és a személyesből” – emlékezett vissza.

Ahogy fentebbi idézetében említette, pályája elején még a francia lírai absztrakcióban, a tachizmusban kereste az irányadó példát, majd egy röpke pillanatra megérintette a pop-art, de a hatvanas évek végén a geometrikus festészet hard edge vonala ragadta magával. Ebből a tiszta vonalú, telített és szabályos színfelületekkel operáló festésmódból sok mindent megőrzött a mai munkáiban is. 1968-ban és 1969-ben részt vett az Iparterv-kiállításon, amely először összegezte a nyugati művészeti irányzatok itthoni képviselőinek akkor már tűrt művészetét.

Bak Imre: Megtámadott-I. 2009.

Bak Imre: Megtámadott-I. 2009.

A hetvenes évek elején Bak egy időre szakított a festészettel a konceptművészet kedvéért, majd amikor az évtized második felében visszatért a festéshez, képei felhasználták a koncept eredményeit, és telítődtek archetipikus formákkal, szimbólumokkal. A nyolcvanas évek végén és a kilencvenes évek elején képeiben a posztmodern jegyében rengeteg új elemet, építészeti formákat, csillagokat, amorf alakzatokat is a kompozíció részévé tett.

Ekkori művei sci-fi tájképekre emlékeztető, szinte tobzódó alkotások voltak.

Ezekből állított ki 1986-ban a velencei biennálén is. Képei szín- és formavilága a kétezres évekre leegyszerűsödött, kevesebb és egyszerűbb geometrikus formából építkeznek, de elrendezésük szinte mindig metafizikus tájkép érzetét kelti. „Nekem egy kvázi háromdimenziós hatás fontos, mert valahogy többet mond el arról, amit én a metafizikáról gondolok” – vallja Bak Imre Hajdu István könyvében.

Művei jelentős nyugati gyűjteményekbe is bekerültek. Tavaly vásárolt tőle a londoni Tate Modern (a paksi kiállításon is bemutatott 1976-os Nap-Madár-Arc című képet), de található alkotása a párizsi Fonds national d'art contemporainben és a berlini Új Nemzeti Galériában is. Tavalyi paksi kiállítása után év végén és idén év elején Londonban is bemutatkozhatott a Carl Kostyál Galleryben, most pedig New Yorkba, az Elizabeth Dee Gallerybe készül, ahol több magyar kortárs között állít majd ki.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Vizuál

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Akinek a dalai egy egész generáció gyerekkorát meghatározták

Az utóbbi évek új Disney-feldolgozásainál valódi színészek játsszák újra a meséket CGI állatokkal és környezettel, a királylányok feministák lettek, a dzsinn családot alapított. Egyetlen biztos pont van azonban az új verziókban: az eredeti zenék. Július 22-én lesz hetvenéves Alan Menken nyolcszoros Oscar-díjas amerikai filmzeneszerző, számtalan sikeres Disney-rajzfilm kísérőzenéjének komponistája.
Vizuál videó

Így nézett ki a Macskák stábja az animált szőr előtt

Ha már kiszörnyülködted magad az előzetesen akkor mutatunk egy kis videót a próbákról és a díszletekről.
Vizuál ajánló

Premier előtti vetítésekkel és tematikus napokkal vár a Vertigo Filmhét

A közelmúlt filmtermésének legjavából huszonnégy alkotást vetítenek az idei Vertigo Filmhéten, amely július 24. és 31. között várja az érdeklődőket a fővárosi Puskin moziban.
Vizuál divattervező

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.
Vizuál gyász

Elhunyt Kovács Péter festőművész

A Kossuth-díjas festőművészt, grafikust, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagját szombaton, 76 éves korában érte a halál.