Vizuál

A KULT50 bemutatja: Fajgerné Dudás Andrea

2017.10.27. 14:03
Ajánlom
Tizenhat évesen azáltal kapott bátorítást önmaga elfogadásához, hogy egy Kahlo-festményen azt látta, Frida sem rejtegette a maga összenőtt szemöldökét. Fajgerné Dudás Andrea portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése.

Fajgerné Dudás Andrea a festményeivel és performanszaival alaposan felkavarja a közízlést. Főleg, ami a nőideálról való közvélekedést illeti. Ő ugyanis

nőművészként alkotása leplezetlen tárgyává emeli a saját testét, pontosabban a kövérségét.

Képeinek festésmódja, szimbolikája emlékeztet Frida Kahlo, a híres feminista mexikói festőnő munkáira, hiszen ami az önnön nőiségéhez való viszonyt illeti, valóban Frida volt Fajgerné számára a példaadó. Tizenhat évesen éppen azáltal kapott bátorítást önmaga elfogadásához és a szépítgetés nélküli önkifejezéshez, hogy egy Kahlo-festményen azt látta, Frida sem rejtegette a maga összenőtt szemöldökét.

Ez indította el őt az önfeltárás és a női identitás erőteljes eszközökkel való kinyilvánítása, művészetté formálása útján. Munkáiban a nőfestők és nőművészek hagyományaira építkezve értelmezi újra hangsúlyozottan nőművészetként a képzőművészet híres alkotásait, akcióit, a kulturális szimbólumokat és a tradicionális női munkákat. Gyakran olyan dolgokat ragad meg, amelyek szinte minden nő számára problémát jelentenek, s amelyekről egyébként nem kellemes beszélni, mint például az elhízás, a testnedvek vagy a szőr.

Egyik leghíresebb képciklusában és a hozzá kapcsolódó performanszban a maga legnyersebb módján mutatta meg például a háj báját. E festményei egyikén úgy viseli meztelen mellén a sertéshájról lefejtett hártyát, mint valami tényleg tetszetős fátylat vagy fodros csipkét. Egy másik képén pedig Rubens Bundás Vénuszát parafrazeálva, bunda helyett a vállán egy adagnyi hájjal pózolt. Ehhez kapcsolódó hájperformanszában testtömeg indexe alapján kiszámította, hogy harminc kiló a súlyfeleslege, s ebből kiindulva harminc kiló sertéshájból sütött hájast, bemutatva a háj mint anyag sajátos szépségét, akcióvá téve a feldolgozás folyamatát, a vele való foglalkozást mint a nemszeretem, lenézett, ősi női munka ünnepét (az akció közben habos csipkés ünneplőt viselt). Ezt a projektjét 2013-ban bemutatta a bécsi múzeuminegyedben is.

Fajgerné 2011-ben végezte el a Képzőművészeti Egyetem festő- és képzőművésztanár szakát, ahol Drozdik Orsolya volt a mestere. Tagja a Lilith Öröksége csoportnak. Kiállításai mellett az utóbbi években rendszeresen tart eat-arthappeningeket, például évente megrendezik alkotótársnőivel a Common Jam című 

almalekvárfőzési akciójukat, amely értelmezésükben az Éva által elkövetett bűn tartósítása, és egyben folytatása korábbi zöldparadicsomlekvár-főzési performanszának.

Sokan csodálkoznak a nevén. Nőalkotók ugyanis nem szokták ebben a formában művésznévként használni asszonynevüket. Pláne, ha feministák. Fajgerné viszont éppen attól különleges, hogy ezt mégis megteszi. Ez annyira trendellenes, hogy épp ettől jó. Tulajdonképpen ugyanaz, mint művészetté tenni a hájat.

„Festőnő vagyok, és a nőművészek újabb generációjába sorolom magam.

Nem lázadó feminista vagyok, hanem nőművész, aki egyenjogúságban nőtt fel, és a férfira szüksége van mint társra, és ezt hangsúlyozom is a nevemben,

de mindemellett fontosnak tartom a feminizmust. (...) Úgy gondolom, hogy a feminizmus fontos volt, de sok idő eltelt, változott a korszak. A feminizmus, a nőművészet ideológiáját, felfogását frissíteni kell, és újra meg kell határozni egy újfajta generációnak” – írja egyik önvallomásában.

Az utóbbi években a haj és a szőr kezdte foglalkoztatni. Kislánya születésekor, 2014-ben például A türelem rózsát terem című akcióban huszonkilenc tincsben a közönséggel vágatta le hosszú haját, és parókát készíttetett belőle.

Jelenleg DLA-tanulmányait végzi a Képzőművészeti Egyetemen a művészettörténetnői mestereiről, akiket ma szinte nem is tanítanak a művészeti oktatásban. A jövőben szívesen lenne a téma tanára.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Színház

Kiosztották a MOST FESZT díjait

A legjobb monodrámát, stúdiószínházi előadást és a legjobb alakítást ismerte el a zsűri, de a közönségzsűri is osztott ki díjat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Múló, törékeny pillanatok rögzítése

A Ludwig Múzeum Időgép című kiállításán, ahogy a cím is utal rá, olyan műveket láthatunk, amelyek az idő fogalmával foglalkoznak. A törékeny, múló pillanat megragadásának témáját több alkotás is feldolgozza, ilyenek Waliczky Tamás képzeletbeli kameráinak képei is, amelyekből kettőt is láthatunk a tárlaton. Az egyik ilyen 12 lencsés kamera sokszemű pókra emlékeztet. Milyen elképzelés lapul a rejtélyes szerkezet mögött?
Vizuál Film

A macsó, aki nőként aratta első sikerét

Jack Lemmon oldalán tipegett be a világhírnévbe, de később is olyan partnerekkel dolgozott, mint Roger Moore. Magyar gyökerei mindig fontosak voltak számára. 2010. szeptember 29-én halt meg  Tony Curtis.
Vizuál ajánló

Idén online követhetjük a 17. Verziót

November 10. és 22. között online nézhető Magyarország egyetlen emberi jogi dokumentumfilm fesztiválja. Az ötven film a legizgalmasabb és legaktuálisabb nemzetközi és hazai témákat hozza el, nyitófilmként pedig a 76 napot, amely a világjárvány epicentrumának korai napjairól ad hiteles tudósítást.
Vizuál Film

Október végén jelképes és szűkített formában megrendezik a cannes-i filmfesztivált

A koronavírus-járvány miatt májusban elhalasztott 73. fesztivált október végén egy, a szokásosnál kisebb és rövidebb formában mégis megrendezik a Croisette-en - jelentették be hétfőn Párizsban a szervezők.
Vizuál gyász

Elhunyt Kátai Mihály György képzőművész

Életének 85. évében, hétfőn elhunyt Kátai Mihály György Munkácsy-díjas festőművész, tűzzománc-készítő, szobrász, keramikus, író - közölte az MTI-vel a művész felesége, Kátainé Szilvay Ingrid.