Vizuál

A KULT50 bemutatja: Maurer Dóra

2017.11.10. 15:31
Ajánlom
Nem szívesen válik meg munkáitól, mert nem tartja magát műtárgycsinálónak. Maurer Dóra portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent  KULT50 kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

A Kossuth-díjas festőművész, grafikus, egyetemi tanár évek óta a legelismertebb magyar képzőművészek közé tartozik. 

2015-ben a New York-i MoMA állította ki egy művét,

majd tavaly Londonban a rangos White Cube galéria kiállítótermeiben rendezhetett kiállítást, amely életművének legfontosabb állomásait ölelte fel a hetvenes évek fotóalapú konceptmunkáitól, nyomataitól egészen a mértani hálózatban szerkesztett kváziképekig és a mai képtárgyakig. A kiállítással egy időben a Sotheby's aukcióján is kalapács alá került két korábbi munkája, egy fotóalapú kép a nyolcvanas és egy nyomat a hetvenes évekből. Előbbi több mint nyolcezer, utóbbi pedig ötezer font fölötti áron kelt el, ami kétségtelenül siker. Ahogy az is egyértelműen az egyre nagyobb nemzetközi elismertség jele, hogy a Tate Modern múzeumban ugyanekkor futó Performing for the Camera című kiállításon is kiállították egy fotósorozatát, amely már korábban a múzeum tulajdonába került.

Maurer Dóra képzőművész

Maurer Dóra képzőművész

Annak ellenére, hogy művei a világ fontos gyűjteményeiben szerepelnek, Maurer Dóra mindig hangoztatja, hogy nem szívesen válik meg munkáitól, mert nem tartja magát műtárgycsinálónak. Alkotásai mindig egy szellemi építkezés állomásait dokumentálják, ezért fontosak a számára. 

Kicsit sajnálja azt is, hogy a nyugati világ nem igazán az új munkáira volt kíváncsi eddig, hanem a hetvenes években született konceptuális alkotásaira,

köszönhetően annak, hogy Nyugaton most zajlik ennek azidőszaknak a művészettörténeti feldolgozása, pontosabban most tartanak a korszak kelet-európai eredményeinek feltérképezésénél.

Sokszor hangoztatja azt is, hogy nem képeket alkot, hanem képtárgyakat. Azok a művei ugyanis, amelyek ma készülnek, valóban több mint képek. Térbeli hatású síktárgyak, amelyek a figura határai mentén vannak kivágva. A megvalósítás minden egyes elemét maga végzi, maga fűrészeli ki a formát falemezből, húzza rájuk a vásznat, csak utána következik a festés. Gondos számítás eredményeként jönnek létre térbeli hajlást, átfedést imitáló felületei. Hasonló alapos átgondolás előzi meg a színek felvitelét is, főleg ami a különböző színű síkok találkozásánál létrejövő mezőket illeti.

maurer-dora

maurer-dora (Fotó/Forrás: OFF-Biennálé)

Azt mondja, nem foglalkoztatja, hogy szinkronban vannak-e a művei a nyugati progresszióval. A hetvenes évekig sokat adtak neki a nyugati példák, ám utána a maga útját járta, amelynek állomásai koherens módon következtek egymásból.

A hetvenes években a kompozíciói alapjaként raszterhálót kezdett használni, s ennek bizonyos számú elemei alkották a képein azokat az egyforma síkidomokat, amelyeknek körvonalait különböző színekkel jelölte, akkor még kizárólag ipari alapszíneket használva. Ezek az egyforma idomok egymáshoz képest eltolva, de részben egymást fedve helyezkedtek el. Az elmozdulás irányát, a síkok alá- és fölérendeltségét maguk a színek határozták meg a művész által megállapított szabályrendszer szerint. Így jöttek létre az úgynevezett kváziképek.

9C3FBF2F-373F-4CD9-B61A-B1CCF4CF3B52

9C3FBF2F-373F-4CD9-B61A-B1CCF4CF3B52 (Fotó/Forrás: Unspecified)

Mindebben az elmozdulás, az eltolás jelensége izgatta Maurer Dórát.

A statikus kép megmozdítása. Később ezeknek az eltolt idomoknak a térbeli viselkedése kezdte érdekelni, majd a vonal találkozásaikra koncentrált, ezeket nagyította fel. A nyolcvanas évek második felétől e mértani formákat ki is metszette a képsíkból, képtárgyakat hozva létre, amelyek olykor kiléptek a harmadik dimenzióba is. 

Kváziképeinek kezdeti színes vonalai később lapszerű színsíkokká nőttek,

amelyeket egy idő után nemcsak úgy ábrázolt, mintha a síkban helyeződnének egymás alá és fölé, hanem mintha a térbe is belehajlanának (bár igazából a síkban maradtak). Így jöttek létre mai, olykor hatalmas méretű, látványos objektumai, amelyek a londoni közönséget is elkápráztatták.

Maurer Dórát 2015-ben az EDGE Communications ügynökség által lebonyolított szakmai szavazáson beválasztották a tíz legjelentősebb kortárs, élő képzőművész közé. Ugyanebben az évben a XXI. Század Társaságtól megkapta a Hazám-díjat.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Családi vonósok – Kokas Dóra-interjú

Májusban a bécsi Vienna Classic Strings különdíját nyerte el Kokas Dóra, akit a Fesztivál Akadémia több koncertjén is hallhatunk a nyáron. A fiatal csellóművész mindig is a színpadon létezett igazán, és hálás, amiért a családjában mindig jelen volt a zene.
Plusz

A magyar feltaláló, akit Amerikában sztárként ünnepelnek

Galériánkban megmutatjuk, hogy készült a nyolcvanas években az eredetileg a tanítványainak szánt, de végül játékká vált Rubik-kocka. Július 13-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Rubik Ernő Kossuth- és állami díjas építészmérnök, tárgytervező. 
Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Jazz/World

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál galéria

Strucctojással alapított gyűjteményt a magyar világutazó

A keleti tárgyak magyar gyűjtői mind más céllal utaztak távoli tájakra, ahonnan eleinte saját kedvükre hoztak haza érdekességeket. Hopp Ferenc sem állt meg a tárgyaknál, villája kertjét is ritka növényekkel népesítette be.
Vizuál uránia

Újonnan felfedezett NASA-archívokkal jön az Apollo 11

Egyetlen alkalommal, eredeti nyelven vetíti az Uránia a Holdra szállás 50-ik évfordulója alkalmából készült új dokumentumfilmet. Az Apollo 11 expedíció küldetéséről szóló Todd Douglas Miller-film, a NASA filmarchívumának újonnan felfedezett filmjeiből és hanganyagából válogat.
Vizuál ajánló

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.
Vizuál Film

Az újjászületett Meseautóval jön a III. Budapesti Klasszikus Film Maraton

A film és a zene közös történetére fókuszáló fesztiválon magyar és európai filmarchívumok restaurált filmritkaságai láthatók, a némafilmes korszak női rendezőinek alkotásaitól kezdve, Dziga Vertov klasszikusán át a rendszerváltás filmjeiig.
Vizuál ajánló

Találmányok és felfedezések a Pesti Vigadóban

Tematikus séták szakértőkkel a Pesti Vigadóhoz kötődő technikai vívmányokról a XIX. századtól napjainkig – telefonos operaközvetítés, villanyvilágítás, Bleriot monoplán, Bogányi zongora.