Vizuál

A látvány, amitől minden nézőben bennakad a szó

KULT50: Ágh Márton
2018.10.12. 13:25
Ajánlom
Nemcsak a díszletért vagy a látványért felelős, hanem a rendezővel együtt gondolkodó alkotó, akinek szava van a bemutatóig meghozott döntésekben. Ágh Márton a KULT50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Van egy pillanat Proton Színház Mundruczó Kornél rendezte Látszatélet című darabjában, amitől kicsit minden nézőben bennakad a szó. Ezt a pár perces döbbenetet nem egy színésztől elhangzó mondat, hanem egy bátor és provokatív díszletmegoldás okozza, amikor az addig klasszikus, belvárosi bérlakásnak tűnő díszlet lassan körbeforog, a polcokból pedig csak hullanak, csörömpölnek a tárgyak a nézőtér elé. Az egész megoldás bravúrját nemcsak a kivitelezés adja, hanem az is, mennyire szervesen épül ez a szokatlan térkezelés a darabba.

Mundruczó természetesen állandó művészi alkotótársával, Ágh Mártonnal dolgozta ki ezt a külföldi bemutatókon is erős visszhangot kiváltó ötletet, amely jól jellemzi a díszlettervező művészi felfogását. Nemcsak a díszletért vagy a látványért felelős, hanem a rendezővel együtt gondolkodó alkotó, akinek szava van a bemutatóig meghozott döntésekben.

AghMarton1_foto_RevMarcell-130555.jpg

Ágh Márton (Fotó/Forrás: Rév Marcell)

Ez a szemlélet már első, komolyabb feltűnést keltő munkáitól jellemzi Ágh látvány- és díszletterveit: saját bevallása szerint először a Schilling Árpád fémjelezte Krétakörben találta meg a hozzá legközelebb álló munkamódszert. „A Krétakör előtt sokszor nem volt kétoldalú a kommunikáció, előfordult, hogy csak annyi instrukciót kaptam a rendezőtől, hogy tervezzem meg a díszletet, ahogy gondolom, és ő majd belerendezi az előadást. Schilling Árpád volt az első rendező, akinél igazán azt érezhettem, hogy az előadás közös termék, és ehhez mindenkinek mindent be kell vetnie.” (Magyar Narancs)

Miután a Krétakör kivonult a klasszikus értelemben vett színházból, Ágh számára is új korszak vette kezdetét. Újabb fontos alkotótársra lelt Mundruczó Kornél személyében, akivel a Krétakörnél már megtapasztalt, teljes alkotócsapatot aktiváló folyamat részesévé vált. Ez a változás pedig egy új terepet is megnyitott a díszlettervező számára: a színházi bemutatókkal párhuzamosan filmekben is megmutathatta tehetségét.

agh_marton_2-130555.jpg

Ágh Márton

Ahogy Mundruczó karrierjében, úgy Ágh számára is vékonyabbá vált a határvonal filmes és színházi megoldások között, mint ahogy azt a színházban és filmen is bemutatott Frankenstein-terv vagy a kiürített Lipótban filmre vett A Nibelung-lakópark is mutatta. Ágh azonban igazán a filmes munkáival váltott ki még nagyobb nemzetközi figyelmet, a Delta látványáért például 2008-ban Európa Filmdíjra jelölték, annyira hitelesen, szinte észrevétlenül rendezte be a majdnem végig a természetben játszódó történet jeleneteit.

Az egyedi, bátor választások töretlenül jelen vannak Ágh és Mundruczó közös munkáiban.

Ha a színházat nézzük, A jég című előadásban például a nézőtér vált fenyőerdővé, a Proton Színház Nehéz istennek lenni című előadásában pedig egy kamion belső tere változtatta még kíméletlenebbé az embercsempészet bugyraiba vezető történetet. „Rájöttünk, hogy akkor tudjuk a saját szempontunkból is érdekesebbé tenni a munkát, ha mi sem látjuk pontosan a végeredményt. Ez feltételezi, hogy a díszletben legyen egyfajta rugalmasság vagy transzformációs készség” – vallott munkamódszeréről a szinhaz.org-nak.

De Schillinggel sem szakadt meg teljesen a kapcsolata, hiszen a grandiózus, kétestés, 2015-ben bemutatott Faust esetében is Ághot kérte fel a rendező a modern feldolgozáshoz, a tervező pedig olyan részletes, apró tárgyakban is jelentést hordozó polgári lakást rendezett be az előadásra, amiért vitán felül járt neki a Színikritikusok Díja.

Filmes téren Ágh Mundruczó két legutóbbi alkotásában kapott még a korábbinál is nagyobb teret ötleteihez. A Fehér isten és a Jupiter holdja is alternatív valóságban játszódik, és Ágh főleg az utóbbiban tett hozzá nagyon sokat díszletterveivel az erősen spirituális, a hit kérdésével is kacérkodó alkotáshoz. A vegyes kritikai fogadtatásban részesülő film látványvilágát szinte minden írás kiemelte. Ami nem csoda, ha azt vesszük, hogy a már fent taglalt, térforgatós jelenet legalább annyira hatásos volt a Jupiter holdjában is, mint a színházi térben, de Ágh a menekülttáborok, a pesti kórházak vagy egy lepukkant pesti lakás atmoszféráját is képes volt pluszréteggel felruházni.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Fejléckép: Jupiter holdja (forrás: Proton Cinema)

Nézni könnyű, csak gondolkodni nehéz rajta

Kapcsolódó

Nézni könnyű, csak gondolkodni nehéz rajta

Cannes után a magyar mozikba is megérkezett Mundruczó Kornél filmje. A Jupiter holdja egy szuperképességű menekült és egy megváltást kereső orvos kalandjaival mesél Európáról és a közhangulatról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Vizuál

Ezekkel a kiállításokkal várja idén a látogatókat a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria

Az ókori Mezopotámia örökségét bemutató nagyszabású tárlattal, Munkácsy Mihály születésének 180. évfordulója előtt tisztelgő emlékkiállítással, valamint Anna Margit életművéből nyíló tárlattal is készülnek.
Színház

Átadták a Kortárs Magyar Dráma-díjat: Pintér Béla és Horváth János Antal az idei kitüntetettek

A Radnóti Zsuzsa dramaturg alapította elismerést idén Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért. Különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Klasszikus

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.
Könyv

Kovácsné Koreny Ágnes a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár új főigazgatója

Az új főigazgató Könyvtár az élő, élhető, okos és fenntartható Budapestért című szakmai programja a könyvtár hagyományos értékeinek megőrzését, ugyanakkor a könyvtári működés és szolgáltatások megújítását célozza.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Ezekkel a kiállításokkal várja idén a látogatókat a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria

Az ókori Mezopotámia örökségét bemutató nagyszabású tárlattal, Munkácsy Mihály születésének 180. évfordulója előtt tisztelgő emlékkiállítással, valamint Anna Margit életművéből nyíló tárlattal is készülnek.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Legyetek jók, ha tudtok!

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy megrázó élményéről számol be, amit húszéves korában, egy javítóintézeti fotózáson élt át.
Vizuál ajánló

Zac Efron pankrátorként tér vissza a mozikba

Márciustól látható a mozikban a Vaskarom című életrajzi dráma, amely az amerikai pankráció leghíresebb családjának történetét mutatja be. Az A24 égisze alatt készült alkotás operatőre Erdély Mátyás volt.
Vizuál kritika

Denis Villeneuve már a tökéletességet ostromolja – megnéztük a Dűne második részét

Az első fejezethez hasonlóan a Dűne: Második rész ugyancsak összművészeti remekmű lett, amelyben a szórakoztatás és a művészi koncepció varázslatos összhangba került. Denis Villeneue nagyeposza egy valódi audiovizuális orgia, amely minden alkotóelemében a tökéletességre törekszik.
Vizuál hír

Ingyenes művészettörténet kurzust indít a Képzőművészeti Egyetem középiskolásoknak

A tanfolyam márciusban indul, és május végéig folyamatosan be lehet kapcsolódni. A fiataloknak csupán regisztrálniuk szükséges a részvételhez.