Vizuál

A látvány, amitől minden nézőben bennakad a szó

KULT50: Ágh Márton
2018.10.12. 13:25
Ajánlom
Nemcsak a díszletért vagy a látványért felelős, hanem a rendezővel együtt gondolkodó alkotó, akinek szava van a bemutatóig meghozott döntésekben. Ágh Márton a KULT50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Van egy pillanat Mundruczó Kornél Látszatélet című darabjában, amitől kicsit minden nézőben bennakad a szó. Ezt a pár perces döbbenetet nem egy színésztől elhangzó mondat, hanem egy bátor és provokatív díszletmegoldás okozza, amikor az addig klasszikus, belvárosi bérlakásnak tűnő díszlet lassan körbeforog, a polcokból pedig csak hullanak, csörömpölnek a tárgyak a nézőtér elé. Az egész megoldás bravúrját nemcsak a kivitelezés adja, hanem az is, mennyire szervesen épül ez a szokatlan térkezelés a darabba.

Mundruczó természetesen állandó művészi alkotótársával, Ágh Mártonnal dolgozta ki ezt a külföldi bemutatókon is erős visszhangot kiváltó ötletet, amely jól jellemzi a díszlettervező művészi felfogását. Nemcsak a díszletért vagy a látványért felelős, hanem a rendezővel együtt gondolkodó alkotó, akinek szava van a bemutatóig meghozott döntésekben.

AghMarton1_foto_RevMarcell-130555.jpg

Ágh Márton (Fotó/Forrás: Rév Marcell)

Ez a szemlélet már első, komolyabb feltűnést keltő munkáitól jellemzi Ágh látvány- és díszletterveit: saját bevallása szerint először a Schilling Árpád fémjelezte Krétakörben találta meg a hozzá legközelebb álló munkamódszert. „A Krétakör előtt sokszor nem volt kétoldalú a kommunikáció, előfordult, hogy csak annyi instrukciót kaptam a rendezőtől, hogy tervezzem meg a díszletet, ahogy gondolom, és ő majd belerendezi az előadást. Schilling Árpád volt az első rendező, akinél igazán azt érezhettem, hogy az előadás közös termék, és ehhez mindenkinek mindent be kell vetnie.” (Magyar Narancs)

Miután a Krétakör kivonult a klasszikus értelemben vett színházból, Ágh számára is új korszak vette kezdetét. Újabb fontos alkotótársra lelt Mundruczó Kornél személyében, akivel a Krétakörnél már megtapasztalt, teljes alkotócsapatot aktiváló folyamat részesévé vált. Ez a változás pedig egy új terepet is megnyitott a díszlettervező számára: a színházi bemutatókkal párhuzamosan filmekben is megmutathatta tehetségét.

agh_marton_2-130555.jpg

Ágh Márton

Ahogy Mundruczó karrierjében, úgy Ágh számára is vékonyabbá vált a határvonal filmes és színházi megoldások között, mint ahogy azt a színházban és filmen is bemutatott Frankenstein-terv vagy a kiürített Lipótban filmre vett A Nibelung-lakópark is mutatta. Ágh azonban igazán a filmes munkáival váltott ki még nagyobb nemzetközi figyelmet, a Delta látványáért például 2008-ban Európa Filmdíjra jelölték, annyira hitelesen, szinte észrevétlenül rendezte be a majdnem végig a természetben játszódó történet jeleneteit.

Az egyedi, bátor választások töretlenül jelen vannak Ágh és Mundruczó közös munkáiban.

Ha a színházat nézzük, A jég című előadásban például a nézőtér vált fenyőerdővé, a Nehéz istennek lenniben pedig egy kamion belső tere változtatta még kíméletlenebbé az embercsempészet bugyraiba vezető történetet. „Rájöttünk, hogy akkor tudjuk a saját szempontunkból is érdekesebbé tenni a munkát, ha mi sem látjuk pontosan a végeredményt. Ez feltételezi, hogy a díszletben legyen egyfajta rugalmasság vagy transzformációs készség” – vallott munkamódszeréről a szinhaz.org-nak.

De Schillinggel sem szakadt meg teljesen a kapcsolata, hiszen a grandiózus, kétestés, 2015-ben bemutatott Faust esetében is Ághot kérte fel a rendező a modern feldolgozáshoz, a tervező pedig olyan részletes, apró tárgyakban is jelentést hordozó polgári lakást rendezett be az előadásra, amiért vitán felül járt neki a Színikritikusok Díja.

Filmes téren Ágh Mundruczó két legutóbbi alkotásában kapott még a korábbinál is nagyobb teret ötleteihez. A Fehér isten és a Jupiter holdja is alternatív valóságban játszódik, és Ágh főleg az utóbbiban tett hozzá nagyon sokat díszletterveivel az erősen spirituális, a hit kérdésével is kacérkodó alkotáshoz. A vegyes kritikai fogadtatásban részesülő film látványvilágát szinte minden írás kiemelte. Ami nem csoda, ha azt vesszük, hogy a már fent taglalt, térforgatós jelenet legalább annyira hatásos volt a Jupiter holdjában is, mint a színházi térben, de Ágh a menekülttáborok, a pesti kórházak vagy egy lepukkant pesti lakás atmoszféráját is képes volt pluszréteggel felruházni.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Fejléckép: Jupiter holdja (forrás: Proton Cinema)

Nézni könnyű, csak gondolkodni nehéz rajta

Kapcsolódó

Nézni könnyű, csak gondolkodni nehéz rajta

Cannes után a magyar mozikba is megérkezett Mundruczó Kornél filmje. A Jupiter holdja egy szuperképességű menekült és egy megváltást kereső orvos kalandjaival mesél Európáról és a közhangulatról.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Egy legendás színészosztály titkai

Kit harapott meg Schell Judit? Ki mellett ült Anger Zsolt? És mire emlékszik mindebből Hajdú Steve? 12. osztálytársuk filmet forgatott az 1995-ben diplomázott színész osztályról.
Vizuál

A tévében is látható lesz Rófusz Ferenc legújabb animációja

Az Oscar-díjas alkotó negyven évig dédelgette filmtervét, amelyben Az utolsó vacsora című Leonardo-festmény elevenedik meg.
Zenés színház

Baráth Emőke, a jó hír vivője

A tehetséges és gyönyörű szoprán első nemzetközi sikerét egy nadrágszerepben aratta a Julius Caesar Sestójaként. Baráth Emőke a KULT50-ben megjelent portréja.
Vizuál

Bacon, Freud és a Londoni iskola festészete az MNG-ben

A Magyar Nemzeti Galériában 2018. október 9. és 2019. január 13. között látható tárlat a Londoni Iskola művészetének első hazai bemutatója.
Jazz/World

Élni tanítanak

Nagy titokba kaptunk beavatást október 7-én a Budapest Ritmo záróeseményén, a Roma Ritmo gálán: mindfulness másképp, avagy hogyan éljük meg a pillanatot a közös éneken és táncon keresztül.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál kult50

Szabad ember volt – Birkás Ákos

Híres motívumai, a több képtáblából összeálló oválok, vagy más néven fejek védjegyévé váltak. Az idén júniusban, 77. évében elhunyt Birkás Ákos a KULT50-ben megjelent portréja.
Vizuál Európai Art Mozi Nap

Európa mozizni megy!

Huszonöt magyar mozi, Európa-szerte pedig több mint 600 filmszínház csatlakozott a vasárnapi Európai Art Mozi Naphoz. A sorozatot az Art Mozik Nemzetközi Szövetsége (CICAE) és az Europa Cinemas kezdeményezésére harmadik alkalommal rendezik meg október 14.-én.
Vizuál Film

Egy legendás színészosztály titkai

Kit harapott meg Schell Judit? Ki mellett ült Anger Zsolt? És mire emlékszik mindebből Hajdú Steve? 12. osztálytársuk filmet forgatott az 1995-ben diplomázott színész osztályról.
Vizuál ajánló

Bacon, Freud és a Londoni iskola festészete az MNG-ben

A Magyar Nemzeti Galériában 2018. október 9. és 2019. január 13. között látható tárlat a Londoni Iskola művészetének első hazai bemutatója.
Vizuál hír

A tévében is látható lesz Rófusz Ferenc legújabb animációja

Az Oscar-díjas alkotó negyven évig dédelgette filmtervét, amelyben Az utolsó vacsora című Leonardo-festmény elevenedik meg.