A JOVIÁN LXX című kiállítás áttekinti Jovián György budapesti munkásságát. A tárlaton szereplő művek közül számos hosszú évek óta magángyűjteményekben található, így ritkán elérhető a közönség számára. Mi alapján került kiválasztásra pont ez a huszonöt mű, és milyen állomásokat fémjelez a budapesti időszakon belül ezeknek egy-egy darabja, csoportja?
A kiállítás az egész budapesti, vagyis az 1982-vel kezdődő időszakból mutat valamit, bár volt a kilencvenes éveknek egy olyan informalista, részben a hetvenes évek végére, a nyolcvanas évek elejére rímelő időszaka, mely itt nem szerepel. Az elmúlt évtizedek romlás-élményét összegző Bontás-széria most annak figurális párhuzamaival együtt látható. Van ezek között nyilvánvaló, mint a Delacroix-átirat, de kevésbé nyilvánvaló is, mint a Láng I. és a Láng III. Teljes egészében látható most az átfogó értelemben vett művész-mesterség hagyományai előtt tisztelgő portrésorozat, a Lány unikornissal. Ez azért is jelentős, mert egyszerre hívja fel a figyelmet az örök hármas, vagyis az elméleti, a technikai és a történeti tudás szükségességére.
Mit gondol, helytállóak lehetnek a „realista”, „realista jellegű” jelzők Jovián művészete kapcsán?
Egyetértek azzal, hogy „realista jellegről” beszéljünk Jovián képei esetén, egy kisebb kiegészítéssel. A valósághű ábrázolás az ő esetében hasznos címke lehet, ha megértjük, hogy
nemcsak a valóság változik korszakról korszakra, hanem az is, hogy ebből az alkotó mit és hogyan kíván megragadni.
A Bontás-képek kolorista hiperrealizmusa egészen másként „valósághű", mint Láng-tablók burkolt mágiája. De ott van a kilencszáznyolcvanas évek végének profán valósága is a mitikus felütésű Aquariusban. Pedig az semmi olyasmit nem ábrázol, amelyet szabad szemmel láthatunk.
Hogy alakult Jovián György kifejezésmódja a budapesti időszak alatt?
Úgy gondolom, hogy alkotóelemeiben minden megvolt már 1982 előtt, még a későbbi, részben Tapiès-inspirálta informalizmus is. A figurális festészet kiteljesedése és a sorozatok készítése melletti elhivatottság azonban olyan összetevők, amelyeket a budapesti korszakból lehet a legjobban megérteni. A festészet mint mesterség iránti teoretikus élű figyelem is itt válik egyértelművé.
A Pesti Vigadó-beli kiállítás folytatása a 2011-ben a Kiscelli Múzeumban Jovián LX címmel megvalósult tárlatnak. Hogyan hozható párbeszédbe egymással e két kiállítás?
Vannak nyilvánvaló párhuzamok a két tárlat között. Voltak, vannak közös műtárgyak is, de itt most közel kétszer annyi képet látunk, mintegy szemléltetve a művész folyamatos munkáját. A Bontás-sorozat akkor az ötlet és a kidolgozás első fázisában volt, ma pedig egy lassan lezáruló hosszú ciklusról beszélhetünk. Ami talán mégis fontos, hogy
egy-egy új, hangsúlyosan figurális kép mutatott rá akkor is és ma is a művész hangulatára, arra, hogy általánosan hogyan érzi magát a jelen körülmények között.
Akkor az egyébként most is látható Mantegna-parafrázis, a Pallium Mariae volt ennek a fő orgánuma. Ma pedig a Baljós előérzet. Tanulságos lehet összehasonlító elemzést adni a két kép mondanivalójáról.
„A festészet látszólag (…) nem egy bonyolult mesterség. Nem elég, hogy eszközei régóta nem változnak sokat, de egy mondattal könnyen jellemezhető, hogy mit csinál: háromdimenziós összefüggéseket kíván két dimenzióban ábrázolni, ráadásul nem túl változatos és nem mindig túlságosan kifinomult eszközökkel” – mondja ezt idén kiadott, Jovián Györgyről írt monográfiája bevezetőjében. Hogyan jellemezné Jovián formanyelvét? Milyen fontos üzenetet közvetít a művész a műalkotásait szemlélők felé, és mely különleges módon közvetíti azt?
Ez az idézet akár a könyv mondanivalójának magjaként is érthető. Álláspontom szerint a festészet egy első látásra roppant egyszerű mesterség, amelyben a megvalósítás során derül ki, hogy mennyire bonyolult tartós és mondanivalót közvetítő két dimenziós tablókat összehozni. Szerintem ez a Jovián-életmű legfőbb üzenete is:
összehasonlíthatatlanul több technikai és történeti tudásra van szükség egy bárcsak közepes kép megfestéséhez annál, mint amit az alapvető paraméterek nyomán gondolnánk.
Jovián nem keresi a különleges megoldásokat. Ez a leglényegesebb: arra mutat rá, hogy a legegyszerűbb dolgokat megfesteni a legbonyolultabb.
Milyen módon segítette – vagy esetleg hátráltatta – önt a munkában filozófiatörténész végzettsége? Milyen látásmódbeli hidakat, vagy épp gátakat nyújtott az a kiállítás rendezése során, hogy nem a művészettörténészi pályáról származik?
Nem is segített, nem is hátráltatott. Talán máshonnan ragadnám meg a problémát. Ahol egy szűkebb szakma sztenderdjei teljes joggal megálljt parancsolnak, ott egy más perspektívát érvényesítő szemlélő (vállalva saját hiányosságait) szabadabban mer fogalmazni. De tágabban, egy általános eszme- és társadalomtörténeti nézőpontból tekintve, filozófiai gondolkodás, és művészeti praxis ugyanannak a dobókockának más-más oldalai. Ugyanannak a közösségnek, társadalomnak különböző dokumentumai.
Ha választania kellene, melyik az a kiállításon szereplő alkotás, amely legjobban szimbolizálja a Jovián-féle értékrendet, kifejezésmódot?
Erre nehéz válaszolni. Úgy gondolom, hogy ha nem sugározná mindegyik ugyanazokat az alapvető értékeket, akkor az a többire sem vetne jó fényt. A kifejezésmód pedig folyamatosan változik. Ha viszont meg kellene mondanom, hogy jelenleg melyik kép hoz a leginkább lázba, akkor egyértelműen a Baljós előérzetet mondanám. Technikailag nagyon jó, a karakterábrázolás telitalálat, és ott van még az időszerűsége. De ez már egy másik beszélgetés témája.
Szerző: Imre Hanna
Kapcsolódó programok
2022. január 19. 17:00 – Alkotói tárlatvezetés
2022. január 26. 17:00 – Tárlatvezetés
Támogatott tartalom.
Fejléckép: Jovián György: Pallium Mariae (forrás: Pesti Vigadó)