Vizuál

A "legfranciább" magyar festő

2014.07.21. 06:58
Ajánlom
A Szentendrei nyár programsorozat keretében még a szokottnál is többen látogatnak el hétvégenként a Dunakanyar legszebb városába. Egymást érik a kulturális, gasztronómiai programok, vásárok és fesztiválok, de hatalmas érdeklődés övezi a helyi kötődésű Czóbel Béla hiánypótló kiállítását is. KRITIKA

Czóbel Béla neve sokaknak az ismert, és napjainkban is népszerű Nyolcak csoport kapcsán lehet ismerős. Itthon és külföldön is több iskolának volt tagja, ennek ellenére mindig is önálló, kissé autonóm személyként ismerték, aki mind a festészetben, mind az életében csak a saját útját járta.

Ennek az útkeresésnek állított emléket a Művészet Malomban található tárlat, amely a főként magántulajdonban lévő képeket hivatott bemutatni, leginkább azokból a korszakokból, amelyek jelentős változásokat hoztak az életműben.

A kiállítás első részében főként az 1900-as évek kezdeti alkotásai kapták a főszerepet. Ebben az időszakban Czóbel a nagybányai művésztelepen alkotott, és párhuzamosan sokat időt töltött Németországban és Párizsban is. A korszak képein egyszerre érezhető a naturalizmus nyersessége, a plen air könnyedsége és a főként impresszionista alkotókra jellemző fénykezelési technika.

A kezdeti korszakból sok portré és önarckép kapott helyet, mindegyik figura egy-egy külön történet, megfejtendő rejtély; mint a Tót ember kalappal vagy a Munkásember. Kiemelkedő alkotás az egyik közeli barátról, a nagybányai csoport tagjáról, Maticska Jenőről, készített portré. A képen látható arcról áradó végtelen szomorúság, a gesztus jelleggel hát mögé rejtett kéz, a komor és mély színek sötét titkot sejtetnek. Maticska alakja fény és árny határán áll, a szemlélő nem tudhatja, hogy éppen kilép a sötétből, vagy pont afelé tart. Czóbel rendkívül érzékletesen festette a képre a megmásíthatatlan tényt; Maticska másfél év múlva hunyt el egy örökletes betegségben.

A teremben tovább haladva egyre inkább érzékelhető a párizsi időszak hatása a magyar festőre. Ugyanis, amíg a nagybányai festőiskolában még az impresszionista hatások domináltak, Franciaországban már egyre inkább kezdett kialakulni a fauvizmus irányzata, melynek egyik központi alakja maga Czóbel lett. A Kislány az ágy előtt című képet már egyre határozottabb kontúrok és erőteljes, vibráló, nyers színek jellemezték.

A Szalmakalapos férfi és az Ülő férfi című művek 1906-ból, már az új stílust képviselik. Az elnagyolt formák és a domináló színhasználat a fauvizmus előfutáraiként is emlegetett Gauguin és Van Gogh képeit idézik.

Itthon kezdetben kétkedve, kritikusan fogadták a külföldről hazatérő, új irányzatokkal kísérletező festőt. Azonban hamarosan egyre több iskolában terjedt el az új technika (nagybányai neósok, Kaposvár, Nyergesújfalu, és a budapesti Nyolcak).

A kiállításon láthatóak grafikák is, főként a párizsi Julian akadémián töltött időszakból. Ezeken a műveken is jól végigkövethető, ahogy a kezdetekben a naturalizmusra jellemző részletességgel megalkotott képeket, felváltják az vázlatos figurák és a már-már csak utálásként megjelenő a környezet.

Az első világháború idején Czóbel menekülni kényszerült, így Hollandiában, később pedig Berlinben telepedett le. Ebben az időszakban szintén dominált festészetében a fauvizmus irányzata, képeire pedig még inkább jellemzővé vált az elnagyolt ábrázolásmód, és az általa fontosnak tartott, jellemző jegyek kiemelése, a portrék, tájképek és csendéletek esetében is.

A bergeni lelkész képét összehasonlítva a korábban már említett Ülő férfival, jól mutatja azt, ahogyan az évek során egyre inkább megváltozott az alkotó kifejezésmódja; az egyre inkább lényegtelenné váló környezet és a központi figura ábrázolásának kevésbé reális ábrázolása jelentette a modern magyar festészet kezdetét.

A kiállítás hűen vezeti végig a látogatót a modern magyar festészet egyik legnagyobb alakjának, a modernizmus előfutárának művészetén és korszakainak változásain. A tárlat azonban nem szorul a kiállítótér falai közé, hiszen a város több pontján is találkozhatunk a Fiú labdával című képpel. Utcai hirdetőbálákról, épületek oldaláról, éttermek teraszáról tekint az emberekre, hogy ezzel is "hirdesse" azt a kivételes tárlatot, amely a Malomba érkezőket fogadja egészen augusztus 31-ig.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Elhunyt Juliette Gréco, akinek Boris Vian, Albert Camus és Jean-Paul Sartre írt dalszöveget

Kilencvenhárom éves korában szerdán meghalt Juliette Gréco, a francia sanzon nagyasszonya, Léo Ferré, Jacques Prévert és Serge Gainsbourg dalainak előadója - közölte családja az AFP francia hírügynökséggel.
Zenés színház

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Jazz/World

Újabb rangos elismerést gyűjtött be a készülőben lévő Magyar Zene Háza

A világ legjobb zenei célú ingatlanfejlesztéseként díjazták a Liget Budapest projekt keretében épülő Magyar Zene Házát a világ egyik legrangosabb zenei-szakmai találkozójának megmérettetésén, az amerikai Music Cities Awardson.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Elhunyt Goran Paskaljevic szerb filmrendező

A szerb szerzői film egyik legjelentősebb rendezője és forgatókönyvírója pénteken halt meg Párizsban, 73 évesen.
Vizuál lapszemle

Horvát Lili új filmjét dicséri a rangos Variety

Szeptember 24-én mutatták be itthon Horvát Lili megjegyezhetetlen című filmjét. A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című alkotásról a Variety közölt méltató kritikát.
Vizuál hír

Már forog Deák Kristóf első nagyjátékfilmje, Az Unoka

Deák magyar alkotóként elsőként, a Mindenki című produkciójáért nyert élőszereplős rövidfilmes Oscar-díjat. AZ UNOKA című mozifilm forgatása 40 napot vesz igénybe, producere Zákonyi S. Tamás, aki a BÚÉK! és a Szabadság, szerelem című nagysikerű filmeket is jegyzi.
Vizuál magazin

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Vizuál ludwig múzeum

Elválasztanak és összekötnek

A Ludwig Múzeum új kiállításán a Telekom kortárs képzőművészeti gyűjteményéből láthatunk válogatást, amely a kelet-európai régió művészeinek több mint hetven alkotását mutatja be. A kiállítótérben látható művek számos témát érintenek, műfajukat tekintve is sokfélék, azonban abban megegyeznek, hogy az egyensúly megtalálásáról, a hidak, kapcsolatok építéséről és a kommunikációról szólnak.