Vizuál

A legjobb film a FOMO – Idén is az elsőfilmesek taroltak a filmkritikusok díjátadóján

2020.01.31. 15:00
Ajánlom
A filmkritikusok B. Nagy László-díját Hartung Attila filmje a FOMO – Megosztod, és uralkodsz nyerte el, a legjobb rendezés díját Bagota Béla kapta a Valan – Az angyalok völgye című filmért. Sok évtizedes kimagasló művészi munkájáért az Életmű-díjat Cserhalmi György kapta.

Átadták a MÚOSZ Film-és Tévékritikus Szakosztályának és a Magyar Filmművészek Szövetsége Filmkritikus Szakosztályának díjait a 2019-es év legjobb filmes teljesítményeiért péntek déután, a MÚOSZ székházában.

A legjobb filmért és a legjobb rendezésért járó díjat is elsőfilmes alkotó nyerte el.

A legjobb filmért járó B. Nagy László díjat Keleti Éva fotóművész, a MÚOSZ tiszteletbeli elnöke és Kende János operatőr, a Magyar Filmművészek Szövetségének alelnöke adta át Hartung Attilának, az életműdíjat Cserhalmi György vette át a tavalyi életműdíjas, Ragályi Elemér operatőrtől. 

DSC09553-203826.jpg

a MÚOSZ Film-és Tévékritikus Szakosztályának és a Magyar Filmművészek Szövetsége Filmkritikus Szakosztályának díjazottjai 2020. január 31-én a MÚOSZ székházában (Fotó/Forrás: Agyagási Sándor, MÚOSZ)

1962 óta minden évben összeülnek a filmkritikusok, hogy megvitassák az előző év legjobb filmes teljesítményeit, és átadják díjaikat az alkotóknak. A Fidelio is végig követte az elmúlt év filmes történéseit, a díjazottakkal készült interjúinkból, filmes írásainkból válogatunk.

DSC09543-203826.jpg

Cserhalmi György 2020. január 31-én a MÚOSZ-ban átveszi a Filmkritikusok Életműdíját (Fotó/Forrás: Agyagási Sándor, MÚOSZ)

A 2019-as év a magyar filmben talán leginkább a műfaji sokszínűséggel jellemezhető: sikeres vígjátékokkal, játékfilmes igénnyel készült televíziós alkotásokkal, progresszív animációs filmekkel éppúgy találkozhattunk, mint filmnyelvi kísérletekkel. Idén is markánsan letették a névjegyüket az elsőfilmes alkotók. A tavaly bemutatott filmek közül kimagaslott Hartung Attila B. Nagy László díjas alkotása, a FOMO – Megosztod, és uralkodsz, a rendezővel interjút készítettünk, kritikánkban pedig a következőt írtuk:

Hartung Attila filmje egyszerre beszéli a gimisek és a youtube-videók laza, közvetlen nyelvét és képes húsba vágóan őszinte lenni.

A rázós témát fogyasztható formában, a célközönség vizuális stílusában tálalja, de ezzel nem mismásolja el sem a történtek súlyát, sem azok következményeit a szereplők életére. A számtalan, áldozatok szempontjából elmesélt – valós vagy fikciós – erőszaktörténet után Hartung Attila merész kivételként az elkövetőt helyezi a középpontba, sőt, szinte kiiktatja filmjéből a nemi erőszakot elszenvedő lányt. A film az erőszaktevőt követi szenvtelen pontossággal."

Bagota Béla, szintén elsőfilmesként, a Valan – Az angyalok völgye című filmjéért vehette át a legjobb rendezésért járó díjat. Az Erdélyben forgatott thriller a román újhullám markáns jeleit is magán viseli, nem szépít és nem idealizál: az emberkereskedelemről beszél, szuggesztív, sűrített beszédmódban. Krisztik Csaba mellett a táj, a látvány, a zene szintén főszereplővé válik, nem utolsó sorban Damokos Csaba látványtervezőnek, Garas Dániel operatőrnek, Szalai Károly vágónak és Márkos Albert zeneszerzőnek köszönhetően.

A legjobb női és a legjobb férfi főszereplőnek járó elismerést ugyanannak a filmnek a szereplői nyerték el: a díjat az év nagy felfedezettje, Szőke Abigél és Hajduk Károly az Akik maradtak c. filmben nyújtott alakításukért vehették át. Tóth Barnabás filmje a Holokauszt traumájának feldolgozásával, a túlélőkkel, az ittmaradottakkal foglalkozik, az alkotás egészen az Oscar-díj előszobájáig eljutott, beválogatták a legjobb 10 nemzetközi film közé. A magyar filmkritikusoktól a forgatókönyvírók, Muhi Klára és a rendező Tóth Barnabás is díjat vehettek át. Tóth Barnabással készített interjúnkban így beszélt az alkotófolyamatról és a forgatókönyvírásról:

Engem ez érdekelt – a folytatás. Egy ilyen trauma után egymásra találva, a szeretet erejével, két ilyen tiszta ember tiszta kapcsolatán keresztül a reményről és a pozitív folytatásról szerettem volna beszélni.

A film F. Várkonyi Zsuzsa Férfiidők lányregénye című könyvéből készült és viszonylag hű adaptációnak mondanám. A film első fele szinte a könyv első felének a lekövetése. Utána kénytelenek voltunk Muhi Klára írótársammal eltávolodni a regénytől, mert annak a második fele más szerkezetet vesz fel, és hiányzott a végéről az igazi filmes dráma. A második felébe sokkal többet írtunk bele."

Tavasszal mutatták be Kárpáti György Mór első egészestés játékfilmjét, a Guerillát, amelyért a filmkritikusoktól a legjobb elsőfilmesnek járó díjat vehette át a rendező. A filmben egy 170 évvel ezelőtti fiatal közösséget ismerünk meg, névtelen hősök néhány napját a világosi fegyverletétel idején. Interjúnkban a témaválasztásról kérdeztük a rendezőt:

Egy háborús konfliktust kerestem, izgalmas és feszült helyzetnek tűnt az irreguláris háború, amikor nem a hadsereg harcol, hanem az onnan lemorzsolódott szabadcsapatok, a gerillák.

Egyértelmű volt, hogy ez a korszaka érdekes lesz a szabadságharcnak. Egyébként a gerilla szó, a korabeli szövegekben, a ’48-49-es sajtóban sokat szerepel, a napóleoni háborúk óta bevett volt a használata. Azt gondoltam, hogy egy ilyen cím időtlenebbé és univerzálisabbá teheti a témát és segít abban, hogy úgy tudjunk ránézni, hogy bárhol máshol is megtörténhetett volna. Az külön érdekessé teszi ezt az időszakot, hogy a gerillák nem tudtak arról, hogy elveszett a háború, lassan terjedt a hír akkoriban, vagy egyszerűen nem akarták elhinni. Más volt az időhöz és az információhoz való viszonyuk is. Az érdekelt, hogy mit jelent, ha egy erdőben vesztegel egy csapat, és nem jutnak el hozzájuk a hírek."

 

A díjazottak

 

  • A legjobb animációs film díját a Candide kalandjai című film kapja (rendezők: Kreif Zsuzsa, Turai Balázs, Bera Nándor).
  • A legjobb kisjátékfilm díját a Casting című film kapja (rendező: Csoma Sándor).
  • A legjobb dokumentumfilm díját a Lili című film kapja (rendező: Hegedűs Péter).
  • A legjobb női epizódalakítás díját Kerekes Éva kapja a Drakulics elvtárs című filmben nyújtott alakításáért.
  • A legjobb női főszereplő díját Szőke Abigél kapja az Akik maradtak című filmben nyújtott alakításáért.
  • Legjobb férfi epizódalakítás díját kapja  Molnár Levente  az Apró mesék és a Foglyok című filmekben nyújtott alakításáért  és Nagy Ervin a Drakulics elvtárs című filmben nyújtott alakításáért.
  • A legjobb férfi főszereplő díját Hajduk Károly kapja az  Akik maradtak című filmben nyújtott alakításáért.
  • A legjobb vágás díját Duszka Péter Gábor kapja a FOMO – megosztod és uralkodsz című filmért.
  • A legjobb forgatókönyv díját Muhi Klára és Tóth Barnabás kapják az Akik maradtak című filmért.
  • Operatőri díjat kap Dévényi Zoltán a Curtiz és a Déva című filmek fényképezéséért.
  • A legjobb első film díját a Guerilla című film kapja (rendező: Kárpáti György Mór).
  • A legjobb rendezés díját Bagota Béla kapja a Valan című filmért.
  • A Filmkritikusok B. Nagy László Díját a FOMO – megosztod és uralkodsz című film kapja. (rendező: Hartung Attila).

Hagyományosan, ebből az alkalomból adják át a Simó Sándor Alapítvány emlékdíját is, ezúttal megosztva Nagy Lili, a Halak a hálóban és Szeleczki Rozália, a Mióta velem jár című diplomafilmjéért vehette át az elismerést.

 

 

Egy kedves fiú, akivel nem tudsz együttérezni – FOMO

Kapcsolódó

Egy kedves fiú, akivel nem tudsz együttérezni – FOMO

Hartung Attila nem köntörfalaz: bemutatja napjaink gimnazistáinak élményvezérelt, interneten megélt világát, ahol a menőség hajhászásába egy videóra vett nemi erőszak, majd ennek eltussolása is belefér.

Rajtkövön az Oscarért - Interjú Tóth Barnabással

Rajtkövön az Oscarért - Interjú Tóth Barnabással

Susotázs és Újratervezés című rövidfilmjeit a közönség és a szakma is imádta. Tóth Barnabás ezúttal egészestés filmmel jelentkezik a mozikban – és az Oscar-díjat odaítélő Amerikai Filmakadémiánál.

Drakulics, az elvtársnők megmentője?

Drakulics, az elvtársnők megmentője?

A hetvenes években a véradómozgalom díszvendégeként Magyarországra érkezik egy titokzatos idegen. Furcsa szokásai felkeltik az állambiztonság figyelmét. Kérdés, hogy a Kádár-kori ügynökök fel vannak-e készülve egy vámpírra. Az Isteni műszakot is jegyző rendező, Bodzsár Márk a vámpirológiába és a hetvenes évek titkos ügynökeinek munkájába is beleásta magát a filmhez. 

170 év nem olyan sok idő – interjú Kárpáti György Mórral, a Guerilla rendezőjével

170 év nem olyan sok idő – interjú Kárpáti György Mórral, a Guerilla rendezőjével

Ismeretlen hősök néhány napját mutatja be a világosi fegyverletétel idején Kárpáti György Mór első nagyjátékfilmje. Az apró jelekből összeálló, fojtott hangulatú film bár hiteles korrajz, mégsem historizál. A napokban bemutatott új magyar film, a Guerilla rendezőjével beszélgettünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A végzet asszonya élete végéig díva maradt

A magyar femme fatale emigráns éveiben ritkán mutatkozott, nem járt társaságba - saját, régi filmjei viszont hipnotikus erővel hatottak rá.
Klasszikus

Zaklatási botrány rázza meg a finn Sibelius Akadémiát

Egy finn lap szerint a helsinki zeneművészeti akadémia működéséhez tartozik a szexuális zaklatás és a növendékek megalázása.
Plusz

Megalakult a Nemzeti Kulturális Tanács

Megtartotta alakuló ülését az Országgyűlés által tavaly decemberben kihirdetett törvény alapján életre hívott testület.
Klasszikus

Börtönbe megy a nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatott komolyzenét

A liverpooli nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatta a ClassicFM-et, azt mondta a bírónak, verjék csak láncra. Huszonnégy hétre tették hűvösre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál berlinale

Jeremy Ironsszal és politikai állásfoglalásokkal nyitott a Berlinale

A társadalmi, politikai kérdések iránt hagyományosan nyitott Berlini Nemzetközi Filmfesztivál csütörtök esti megnyitóján egyperces néma tiszteletadással emlékeztek meg a Hessen tartományi Hanauban előző nap történt lövöldözés áldozatairól.
Vizuál kritika

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?
Vizuál Film

A színész, akinek Oscar-jelölést hozott, hogy összebilincselték Tony Curtis-szel

Sidney Poitier bahamai földművesek gyerekéből lett az első afroamerikai, aki Oscar-díjat kapott a legjobb férfi színész kategóriában. Kitaposta az utat a fehérek uralta Hollywoodban, mégis számos kritika érte az alakításait. Idén ünnepli 93. születésnapját.
Vizuál Film

Gyakorlati segítség filmzene írásához

A szervezők közös szakmai platformot teremtenek a hazai zenei és filmes szcéna szereplőinek. Az egész napos rendezvény fókuszában a két kreatív iparág kapcsolódási pontjai lesznek.
Vizuál off biennále

József Attila Levegőt! című versét a klímaválságra és a szabadságjogokra alkalmazzák

A művészek nem csupán rámutatnak a problémákra, hanem a kritikán túl hol utópisztikus, hol játékos, hol nagyon is kézzelfogható javaslatokkal élnek.