Vizuál

A Liliom ösvény Berlinbe vezet

2016.02.19. 08:32
Ajánlom
A filmes évad kezdetét jelentő Berlinalén két magyar alkotás, Fliegauf Bence Liliom ösvény és Bucsi Réka LOVE című filmjének világpremierjére is sor került. Persze nem csak miattuk érdemes ellátogatni a Berlini Filmfesztiválra.

Minden év februárjában tradicionálisan Berlin válik pár napig a nemzetközi filmszakma központjává. Az idén 66. alkalommal megrendezett filmfesztivál programját mindig nagy érdeklődés övezi, sokan kifejezetten úgy időzítik filmjük utómunkáit, hogy annak Berlinben lehessen az első nemzetközi bemutatója, hiszen az ezzel járó publicitás hatalmas lökést tud adni nekik, pláne, ha még néhány díjat is bezsebelnek. A felfokozott hangulat a helyszínen is tetten érhető. A kulturálisan egyébként is rendkívül sokszínű város – és különösen a fesztivál központját jelentő Potsdamer Platz – ilyenkor szinte felpezsdül és egymást tapossák a világ minden tájáról érkező filmesek. A szelfi és autogram vadászok a vörös szőnyegek mentén táboroznak, míg a filmőrültek kitartóan állnak sorba akár órákon át a jegypénztáraknál. Mivel előzetes véleményekre, kritikákra nem hagyatkozhat a publikum, ilyenkor még egy-egy kevésbé jól sikerült film vetítései is telt házzal kezdődnek – az már más kérdés, hogy hányan maradnak a nézőtéren a végére.

Berlinale

Berlinale

A fesztivál nyitóestjén a Coen testvérek Ave, Cézár! című filmjét vetítették, amely Hollywood aranykorába, az ötvenes évekbe repíti vissza nézőit és a címbéli film főszereplőjének (George Clooney) elrablásával kapcsolatos bonyodalmak körül forog. A versenyprogramban szerepel a náci időkben játszódó Emma Thompson és Brendan Gleeson főszereplésével, az igazi sztárparádét (Colin Firth, Nicole Kidman, Jude Law) felvonultató Genius vagy a dán Thomas Vinterberg új filmje, a vidéki udvarházba beköltöző baráti társaságról szóló Kommuna. De nagy várakozás előzi meg a menekültválságról szóló Fuocoammare című dokumentumfilmet is, amely az olasz Lampedusa szigetén élőknek a migránsok tenger felől jövő szüntelen áradatával folyó harcát mutatja be. A zsűrit idén Meryl Streep vezeti, a színésznő életében először vállalt ilyen tisztséget és bevallotta, hogy kicsit fél is a felelősségtől.

Liliom ösvény

Liliom ösvény (Fotó/Forrás: Szőke Dániel Bogdán)

A fődíjért, az Arany Medvéért ugyan nem kel versenyre, de itt volt a premierje Fliegauf Bence új filmjének, a Liliom ösvénynek. A rendező, aki ezúttal a forgatókönyvírás mellett a film zenéjéért és díszleteiért is felelt, már visszatérő vendég Berlinben. Két korábbi filmjét, a Dealert és a Rengeteget szintén a kísérletezőbb jellegű filmeknek fenntartott Panorama szekcióban mutatták be, ahol most ez az alkotás is közönség elé került. 2012-ben pedig az Ezüst Medvét vihette el a romagyilkosságokat témájául választó, Csak a szél című filmjével. A Liliom ösvény anya és fia (Stefanovics Angéla és Sótonyi Bálint) kapcsolatát analizálja, mely párhuzamosan zajlik a jelenben és az anya által mesélt történet epizódjaiban, miközben szétszabdalja az eseményeket sajátos képi világú etűdökkel, folyamatos koncentrációra kényszerítve nézőjét.

Bucsi Réka animációs filmrendező első filmjével, a Symphony No. 42-vel váratlan fesztiválsikereket ért el, sőt, az animációs rövidfilmek Oscar-díj jelöltjei közé is majdnem sikerült bekerülnie. Ezt a már kitaposott ösvényt követi vizualitásában hasonló filmje, a Berlinale Shorts egyik blokkjában látható LOVE. Célkitűzése, hogy képileg értelmezze a szerelem elvontságát, azokat a különböző formákat, amelyekben testet ölthet, és teszi ezt a tőle már megszokott, szürreálisan egyedi stílusban.

A LOVE producerével, Osváth Gáborral Berlinben beszélgettünk a filmről:

- Hogyan állt össze a projekt?

- Rékát két éve épp itt Berlinben ismertem meg, amikor az előző filmjével volt versenyben. Közös barátaink mutattak be neki, és nagyon hamar arra terelődött a téma, hogy mi is lesz a következő filmje, és aztán pedig, hogy hogyan tudnánk együtt megvalósítani. A Boddah nevű társulásunknak azóta - Szimler Bálint rendező és Rév Marcell operatőr mellett - Réka is tagja, és e cég égisze alatt pályáztunk a Magyar Média Mecenatúrához, ahol a Macskássy-pályázaton nyertünk először sikerrel, majd francia társproducerünk további finanszírozást is tudott biztosítani. Így egy nagyon nemzetközi film születhetett meg, ahol szerencsére végig tudtunk a lefektetett timing mentén dolgozni, remek minőségben és időben elkészülni. Nekem producerként ez az első animációs filmem, és sejtem, hogy a többi nem lesz ilyen egyszerű, mindenesetre itt nagyon szerencsésen álltak a csillagok, és nem voltak fennakadások.

- Berlin után mi lesz a következő állomás, és itthon mikor láthatjuk a filmet?

- Már sok fesztiválmeghívásunk van, de jelen pillanatban még csak a márciusi South by Southwest a publikus, ezen a neves fesztiválon lesz az észak-amerikai premierünk. Idehaza úgy tervezzük, hogy a Friss Hús Fesztiválon debütál majd a film.

- Az alkotás közben nem volt nagy nyomás, megfelelési kényszer, hogy a Symphony No. 42 után a LOVE is legalább olyan sikeres legyen?

- Nekem a legegyszerűbb, mert Rékával és a film sound designerével, Lukács Péter Benjáminnal ellentétben én még az előző filmben nem dolgoztam, az a MOME-s diplomafilmje volt Rékának. Egyelőre az előnyeit láttuk csak annak, hogy van egy ilyen sikeres előd: nagy az érdeklődés a LOVE iránt, ami a meghívásokban is már látszik materializálódni. Minden más csak most fog kiderülni. Én azt szoktam mondani, hogy ez sokkal melankolikusabb, de csak a Boddah-n belül is teljesen különböző hangulatúnak érezzük a filmet.

A Berlinale programkavalkádját olyan különleges események is tarkítják, mint a Culinary Cinema, ahol minden egyes film a gasztronómia és a kultúra összekapcsolásáról szól, a vetítések mellett pedig az adott mű által ihletett vacsorát szolgálnak fel. De érdemes részt venni a Teddy Award vetítésein is, az egyetlen A-listás fesztiválon átadott meleg (LMBT) filmdíj idén ünnepli 30. születésnapját. Ebből az alkalomból pedig olyan klasszikusokat mutatnak be újra, mint a kultusz rock musicalnek számító Hedwig és a mérges csonk, vagy az igazi kuriózumnak tekinthető, 1919-es némafilm, a Más, mint a többiek, amely a mozitörténelem első homoszexualitással foglalkozó alkotása volt egy hegedűművész és tanítványa szerelméről.

A Berlini Filmfesztivál február 21-ig várja látogatóit.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Vizuál

Instagramon dokumentálta apja halálát egy fotós

Apja élete utolsó tanítását akarta átadni fiának, akinek teljesen hiányzott addigi életéből - fia pedig így, fotókon keresztül próbálta feldolgozni a tragédiát. A sorozat végül mindkettőjük számára sokkal többet adott.
Zenés színház

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Klasszikus

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál hírek

Úgy tűnik, Banksy megfestette Orbánt

Lehetséges, hogy Budapesten járt a titokzatos, rendszerkritikus falfestményeiről híres Banksy. Erre utal a Dob és Rumbach Sebestyén utca sarkán megjelent, aláírással ellátott graffiti.
Vizuál karlovy vary

Csecsemőrablós magyar road movie debütál Karlovy Vary-ban

Csuja László első nagyjátékfilmje amatőr, de nem ismeretlen szereplőkkel készült - a cseh filmfesztivál után nemsokára a magyar nézők is láthatják!
Vizuál instagram

Instagramon dokumentálta apja halálát egy fotós

Apja élete utolsó tanítását akarta átadni fiának, akinek teljesen hiányzott addigi életéből - fia pedig így, fotókon keresztül próbálta feldolgozni a tragédiát. A sorozat végül mindkettőjük számára sokkal többet adott.
Vizuál múzeumok éjszakája

Múzeumban eddig soha nem látott Munkácsy-kép Szegeden

Az Egy tál meleg leves című festmény egy magángyűjtemény része. Egyelőre csupán a Múzeumok Éjszakáján láthatja a közönség.
Vizuál kulisszatitkok

„Itt mindenki beavatott lesz”

Interjú Turnai Tímeával, a PIM-Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet gyűjteményvezetőjével, a Kulisszatitkok, színház kívül-belül tárlat és programsorozat kurátorával.