Vizuál

A lisszaboni pingvin

2014.01.26. 06:58
Ajánlom
A lövészárok mellé cápát fest, a turistabuszon jegyet árul, és nagyon jól focizik. Az Esterházy Művészeti Díj egyik idei nyertesével, Kaliczka Patrícia festőművésszel beszélgettünk. INTERJÚ

- Találó címeket adsz a képeidnek. Például a Varázsló és pingvin, A gepárd növekedése lila, vagy az Exoszférából zuhanó tárgyak.

- Nem találom ki előre a képeimet, folyamatosan alakulnak. Címek nélkül lebegnének, így viszont ki tudom fejezni azt, én hogyan viszonyulok hozzájuk. Nem készültem művésznek, a Képző előtt nem is jártam művészeti suliba. Az egyetem első éveiben úgy éreztem, hogy le vagyok maradva szakmailag, a művészettörténetet sem ismerem annyira. Ezt aztán az évek során a tanáraimnak köszönhetően, meg a magamnak adott külön feladatokkal bepótoltam. Például kitaláltam, hogy megtanulok végre csendéletet festeni, és így tovább. A tökéletességre törekedtem, és amikor egy festményen nem úgy sikerült valami, ahogy szerettem volna, akkor elkezdtem a hibára építkezni, és új értelmet adtam a képnek.

- Minek készültél, ha nem művésznek?

- Nagy hatással volt rám kiskoromban a tévé, különösen a Kisváros, egy ideig határőr akartam lenni. Aztán a régészet érdekelt, sokat játszottam az Indiana Jones és a Tomb Raider számítógépes változatával, de a régészet igazából nem a kincskeresésről szól. Miután erre rájöttem, inkább festő lettem.

- A hibára építkezés alatt mit értesz?

- Azt, hogy a hibákat katalizátorként is lehet használni a festészetben. Olyan egyszerű eszközökkel is, mint a vászon elfordítása vagy egy már megfestett dolog újraértelmezése.

- A Boldog karácsonyt, Damien! című képen egy fehér cápa látható, orral egy lövészárok felé, amiből kilóg egy karácsonyi izzósor. Itt mit értelmeztél újra?

- A cápa feje alatt néhány fehér forma van, amelyek hullám alakúak. Ez eredetileg egy hatalmasra nőtt fehér baknyúl volt, de festés közben rájöttem, hogy hullámként jobban működik. A gepárdos kép úgy született, hogy láttam egy fotót, amin egy férfi állt egy ülő gepárd mellett, és azt mérte, hogy milyen magas az állat. A kép jobb felső részére akartam tenni egy színesebb elemet, ezért szénnel odaírtam, hogy lila. Aztán a szénfelirat ott maradt, a kép címével pedig a saját élethelyzetemre utaltam, ugyanis ez egy diplomakép volt. A növekedés véget ért, befejeztem a sulit, és megyek valami lila felé, ami az élet.

- Az állatok sok munkádban megjelennek. Gyakrabban, mint az emberek.

- Nincs emberfóbiám, de az állatokban van valami organikus, élő, erős aurájuk van. Még akkor is, ha csak átvitt értelemben jelennek meg. Például a férfi, akit Lisszabonban az egyik helyi karneválon láttam, amint pingvinnek öltözve áll az utca szélén.

- Az állatok mellett a foci is többször előfordul nálad. A Les című képen egy medve áll a tizenhatos sarkán, a Messi, fuss! pedig egy kutyát ábrázol, aki éppen nagyon rohan valamerre.

- Ezek nem tudatos dolgok. A medve egy tanulmány volt, csak el kellett helyeznem a térben, erre tökéletes volt a focipálya. Messi pedig a családunk kutyája. Előtte volt egy Zico és két Baggio. Egyébként én is fociztam, jobb oldali csatár voltam. Nagyon jól cseleztem.

- Meg lehet élni egyáltalán a festészetből?

- Nem. De nem feltétlenül baj, ha az ember mást is csinál a festészeten kívül. Szerencsére vannak ösztöndíjak, dolgozom is. Tavaly például Hop-on, hop-off turistabuszokra árultam jegyet, egész jól lehetett vele keresni. De a festészet mellett inkább valami fizikai munkát szeretnék vállalni, ami kikapcsolja az agyamat. A műteremben éppen eleget gondolkozom.

- Mit jelent számodra a festészet?

- Azt hiszem, a buddhizmus kínai ágában, a zenben emlegetik sokat az átlényegülés kifejezést. Ennek az átlényegülésnek az a lényege, hogy az ember eggyé válik a világgal. Persze ez így hülyén hangzik, mert a világ részei vagyunk, az pedig egyszerű fizikai tény, hogy minden állandóan mozgásban van, és folyamatosan változik. Ez a szocreál szék is, amin éppen most ülök. Az a lényeg, hogy az ember képes legyen arra az átlényegülésre, a jó értelemben vett belefeledkezésre, önmaga feladására. Akkor is, ha éppen mosogat vagy jegyeket árul egy buszon. Számomra a festészet erre a legtökéletesebb eszköz. Megszűnik a külvilág, a határ közöttem és a vászon között.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Elhunyt Kovács Péter festőművész

A Kossuth-díjas festőművészt, grafikust, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagját szombaton, 76 éves korában érte a halál.
Vizuál Film

Öt kisfilm Európáról – Így látják a fiatalok az EU-t

Online elérhetőek az Európai Bizottság EUandME kampányának díjnyertes alkotásai, köztük Galambos Levente Rejtett értékek című filmje, amely a környezetvédelem, a fenntarthatóság és a tárgyak és az emberi kapcsolatok megújíthatóságáról beszél.
Vizuál galéria

Hulladékból készült Gigacsiga a Művészetek Völgyébe

A vigántpetendi Cirque du Tókertben felállított alkotás a környezetvédelemre és az újrahasznosítás fontosságára hívja fel a figyelmet, miközben a művész olyan mintákat követ az alkotás során, mint Giacometti, vagy éppen Picasso. Galériánkban az alkotói folyamatot is végigkövethetik.
Vizuál fényképTár

Einstand a Múzeumkertben

Az Esti Hírlap forgatási fotói az újságban végül nem jelentek meg. Most a Fidelio FényképTár sorozatát olvasóival pedig még az internetes bázisba kerülés előtt megosztják a felvételeket múzeum munkatársai.
Vizuál ajánló

„A lassú idő a sivatag felől jön" - mozikban a Yao utazása

Szívhez szóló alakítással tér vissza a filmvászonra az Életrevalók francia szupersztárja, Omar Sy. Mától vetítik a mozik a francia-szenegáli road-moviet, a Yao utazását.