Vizuál

A magyar karóra

2009.12.17. 16:51
Ajánlom
A magyar kézművesség kevés világhírű alkotóval büszkélkedhet, de órásmesterrel csak eggyel. Becsei Áron ugyan még csak 30 éves, de máris a világ legjobb órakészítő mesterei között tartják számon.

2009. áprilisában beválasztották az AHCI (Horological Academy of Independent Creators) szövetségbe. A független órások akadémiáját 1984-ben alapította Svend Andresen és Vincent Calabrese, azzal a céllal, hogy egy szervezetbe gyűjtsék a világ művészi órakészítőit. Az AHCI mindössze 31 tagot számlál, akik között egy magyar tagot találunk, Becsei Áront. A harmadik generációs budapesti órásmester 2005-ben hívta fel magára a figyelmet, amikor a nemzetközi szervezetnek bemutatta Tourbillon No.1 nevű asztali óráját, valamint a világ legkisebb ingaóráját, a Miniature Zapplert. Óráit Bexei márkanéven forgalmazza.

Fidelio: - 2009. áprilisában beválasztották az AHCI, a független órások akadémiájának tagjai közé. Mivel bizonyította rátermettségét? 

Becsei Áron: - 2005-ben mutattam be az AHCI elnökségének a Tourbillon No1. asztali órámat, ami alapján tagjelölt lettem. A taggá válás feltétele, hogy legalább két kiállításon meg kell jelenni az AHCI-vel, illetve új kreáció(ka)t bemutatni. Ezt a Primus karórámmal maximálisan teljesítettem, így 2009-ben egyöntetűen taggá választottak.

Fidelio: - Mikor lett egyértelmű az Ön számára, hogy folytatja a családi hagyományt?

Becsei Áron: - Bár gyerekkoromban órák vettek körül, és édesapám, illetve nagyapám egész életét ennek szentelte, először talán úgy tizennyolc évesen kezdtem el tudatosan az órák iránt érdeklődni. Biztos vagyok benne, hogy az órák iránti szenvedély és érzék genetikailag kódolva mindig is ott volt bennem, de az is valószínű, hogy ha a család férfitagjainak élete nem e körül forgott volna, akkor ez a vonzalom nem tudott volna kibontakozni.

Fidelio: - Mi motiválta, hogy az órajavításon túl, belevágjon az órakészítésbe?

Becsei Áron: - A javítások és felújítások kapcsán rengetegszer kellett hiányzó alkatrészeket pótolnom, azok méreteit kiszámolnom, megterveznem, majd elkészítenem őket. Egy idő után felismertem, hogy ha bármilyen alkatrészt el tudok készíteni, akkor talán egy teljesen saját tervezésű óra is sikerülhet. Így  elhatároztam, hogy elkészítem a világ legkisebb ingaóráját, a Miniature Zappler órámat. Ez nagy lökést adott, lett bátorságom hozzáfogni a bonyolultabb tourbillonos asztali órámhoz. A készítése során szerzett sok tapasztalat felhasználásával pedig megszülethetett  Primus karórám is.

Fidelio: - Hogyan jellemezné a Primus-t?

Becsei Áron: - Amiben a Primus a világon egyedülálló, az a kizárólag hagyományos rubincsapágyakat alkalmazó háromtengelyes tourbillon szerkezet. Ennek a rendszernek a súlya mindösszesen 1,5 gramm (arany fogaskerékkel együtt)! Ezen kívül különlegesen magas színvonalú az alkatrészek kivitelezése, és az anyagfelhasználásnál is a maximumra,  főként a nemesfémek alkalmazására törekedtem.

Fidelio: - Mennyi idő alatt készítette el a Primus-t?

Becsei Áron: - Kicsit több mint fél év tervezés után születtek meg a karóra tervei, másfél évvel később pedig elkészültem magával a karórával. A részletes tervek alapján először a szerkezetet állítottam össze, az alkatrészeket egyesével elkészítettem, illesztettem századmilliméter pontossággal egymáshoz. Végül 2008 karácsonyán,  24-e délután, indult el a kis tourbillon szerkezet és vált egyértelművé, hogy amit „papíron" megterveztem, az működőképesen kivitelezhető a valóságban is.

Fidelio: - Mennyire fontos az óra formája?

Becsei Áron: - Az óra formája nagyon fontos, hiszen ez az amit először meglát az ember, és ami alapján ítél. Ez viszont nem csak külcsín, hiszen a forma már önmagában is tartalmaz elrendezés és méretbeli kötöttségeket a szerkezet méreteire és alakjára vonatkozóan, ami fordítva is igaz. Ha egy funkcióhoz szükséges egy adott hely, akkor ez szintén befolyásolja a óratok méretét, alakját. A karóra tervezésnél pont az a nehéz, hogy viszonylag igen pici helyre kell bezsugorítani egy komplett, működőképes szerkezetet, megtalálva az összhangot elegáns és különleges között. Én általában egy összképet álmodok meg az óra  funkcióival együtt (itt még csak a képzelet szab határt a formának), és ez alapján kezdem meg a tervezést, gyúrom össze egy szerves egésszé.

Fidelio: - A Primusnak vannak olyan formai elemei, amelyek a Bexei órák védjegyévé válhatnak?

Becsei Áron: - Van pár egyedi dolog, amit szívesen alkalmaztam a most készülő karóra kollekciómban is. Például a rakott számlapok, a hasonló tokforma, és természetesen a logó, és a tok oldalán a BEXEI márkanév feltüntetése; de alapvetően az a célom, hogy a védjegyem a legmagasabb minőségben előállított, különleges időmérők legyenek.

Fidelio: - Mennyibe kerül a Primus?

Becsei Áron: - A piacon megtalálható két darab (Franck Muller és Thomas Prescher) háromtengelyű tourbillon karóra árkategóriájában van a Primus is.

Fidelio: - Most min dolgozik?

Becsei Áron: - Év vége felé lesz publikus a fent már említett új Bexei karóra-sorozat, aminek három modellje 2010 elejétől lesz elérhető. Az egyik ebből egy különleges tourbillon szerkezettel lát majd napvilágot, amiről - a szabadalmaztatás miatt - még nem szeretnék részleteket megadni. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Zenés színház

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Klasszikus

Rohmann Ditta: Úgy teszünk, mintha normális életet élnénk

A Művészi szabadság című sorozatban Rohmann Ditta csellóművészt is megkérdeztük, mivel tölti az időt a járványhelyzet alatt. Természetesen ő sem unatkozik, sőt, hangfelvételt is küldött nekünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Lélekben mindenki Indiában él – A Baltazár Színház elérhetővé teszi fesztiválnyertes filmjét

A Baltazár Színház egész társulata március 13-án Mumbaiba utazott volna, fellépni a Pitypang és a Por című előadásokkal. Egy nappal az út előtt zárta le határait India. Maradtunk és megértettük, hogy a mostani időszak a belső utazásról szól.
Vizuál galéria

A rokokó sztárfestője még a gipszstukkókat is belekomponálta freskóiba

Giovanni Battista Tiepolo a mennyezetet égbolttá változtatta, arisztokrata megbízóit szinte istenként ábrázolta. Kétszázötven éve, 1770. március 27-én halt meg a 18. századi dekoratív festészet legnagyobb alakja, "Velence legjobb festője". 
Vizuál fotó

KÉP-regény: Gondolatok a könyvtárban

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról elmélkedik, mit jelent egy fotósnak a kihalt város, illetve mennyire kihaltak valójában az utcák.
Vizuál hír

Tragikus adatvesztés történt – A látogatók segítségét kéri az Aba-Novák Galéria

A Leányfalun működő XX. századi és kortárs galéria egy technikai meghibásodás miatt elveszítette kiállításainak dokumentációját.
Vizuál interjú

„…a mozgókép sokrétű katartikus élménye”

Dárday István Balázs Béla- és Kossuth-díjas filmrendező, az MMA rendes tagja idén ünnepli 80. születésnapját. A Balázs Béla Stúdióról, a dokumentum-játékfilmek lényegéről és filmjeik civil szereplőiről beszélgettünk. Lesti Árpád interjúja.