Vizuál

A magyar máltaiak Szíria romvárosainak „szellemfalai” között

2019.08.04. 11:40
Ajánlom
Bielik István és Solymári Dániel fotóiból nyílik kiállítás a Párbeszéd Házában augusztus 14-én. A két sorozat, bár eltérő időben és indíttatásból készült, mégis egységes ívet alkot.

2010-ben az „Arab tavasz” eseményei láncreakciót indítottak el kezdetben Észak-Afrikában, majd az arab világ számos országában. Részben e Tunéziában indult dominó-effektus hatására, 2011-ben háború tört ki Szíriában, mélyen megosztva, egymás ellen fordítva az ország politikai, vallási és civil szereplőit. Fegyveres összecsapások kezdődtek, amelyek aztán az egész országra kiterjedtek, de különösen az északi és keleti területekre – olvasható a Párbeszéd Házában augusztus közepétől látható kiállítás ismertetőjében.

Dara, Homsz, Tartusz, Palmüra, Damaszkusz és Rakka városai, ókori emlékei az elsők között kerültek a drámai események középpontjába.

Nemritkán teljes városrészek semmisültek meg, a polgári lakosság súlyos támadásokat szenvedett el. Aleppó korábban virágzó metropoliszának keleti részét szinte porig bombázták, a közel 5 milliós város lakossága 2 millióra zsugorodott.

Foto_SolymariDaniel_online-142822.jpg

Az Aleppó. Háború. Újjászületés c. kiállítás képi anyaga (Fotó/Forrás: Solymári Dániel / Párbeszéd Háza)

Mára jóllehet a Bassár el-Aszad államelnökhöz tartozó szíriai kormányerők (a nyugati érdeklődő-aggódó közvéleményt megosztó módon) a várost és az ország jelentős részét visszafoglalták és kontroll alatt tartják, de Aleppó vagy Homsz hatalmas kiterjedésű romvárosainak „szellemfalai” között még mindig előfordulnak fegyveres összecsapások.

A jelen törékeny, a jövő bizonytalan

Rengeteg az akna, a fel nem robbant gránát, lövedék; az épületek omladoznak, emeletek hullnak alá egy-egy nagyobb esőzést követően. Sok a sérült – ellátásuk azonban annál bizonytalanabb. Aleppó keleti részében egészségügyi, higiénés szolgáltatás, víz, villany a mai napig nincs, vagy erősen hiányos. Az orvosok, az ápolók, az egészségügyi és más szakemberek a támadások áldozataivá váltak vagy otthonaik elhagyására kényszerültek.

Az Aleppó. Háború. Újjászületés – A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Szíriában című fotókiállítás Solymári Dániel humanitárius szakember, publicista és Bielik István Hemző Károly-díjas fotóriporter fényképeit mutatja be.

Bielik István képei a szíriai polgárháború egyik legaktívabb időszakában készültek és a háború szereplői által megélt, elszenvedett borzalmakat ismerhetjük meg általuk. Szinte minden esetben emberi szereplőket látunk: harcoló katonákat vagy a harcok legfőbb kárvallottjait, a sérülékeny lakosságot, gyermekeket, időseket, szülőket, bajtársaikat veszített katonákat.

Megjelenik a fájdalom, a gyász, a szenvedés, egy éppen zajló háború véres valósága.

Foto_BielikIstvan_online-142841.jpg

Az Aleppó. Háború. Újjászületés c. kiállítás képi anyaga (Fotó/Forrás: Bielik István / Párbeszéd Háza)

Solymári Dániel fotói mindezek mintegy időbeli és folyamatbeli folytatásaként tételeződnek. Solymári azt a drámát fotózza, amelyet a háború ,,maga mögött” hagyott: üres utcákat, düledező, omladozó házakat, szétlőtt tereket; az élni vágyó életet, egy vitális és virágzó város egykori elemeit.

Képein már ott a napfény, a mosoly, a béke, egy új élet hite, az újrakezdés reménye.

A kiállítást Dr. Tüske László arabista, az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatója nyitja meg augusztus 14-én 18 órakor, a Párbeszéd Házában. A tárlat augusztus 14. és szeptember 8. között látogatható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.
Klasszikus

Bösendorfer zongorát hallunk Érdi Tamás új Beethoven-lemezén

Mindig, mindenhol a Steinway, most viszont egy olyan lemez jelent meg, amelyen Bösendorfer-zongora szól. De korántsem ez Érdi Tamás felvételének érdeme.
Klasszikus

Ha a rezesek viccelni kezdenek...

... csinálják úgy, mint ez az öt plusz egy fickó. Most, amikor kis hangszórókon hallgatunk zenét, mindennél fontosabb, hogy megismertessük a legkisebbekkel az élő zene izgalmait. A Brass In Five harsány humorral és a hangszereik sokféle hasznosításával végzik ezt a munkát.
Vizuál

Milyen volt Jeney Zoltán kapcsolata a filmmel?

Jeney Zoltánra emlékezik a Magyar Nemzeti Filmalap. Az október végén elhunyt zeneszerzőt talán sokan a Jób lázadása, a Szindbád és a Kincskereső kisködmön filmzenéiért ismerték. Négy alkotása most ingyen elérhető az interneten.
Klasszikus

A karmester nem közlekedési rendőr

Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

A művészet ajándék! – karácsonyi kortárs műtárgyvásár az ÚjMűhely Galériában

Különleges karácsonyi vásárral várjuk látogatóinkat november 20-tól december 18-ig az ÚjMűhely Galériában.
Vizuál ajánló

A somlói vár és egy film is építészeti díjat kapott

Kihirdették a DECODE pályázat eredményét a Faur Zsófi Galériában, ahol a pályaművekből rendezett kiállítás is megtekinthető november 20-ig.
Vizuál Film

Ceauşescu önéletrajz, Chuck Norris és a román új hullám remekei a Román Filmhéten

A rendszerváltás 30. évfordulóján a visszatekintésé, az emlékezésé a főszerep a 14. Román Filmhéten. A filmhetet A hegyek szigete nyitja, Corneliu Porumboiu Cannes-i versenyfilmjét premier előtt vetíti az Uránia kedd este.
Vizuál díj

Izraeli ügyvédnőről szóló film nyerte a Verziót 

Átadták a 16. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál díjait szombat este Budapesten, amelyen Rachel Leah Jones és Philippe Bellaiche munkája, Az ügyvéd kapta a legjobb emberi jogi film díját.
Vizuál videó

Megmentők vagy újraalkotók? – Polgárdi Ákos és Seres András a Kult50-ben

Mi időtálló és mi nem? Megvárjuk, hogy ez kiderüljön valamiről, vagy még idő előtt lecseréljük? Látszódnia kell valamin, hogy az kortárs? És hogyan maradhat háttérben egy restaurátor munkája az eredeti műhöz képest? Ezeket a témákat is érintettük Polgárdi Ákos grafikussal és Seres András restaurátorral.