Vizuál

A megfejthetetlen költő és festőművész, Elizabeth Siddal

2023.05.18. 09:35
Ajánlom
A londoni Tate-ben „A Rossettik” (The Rossettis) címmel nyílt kiállítás április elején: a tárlaton Elizabeth Siddal több mint harminc műve, férje, Dante Gabriel Rossetti, valamint annak nővére, Christina Rossetti alkotásai láthatóak. A kiállítás különlegessége, hogy az eddig méltatlanul mellőzött Siddal néhány elveszettnek hitt alkotását is bemutatják, most először, fényképeken.

Valószínűleg, ha azt mondjuk „Ofélia”, sokaknak beugrik az az ikonikus festmény, amely Hamlet kedvesét ábrázolja a vízbefúlás előtti pillanatban. A ma 30 millió fontot érő mű a preraffaelita festő, John Everett Millais 1852-ben befejezett képe, a világ egyik legismertebb festménye. A rajta modellként szereplő Elizabeth Siddal nevét azonban csak manapság kezdik megismerni.

Ha rémlik is valami vele kapcsolatban, valószínűleg annyi, hogy festők modelljeként dolgozott és 32 évesen kábítószer-túladagolásban halt meg.

A legenda szerint Siddal húszévesen kalaposként dolgozott egy üzletben, amikor megismerkedett Walter Deverell művésszel. A férfi mutatta be őt a Preraffaelita Testvériség körének, onnantól kezdve pedig számtalan alkalommal ült modellt a festőknek, köztük Dante Gabriel Rossettinek, akihez később férjhez is ment. Siddal olyan ismert Rossetti-művek múzsájává vált, mint az Ecce Ancilla Domini (Angyali üdvözlet, 1849-50), a Regina Cordium (A szívek királynője, 1860) és a Beata Beatrix (1864 –70).

2560px-John_Everett_Millais_-_Ophelia_-_Google_Art_Project_ok-104717.jpg

John Everett Millais: Ofélia, olaj, vászon, 76.2 cm x 111.8 cm, 1851 (Fotó/Forrás: Wikipedia)

Azt azonban kevesen tudják róla, hogy saját jogán is művész volt: festett és írt. Ő volt az egyetlen nő, aki az 1848-ban megalakult, rövid életű, de erősen mitologizált preraffaelita mozgalom 1857-es és ’58-as tárlatain kiállított, de kora kritikusai nem foglalkoztak vele. A Tate-ben nyílt tárlat azonban újraírja történetét: a mintegy hatvan papíron megmaradt alkotásából és néhány festményéből most harminc művet bemutatnak.

A kiállítás kurátora, Carol Jacobi szerint Siddal alkotásait eddig nemcsak azért mutatták be ritkán, mert kevés maradt fenn belőlük, hanem azért is, mert „elnyomták” a körülötte lévő híres művészek, mint például Dante Gabriel Rossetti és John Everett Millais.

Siddal művészetében gyakran ábrázolt a költészetből vett, erős érzelmi töltetű jeleneteket: például a Lady Clare című festményét Alfred Tennyson balladája inspirálta. Egy másik a Macbethek című művén magát és Rossettit festette meg tragikus sorsú szerelmespárként, akiket a boszorkányok jóslata végül az őrületbe kerget.

A művész legtöbb fennmaradt alkotása egyébként akvarellfestményekből és rajzokból áll, csupán egyetlen ismert olajfestményt tulajdonítanak neki:

egy kör alakú vászonra készült finoman kidolgozott önarcképet. 

Siddal-photo_ok-104841.jpg

Elisabeth Siddal, ismeretlen szerző felvétele 1860-ból (Fotó/Forrás: Wikipedia)

Siddal munkásságát az 1980-as években fedezték fel újra, halála után csaknem százhúsz évvel: Jan Marsh kurátor és tudós a preraffaeliták kulcsfontosságú tagjaként kezdte emlegetni. Valódi alakja azonban kissé megfejthetetlen maradt, mivel a történetek többsége még mindig sokkal inkább Dante Gabriel Rosettiről szól, és arról, hogyan jelenik meg a férfi művészetében a felesége iránt érzett szerelme. Ha tudunk is valamit Siddalról, azt csak férje életrajzából tudjuk. A Siddalról szóló legendák is leegyszerűsítő narratívák, többek között az a történet is, hogy a preraffaeliták egy kalapüzletben „fedezték fel” őt. Ennél azért biztosan árnyaltabb a története, mivel Siddal tudatosan fejlesztette kreatív képességeit és folytatott művészeti tanulmányokat.

 

Feltehetően testi betegségeivel és opiátfüggőségével kapcsolatban is túloztak. Ahogy azt is tévesen tudják, hogy öngyilkosságot követett volna el:

nagy valószínűséggel véletlenül adagolta túl magát kábítószerrel, mert gyermekágyi pszichózisban szenvedett, miután lánya halva született.

Emellett sok művészettörténész szerint Siddal nagyrészt férje stílusában és a hatása alatt alkotott, valójában azonban gyakran dolgoztak együtt és kölcsönösen hatottak egymásra, Dante Rosetti is sok ötletet merített Siddaltól.

A kiállítás Siddal valódi történetét akarja elbeszélni művein keresztül: egy olyan munkásosztálybeli nőjét, aki festő és költő volt saját jogán, megelőzte a korát harminc évvel, de neme és társadalmi helyzete megakadályozta az érvényesülésben.

(via CNN)

Fejléckép: Elisabeth Siddal (Fotó/Forrás: Wikipédia)

 

Férfiak árnyékában – öt tehetséges női művész, akiket életükben inkább múzsaként ismertek

Kapcsolódó

Férfiak árnyékában – öt tehetséges női művész, akiket életükben inkább múzsaként ismertek

„Nem hiszem, hogy egy férfi valaha is egyenrangú félként kezelt volna egy nőt, pedig nőként ez minden, amit szeretnék" – írta jegyzetfüzetébe Berthe Morisot festőművész, aki jó barátságot ápolt Manet-val, Monet-val, Degas-val és Renoirral. Cikkünkben olyan női alkotókat gyűjtöttünk össze, akiket sokáig vagy még mindig csak múzsaként tartanak számon, pedig kiváló művészek is voltak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Kiderült, mi lesz a Tompos Kátyának szánt adományok sorsa

A tavasszal elhunyt színművész kezelésére összegyűlt adományok nem maradhatnak az örökösöknél, azok felhasználásáról az adományozóknak kell nyilatkozatot tenni. 
Színház

Gubás Gabi: „Ha megtalálod azt, aki passzol hozzád, akkor a csillagokat is le tudod hozni az égről”

Jason és Phoebe egy zseniális írópáros két tagja, sikeres darabokat írnak együtt, de a saját szerelmi életüket képtelenek megfejteni. A Thália Színház friss bemutatójában Allisont, az elismert darabszerző feleségét alakító Gubás Gabit kérdeztük.
Klasszikus

Újabb fesztivállal bővül a tizedik alkalommal megrendezett Fesztivál Akadémia Budapest programja

Koncertek, mesterkurzusok, zenei versenyek, határokat feszegető események Budapesten és az ország számos pontján – ez a sokszínűség jellemzi a Fesztivál Akadémia Budapestet, amely tavasszal már az Őrségben is várja a művészetbarátokat.
Vizuál

Megvannak a Golden Globe-díj idei jelöltjei

Az Európai Filmdíjak után a tengerentúlon is tarolhat Jacques Audiard legújabb filmje, amely összesen tíz jelöléssel várhatja a januári gálát. A díjra mások mellett Hugh Grant, Demi Moore, Kate Winslet és Angelina Jolie is esélyes.
Könyv

„Ez mennyiben saját út?” – Grecsó Krisztián a Lírástudók vendége

Az Apám üzent című regény nyomozás a családi múlt után, ami során feltárulnak az előző generációk férfimintái. Grecsó Krisztiánt az autofikció divatjáról és saját történeteiről kérdezte Grisnik Petra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: „szúkelzsemel”

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a kairói tevepiacon tett, örkényien groteszk látogatását idézi fel. 
Vizuál hír

Több mint háromszáz filmet neveztek a 44. Magyar Filmszemlére

„Örömteli ez a nagy érdeklődés, mert azt mutatja, hogy minden filmes műfajban születnek új alkotások és bíztató, hogy sok a jelentkezők között a pályakezdő filmes” – fogalmazott a szemle igazgatója a rekordszámú nevezés kapcsán. 
Vizuál ajánló

„Benned is rejlik egy film” – üzeni nekünk Cserhalmi György a BIDF plakátján

Január 25. és február 2. között rendezik meg a 11. Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivált (BIDF), amely során tizenegy városban hatvan filmmel és csaknem kétszáz vetítéssel várják az érdeklődőket.
Vizuál hír

Megvannak a Golden Globe-díj idei jelöltjei

Az Európai Filmdíjak után a tengerentúlon is tarolhat Jacques Audiard legújabb filmje, amely összesen tíz jelöléssel várhatja a januári gálát. A díjra mások mellett Hugh Grant, Demi Moore, Kate Winslet és Angelina Jolie is esélyes.
Vizuál ajánló

Gazdag Gyula klasszikusával folytatódik a Filmrendezők Klubja

December 16-án a Hol volt, hol nem volt című 1986-os film kerül terítékre a Magyar Játékfilmrendezők Egyesületének mesterkurzusán. A vetítést követően a közönség ezúttal is beszélgetést hallgathat meg a rendezővel a Művész Moziban.