Vizuál

A mentális egészség megőrzéséről szól az újranyíló Capa Központ csoportos kiállítása

2021.05.04. 14:50
Ajánlom
Hat hónap után új kiállításokkal nyitja meg kiállítótereit a Capa Központ, ahol május 4-től látható Halász Dániel Budapest Ösztöndíjas sorozata, a Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíjasok fotográfiái és természetesen Robert Capa képei.

A nagy kiállítótérben nyolc kortárs fotográfus keresi a választ arra: hogyan legyünk jól? A Gyógyír címet viselő kiállításon különös utat járhatunk be: a személyes élményektől – mint a születés és a betegség – indulva a belső lelki életen, a családdal és a szűk baráti körünkkel való kapcsolaton át az időhöz és a külsőségekhez való viszonyokat kutatva érkezünk meg a filozofikus, társadalmi kontextushoz.

Szasz_Lilla_Lanyviragokkozott2018-144854.jpg

Szász Lilla: Lány virágok között, részlet az Öndivatbemutató című sorozatból, 2018, lambda print, 15x15 cm (Fotó/Forrás: Robert Capa Központ)

A csoportos tárlat kurátora, Gellér Judit, tudatosan kért fel eltérő technikai megközelítéssel dolgozó, különböző generációkhoz tartozó művészeket, ezzel is tágítva a mentális egészséget kutató értelmezések lehetséges perspektíváit. „Azt kértem tőlük, hogy próbáljunk meg előre nézni, kiutakat keresni. Azt kutatni, hogy milyen lehetőségeink vannak.

A célom az volt, hogy megmutassuk, a művészet és a fotó miként tudja felhívni a figyelmet a mentális egészség fontosságára.

A huszonegyedik században az emberek lelki válságba kerülése ugyanis globálisan érzékelhető problémává vált.”

Az alkotók személyes élményeiket alapul véve reflektáltak a felvetésekre, ez által rajzolódott ki a kiállítás útvonala. Az első két teremben a belső világ kap hangsúlyt, az új élet és az életszakasz kezdetét bemutató (Fátyol Viola), a fohász gyakorlatait feltérképező (Csontó Lajos), a transzcendens tapasztalatokat kutató (Hodosy Enikő), valamint a kisebb közösségen belüli kötelékeket (Szatmári Gergely) vizsgáló munkákon keresztül.

fatyolv_204_03-144801.jpg

Fátyol Viola: részlet a 204 című sorozatból, 2019–2020, inkjet print, 15x20 cm (Fotó/Forrás: Robert Capa Központ)

A következő teremben az egyes szubkultúrák divattermékeinek az idő múlásához való viszonya (Szombat Éva) és a hétköznapi boldogság keresése (Szász Lilla) által foglalkoznak az örömöt okozó külső megjelenéssel, míg a negyedik teremben globálisan érthető és értelmezhető módon, a közvetlen környezetünkhöz való viszonyunkra (Bartha Máté), vagy épp személyes döntéseink feltételezhető következményeire (Gyenis Tibor) kérdeznek rá az alkotók.

A személyességet tovább erősíti a kiállítás arculata, Füredi Tamás kézzel festett szövegei, a kurátor ugyanis fontosnak tartotta, hogy az eltérő technikájú fotográfiák között megjelenjen a kézírás, amely a térben a technikai képek között megjelenve nemcsak a személyesség, de esendőségünknek is egyfajta szimbóluma.

gyenis-szemelyes-dontes-144852.jpg

Gyenis Tibor: Személyes döntés, 2020, werk-képek (Fotó/Forrás: Robert Capa Központ)

A tárlat május 4. és augusztus 15-ig látható. Az intézmény kiállításokat védettségi igazolvánnyal rendelkező személyek, és a felügyeletük alá tartozó 18 évesnél fiatalabbak látogathatják. Továbbra is javasolják a maszkviselést és kézfertőtlenítő használatát a Capa Központ teljes területén.

Fejléckép: Bartha Máté: Cím nélkül, részlet a Vasárnap című sorozatból, 2020, giclée print, 70x70 cm (fotó: Robert Capa Központ)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Üt, mint egy Pintér Béla-i óraszerkezet – kritika a Szutyok stuttgarti bemutatójáról

Pintér Béla színdarabjai között vannak olyanok, amelyek mindeddig „házon belül” maradtak. Másokat színre vittek határon innen és túl, magyarul és idegen nyelven. Bár a Szutyok annak idején talán „csak itt, csak most” jellegű drámaszövegnek tűnhetett, az élet nem ezt igazolta, hanem az ellenkezőjét.
Zenés színház

Alpaslan Ertüngealp zongoraművész-karmester is pályázik az Opera élére

A Magyarországon élő, törökországi görög származású művész a közösségi oldalán osztott meg egy fényképet a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára beadott pályázatáról.
Jazz/World

Török kori csaták népi dallamokkal – Eredics Benjamin tánczenéjét mutatják be a Bartók Tavaszon

A Müpa 2020-as Zeneműpályázatán az egyik győztes darab Eredics Benjamin Végvárak, vitézek című alkotása volt. A mű most koncertszerű előadásban hangzik el a Bartók Tavaszon.
Vizuál

Elhunyt Ragályi Elemér, Kossuth-díjas operatőr

A 83 esztendős filmes szakember halálának hírét a család közölte a Telexszel.
Könyv

„Senki sem látja magát a mese végén” – Boldizsár Ildikó a Lírástudók vendége

Őt hallgatva úgy tűnhet, mindent tud a mesékről, de azt állítja, mindent a mesékből tanult. Akárhogy is, mindig talál újat az ősi és modern történetekben, munkája nyomán pedig a mese a terápia élvezetes és hasznos kellékévé – lényegévé – vált.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Ingyenesen nézhető filmekkel tiszteleg Ragályi Elemér emléke előtt a FILMIO

Április 2-a estig ingyenesen nézhetünk meg a Nemzeti Filmintézet (NFI) streaming platformján három filmet, amelyet a március 30-án elhunyt operatőr fényképezett.
Vizuál beszámoló

Szelíd mondatok, megsemmisítő ítéletek

Nádas Péter gondolataiba nyerhetünk betekintést Kárpáti György Mór dokumentumfilmjében, amely szemet gyönyörködtető módon tárja elénk az író gombosszegi házát és a környező természet élővilágát.
Vizuál ajánló

Sokáig titokban dolgozott pincéjében a cseh fotográfia rebellis alakja, Jan Saudek

Magyarország legnagyobb fotográfiai eseménye, a Budapest FotóFesztivál a kortárs cseh fotográfia rebellis alakja, Jan Saudek kiállításával nyitja meg rendezvénysorozatát a Műcsarnokban.
Vizuál magazin

KÉP-regény: E-vel kezdtem el

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy régi Tankcsapda fotó kapcsán az E-klubbal kapcsolatos személyes élményeiről olvashatunk.
Vizuál ajánló

„Legalább még itt vagyunk” – az it's fine mozgalom kiállítása a Bunker Galériában + KÉPEK

A kiállítás alkotóinak célja, hogy közösséget teremtsenek azokkal, akik a kilátástalanság, a folyamatos rossz hírek és a világbizonytalanság korában úgy érzik, egyedül maradtak apátiájukkal.