Vizuál

A Meseautó nem visz Hollywoodba

2018.04.26. 16:28
Ajánlom
Mesébe illően kezdődött a karrierje, később viszont rossz döntései, vagy épp balszerencséje miatt háttérbe szorult. Így is megadatott neki az, ami a legtöbb Magyarországról emigráló színésznek nem: idősebb korában visszatérhetett, és így is nagy sikert aratott.

Meseautóban színezüst erdők során, repülünk a szívünk tavaszán!

– hangzik fel, amint Kovács Vera gépírónő a csodás járgány volánja mögé ülve bekapcsolja a rádiót. Az őt alakító színésznő, Perczel Zita ekkor valószínűleg hasonlóan érzett: 16 évesen ez már a második filmje volt, ráadásul nem csak a kamerák előtt, de a színpadon is idejekorán kapott lehetőséget, a nézők odáig vannak érte - mi baj történhetne? Csak néhány év kellett, és minden megváltozott.

Perczel Zita 1918-ban született Budapesten. Az 1848-49-es honvéd Perczel Mór leszármazottja, édesapja maga is katonatiszt volt. Úrilányként nevelték fel, családja mindent feláldozott, hogy teljesíthesse álmát: a szandaszöllősi birtokukat is eladták, hogy a Színművészeti felvételijén kifogástalanul jelenhessen meg. Csakhogy Perczel számára a családi birtok a gyermekkor idilli helyszíne volt, ezért nagyon neheztelt szüleire, hogy miatta megváltak tőle. Az így szerzett eleganciáról is megvetően beszélt, visszaemlékezéseiben pedig csak szűkszavúan írt gyerekkoráról, szüleiről sem szívesen beszélt.

Ráadásul a felvételije sem úgy sült el, ahogy képzelte: az izgulós, szégyenlős kislány belesült a versmondásba. Tanárai mégis meglátták benne a tehetséget, ezért így is felvették. Vagy épp azért, mert édesapja Gömbös Gyula miniszterelnökkel együtt járt a Ludovikára, így felülről érkezett a nyomás az iskolára. Diáktársai fülébe jutott protekciója, ezért nem igazán kedvelték őt, pedig illusztris társaságban tanult, Móricz Lili, Gobbi Hilda és Fónay Márta is osztálytársa volt.

pec

pec

A népszerűségi versenyt később sem igen nyerhette volna meg - rendhagyó módon, még diploma nélkül szerződtette őt a Nemzeti Színház, így az is irigyelni kezdte, aki addig kedvelte.

Ott is hagyta az iskolát, és Herczeg Ferenc A dolovai nábob leánya című darabjában bemutatkozott a színpadon. Gyémántdiplomáját csak halála előtt egy évvel, 1995-ben vehette végül át.

Hamar bemutatkozhatott filmben is: Kabos és Gózon partnere volt az Új rokon című vígjátékban, amiben egy dalt is elénekelt. A Kislány kezeket fel, most egy kis szerelem kell örökzöld slágerré vált. Ezt követte a magyar filmtörténetben is mérföldkőnek számító Meseautó, majd olyan kasszasikerek, mint a Lovagias ügy, a Budai cukrászda, vagy a Duna-parti randevú. Perczel igazi nőideállá vált, a férfiak rajongtak érte, a nők pedig elegáns megjelenését, bájos mosolyát igyekeztek utánozni.

1935-ben a Nemzeti élére új igazgatót neveztek ki: Németh Antal szinte a teljes társulatot lecserélte, vérfrissítés gyanánt fiatal tehetségekkel akart együtt dolgozni. Perczel is megkapta felmondólevelét, amit aztán gyorsan egy új szerződéssel akartak korrigálni, de már késő volt - megsértődött, és inkább átigazolt a Vígszínházhoz. A dac mellett ebben az is közrejátszott, hogy szolidaritást vállalt idősebb színésztársaival, akiket kitettek a színházból. 

A Vígben viszont nem találta a helyét, Fedák Sári, Makay Margit, Darvas Lili mellett csak epizódszerepeket kapott. Később élete legnagyobb hibájaként emlegette, hogy otthagyta régi társulatát.

Én csak ott voltam, minden felvonásban, dekoratívan, hol estélyi ruhában, hol matrózruhában, hol elegáns, nem feltűnő délelőtti kosztümben, lámpalázasan unatkoztam a színpadon.

- emlékezett vissza keserűen.

Perczel Zita-Marika

Perczel Zita-Marika

1935-ben, Franciaországban nyaralva megismerkedett néhány ottani filmessel, az így szerzett kapcsolati tőke pedig nemsokára filmes ajánlatot ért. Csak rövid időre tervezett kiutazni, végül évtizedekig nem tért haza. A filmterve ugyan dugába dőlt, de lehetőséget kapott a színpadon: Michael Durand Barbara című darabjában mutatkozott be, ami bombasikert aratott, azonnal szerződtették. A következő darabja, a Leonidas ugyan megbukott, de a Három József női főszerepében ismét őt ünnepelték. Ez végre meghozza a várva várt filmes lehetőséget is: a kor legnagyobb komikus sztárjának, Fernandelnek az oldalán kapott szerepet.

A színház azonban nem engedte el, sznpadi partnere pedig könyörögött neki, hogy maradjon.

Végül a színpad mellett döntött, így az álomszerep elúszott - kollágájával pedig 1939-ben összeházasodott. Együtt világkörüli turnére indultak, ami után el is váltak.

Egy évvel később már egy orosz producerrel utazott Amerikába, akihez feleségül is ment. Első megállójuk New York volt: itt előkelő körökben mozogtak, állandó vendégeik közé tartozott Jean Renoir, Pierre Lazaroff és Antoine de Saint-Exupery is. A keleti partról hamarosan átköltöztek a nyugatira: nem messze laktak a stúdióktól, de Hollywoodból soha nem érkezett meg a hőn áhtott filmes ajánlat. Összefutott viszont régi barátokkal, Vadnai Lászlóval, Lengyel Menyhérttel - szerepekkel viszont ők se tudták segíteni. Megismerkedett  egy orosz forgatókönyvíróval, ő lett a harmadik férje.

Delly Ferenccel Az új rokon című filmben

Delly Ferenccel Az új rokon című filmben

1940 és 1951 között élet az USA-ban, ezalatt karrierje lényegében derékba törté. Háztartásbeliként dolgozott, lelkiismeretesen nevelte gyerekeit – de úgy érezte tönkrement az élete, színészként ugyanúgy megbukott mint házasságaiban. Pszichiáter segítségével sikerül csak felépülnie.

Háromszor voltam férjnél. A legjobb lett volna az első férjem - azt hagytam ott leghamarabb. A legrosszabb volt a második - azzal éltem a leghosszabb ideig. A harmadik volt a legtisztességesebb, a legjóságosabb, a legdrágább - s a végén azzal fordult minden a legrosszabra

- emlékezett vissza.

Végül 1951-ben tért vissza Európába, ahol nem felejtették el: óriási sikerrel vette be újra a párizsi színpadot, később Madridban és Rómában is élt. 1980-ban állt ismét magyar kamera elé: Mészáros Márta Örökség című filmjében szerepelt. András Ferenc 1982-es kultfilmjében, a Dögkeselyűben is szerepel, itthon nemcsak a film váltott ki hatalmas visszhangot, hanem Perczel visszatérése is. A rendszerváltás után aztán egyre gyakoribb vendéggé vált Magyarországon, 1992-ben Sőth Sándor A nagy vonatrablás című vígjátékában is szerepelt.

Fél évszázad után a magyar színpadokra is visszatért: a Budapest Kamaraszínházban Noel Coward Forgószínpad címá darabjában kapott szerepet, Kecskeméten pedig A nagymama című Csiky Gergely-vígjátékban. A tévében is feltűnt, játszott az Öregberény, a Kisváros és a Patika című sorozatokban. Kardos Ferenc még felkérte A világ legkisebb alapítványa című filmjére, de még a forgatás előtt, 1996. április 4-én meghalt. A Farkasréti temetőben temették el.

Önéletrajzi könyvében így írt:

Nem tudom megbocsátani magamnak, hogy ennyi szerencsével, ennyi kivételes szituációval ennyire keveset tudtam összehozni.

Klasszikus filmjei mellett emlékét 2000-ben megjelent önéletrajzi könyve őrzi emlékét, melynek címe is beszédes: A Meseautó magányos utasa.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Tánc

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Klasszikus

Légy világsztárok tanítványa!

A Fesztivál Akadémia egyik elsődleges célja a jövő muzsikusainak nevelése, ezért a programok között központi szerepet kapnak az előadások, a mesterkurzusok és a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny. A verseny július 17-én kezdődik, és a nagyközönség számára is nyitott.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál fényképTár

Einstand a Múzeumkertben

Az Esti Hírlap forgatási fotói az újságban végül nem jelentek meg. Most a Fidelio FényképTár sorozatát olvasóival pedig még az internetes bázisba kerülés előtt megosztják a felvételeket múzeum munkatársai.
Vizuál ajánló

„A lassú idő a sivatag felől jön" - mozikban a Yao utazása

Szívhez szóló alakítással tér vissza a filmvászonra az Életrevalók francia szupersztárja, Omar Sy. Mától vetítik a mozik a francia-szenegáli road-moviet, a Yao utazását. 
Vizuál galéria

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Vizuál galéria

Strucctojással alapított gyűjteményt a magyar világutazó

A keleti tárgyak magyar gyűjtői mind más céllal utaztak távoli tájakra, ahonnan eleinte saját kedvükre hoztak haza érdekességeket. Hopp Ferenc sem állt meg a tárgyaknál, villája kertjét is ritka növényekkel népesítette be.
Vizuál uránia

Újonnan felfedezett NASA-archívokkal jön az Apollo 11

Egyetlen alkalommal, eredeti nyelven vetíti az Uránia a Holdra szállás 50-ik évfordulója alkalmából készült új dokumentumfilmet. Az Apollo 11 expedíció küldetéséről szóló Todd Douglas Miller-film, a NASA filmarchívumának újonnan felfedezett filmjeiből és hanganyagából válogat.