Vizuál

A Meseautó nem visz Hollywoodba

2018.04.26. 16:28
Ajánlom
Mesébe illően kezdődött a karrierje, később viszont rossz döntései, vagy épp balszerencséje miatt háttérbe szorult. Így is megadatott neki az, ami a legtöbb Magyarországról emigráló színésznek nem: idősebb korában visszatérhetett, és így is nagy sikert aratott.

Meseautóban színezüst erdők során, repülünk a szívünk tavaszán!

– hangzik fel, amint Kovács Vera gépírónő a csodás járgány volánja mögé ülve bekapcsolja a rádiót. Az őt alakító színésznő, Perczel Zita ekkor valószínűleg hasonlóan érzett: 16 évesen ez már a második filmje volt, ráadásul nem csak a kamerák előtt, de a színpadon is idejekorán kapott lehetőséget, a nézők odáig vannak érte - mi baj történhetne? Csak néhány év kellett, és minden megváltozott.

Perczel Zita 1918-ban született Budapesten. Az 1848-49-es honvéd Perczel Mór leszármazottja, édesapja maga is katonatiszt volt. Úrilányként nevelték fel, családja mindent feláldozott, hogy teljesíthesse álmát: a szandaszöllősi birtokukat is eladták, hogy a Színművészeti felvételijén kifogástalanul jelenhessen meg. Csakhogy Perczel számára a családi birtok a gyermekkor idilli helyszíne volt, ezért nagyon neheztelt szüleire, hogy miatta megváltak tőle. Az így szerzett eleganciáról is megvetően beszélt, visszaemlékezéseiben pedig csak szűkszavúan írt gyerekkoráról, szüleiről sem szívesen beszélt.

Ráadásul a felvételije sem úgy sült el, ahogy képzelte: az izgulós, szégyenlős kislány belesült a versmondásba. Tanárai mégis meglátták benne a tehetséget, ezért így is felvették. Vagy épp azért, mert édesapja Gömbös Gyula miniszterelnökkel együtt járt a Ludovikára, így felülről érkezett a nyomás az iskolára. Diáktársai fülébe jutott protekciója, ezért nem igazán kedvelték őt, pedig illusztris társaságban tanult, Móricz Lili, Gobbi Hilda és Fónay Márta is osztálytársa volt.

pec

pec

A népszerűségi versenyt később sem igen nyerhette volna meg - rendhagyó módon, még diploma nélkül szerződtette őt a Nemzeti Színház, így az is irigyelni kezdte, aki addig kedvelte.

Ott is hagyta az iskolát, és Herczeg Ferenc A dolovai nábob leánya című darabjában bemutatkozott a színpadon. Gyémántdiplomáját csak halála előtt egy évvel, 1995-ben vehette végül át.

Hamar bemutatkozhatott filmben is: Kabos és Gózon partnere volt az Új rokon című vígjátékban, amiben egy dalt is elénekelt. A Kislány kezeket fel, most egy kis szerelem kell örökzöld slágerré vált. Ezt követte a magyar filmtörténetben is mérföldkőnek számító Meseautó, majd olyan kasszasikerek, mint a Lovagias ügy, a Budai cukrászda, vagy a Duna-parti randevú. Perczel igazi nőideállá vált, a férfiak rajongtak érte, a nők pedig elegáns megjelenését, bájos mosolyát igyekeztek utánozni.

1935-ben a Nemzeti élére új igazgatót neveztek ki: Németh Antal szinte a teljes társulatot lecserélte, vérfrissítés gyanánt fiatal tehetségekkel akart együtt dolgozni. Perczel is megkapta felmondólevelét, amit aztán gyorsan egy új szerződéssel akartak korrigálni, de már késő volt - megsértődött, és inkább átigazolt a Vígszínházhoz. A dac mellett ebben az is közrejátszott, hogy szolidaritást vállalt idősebb színésztársaival, akiket kitettek a színházból. 

A Vígben viszont nem találta a helyét, Fedák Sári, Makay Margit, Darvas Lili mellett csak epizódszerepeket kapott. Később élete legnagyobb hibájaként emlegette, hogy otthagyta régi társulatát.

Én csak ott voltam, minden felvonásban, dekoratívan, hol estélyi ruhában, hol matrózruhában, hol elegáns, nem feltűnő délelőtti kosztümben, lámpalázasan unatkoztam a színpadon.

- emlékezett vissza keserűen.

Perczel Zita-Marika

Perczel Zita-Marika

1935-ben, Franciaországban nyaralva megismerkedett néhány ottani filmessel, az így szerzett kapcsolati tőke pedig nemsokára filmes ajánlatot ért. Csak rövid időre tervezett kiutazni, végül évtizedekig nem tért haza. A filmterve ugyan dugába dőlt, de lehetőséget kapott a színpadon: Michael Durand Barbara című darabjában mutatkozott be, ami bombasikert aratott, azonnal szerződtették. A következő darabja, a Leonidas ugyan megbukott, de a Három József női főszerepében ismét őt ünnepelték. Ez végre meghozza a várva várt filmes lehetőséget is: a kor legnagyobb komikus sztárjának, Fernandelnek az oldalán kapott szerepet.

A színház azonban nem engedte el, sznpadi partnere pedig könyörögött neki, hogy maradjon.

Végül a színpad mellett döntött, így az álomszerep elúszott - kollágájával pedig 1939-ben összeházasodott. Együtt világkörüli turnére indultak, ami után el is váltak.

Egy évvel később már egy orosz producerrel utazott Amerikába, akihez feleségül is ment. Első megállójuk New York volt: itt előkelő körökben mozogtak, állandó vendégeik közé tartozott Jean Renoir, Pierre Lazaroff és Antoine de Saint-Exupery is. A keleti partról hamarosan átköltöztek a nyugatira: nem messze laktak a stúdióktól, de Hollywoodból soha nem érkezett meg a hőn áhtott filmes ajánlat. Összefutott viszont régi barátokkal, Vadnai Lászlóval, Lengyel Menyhérttel - szerepekkel viszont ők se tudták segíteni. Megismerkedett  egy orosz forgatókönyvíróval, ő lett a harmadik férje.

Delly Ferenccel Az új rokon című filmben

Delly Ferenccel Az új rokon című filmben

1940 és 1951 között élet az USA-ban, ezalatt karrierje lényegében derékba törté. Háztartásbeliként dolgozott, lelkiismeretesen nevelte gyerekeit – de úgy érezte tönkrement az élete, színészként ugyanúgy megbukott mint házasságaiban. Pszichiáter segítségével sikerül csak felépülnie.

Háromszor voltam férjnél. A legjobb lett volna az első férjem - azt hagytam ott leghamarabb. A legrosszabb volt a második - azzal éltem a leghosszabb ideig. A harmadik volt a legtisztességesebb, a legjóságosabb, a legdrágább - s a végén azzal fordult minden a legrosszabra

- emlékezett vissza.

Végül 1951-ben tért vissza Európába, ahol nem felejtették el: óriási sikerrel vette be újra a párizsi színpadot, később Madridban és Rómában is élt. 1980-ban állt ismét magyar kamera elé: Mészáros Márta Örökség című filmjében szerepelt. András Ferenc 1982-es kultfilmjében, a Dögkeselyűben is szerepel, itthon nemcsak a film váltott ki hatalmas visszhangot, hanem Perczel visszatérése is. A rendszerváltás után aztán egyre gyakoribb vendéggé vált Magyarországon, 1992-ben Sőth Sándor A nagy vonatrablás című vígjátékában is szerepelt.

Fél évszázad után a magyar színpadokra is visszatért: a Budapest Kamaraszínházban Noel Coward Forgószínpad címá darabjában kapott szerepet, Kecskeméten pedig A nagymama című Csiky Gergely-vígjátékban. A tévében is feltűnt, játszott az Öregberény, a Kisváros és a Patika című sorozatokban. Kardos Ferenc még felkérte A világ legkisebb alapítványa című filmjére, de még a forgatás előtt, 1996. április 4-én meghalt. A Farkasréti temetőben temették el.

Önéletrajzi könyvében így írt:

Nem tudom megbocsátani magamnak, hogy ennyi szerencsével, ennyi kivételes szituációval ennyire keveset tudtam összehozni.

Klasszikus filmjei mellett emlékét 2000-ben megjelent önéletrajzi könyve őrzi emlékét, melynek címe is beszédes: A Meseautó magányos utasa.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Először szólaltak meg a Nemzetiben felmondó színészek

A színháztól távozó Barta Ágnes és Mészáros Martin a Telexnek nyilatkozott arról, hogyan élték meg a társulat tagjaként töltött éveket, és miért döntöttek úgy, hogy szabadúszóként folytatják a pályájukat.
Színház

Udvaros Dorottya jövőre a Katonában vendégszerepel

Június 14-én megtartotta évadzáró társulati ülését a budapesti Katona József Színház. Máté Gábor elmondta: a Katona negyvenegyedik évadában a fiatal művészekre és nézőkre különösen odafigyeltek.
Színház

Együttműködésekre van szükség – felsorakozott az Átrium új vezetése

A következő évadtól új lakók költöznek az Átriumba az eddigi üzemeltető Kultúrbrigád helyébe. A független színházi formációk június 11-én, a Jurányi évadzáró eseményén ismertették röviden elképzeléseiket.
Klasszikus

Svájci fesztivál magyar fellépőkkel

A június 28. és 30. között a Genfi-tó partján rendezett Léman Bouquet Fesztivál változatos zenei programokat kínál, idilli környezetben a közönségnek. A koncerteken számos magyar művész is fellép.
Klasszikus

„Az előadónak nem elég csak a kottát látnia” – interjú Szabady Ildikó fuvolaművésszel

Már kiskorában is folyton a hangszer foglalkoztatta, azóta pedig elmélyült a kapcsolata a fuvolával. Az MVM által támogatott Junior Prima Díjjal kitüntetett Szabady Ildikó számos sikeres versenyszereplés után szólistaként és zenekari muzsikusként is rendszeresen színpadra áll.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

De ki az a Banksy? – öt dolog, amit érdemes tudni a világhírű graffitiművészről

Férfi, nő, egy csapat? Profin felépített brand? Miben rejlik a zsenialitása, ami miatt a klasszikus grafikusból korunk egyik legdrágábban eladott képeiről és akcióiról híres kortárs művész lett? Tesztelje magát, mennyire van képben a Banksy-titokkal!
Vizuál ajánló

Kihagyhatatlan kulturális ziccerek idén is, a Múzeumok Éjszakáján!

Közel 450 intézmény mintegy 2500 programmal készül idén az ország legnagyobb és legnépszerűbb kulturális eseménysorozatára. Június 22-én országszerte kitárulnak a múzeumok kapui.
Vizuál ajánló

Repülő krokodilok, alakváltó házak és furcsa felhők – díjnyertes animációs film látható mától a mozikban

Június 13-ától az ADS Service forgalmazásában vetítik itthon Benoît Chieux Sirocco és a szelek királysága című alkotását, amely a producer szerint a mainstream és az arthouse animációk tökéletes keveréke.
Vizuál ajánló

Ruben Östlund filmjeit vetítik a Cirko-Gejzírben

Júniusban két alkalommal retrospektív vetítéssorozatot szervez a Cirko-Gejzír a svéd rendező életművéből, kezdve a korai rövidfilmektől egészen a legnagyobb sikerfilmekig.
Vizuál gyász

Elhunyt Schubert Gusztáv, a Filmvilág főszerkesztője

A Balázs Béla-díjas filmkritikust, a Filmvilág legrégebbi állandó munkatársát élete 69. évében, rövid, de súlyos betegség után érte a halál június 11-én. Fájdalmak nélkül, méltóságban és családja körében hunyt el – adta hírül a Filmvilág szerkesztősége.