Vizuál

A "munkásfestő" új utakon

2014.04.09. 06:58
Ajánlom
Derkovits. A művész és kora címmel nyílt kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában április 3-án. A tárlat kurátorainak legfőbb szándéka az volt, hogy megszabadítsák a két világháború közötti időszak egyik legkiemelkedőbb képzőművészét az őt megbélyegző sztereotípiáktól. KRITIKA

Derkovits Gyulát a két világháború közötti időszak egyik legvitatottabb alkotójaként tartja számon az utókor egyrészt művészi kvalitásai, másrészt témaválasztásai miatt. A szakirodalom gyakran "munkásfestőként" hivatkozik rá, ezt képet azonban egyre jobban igyekeznek árnyalni a művészettörténészek. Ezért a festő születésének 120. évfordulójára egy már régóta tervezett kiállítással készültek a galéria munkatársai az Emberi Erőforrások Minisztériumának támogatásával. A megnyitón Balog Zoltán miniszter éppen erre az idejét múlt kettős megítélésre hívta fel a figyelmet beszédében. A kiállítás kurátorai, Bakos Katalin és Zwickl András mintegy kétszáz műalkotást válogattak össze a galéria állandó gyűjteményétből és műgyűjtőktől, hogy - kiegészítve hazai és nemzetközi kortársak alkotásaival - olyan kontextusba helyezhessék az életművet, amelyben kibontakozhat annak valódi értéke.

A kiállítás egyik legfőbb erénye, ahogyan a kurátorok igyekeztek a több száz alkotás befogadását megkönnyíteni. A főként irodalomból ismert műfajok és hangnemek - mint az elégia, dráma, szatíra, esszé és himnusz - segítségével öt fejezetre osztották a kiállított műveket az alapján, hogy milyen párhuzamok vonhatóak a műfaji sajátosságok és a Derkovits által vizuálisan közvetített hatások között. A nagyobb műfaji egységeken belül kisebb tematikus részek hivatottak érzékeltetni az életmű sokszínűségét, kiegészítve a kortársak műveivel.

Az első nagy fejezet az elégikus művek csoportja. Az elégia, mint az antik művészet legjellegzetesebb műfaja azt a rezignált, közönyös hangulatot fejezi ki, amely a művész fejében létező vágyott, idilli világ és az annál jóval komorabb valóság ellentéte miatt fennáll. Derkovits ezekben a korai években még az nyergesújfalvi művésztelepen alkotott, ebben az időszakban született festményei, mint a Koncert (1922), egy formálódó, sajátos stílus úttörői. Az utolsó vacsora (1922) témaválasztásában és kivitelezésében is magán hordja a korszak jellemző jegyeit. Az első világháború után egyre többek számára nyújtott megnyugvást a vallásos témákhoz való visszatérés, ahogy az önarckép műfaja is újra teret nyert magának. A kép az aktuális irányzatokat követve a kubizmusra jellemző ábrázolási technikát követi, a háttérben megjelenő táj azonban már expresszív jegyeket mutat. Az utolsó vacsora témája a festészetben sokakat megihletett, de Derkovits-nál jóval kevesebb alak van, a festmény bár szimmetrikus szerkesztésű, a főalak - aki maga a festő - azonban a többi szereplő fölé magasodik és nem egy szinten van velük, mint a legtöbb hasonló tematikájú alkotáson.

E1F687C8-5342-4614-AA83-5CF616C3C5CE

Derkovits Gyula: Önarckép - Hunyorító (1930) - részlet

A második fejezet a dráma hangja, mely főként a személyesen átélt élményeknek állít emléket. A képek alapját a háborúban megélt események adják. A Menekülés (1926) erős színű, zavaros térkompozíciójú - a drámára jellemző - sűrített, felzaklató alkotás, a festő ezen korszakának kiemelkedő darabja.

Az elégikus, belenyugvó hangnemmel némileg ellentétes szatíra hangja az 1930-as évekre jellemző gúnyos, komikus karikatúraszerű alkotásokat fedi. A Temetés (1930) már egyfajta válasz a társadalmi igazságtalanságokra, a klérus és az egyház elvilágiasodására és elnyomó szerepére.

A kép-esszé-montázs művei a kiállítás legizgalmasabb darabjai. Az esszé a szépirodalmi alkotások sajátos válfaja, egyfajta határműfaj, amelyben a művészi igénnyel megírt racionális okfejtés minden esetben erősen tükrözi írója nézőpontját. Derkovits művészetében az esszé leginkább a bonyolult kompozíciókban és a klasszikus művészettörténeti utalásokban érhető tetten. Jellemző műfaja a montázs, melyben a látvány egysége megbomlik. Párhuzamba állítható Szergej Eisensteinnel, aki ebben a korszakban szintén a montázs technikájával tett kísérletet a film formanyelvének megújítására. A montázs legfőbb tulajdonsága, hogy elhagyja a didaktikus, egyértelmű formanyelvi megoldásokat és az értelmezést a befogadóra bízza. Akárcsak a rendezőt, Derkovits-ot is foglalkoztatta a kérdés, hogyan lehet a műalkotással szuggesztív hatást gyakorolni a befogadóra.

Az Éhesek télen (1930) képen látunk egy kenyérboltot, az üzlet előtt - talán dulakodó - embereket és a háttérben egy rendőr lábát és fegyverét. A képen a kompozíció miatt megszűnik a tér és az emberek közötti távolság sem felmérhető, igazából nincs is. Egyetlen hatalmas masszává tömörülnek össze, melyben csak a kétségbeesett arckifejezésekből olvashatunk.

Az utolsó nagy egység, a himnikus hang, a Derkovits életmű legismertebb és legjellemzőbb alkotásait tartalmazza. A proletárok nehéz, nyomorúságos életének méltóságteljes megjelenítése jellemző a művekre. A szegény, vidéki, munkásemberek gyönyörködtető és dicsőítő ábrázolása, az emberi kapcsolatok szerepének felmagasztalása - Mi ketten (1927), Anyaság (1933).

89DB174E-3646-491C-8084-E0978B9620C4

Derkovits Gyula: Mi ketten - Én és feleségem (1927) - részlet

A megnyitó kezdetén Baán László felhívta a jelenlévők figyelmét arra, hogy a kiállítás bejárásához húzzanak kényelmes cipőt, és vigyenek magukkal székeket, hogy néha meg is pihenhessenek. Ez a gondolatmenet végül teljesen találónak bizonyult, ugyanis ennyi alkotást, kiegészítve a kortárs képzőművészeti, irodalmi, zenei, filmes, társadalmi és szociológiai kontextusokkal több napig is eltarthat megtekinteni és értelmezni. Ugyanakkor a Magyar Nemzeti Galéria hiánypótló lépést tett afelé, hogy a megszabadítsa a 20. század legizgalmasabb magyar képzőművészét az idők folyamán ránehezült politikai és ideológiai súlyoktól, melyektől megtisztítva kirajzolódik egy sokoldalú, egyéni látásmóddal és a képzeletre erősen ható stílussal rendelkező alkotó egész életműve.

A tárlat július 27-ig látogatható a Magyar Nemzeti Galériában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Zenés színház

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.
Jazz/World

Náray Erika újra a legnagyobb izraeli popdíva dalait énekli

December 21-től négy alkalommal hallhatjuk Náray Erika koncertszínházi estjét, amely Ofra Haza előtt tiszteleg. Hogyan lehet megidézni egy olyan művészt, akit ma szinte istennőként tisztelnek rajongói?
Vizuál

Hundertwasser, "a varázslatos különc" és az ablakból álló házak

Kilencven éve, 1928. december 15-én született Friedensreich Hundertwasser osztrák festő és grafikus, épülettervező, a 20. század egyik legkülönösebb képzőművésze. 
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Mindenki bűnös, aki bűnt követ el?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának december 8-i adásában Székely Csaba legújabb, a tízparancsolat ihlette színdarabjáról, a 10-ről beszélgetünk, amelynek színrevitele a Radnóti Színházban készül.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Apánk és Atyánk nyomában - megnéztük Az Úr hangját

Pálfi György hosszú idő után ismét nagyköltségvetésű filmet forgatott - Az Úr hangja egyedi világdráma családi krimi-sci-fi köntösben. A filmet december 20-tól vetítik a mozik.
Vizuál Film

Meztelen valóság a filmvásznon – január végén újra BIDF

Ahogy a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál (BIDF) új szlogenje is mondja, a program a meztelen valósággal kínál szembenézést január 28. és február 3. között, Budapesten, a Cinema City Arénában, ötödik alkalommal.
Vizuál galéria

Múlt századi fotográfusnő képeiből nyílt kiállítás Szegeden

„Hízelgően mindenkit levesz / A Bäck Manci fényűzése ez” – írta Juhász Gyula az 1910-es években a ragyogóan tehetséges szegedi fotográfusnőről, Bäck Manciról.
Vizuál ingmar bergman

Liv Ullmann, Ingmar Bergman múzsája 80 éves

December 16-án ünnepli nyolcvanadik születésnapját Liv Ullmann, Ingmar Bergman svéd rendező kedvenc - norvég - színésznője, több filmjének főszereplője. 
Vizuál ajánló

Halállal fenyegették a Downton Abbey forgatókönyvíróit

A forgatásról egyelőre alig szivárogtak ki infók, így be kell érnünk a friss előzetessel és Julian Fellows sorozattal kapcsolatos vicces élményeivel.