Vizuál

A "munkásfestő" új utakon

2014.04.09. 06:58
Ajánlom
Derkovits. A művész és kora címmel nyílt kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában április 3-án. A tárlat kurátorainak legfőbb szándéka az volt, hogy megszabadítsák a két világháború közötti időszak egyik legkiemelkedőbb képzőművészét az őt megbélyegző sztereotípiáktól. KRITIKA

Derkovits Gyulát a két világháború közötti időszak egyik legvitatottabb alkotójaként tartja számon az utókor egyrészt művészi kvalitásai, másrészt témaválasztásai miatt. A szakirodalom gyakran "munkásfestőként" hivatkozik rá, ezt képet azonban egyre jobban igyekeznek árnyalni a művészettörténészek. Ezért a festő születésének 120. évfordulójára egy már régóta tervezett kiállítással készültek a galéria munkatársai az Emberi Erőforrások Minisztériumának támogatásával. A megnyitón Balog Zoltán miniszter éppen erre az idejét múlt kettős megítélésre hívta fel a figyelmet beszédében. A kiállítás kurátorai, Bakos Katalin és Zwickl András mintegy kétszáz műalkotást válogattak össze a galéria állandó gyűjteményétből és műgyűjtőktől, hogy - kiegészítve hazai és nemzetközi kortársak alkotásaival - olyan kontextusba helyezhessék az életművet, amelyben kibontakozhat annak valódi értéke.

A kiállítás egyik legfőbb erénye, ahogyan a kurátorok igyekeztek a több száz alkotás befogadását megkönnyíteni. A főként irodalomból ismert műfajok és hangnemek - mint az elégia, dráma, szatíra, esszé és himnusz - segítségével öt fejezetre osztották a kiállított műveket az alapján, hogy milyen párhuzamok vonhatóak a műfaji sajátosságok és a Derkovits által vizuálisan közvetített hatások között. A nagyobb műfaji egységeken belül kisebb tematikus részek hivatottak érzékeltetni az életmű sokszínűségét, kiegészítve a kortársak műveivel.

Az első nagy fejezet az elégikus művek csoportja. Az elégia, mint az antik művészet legjellegzetesebb műfaja azt a rezignált, közönyös hangulatot fejezi ki, amely a művész fejében létező vágyott, idilli világ és az annál jóval komorabb valóság ellentéte miatt fennáll. Derkovits ezekben a korai években még az nyergesújfalvi művésztelepen alkotott, ebben az időszakban született festményei, mint a Koncert (1922), egy formálódó, sajátos stílus úttörői. Az utolsó vacsora (1922) témaválasztásában és kivitelezésében is magán hordja a korszak jellemző jegyeit. Az első világháború után egyre többek számára nyújtott megnyugvást a vallásos témákhoz való visszatérés, ahogy az önarckép műfaja is újra teret nyert magának. A kép az aktuális irányzatokat követve a kubizmusra jellemző ábrázolási technikát követi, a háttérben megjelenő táj azonban már expresszív jegyeket mutat. Az utolsó vacsora témája a festészetben sokakat megihletett, de Derkovits-nál jóval kevesebb alak van, a festmény bár szimmetrikus szerkesztésű, a főalak - aki maga a festő - azonban a többi szereplő fölé magasodik és nem egy szinten van velük, mint a legtöbb hasonló tematikájú alkotáson.

E1F687C8-5342-4614-AA83-5CF616C3C5CE

Derkovits Gyula: Önarckép - Hunyorító (1930) - részlet

A második fejezet a dráma hangja, mely főként a személyesen átélt élményeknek állít emléket. A képek alapját a háborúban megélt események adják. A Menekülés (1926) erős színű, zavaros térkompozíciójú - a drámára jellemző - sűrített, felzaklató alkotás, a festő ezen korszakának kiemelkedő darabja.

Az elégikus, belenyugvó hangnemmel némileg ellentétes szatíra hangja az 1930-as évekre jellemző gúnyos, komikus karikatúraszerű alkotásokat fedi. A Temetés (1930) már egyfajta válasz a társadalmi igazságtalanságokra, a klérus és az egyház elvilágiasodására és elnyomó szerepére.

A kép-esszé-montázs művei a kiállítás legizgalmasabb darabjai. Az esszé a szépirodalmi alkotások sajátos válfaja, egyfajta határműfaj, amelyben a művészi igénnyel megírt racionális okfejtés minden esetben erősen tükrözi írója nézőpontját. Derkovits művészetében az esszé leginkább a bonyolult kompozíciókban és a klasszikus művészettörténeti utalásokban érhető tetten. Jellemző műfaja a montázs, melyben a látvány egysége megbomlik. Párhuzamba állítható Szergej Eisensteinnel, aki ebben a korszakban szintén a montázs technikájával tett kísérletet a film formanyelvének megújítására. A montázs legfőbb tulajdonsága, hogy elhagyja a didaktikus, egyértelmű formanyelvi megoldásokat és az értelmezést a befogadóra bízza. Akárcsak a rendezőt, Derkovits-ot is foglalkoztatta a kérdés, hogyan lehet a műalkotással szuggesztív hatást gyakorolni a befogadóra.

Az Éhesek télen (1930) képen látunk egy kenyérboltot, az üzlet előtt - talán dulakodó - embereket és a háttérben egy rendőr lábát és fegyverét. A képen a kompozíció miatt megszűnik a tér és az emberek közötti távolság sem felmérhető, igazából nincs is. Egyetlen hatalmas masszává tömörülnek össze, melyben csak a kétségbeesett arckifejezésekből olvashatunk.

Az utolsó nagy egység, a himnikus hang, a Derkovits életmű legismertebb és legjellemzőbb alkotásait tartalmazza. A proletárok nehéz, nyomorúságos életének méltóságteljes megjelenítése jellemző a művekre. A szegény, vidéki, munkásemberek gyönyörködtető és dicsőítő ábrázolása, az emberi kapcsolatok szerepének felmagasztalása - Mi ketten (1927), Anyaság (1933).

89DB174E-3646-491C-8084-E0978B9620C4

Derkovits Gyula: Mi ketten - Én és feleségem (1927) - részlet

A megnyitó kezdetén Baán László felhívta a jelenlévők figyelmét arra, hogy a kiállítás bejárásához húzzanak kényelmes cipőt, és vigyenek magukkal székeket, hogy néha meg is pihenhessenek. Ez a gondolatmenet végül teljesen találónak bizonyult, ugyanis ennyi alkotást, kiegészítve a kortárs képzőművészeti, irodalmi, zenei, filmes, társadalmi és szociológiai kontextusokkal több napig is eltarthat megtekinteni és értelmezni. Ugyanakkor a Magyar Nemzeti Galéria hiánypótló lépést tett afelé, hogy a megszabadítsa a 20. század legizgalmasabb magyar képzőművészét az idők folyamán ránehezült politikai és ideológiai súlyoktól, melyektől megtisztítva kirajzolódik egy sokoldalú, egyéni látásmóddal és a képzeletre erősen ható stílussal rendelkező alkotó egész életműve.

A tárlat július 27-ig látogatható a Magyar Nemzeti Galériában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Bálint András: „Az elmúláshoz való viszonyomat próbálom megélni Kosztolányi segítségével”

A Radnóti Színház Keres Emil Próbatermében látható a Kosztolányi, Bálint András legújabb estje. A Kossuth-díjas művész nem először bújik a magyar irodalom fontos alakjainak bőrébe – erről is kérdeztük.
Zenés színház

Új zenés színház jön létre az Erkel Színház épületében január 1-től

A november 28-án megjelent Magyar Közlöny szerint a kormány „új, önálló, állami fenntartású színházat” hoz létre, amely az Erkel Színház épületében üzemel majd. Lapértesülések szerint már meg is vannak az intézmény leendő vezetői.
Klasszikus

A Hegedű Ünnepe: Három nap, amikor a zene szíven talál

Koncertkavalkád és ikonikus művek magyar hegedűművészek kiválóságainak előadásában – a Concerto Budapest így ünnepli ezt a csodálatos hangszert 2025. január 17. és 19. között az évad legnagyobb tematikus fesztiválján a Zenakadémián és a BMC-ben.
Klasszikus

Bogányi Gergely: „Bátran feszegethettem a fagott határait”

Az Erdődy Kamarazenekar jubileumi koncertjének szólistája Bogányi Gergely zongoraművész, az MMA rendes tagja, akivel egy vidám Chopin-darabról, nagy intenzitású fagottversenyéről és az Egység imájának ősbemutatójáról is beszélgettünk.
Plusz

Az etnográfia atyamestere – Herman Ottó-kiállítást rendez a Néprajzi Múzeum az Országgyűlési Múzeummal együttműködésben

Herman Ottó születésének százkilencvenedik, halálának száztizedik évfordulója alkalmából „legzseniálisabb s legmagyarabb tudósunk” címmel nyílik meg decemberben a Néprajzi Múzeum és az Országgyűlési Múzeum új kiállítása.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Téli képeslapok a boldog békeidőkből

A békebeli ünnepi képeslapok világát eleveníti fel a Várkapitányság és a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum november 29-én megnyílt közös adventi kiállítása a Budavári Palotanegyed újjászületett Csikós udvarán.
Vizuál gyász

Elhunyt Hattula Moholy-Nagy, a világhírű magyar képzőművész lánya

Moholy-Nagy László lányát, a művészettörténész Hattula Moholy-Nagyot november 26-án, 91 éves korában érte a halál Ann Arborban található otthonában – adta hírül a punkt.hu a tudós fiára, Daniel Hugra hivatkozva.
Vizuál interjú

Cibulya Nikol: A női rendezőknek is köszönhető, hogy érzelmesebbek lettek a horrorfilmek

Cibulya Nikol kitaposatlan, nehéz utat választott magának: Holnap meghalok című első nagyjátékfilmje ugyanis – hazánkban elsőként – az újhullámos horrorok sorát erősíti. A rendezővel a premiert követően ültünk le beszélgetni.
Vizuál ajánló

Kihagyhatatlan remekművekkel érkezik a 22. Anilogue animációs filmfesztivál

Huszonkettedik alkalommal tér vissza a fővárosba az Anilogue, Budapest immár rangidős nemzetközi filmfesztiválja, amely november 27. és december 1. között várja a nézőket az animációs filmek világának legfrissebb és legizgalmasabb alkotásaival.
Vizuál ajánló

Decemberben a mozikba kerül a Daft Punk legendás albumához készült zenés anime

A méltán legendás Daft Punk Discovery című albumához készült zenés anime, az Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem december közepén a Pannónia Entertainment forgalmazásában országos mozipremiert kap, ráadásul 4K-ban.