Vizuál

A művészet, a múzeum csodálatos pihenőhely

2020.05.11. 17:25
Ajánlom
Hogyan működhet a múzeumpedagógia az online térben? Miért érdemes a szülőknek a napi otthon tanulás mellett egy-egy múzeum honlapjára is ellátogatni és a gyerekkel együtt kalandozni? A Ludwig Múzeum két múzeumpedagógusával beszélgettünk.

Hogyan működhet a múzeumpedagógia online? Mi az, amiben a virtuális tér többet tud adni, és mi az, ami csak „élőben” működik?

Somogyi-Rohonczy Zsófia: Az online jelenlét a jelenlegi helyzettől függetlenül is fontos és új utakat tud megnyitni. Mind a földrajzi távolság, mind a nyitva tartási idő, vagy éppen a múzeumba való ellátogatás anyagi költsége, esetleg a múzeumpedagógus leterheltsége –hiszen mi sem tudunk egyszerre több csoporttal lenni – befolyásolja, hogy egy-egy csoport vagy család részese tud-e lenni a Ludwig Múzeumnak. Az online térben kicsit másképpen kell gondolkodni és másképp kell kommunikálni, sőt mostanában talán nagyobb is a „zaj”, mint máskor. De nézzük a jó oldalát:

olyan információs hálót tudunk most beépíteni egy-egy foglalkozásba – becsatornázva és hivatkozva a mi programunkra – amit más szakemberek már profin létrehoztak, és a világ másik végén már használnak.

Ez persze visszafelé is működik, és reméljük, hogy a mi ötleteink és fejlesztő anyagaink a kollégáinkat is inspirálják.

_MG_6463-171504.jpg

Somogyi-Rohonczy Zsófia múzeumpedagógiai foglalkozást tart a Ludwig Múzeumban (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum / Szabó Zsófi)

Ami az „élőben” működés mellett egyértelmű pozitívumként értékelhető – és, ami most nagyon hiányzik –, az a személyes jelenlét. A munkánk során a legtöbb visszajelzést a nonverbális kommunikáció által kapjuk: egy tekintet, egy mozdulat, a mimika, a csoporttól vagy a művektől mért távolság bizony többet mond számunkra, mint a kérdéseinkre adott válaszok vagy a beszélgetések során elhangzott információk. Ezzel most nem számolhatunk, és ez a figyelem felkeltésétől kezdve egészen a visszaigazolásig érezteti a hatását. Nem lehet csak kattintások vagy Facebook kommentek alapján leszűrni, hogy egy-egy ötletünk mennyire sikeres. Mire egy foglalkozás, játék vagy kiadvány elnyeri a végleges formáját, addig sok-sok módosítást hajtunk rajta végig a visszajelzések alapján.

A Ludwig Múzeum elsősorban kortárs művészettel foglalkozik, amely sokszor a felnőtteket is megosztja. Mennyiben kell más koncepciókban gondolkodni a múzeumpedagógusnak, mint a klasszikus művészet feldolgozásakor?

Somogyi-Rohonczy Zsófia: Szerintem minden művészettörténeti kor rejt magában megosztó momentumokat, alkotásokat, nézőpontokat. Engem például rendszeresen mellbe vágnak a meggyötört testek középkori ábrázolásai, pedig az egyetemen az egyik szigorlati dolgozatomat Grünewald Ishenheimi oltárának és M. S. mester táblaképeinek Krisztus-ábrázolásáról írtam. Aki látta már őket, az érti, hogy mennyire felzaklatók. De a természettudományi, technikai vagy orvosi témájú kiállításokon is zavarba tudok jönni (egyúttal persze magával ragad a felfedezés vágya). Úgy gondolom tehát, hogy a megosztottság nem korszakfüggő. Az biztos, hogy a kortárs alkotások esetében közelebb érezzük magunkhoz az alkotót. A mi korunk kérdéseivel foglalkozik, az általa ábrázolt életek akár a mieink is lehetnének, ezért elevenünkbe vághat. Ezért fontos a múzeumpedagógus (vagy múzeumi közvetítő) felelőssége: mit választ ki bemutatásra, és azt hogyan interpretálja.

Ha jól végezzük a dolgunkat, akkor igazi aha-élménnyel ajándékozzuk meg a látogatót, de ha nem vagyunk elég érzékenyek és felkészültek, bizony rosszul is elsülhet a dolog.

A legrosszabb talán az, hogy az illetőt egy életre elijesztjük a kortárs művészettől.

Milyen új anyagok készülnek, és ezek milyen platformokon érhetőek el?

Somogyi-Rohonczy Zsófia: A gyűjtemény anyagához szerettünk volna ismét hozzányúlni, hiszen

még idén megnyílik az új gyűjteményi kiállításunk, az Időgép.

Ősszel sok szempontból fontos lesz ez a kiállítás, többek között egy nemzetközi művészetpedagógiai kutatás alapját is képezi.

Jelenleg egy 3in1 füzetet készítünk elő, ami nemcsak kifestő, hanem érdekes információkat is bemutat a gyűjteményünk egy-egy darabjáról, és a színezésen túl egy-egy kreatív és/vagy elgondolkodtató feladatot is kínál a családoknak. Csodálatos önkénteseink vannak, amikor feldobtuk az ötletet, akkor többen azonnal jelentkeztek, és a kifestőkbe bevitték saját stílusukat, ötleteiket is. Remek önkéntescsapat alakult idén is, amiért nagyon hálásak vagyunk!

Egy kreatív ötlettár is készülőben van, ahol tematikus egységekbe foglaljuk majd a gyűjteményünket – az első az abszolút időszerű Üres város, modern élet –, és ehhez rendelünk 2-4 művet. Mindegyik alkotáshoz három különböző nehézségi szintű feladatot ajánl majd, de egy közös bennük: minden alapanyag megtalálható remélhetőleg az otthonokban, így nem kell papírboltba, hobby boltba mennünk.

szabo_zsofia_MG_0794-171207.jpg

Múzeumpedagógiai foglalkozás a Ludwig Múzeumban (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum / Szabó Zsófi)

Hemrik László: A múzeum honlapján a „Fedezz fel!” menüpont alatt találhatók meg azok a fejlesztések, amelyeket alapvetően a járvány idejére, az online iskolai munkához segítségül dolgoztunk ki. Ide nagyon sokféle tartalom került fel három, pontosabban négy korosztályra lebontva. Még az óvodások is kaptak feladatot. A cél az volt, hogy minél egyszerűbb formában, minél jobban hasznosíthatók legyenek az anyagok a pedagógusok számára, ugyanakkor érdekes legyen akkor is, ha internetet, számítógépet kell használni hozzá, és akkor is, ha offline üzemmódra kell váltani. Szinte minden esetben kérjük a diákokat is, hogy az eredményeiket, az alkotásaikat osszák meg egymással, tegyék láthatóvá azokat. Minden feladatot, letölthető kiadványt, videóanyagot tanári útmutatóval vezetünk fel, amiben röviden bemutatjuk a többnyire letölthető tartalmat, és körülírjuk, milyen pedagógiai célt hivatott megvalósítani, milyen órához, tananyaghoz rendelhető.   

Milyen témákat érintenek ezek anyagok, és hogyan kapcsolódnak a múzeum kiállításaihoz?

Hemrik László: Az online feladatok többsége a jelenlegi helyzethez igazodva a honlapunkról elérhető, és jellemzően a gyűjteményhez kapcsolódik. Például bizonyos szempontok szerint műveket kell keresni a gyűjteményben, vagy onnan kiválasztott műveket kell összehasonlítani. Emellett felkerülnek korábbi kiállításokhoz kapcsolódó tartalmak, például „Lakaliti rajzfüzete”, amit a nemrég lebontott Westkunst – Ostkunst című kiállításban használtunk, vagy a jóval korábbi Csörgő Attila-kiállításához kapcsolódó munkafüzet is.

Mely korosztály az elsődleges célközönség?

Somogyi-Rohonczy Zsófia: A kortárs művészet mindenkihez szól, így mi sem koncentrálunk csak egy korcsoportra. Persze vannak foglalkozások, amiket középiskolásoknak dolgozunk ki (a tantárgyi kapcsolódást szem előtt tartva), és van, ahol kifejezetten a szépkorúakat szólítjuk meg vagy éppen azokat a fiatalokat, akik szeretnének kötetlenül, csak egy műalkotásban elmélyülve online közösségben beszélgetni.

A jelenlegi helyzetben a kis- és nagygyerekes családok állnak talán a legnagyobb kihívás előtt, így igyekszünk olyan aktivitásokat ajánlani, ami az egész családot bevonja és szórakoztatja.

Terveznek-e online foglalkozást, ha igen, ezek hogyan működhetnek?

Somogyi-Rohonczy Zsófia: Mindenképp tervezünk, hisz

a múzeumpedagógiai foglalkozásokkal az iskolai tanulás segítése az egyik legfontosabb célunk.

Az ennek leginkább megfelelő online felületet még keressük, hiszen biztonságos térben szeretnénk fogadni a csoportokat, ahol a személyes adataik védelme mellett képeket, videókat is meg tudunk osztani, és a visszacsatolás, beszélgetés lehetősége is adott úgy, hogy a diákoknak ne kelljen egy sokadik programot letölteni a gépükre. Jelen helyzetben a foglalkozásokat leginkább a beszélgetés irányába tudjuk elvinni, és az érdekességek, digitális tartalmak megosztását erősíteni. A mozgás, a műtárgyakkal való személyes találkozás, a több érzékszervvel történő befogadás most kicsit háttérbe szorul. Ez egy új helyzet, új kihívásokkal, de hihetetlenül izgalmas, a múzeumpedagógia új terei nyílnak most meg. Jó ezt megélni!

_DSC6367-171730.jpg

Somogyi-Rohonczy Zsófia múzeumpedagógiai foglalkozást tart a Ludwig Múzeumban (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum / Szabó Zsófi)

Ha egy szülőt kellene meggyőzni arról, hogy miért érdemes még a napi tanulás mellett múzeumpedagógiával foglalkozni, mi lenne az érv?

Somogyi-Rohonczy Zsófia: Röviden? Mert nem kötelező! Tudjuk, hogy jelenleg a gyerekek és a felnőttek is sokkal nagyobb terhelésnek vannak kitéve, mint általában, így mi nem szeretnénk egy újabb „feladatot” adni. Inkább az motivál minket, hogy kikapcsolódást tudjunk biztosítani, és a napi rutinból, rohanásból, feladatokból a kicsik és nagyok ki tudjanak picit lépni.

A művészet, a múzeum csodálatos pihenőhely, ezt a jótékony hatást mi most online szeretnénk átadni.

 

Fejléckép: Hemrik László múzeumpedagógiai foglalkozást tart a Ludwig Múzeumban (fotó: Ludwig Múzeum / Glódi Balázs)

Az önként vállalt lassúság nem hóbort 

Kapcsolódó

Az önként vállalt lassúság nem hóbort 

A Lassú élet. Radikális hétköznapok című kiállítás áprilisban nyílt volna a Ludwig Múzeumban. A kurátori csapat közel két éve dolgozik a tárlat koncepcióján, ám egyelőre csupán a virtuális térben láthatók a kiválasztott művek, a hozzájuk kapcsolódó háttéranyagok. A válogatást szokatlan módon a múzeum hatfős kurátori csapata jegyzi, sorozatunk második részében Üveges Krisztina művészettörténésszel beszélgettünk a témáról.

LUDWIG MÚZEUM – KORTÁRS MŰVÉSZETI MÚZEUM

A Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum az egyetlen közgyűjtemény, amely a nemzetközi és a hazai művészeket közös platformon mutatja be. A Múzeum Budapest fontos kulturális attrakciója, válogatott és dinamikusan fejlődő, jelenleg több mint 800 tételes gyűjteménnyel rendelkezik, melynek magját a Ludwig házaspár adománya képezi. A múzeum nemzetközi gyűjtőkörrel rendelkezik, a hatvanas évektől napjainkig keletkezett műalkotásokat gyűjti és mutatja be.

Legnépszerűbb

Jazz/World

Hallgasd meg az összetartozás dalát – Csík Zenekar: Hazám, hazám

Elkészült a Nemzeti Összetartozás Dala, a Csík Zenekar dalát olyan művészek éneklik, mint Miklósa Erika, Szarka Tamás és Molnár Levente.
Vizuál

Ingyenes filmek a Trianon emléknapon a Távmoziban

A korszakban játszódó ingyenesen vetített filmekkel, illetve az akkori virágzó filmes és színházi életet bemutató különleges Filmhíradóval kapcsolódik a Trianon100 eseménysorozathoz június 4-én a Budapest Film Zrt..
Vizuál

Próbáld ki a tudásod a Nemzeti Múzeum Trianon 100 kvízeivel!

Bár a múzeum kapui még mindig zárva tartanak, a Nemzeti Múzeum a virtuális térben továbbra is tartja a kapcsolatot látogatóival, határon innen és túlról. A Nemzeti Összetartozás Napja alkalmából egy helyre gyűjtötték a témához kapcsolódó online tartamalmainkat, kvízeinket és játékos feladataikat.
Klasszikus

Fellélegzés címmel jön a Fesztivál Akadémia Budapest augusztusban

Az idei komolyzenei fesztivált augusztus 20. és 30. között rendezik meg a Zeneakadémián és más budapesti helyszíneken hatvan magyar művész részvételével.
Plusz

Mihelyt vége a veszélyhelyzetnek, nyithatnak a színházak, a mozik, a múzeumok

Ezt Gulyás Gergely jelentette be a mai Kormányinfón. A Parlament június 16-án szavaz a veszélyhelyzet megszűnéséről.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

Kincsek Kolozsvárról

Lengyel Beatrix, a Magyar Nemzeti Múzeum történész-muzeológusa ezúttal egy tisztes polgári vállalkozót, Kolozsvár egykori társas életének fontos alakját idézi meg: az első könyvkiadót Erdélyben, aki honoráriumot fizetett a szerzőinek.
Vizuál Film

Ingyenes filmek a Trianon emléknapon a Távmoziban

A korszakban játszódó ingyenesen vetített filmekkel, illetve az akkori virágzó filmes és színházi életet bemutató különleges Filmhíradóval kapcsolódik a Trianon100 eseménysorozathoz június 4-én a Budapest Film Zrt..
Vizuál Film

Az egzotikus filmek magyar mestere - Korda Zoltán

Az angol filmipart meghatározó Korda fivérek egyike, a négy Oscar-díjra jelölt A dzsungel könyve alkotója. A bagdadi tolvaj című filmjükből a Disney Aladdin című rajzfilmje és A csillagok háborúja is merített. A filmrendező, producer 1895. június 3-án született.
Vizuál online

Próbáld ki a tudásod a Nemzeti Múzeum Trianon 100 kvízeivel!

Bár a múzeum kapui még mindig zárva tartanak, a Nemzeti Múzeum a virtuális térben továbbra is tartja a kapcsolatot látogatóival, határon innen és túlról. A Nemzeti Összetartozás Napja alkalmából egy helyre gyűjtötték a témához kapcsolódó online tartamalmainkat, kvízeinket és játékos feladataikat.
Vizuál magazin

Hatszor nősült az egyik leghíresebb agglegényt alakító színész

A még kardigánjaiban is hódító angolt Szexi Rexinek becézték a lapok. Hasonlóan ironikus, hogy legismertebb alakításai között több musical is van, pedig saját bevallása szerint alig pár hangot tud énekelni. Rex Harrison neve egybe forrt a My Fair Lady Higgins professzorával.