Vizuál

A művészet, a múzeum csodálatos pihenőhely

2020.05.11. 17:25
Ajánlom
Hogyan működhet a múzeumpedagógia az online térben? Miért érdemes a szülőknek a napi otthon tanulás mellett egy-egy múzeum honlapjára is ellátogatni és a gyerekkel együtt kalandozni? A Ludwig Múzeum két múzeumpedagógusával beszélgettünk.

Hogyan működhet a múzeumpedagógia online? Mi az, amiben a virtuális tér többet tud adni, és mi az, ami csak „élőben” működik?

Somogyi-Rohonczy Zsófia: Az online jelenlét a jelenlegi helyzettől függetlenül is fontos és új utakat tud megnyitni. Mind a földrajzi távolság, mind a nyitva tartási idő, vagy éppen a múzeumba való ellátogatás anyagi költsége, esetleg a múzeumpedagógus leterheltsége –hiszen mi sem tudunk egyszerre több csoporttal lenni – befolyásolja, hogy egy-egy csoport vagy család részese tud-e lenni a Ludwig Múzeumnak. Az online térben kicsit másképpen kell gondolkodni és másképp kell kommunikálni, sőt mostanában talán nagyobb is a „zaj”, mint máskor. De nézzük a jó oldalát:

olyan információs hálót tudunk most beépíteni egy-egy foglalkozásba – becsatornázva és hivatkozva a mi programunkra – amit más szakemberek már profin létrehoztak, és a világ másik végén már használnak.

Ez persze visszafelé is működik, és reméljük, hogy a mi ötleteink és fejlesztő anyagaink a kollégáinkat is inspirálják.

_MG_6463-171504.jpg

Somogyi-Rohonczy Zsófia múzeumpedagógiai foglalkozást tart a Ludwig Múzeumban (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum / Szabó Zsófi)

Ami az „élőben” működés mellett egyértelmű pozitívumként értékelhető – és, ami most nagyon hiányzik –, az a személyes jelenlét. A munkánk során a legtöbb visszajelzést a nonverbális kommunikáció által kapjuk: egy tekintet, egy mozdulat, a mimika, a csoporttól vagy a művektől mért távolság bizony többet mond számunkra, mint a kérdéseinkre adott válaszok vagy a beszélgetések során elhangzott információk. Ezzel most nem számolhatunk, és ez a figyelem felkeltésétől kezdve egészen a visszaigazolásig érezteti a hatását. Nem lehet csak kattintások vagy Facebook kommentek alapján leszűrni, hogy egy-egy ötletünk mennyire sikeres. Mire egy foglalkozás, játék vagy kiadvány elnyeri a végleges formáját, addig sok-sok módosítást hajtunk rajta végig a visszajelzések alapján.

A Ludwig Múzeum elsősorban kortárs művészettel foglalkozik, amely sokszor a felnőtteket is megosztja. Mennyiben kell más koncepciókban gondolkodni a múzeumpedagógusnak, mint a klasszikus művészet feldolgozásakor?

Somogyi-Rohonczy Zsófia: Szerintem minden művészettörténeti kor rejt magában megosztó momentumokat, alkotásokat, nézőpontokat. Engem például rendszeresen mellbe vágnak a meggyötört testek középkori ábrázolásai, pedig az egyetemen az egyik szigorlati dolgozatomat Grünewald Ishenheimi oltárának és M. S. mester táblaképeinek Krisztus-ábrázolásáról írtam. Aki látta már őket, az érti, hogy mennyire felzaklatók. De a természettudományi, technikai vagy orvosi témájú kiállításokon is zavarba tudok jönni (egyúttal persze magával ragad a felfedezés vágya). Úgy gondolom tehát, hogy a megosztottság nem korszakfüggő. Az biztos, hogy a kortárs alkotások esetében közelebb érezzük magunkhoz az alkotót. A mi korunk kérdéseivel foglalkozik, az általa ábrázolt életek akár a mieink is lehetnének, ezért elevenünkbe vághat. Ezért fontos a múzeumpedagógus (vagy múzeumi közvetítő) felelőssége: mit választ ki bemutatásra, és azt hogyan interpretálja.

Ha jól végezzük a dolgunkat, akkor igazi aha-élménnyel ajándékozzuk meg a látogatót, de ha nem vagyunk elég érzékenyek és felkészültek, bizony rosszul is elsülhet a dolog.

A legrosszabb talán az, hogy az illetőt egy életre elijesztjük a kortárs művészettől.

Milyen új anyagok készülnek, és ezek milyen platformokon érhetőek el?

Somogyi-Rohonczy Zsófia: A gyűjtemény anyagához szerettünk volna ismét hozzányúlni, hiszen

még idén megnyílik az új gyűjteményi kiállításunk, az Időgép.

Ősszel sok szempontból fontos lesz ez a kiállítás, többek között egy nemzetközi művészetpedagógiai kutatás alapját is képezi.

Jelenleg egy 3in1 füzetet készítünk elő, ami nemcsak kifestő, hanem érdekes információkat is bemutat a gyűjteményünk egy-egy darabjáról, és a színezésen túl egy-egy kreatív és/vagy elgondolkodtató feladatot is kínál a családoknak. Csodálatos önkénteseink vannak, amikor feldobtuk az ötletet, akkor többen azonnal jelentkeztek, és a kifestőkbe bevitték saját stílusukat, ötleteiket is. Remek önkéntescsapat alakult idén is, amiért nagyon hálásak vagyunk!

Egy kreatív ötlettár is készülőben van, ahol tematikus egységekbe foglaljuk majd a gyűjteményünket – az első az abszolút időszerű Üres város, modern élet –, és ehhez rendelünk 2-4 művet. Mindegyik alkotáshoz három különböző nehézségi szintű feladatot ajánl majd, de egy közös bennük: minden alapanyag megtalálható remélhetőleg az otthonokban, így nem kell papírboltba, hobby boltba mennünk.

szabo_zsofia_MG_0794-171207.jpg

Múzeumpedagógiai foglalkozás a Ludwig Múzeumban (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum / Szabó Zsófi)

Hemrik László: A múzeum honlapján a „Fedezz fel!” menüpont alatt találhatók meg azok a fejlesztések, amelyeket alapvetően a járvány idejére, az online iskolai munkához segítségül dolgoztunk ki. Ide nagyon sokféle tartalom került fel három, pontosabban négy korosztályra lebontva. Még az óvodások is kaptak feladatot. A cél az volt, hogy minél egyszerűbb formában, minél jobban hasznosíthatók legyenek az anyagok a pedagógusok számára, ugyanakkor érdekes legyen akkor is, ha internetet, számítógépet kell használni hozzá, és akkor is, ha offline üzemmódra kell váltani. Szinte minden esetben kérjük a diákokat is, hogy az eredményeiket, az alkotásaikat osszák meg egymással, tegyék láthatóvá azokat. Minden feladatot, letölthető kiadványt, videóanyagot tanári útmutatóval vezetünk fel, amiben röviden bemutatjuk a többnyire letölthető tartalmat, és körülírjuk, milyen pedagógiai célt hivatott megvalósítani, milyen órához, tananyaghoz rendelhető.   

Milyen témákat érintenek ezek anyagok, és hogyan kapcsolódnak a múzeum kiállításaihoz?

Hemrik László: Az online feladatok többsége a jelenlegi helyzethez igazodva a honlapunkról elérhető, és jellemzően a gyűjteményhez kapcsolódik. Például bizonyos szempontok szerint műveket kell keresni a gyűjteményben, vagy onnan kiválasztott műveket kell összehasonlítani. Emellett felkerülnek korábbi kiállításokhoz kapcsolódó tartalmak, például „Lakaliti rajzfüzete”, amit a nemrég lebontott Westkunst – Ostkunst című kiállításban használtunk, vagy a jóval korábbi Csörgő Attila-kiállításához kapcsolódó munkafüzet is.

Mely korosztály az elsődleges célközönség?

Somogyi-Rohonczy Zsófia: A kortárs művészet mindenkihez szól, így mi sem koncentrálunk csak egy korcsoportra. Persze vannak foglalkozások, amiket középiskolásoknak dolgozunk ki (a tantárgyi kapcsolódást szem előtt tartva), és van, ahol kifejezetten a szépkorúakat szólítjuk meg vagy éppen azokat a fiatalokat, akik szeretnének kötetlenül, csak egy műalkotásban elmélyülve online közösségben beszélgetni.

A jelenlegi helyzetben a kis- és nagygyerekes családok állnak talán a legnagyobb kihívás előtt, így igyekszünk olyan aktivitásokat ajánlani, ami az egész családot bevonja és szórakoztatja.

Terveznek-e online foglalkozást, ha igen, ezek hogyan működhetnek?

Somogyi-Rohonczy Zsófia: Mindenképp tervezünk, hisz

a múzeumpedagógiai foglalkozásokkal az iskolai tanulás segítése az egyik legfontosabb célunk.

Az ennek leginkább megfelelő online felületet még keressük, hiszen biztonságos térben szeretnénk fogadni a csoportokat, ahol a személyes adataik védelme mellett képeket, videókat is meg tudunk osztani, és a visszacsatolás, beszélgetés lehetősége is adott úgy, hogy a diákoknak ne kelljen egy sokadik programot letölteni a gépükre. Jelen helyzetben a foglalkozásokat leginkább a beszélgetés irányába tudjuk elvinni, és az érdekességek, digitális tartalmak megosztását erősíteni. A mozgás, a műtárgyakkal való személyes találkozás, a több érzékszervvel történő befogadás most kicsit háttérbe szorul. Ez egy új helyzet, új kihívásokkal, de hihetetlenül izgalmas, a múzeumpedagógia új terei nyílnak most meg. Jó ezt megélni!

_DSC6367-171730.jpg

Somogyi-Rohonczy Zsófia múzeumpedagógiai foglalkozást tart a Ludwig Múzeumban (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum / Szabó Zsófi)

Ha egy szülőt kellene meggyőzni arról, hogy miért érdemes még a napi tanulás mellett múzeumpedagógiával foglalkozni, mi lenne az érv?

Somogyi-Rohonczy Zsófia: Röviden? Mert nem kötelező! Tudjuk, hogy jelenleg a gyerekek és a felnőttek is sokkal nagyobb terhelésnek vannak kitéve, mint általában, így mi nem szeretnénk egy újabb „feladatot” adni. Inkább az motivál minket, hogy kikapcsolódást tudjunk biztosítani, és a napi rutinból, rohanásból, feladatokból a kicsik és nagyok ki tudjanak picit lépni.

A művészet, a múzeum csodálatos pihenőhely, ezt a jótékony hatást mi most online szeretnénk átadni.

 

Fejléckép: Hemrik László múzeumpedagógiai foglalkozást tart a Ludwig Múzeumban (fotó: Ludwig Múzeum / Glódi Balázs)

Az önként vállalt lassúság nem hóbort 

Kapcsolódó

Az önként vállalt lassúság nem hóbort 

A Lassú élet. Radikális hétköznapok című kiállítás áprilisban nyílt volna a Ludwig Múzeumban. A kurátori csapat közel két éve dolgozik a tárlat koncepcióján, ám egyelőre csupán a virtuális térben láthatók a kiválasztott művek, a hozzájuk kapcsolódó háttéranyagok. A válogatást szokatlan módon a múzeum hatfős kurátori csapata jegyzi, sorozatunk második részében Üveges Krisztina művészettörténésszel beszélgettünk a témáról.

LUDWIG MÚZEUM – KORTÁRS MŰVÉSZETI MÚZEUM

A Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum az egyetlen közgyűjtemény, amely a nemzetközi és a hazai művészeket közös platformon mutatja be. A Múzeum Budapest fontos kulturális attrakciója, válogatott és dinamikusan fejlődő, jelenleg több mint 800 tételes gyűjteménnyel rendelkezik, melynek magját a Ludwig házaspár adománya képezi. A múzeum nemzetközi gyűjtőkörrel rendelkezik, a hatvanas évektől napjainkig keletkezett műalkotásokat gyűjti és mutatja be.

Legolvasottabb

Színház

„Az igazi függetlenséghez fel kell nőni” – Székely Csaba is megszólalt a Junior Prima-ügy kapcsán

A szeptember 20-i Junior Prima díjátadón az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést, melynek kapcsán a kulturális élet több szereplője kifejtette álláspontját.
Klasszikus

Egy húszéves zseni rémtörténete – korai Mahler-mű hangzik el a Müpában

A panaszos dal, Gustav Mahler első, teljes egészében fennmaradt műve a Grimm-testvérek hátborzongató meséjén alapszik. Bár a zeneszerző később két tételesre rövidítette ifjúkori művét, újrafelfedezése után igen népszerű lett az eredeti verzió is, amely most először hangzik el Magyarországon.
Vizuál

„Csak a magammal vitt pálinka mentett meg a fagyhaláltól” – Ata Kandó fotókiállítása az 1956-ban elmenekült gyerekekről

„Azoknak az embereknek, különösen a gyerekeknek a sorsát akartam megmutatni, akik nagyobb szabadságért harcoltak a kommunista Magyarországon” – mondta a 103 évet élt Ata Kandó fotóművész egy korábbi interjújában az 1956-os menekülthullám idején készített gyerekportréi kapcsán. Ezekből a képekből láthatunk most egy válogatást a PaperLab Galériában, Messzemenők címmel. 
Vizuál

Több ezer műtárggyal várja a látogatókat az Art Market Budapest

Több mint ötszáz kiállító művésszel és több ezer alkotással várja az Art Market Budapest az érdeklődőket október 6-9. között a Bálnában. Közép- és Kelet-Európa vezető művészeti vásárát a Duna-parti épület négy emeletén összesen mintegy 8.000 négyzetméteren építik fel. A vásár idei díszvendége Szerbia.
Színház

Átadták a VIDOR Fesztivál legjobb színészeinek járó díját a Rózsavölgyi Szalonban

Az augusztus 26. és szeptember 3. között megrendezett VIDOR Fesztivál legjobb női és férfi színészének járó díját Pokorny Lia és Király Dániel érdemelte ki a Keresztül-kasul című előadásban nyújtott alakításáért.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: Tanuljunk meg angolul!

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a napokban elhunyt világhírű rapperről, Coolióról emlékezett meg, akit egy interjú során kapott lencsevégre.
Vizuál ajánló

Díjnyertes szlovén filmek érkeznek a Toldiba

Valahol a Bridget Jones és a Trainspotting közt elhelyezkedő, különleges hangulatú történet, egy egzisztenciális thriller a fekete komédia elemeivel vegyítve, valamint egy váratlan találkozás az idősek otthonában. Három kortárs alkotást láthatunk október végén a Szlovén Filmnapokon.
Vizuál ajánló

Kiállítással, művészeti vásárral és divatbemutatóval vár az idén 40 éves FISE

Az iparművészet minden területét felölelő kiállítás nyílik október 6-án a B32 Galériában. A tárlaton 185 kiállító, csaknem kétszáz alkotása látható majd egészen október 20-ig. A kiállítás mellett iparművészeti vásárral, divatbemutatóval és két új FISE kiadvánnyal is készülnek.
Vizuál ajánló

Több ezer műtárggyal várja a látogatókat az Art Market Budapest

Több mint ötszáz kiállító művésszel és több ezer alkotással várja az Art Market Budapest az érdeklődőket október 6-9. között a Bálnában. Közép- és Kelet-Európa vezető művészeti vásárát a Duna-parti épület négy emeletén összesen mintegy 8.000 négyzetméteren építik fel. A vásár idei díszvendége Szerbia.
Vizuál magazin

„Csak a magammal vitt pálinka mentett meg a fagyhaláltól” – Ata Kandó fotókiállítása az 1956-ban elmenekült gyerekekről

„Azoknak az embereknek, különösen a gyerekeknek a sorsát akartam megmutatni, akik nagyobb szabadságért harcoltak a kommunista Magyarországon” – mondta a 103 évet élt Ata Kandó fotóművész egy korábbi interjújában az 1956-os menekülthullám idején készített gyerekportréi kapcsán. Ezekből a képekből láthatunk most egy válogatást a PaperLab Galériában, Messzemenők címmel.