Vizuál

A művészetnek dolga van a háborúval – Megnyílt a Derkó 2022 a Műcsarnokban

2022.02.28. 09:00
Ajánlom
Huszonhat fiatal alkotó munkáit vonultatja fel a Derkovits képzőművészeti ösztöndíjasok bemutatkozó kiállítása. Mi mást kérdezhettünk volna a sajtótájékoztatón jelen lévő alkotóktól, mint hogy mennyire rázta meg őket a hirtelen lecsapó háború híre.

lazarkristof_1_knee-deep_in_the_dead-073812.png

Derkó 2022: Lázár Kristóf munkája (Fotó/Forrás: Műcsarnok)

A február 24-i beszélgetésünkkor Antal Istvánnak, Gáspár Szilárdnak és Szabó Kristófnak szegeztük a kérdést, hogy fiatalként és művészként mennyire érzik azt, hogy reagálniuk kell a szomszédos Ukrajnában zajló háborúra.

"Be kell látnunk, hogy a kiborgjövő részei vagyunk, nagymértékben összefonódva a technológiával" - vallja Lázár Kristóf, aki ugyan nem volt jelen a sajtótájékoztatón, de nagyméretű, fekete-fehér festményszerű grafikája a háború következtében új kontextusba került - és ha lehet még aktuálisabbá vált. Bár a művész törekedne a technológiát övező paranoid narratívák elengedésére, mégis a befogadó számára a háború pszichózisában könnyen válhat fenyegetővé a terminátorszerű ember-gép hibrideket ábrázoló alkotása. 

Szabó Kristóf viszont ott volt a Műcsarnokban és kérdésünkre elmondta, hogy régóta gondolkodik a háború és a művészet kapcsolatáról. A munkáit KristofLab néven jegyző alkotó intermediális gondolkodásában elemi szerepet kap a digitális fotók képi világa és azok festészeti interpretációja, valamint mindezek installációba, videóba és fényművészetbe való átültetése. Erősen foglalkoztatják a kiüresedett terek, épületek, festményeiben az épített környezet, az ember képi metaforájaként jelenik meg. Ukrajna orosz inváziójára reagálva így fogalmazott: 

„Jó ideje foglalkoztat a helyzet, ismerőseim ugyan nincsenek arrafelé, de 2014 óta figyelem a híreket. Mégis nehéz vele hirtelen most mit kezdeni.

A művészetnek dolga van a háborúval, lehet és kell is reagálnia rá, szerintem. Nagy hagyománya is van ennek, ott van például Otto Dix, vagy akár Picasso munkássága.”

Szabo_Kristof_WrongDataScampiaI100x130cmacrylic2022-113212.jpg

Szabó Kristóf: Wrong Data Scampia I, 2022 (Fotó/Forrás: Műcsarnok)

A Bécsben élő Antal István „mókuskerék-kanapéja” egyszerre köztéri játék és mozgatható szobor. Bár a fiatal művész hangsúlyozottan nem foglalkozik aktuálpolitikával a műveiben, de ő is úgy tartja, hogy a művészetnek mindenre reagálnia kell, ha nem is direkt módon. „Természetesen reagálni kell mindenre, a háborúra is, de még távolinak tűnik, bár a későbbiekben lehet ebből még súlyosabb konfliktus, de most még nem látom.

A művészetemben filozófiai megközelítésekben gondolkodom, de persze a hétköznapi életre reagálnak a munkáim.

Ezen a vonalon akár be is léphet a mostani háborús helyzet, de még nem tudom. Inkább magánemberként nyilvánítok most véleményt.”

antal_istvan_photo_reinhold_zisser-073747.jpg

Derkó 2022: Antal István munkája (Fotó/Forrás: Műcsarnok)

Sikeres pályakezdést tudhat magának a Kolozsvárról érkező Gáspár Szilárd, aki munkáiban egészen egyedülálló módon a képzőművészetet és az ökölvívást ötvözi. Elmondása szerint őt is erősen megérintette a közeli háború, mint mondta:

„Engem is elszomorít ez a háború, főleg, hogy Kolozsvárról jövök, a szüleim szatmárnémeti születésűek, a hármashatár környékéről valók, szóval az ukrán határ nagyon közel van hozzánk.

Úgy tudom, hogy pont a 20 és 30 év közötti fiatal férfiakat hívják be legelőször, vagyis engem is vinnének, éppen ezért most az eltervezett munkáim befejezése lenne a legfontosabb.

Az itt látható munkáim inkább makettek, műgyantából készültek, a Derkovits-ösztöndíjból bronz domborműveket szeretnék létrehozni, mert a bronz súlya érzékeltetné a legjobban azt az energiát, amit át szeretnék adni. A munkáimban a néző sokszor az erőt látja, de engem bokszolás, a performanszok relaxálnak, felszabadítanak."

gaspar_szilard_e489211a-0920-40ac-b17f-f1d703f754c7-073657.jpg

Derkó 2022: Gáspár Szilárd munkája (Fotó/Forrás: Műcsarnok)

A Derkovits-ösztöndíj

Fazakas Réka kurátor a kiállítás sajtóbejárásán elmondta, hogy a Derkovits Gyula festő- és grafikusművészről elnevezett ösztöndíj különleges presztízst jelent a 35 évnél fiatalabb alkotóknak, hiszen ez a pályájuk során elsőként kapható állami kitüntetés. A díj elsődleges küldetése, hogy biztosítsa az alkotás feltételeit, és anyagi támogatást nyújtson az ösztöndíjasok megélhetéséhez. 

A Műcsarnokban nyílt Derkó 2022 kiállítás műfaji és tematikai szempontból is sokszínű anyagot kínál. Páll Tamás Ádám a munkáiban a tudomány és a művészet kapcsolódási pontjait keresi, Kiss Adrian archaikus és high-tech elemeket ötvöz objektjein és installációin, Szabó Kristóf – KristofLab festményein a nápolyi Scampia-negyed maffiafilmekből ismert blokkjai tűnnek fel, Éles Lóránt pedig természeti jelenségek absztrakt megjelenítésével kísérletezik, ipari burkolóanyagok segítségével.

Derko_2022_Gugyela_Tamas_Sotet_altal_magos_Sotetben_magzik-073938.jpg

Derkó 2022: Gúgyela Tamás (Fotó/Forrás: Műcsarnok)

Antal István interaktív installációja egyszerre köztéri játék és mozgatható szobor, Kazi Roland munkái a tér és idő tudományos és művészeti megközelítését kutatják, Takács Ádám hétköznapi tárgyakból épít efemer konstellációkat, míg Gáspár Szilárd a képzőművészetet és az ökölvívást ötvözi művészetében.

A klasszikus csendéleteket értelmezik újra Jagicza Patrícia Linda kosárlabdákat „boncoló alkotásai, ahogy Gulyás Andrea Katalin is több műfajban alkotva kísérletezik különböző rendszerek kifordításán, analízisén. Szabó Menyhért a klasszikus szobrászat formavilágához nyúl vissza új anyagokat használva, Süveges Rita bársonyra alkot olajfestékkel, Varga Ádám egy gépmárka logóját veszi kiállított sorozata alapjául.

Üveges Mónika absztrakt installációi pusztulás és újjászületés körforgását idézik meg, Stohl Alíz vásznain a rend és a káosz kettősségét jeleníti meg, míg Bernáth Dániel képein az Y szimbólum képi jelei sorakoznak.

stohl_aliz_viziok-073657.jpg

Derkó 2022: Stohl Alíz: Víziók (Fotó/Forrás: Műcsarnok)

Gallai Judit Ágnes olajfestményen, videomunkán, cukor- és szappanszobrokon boncolja a személyes emlékezet rétegeit, Rózsa Luca Sára portréi a középkori kompozíciós technikákig nyúlnak vissza, Bánkúti Gergő fotóján és krumpliszobrán pedig bibliai történetet értelmez újra. Gúgyela Tamás a vályogot és az üveget választotta installációi anyagául, Körei Sándor Konzervált csendéletei pedig növényeket őriznek üvegfalaik között.

gallai_judit_nocturnalis_narrativa_i_2021_olaj_vaszon_160_x_140_cm_s-073659.jpg

Derkó 2022: Gallai Judit: Nocturnalis narrativa (Fotó/Forrás: Műcsarnok)

Természeti tárgyakat jelenít meg lebegő hatású csendéletein Szilágyi Péter Antal, Szabó Franciska sorozata a kollektív emlékezetet kutatja, Lázár Kristóf terminátorszerű ember-gép hibrideket rajzolt meg, a japán-magyar származású Révész Anna témáiban és műfajaiban is kettős családi örökségét dolgozza fel, Horesnyi Bálint pedig a történetírás allegóriáját kívánja megragadni nagyméretű fametszet-sorozatán.

A Derkó 2022 című tárlat március 27-ig látogatható a Műcsarnok jobb oldali teremsorában.

Fejléckép: Derkó 2022 kiállítás a Műcsarnokban (fotó/forrás: Balogh Zoltán / MTI)

 

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Kiderült, mi lesz a Tompos Kátyának szánt adományok sorsa

A tavasszal elhunyt színművész kezelésére összegyűlt adományok nem maradhatnak az örökösöknél, azok felhasználásáról az adományozóknak kell nyilatkozatot tenni. 
Színház

Gubás Gabi: „Ha megtalálod azt, aki passzol hozzád, akkor a csillagokat is le tudod hozni az égről”

Jason és Phoebe egy zseniális írópáros két tagja, sikeres darabokat írnak együtt, de a saját szerelmi életüket képtelenek megfejteni. A Thália Színház friss bemutatójában Allisont, az elismert darabszerző feleségét alakító Gubás Gabit kérdeztük.
Vizuál

Megvannak a Golden Globe-díj idei jelöltjei

Az Európai Filmdíjak után a tengerentúlon is tarolhat Jacques Audiard legújabb filmje, amely összesen tíz jelöléssel várhatja a januári gálát. A díjra mások mellett Hugh Grant, Demi Moore, Kate Winslet és Angelina Jolie is esélyes.
Könyv

„Ez mennyiben saját út?” – Grecsó Krisztián a Lírástudók vendége

Az Apám üzent című regény nyomozás a családi múlt után, ami során feltárulnak az előző generációk férfimintái. Grecsó Krisztiánt az autofikció divatjáról és saját történeteiről kérdezte Grisnik Petra.
Klasszikus

Újabb fesztivállal bővül a tizedik alkalommal megrendezett Fesztivál Akadémia Budapest programja

Koncertek, mesterkurzusok, zenei versenyek, határokat feszegető események Budapesten és az ország számos pontján – ez a sokszínűség jellemzi a Fesztivál Akadémia Budapestet, amely tavasszal már az Őrségben is várja a művészetbarátokat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: „szúkelzsemel”

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a kairói tevepiacon tett, örkényien groteszk látogatását idézi fel. 
Vizuál hír

Több mint háromszáz filmet neveztek a 44. Magyar Filmszemlére

„Örömteli ez a nagy érdeklődés, mert azt mutatja, hogy minden filmes műfajban születnek új alkotások és bíztató, hogy sok a jelentkezők között a pályakezdő filmes” – fogalmazott a szemle igazgatója a rekordszámú nevezés kapcsán. 
Vizuál ajánló

„Benned is rejlik egy film” – üzeni nekünk Cserhalmi György a BIDF plakátján

Január 25. és február 2. között rendezik meg a 11. Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivált (BIDF), amely során tizenegy városban hatvan filmmel és csaknem kétszáz vetítéssel várják az érdeklődőket.
Vizuál hír

Megvannak a Golden Globe-díj idei jelöltjei

Az Európai Filmdíjak után a tengerentúlon is tarolhat Jacques Audiard legújabb filmje, amely összesen tíz jelöléssel várhatja a januári gálát. A díjra mások mellett Hugh Grant, Demi Moore, Kate Winslet és Angelina Jolie is esélyes.
Vizuál ajánló

Gazdag Gyula klasszikusával folytatódik a Filmrendezők Klubja

December 16-án a Hol volt, hol nem volt című 1986-os film kerül terítékre a Magyar Játékfilmrendezők Egyesületének mesterkurzusán. A vetítést követően a közönség ezúttal is beszélgetést hallgathat meg a rendezővel a Művész Moziban.