Vizuál

A nagyszerű kisszerű Scheiber Hugó

2014.11.04. 06:58
Ajánlom
Az ellentmondásos festő, Scheiber Hugó (1873-1950) kanonizálásának normális mederbe terelésére tesz nagyvonalú kísérletet Kieselbach Tamás a galériájában október 31-én megnyílt kiállítással és egy félezer oldalas monográfia megjelentetésével. MAGAZIN

Scheiber mindig sláger volt - mondta újságírók előtt Kieselbach Tamás, akiről tudható volt, hogy régóta érdeklődik a magyar festészet vitatott, sokszor lebecsült alakja iránt. Ugyanis a Modern magyar festészet című reprezentatív albuma vonatkozó kötetében vagy három tucat izgalmas Scheiber-kép reprodukcióját közölte, amelyek közül főleg az önarcképek változatos sorozata keltett feltűnést. Most elmondta, hogy évtizedekkel ezelőtt még a Magyar Nemzeti Galériában figyelt fel egy Tabánt ábrázoló olajképre, amelynek festőjéről alig lehetett tudni valamit - ez a képe sem a kiállításon lógott, hanem az irodájukban. Scheibernek a rendszerváltás előtt Győrben és Pécsett volt még egy-két képe falon, a Nemzeti Galériában sokáig csak egyet állítottak ki tőle az állandó részben. Műgyűjtőként és kereskedőként Kieselbach számos képet felkutatott, de azt tapasztalta, hogy annak, hogy a sokszor megkérdőjelezett jelentőségű életmű a helyére kerüljön, több akadálya is van. Ezért most a tárlattal és az albummal azt szeretné elérni, hogy "igazságot szolgáltassanak" a festőnek, pontosabban kibogozzák recepciója és kanonizációja gubancait.

Először is Scheiber rengeteget festett, sokszor két kézzel, ontotta magából a képeket, és ezért nagyon ingadozó színvonalú munkák is kikerültek a keze alól. Jellemző volt rá, hogy sokat evett, belső éhség hajtotta - jellemezte Kieselbach -, sokszor akár egy sör-virsli menüért is egy képpel fizetett. Talán a legnagyobb probléma, hogy az akadémiai el nem ismertségből adódóan képei az utóbbi évtizedekben folyamatosan áramlottak külföldre, szemfüles külföldi kereskedőkhöz. A legnagyobb jelentőségű művei nincsenek itthon, lappanganak, vagy talán egy részük megsemmisült. A mostani tárlat ezek közül a Villamoson című kompozíciót azért meg tudta mutatni, és így is képes volt a festő halála óta a legnagyobb kiállítást megrendezni, több mint száz alkotással - és ahogy Kieselbach hozzátette, erős minőségi szűrővel, mert bizony, ő sem tenne ki bizonyos Scheiber-képeket, amik nem ütik meg a színvonalat.

Kieselbachnak, mint reprezentatív művészettörténeti albumok kiadójának ez a harmincadik könyve, újságolta büszkén. Molnos Péter művészettörténész több mint két éven át dolgozott rajta, és a kiadó kitartott mellette, mint a szerző mondta, mert az eredetileg tervezettnél sokkal nagyobb terjedelem kerekedett ki a monográfiából, amely 410 reprodukciót és több száz dokumentumot vonultat fel. Érdekesség, hogy a kötet egyszerre jelenik meg két nyelven, magyarul és angolul, valamint négy különböző védőborítóval.

Mind a könyv, mind a tárlat a nagyjából az 1917 és 1922 közötti korszakot emeli ki az életműből, mint ami a legfontosabb, legértékesebb művek többségét hozta el. Ebben az időben lett ismert Scheiber neve, a Nemzeti Szalonban, a Belvedere Galériában és az Alkotás Művészházban állított ki. Ekkor indult el az a folyamat, amelyet Molnos úgy jellemzett, hogy Scheiber hozta be a magyar középosztály, leginkább a kispénzű értelmiség otthonainak falára a modernitást.

A tárlat címe ugyan Scheiber legismertebb inspiráló miliőjére, a jazzkorszak mulatóira utal, de külön hangsúlyozza az első alkotói korszak jól sikerült olajképeit, a városképeket, amelyeket Kieselbach - és vele egyetértésben Molnos - egyebek között az eleven festőiségért, az expresszionisztikus látványért, lendületességéért tart nagyra. A tárlat, bár nem kifejezetten ismeretlen művekről van szó, első világháborús terme igazi meglepetés - ennek jelentős része a Hadtörténeti Múzeum gyűjteményéből származik. A kiállításra az MNG-n és sok gyűjtőn kívül a PIM és a Janus Pannonius múzeum is adott kölcsön képeket. Külön kitért Kieselbach az egykor New Yorkban a magyar avantgárd képzőművészet elismertetéséért oly sokat tevő Kövesdy Pál szerepére.

A tárlaton, ahogy a magyar és nemzetközi gyűjtők érdeklődésében is Scheiber a jazzkorszak festőjeként szerepel. Már 1931-ben leszögezték róla a napisajtóban, hogy "szellemes, ötletes dekoratív és fantasztikus összefoglalása mindannak az éjjeli káprázatnak, amit a modern világváros villogó villanyreklámjaival, vakító fénycsodáival, a jazzband vad ritmusaival szemünkbe és fülünkbe harsog. Szín- és formarapszódiák a lokálok groteszk félvilágából." A cirkusz, az Arizona, a tánc, a mozgás, a táncosnők és dizőzök, szaxofonosok és charlestonozók, ringlispílen szórakozó vagy akár villamoson utazó figurák expresszív, sokszor "a pendülésig kifeszített konstrukciója" "a kép széléhez feszülő ívei" adják a jellegzetes képi világát. A formakincs és színkezelés futurista, kubista és más modern iskolákat magába ötvöző jegyei kerültek ezeken a képeken be a korabeli vizuális kultúrába.

Néha brutális és könnyelmű - írta róla a kortárs kritika. Scheiber ellentmondásosságnak egyik forrása a nagy- és kisszerűség együttes, egy időben való jelenléte. Mint Kieselbach felhívta rá a figyelmet, a berlini, a Sturmnál zajlott kiállításai valamint az olasz futuristáknak köszönhető olaszországi tárlatai révén két fejlődési vonalban is számon tartja az európai művészettörténet-írás. Barátja Kádár Béla, és Rippl-Rónai ért még fel a magyar festészetből eddig a szemhatárig. Ehhez képest élete végéig a Kertész utca 22-ben élt egy kis lakásban, nővéreivel, egzisztenciálisan sosem érte el azt a szintet, amit külföldi hírneve akár lehetővé is tehetett volna számára. Bár Kieselbach ebben sorsszerűséget lát, magyar végzetet, azért meg kell hagyni, hogy a művészi elaprózódás Scheibernél - ahogy éppen ezekben az években az ugyancsak a pesti flaszter jellegzetes, sőt híres alakjává váló Karinthynál is -alkati adottság is kellett legyen.

Hősének életműve és életrajza iránt empátiával közelít Molnos, a monográfus, aki a tárlatot is rendezte. Kevés magyar festőről jelent meg már több monográfia, mondta a művészettörténész. Ugyanis kiadtak Svájcban a nyolcvanas években egy képeskönyvet, és megjelent régebben egy jól használható, bár nem túl igényes kiállítású monográfia Haulisch Lenke tollából is. A Fidelio kérdésére a szerző részletesen kifejtette, hogy miért ismerjük szerinte még mindig csak a Scheiber-életmű egy töredékét: "Nagyon sikeres volt, külföldön is könnyen eladható, stílusa is látszólag könnyen utánozható. De egyenetlen az életmű, ha vannak csúcsteljesítmények, mellette vannak tucatképek is. Így azután az a mezsgye, ami az eredeti és a hamis között van, nehezebben meghatározható: Lehet rosszul sikerült eredeti mű, és lehet ügyes hamisítvány, a kettő összecsúszik." A német- és az olaszországi kiállítások fényképein látható Scheiber-főművek közül egy sincs meg, feltehetően külföldön vannak, lappanganak. 

Molnos azt sem rejt véka alá, hogy ahogy a korábbi monográfiában, akár nála is becsúszhatott a négyszáz reprodukció közé kétséges szerzőségű alkotás, bár mindent elkövetetett, hogy ez ne történjen meg.

A Kieselbach Galéria mindennek szellemében ingyen vállalja a tárlat három hete alatt a magántulajdonban lévő Scheiber-képek eredetiségének vizsgálatát. Molnos szerint valószínűleg lehetetlen egy hiánytalan oeuvre-katalógust készíteni, az ő számításai szerint úgy másfélezer alkotás kétségtelen azonosításánál tartanak, holott Scheiber akár tízezer képet is készíthetett. Ezért a Galéria jól böngészhető honlapján igyekeznek minél több eredeti művet számba venni.

A tárlat november 21-ig látogatható.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

29 éves korában elhunyt Uszléber Ádám színpadtechnikus

A Komáromi Jókai Színház munkatársát hosszú betegség után, tragikusan fiatalon érte a halál – tudatta Facebookon a teátrum.
Plusz

Ilyen volt a Sziget Fesztivál első két napja – Galéria

Szabadság, buli, önfeledt szórakozás, némi kultúrával megspékelve – a Sziget idén is hozza a formáját, a fesztiválozók pedig nagyon várták mindezt, főleg két év kihagyás után. Fura jelmezekbe bújt fiatalokból most sincs hiány, mindenki barátságos, és nagy csodálkozásunkra földön fetrengő fesztiválozókból is jóval kevesebbet láttunk, mint néhány évvel ezelőtt.
Klasszikus

Tihanyban lép fel a világhírű Marmen Quartet

A brit vonósnégyes első Magyarországi koncertjét adja az Esterházy Magyarország Alapítvány meghívására, az esemény a Harmónia a Vizek Felett III. – Bencés Zenei Ünnep programsorozat részeként valósul meg, és egyben tiszteleg Joseph Haydn előtt születésének 290. évfordulója alkalmából.
Vizuál

Elsőként Budapesten látható a rasszizmus elleni vándorkiállítás

A rasszizmus és a radikalizáció elleni harc fontosságára hívja fel a figyelmet egy bécsi vándorkiállítás, amely augusztus 23-tól lesz látható a budapesti Holokauszt Emlékközpontban. Az Osztrák Történelem Háza (hdgö) tárlatát a nagy nemzetközi sikerre való tekintettel világkörüli útra indították. "A radikalizáció bécsi modellje. Ausztria és a Soá" című kiállítást elsőként Budapesten mutatják be.
Plusz

Udvarlási tánc a Willendorfi Vénusz árnyékában – Programajánló a Sziget 3. napjára

Nem mindennapi udvarlási táncot láthatunk az olasz művész, Alessandro Sciaronni tolmácsolásában, amelyben szinte akrobatikus mozdulatokkal feszülnek egymáshoz a testek. Ha a táncból nem lenne elég, nézzük meg a Willany Leó előadását is, levezetésképpen pedig irány az ArtZone, ahol kollázsolhatunk, festhetünk és zenélhetünk is. Látogassatok el a Fidelio támogatásával megvalósuló színház- és táncplaccra augusztus 12-én is!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Elhunyt Anne Heche

Az 53 éves amerikai színésznő a múlt héten szenvedett autóbalesetet, sérülései olyan súlyosnak bizonyultak, hogy életét már nem lehetett megmenteni.
Vizuál ajánló

Ingyenes tárlatvezetéssel és filmvetítéssel készülnek a Várkert Bazárban

A népszerű Tóretró Blog weboldal szerzője Glázer Tamás kalauzolja végig a közönséget a Balaton RETROspektív című kiállításon. A tárlatvezetés után ingyenes filmvetítéssel várják az érdeklődőket.
Vizuál ajánló

Elsőként Budapesten látható a rasszizmus elleni vándorkiállítás

A rasszizmus és a radikalizáció elleni harc fontosságára hívja fel a figyelmet egy bécsi vándorkiállítás, amely augusztus 23-tól lesz látható a budapesti Holokauszt Emlékközpontban. Az Osztrák Történelem Háza (hdgö) tárlatát a nagy nemzetközi sikerre való tekintettel világkörüli útra indították. "A radikalizáció bécsi modellje. Ausztria és a Soá" című kiállítást elsőként Budapesten mutatják be.
Vizuál hír

A Szelíd és a Zanox is érkezik a FILMIO-ra

A mozik után először a FILMIO felületén látható Csuja László és Nemes Anna díjnyertes Szelíd című testmelodrámája. A platformra hamarosan felkerül Baranyi Benő Gábor közönség- és kritikuskedvenc Zanox – Kockázatok és mellékhatások című vígjátéka is. 
Vizuál ajánló

Balaton, nyár, szerelem – Klasszikus és kortárs műalkotások a Pintér Aukciósház árverésén

A fonyódi dombok, a szántódi kemping, a badacsonyi móló, de még a tihanyi látképre is licitálhatnak a műkedvelők a Pintér Galéria és Aukciósház hagyományos nyári árverésén. Az aukciót augusztus 13-án, a balatonfüredi Vaszary Galériában tartják meg.