Erőteljes dráma, átgondolt történetmesélés, szuggesztív képi világ - reagáltak a világ vezető filmkritikusai Mundruczó Kornél és Wéber Kata Evolúció című filmjére a cannes-i világpremier után. Monori Lili „nagy horderejű előadását” Anthony Hopkins The Father című filmben nyújtott alakításához hasonlította a Hollywood Reporter.
Az angolszász filmszakmai lapok, köztük a Variety, The Wrap, Screen International, a Mundruczó-Wéber alkotópáros tavaly Oscar-díjra jelölt Pieces of a woman című alkotása utáni folytatásról beszélnek.
Stephen Dalton, a Hollywood Reporter kritikusa ilyen módon reagált a generációs traumákkal és identitással foglalkozó filmre: „Következetesen lenyűgöző vizuális látványosság. Stílusosan fényképezett és érzelmileg magával ragadó, tele merész kameramunkával és erős alakításokkal. Káprázatos magasröptű mutatvány."
Az angolszász szakmai sajtó többször is kiemelte a film vizuális világát, melynek megvalósításában a rendező Yorick Le Saux operatőrrel működött együtt. Peter Debruge, a Variety kritikusa egyenesen lenyűgözőnek nevezte a filmet és azt írja, hogy a közönség nehezen tér majd magához hiszen azt,
hogy a rendező a filmben látható kataklizmát egy bonyolult vágatlan jelenetben hogyan vette fel, csak találgatni lehet”.
Evolúció
A filmes és színházi munkáival világszerte elismert Mundruczó Kornél újabb filmjét idén tavasszal alig 13 nap alatt Németországban forgatta, a Proton Színház előadása alapján, melyet a Ruhrtriennale német színházi fesztiválon két évvel ezelőtt mutattak be azonos címmel. A történet örökül kapott traumákról és azok feldolgozásának lehetőségeiről szól.
A 97 perces alkotás a holokauszt traumájának három generáción - az áldozat Éván (Monori Lili), gyermekén, Lénán (Láng Annamária) és unokáján, Jónáson (Goya Rego) - átívelő hatásáról szól. A film kezdetén az auschwitzi koncentrációs tábor gázkamrájának takarítói egy csecsemőt találnak, majd a már megöregedett túlélő budapesti lakásában a közte és lánya között játszódó családi drámának vagyunk szemtanúi. A harmadik részben a lány és az unoka berlini életében követhetjük, milyen nehéz egy családnak a saját múltjával megbékélnie. A traumák átörökítésén túl az egyszerre költői és szürreális film a zsidó identitáshoz való egyéni viszonyra is keresi a választ az ellentmondásokkal teli Berlinben, de - ellentétben Mundruczó korábbi filmjeivel - pozitív kicsengésű, reménytelien zárul.
Mások az alkotás drámai hatását, emocionális mélységeit emelték ki. A Wrap újságírója, Steve Pond így fogalmazta meg gondolatait: „Érzelmileg mélyre hatoló meditáció a traumáról. Erőteljes. Az identitás és a veszteség kísértő és nehézségekkel teli feltárása. Nyugtalanító kérdéseket tesz fel az évtizedes traumák alakította identitásról."
A színészek kimagasló teljesítményét több kritikus hangsúlyozta. Jonathan Romney, a Screen International szerzője szerint „Autentikusan merész, olyan alakításokkal, amelyek kiemelik a film integritását és küldetéstudatát. Drámai szempontból a film legfajsúlyosabb része abban a kétszereplős jelenetben látható, ahol Monori (Lili) és Láng (Annamária) egy színpadi előadás teljes erejével hat ránk."
Elismerő szavakat kapott a forgatókönyv is. Joe Milo, az Upcoming nevű brit lap kritikusa szerint:
rengeteg szellemes párbeszéddel és költői pillanatokkal a forgatókönyv zökkenőmentesen mozog az intenzív konfrontációtól az elgondolkodtató csendig, és magával ragadó filmet produkál”.
A produkció a német Match Factory Productions és a hazai Proton Cinema koprodukciójában készült, a ZDF-ARTE és a Proton Színház közreműködésével, a Mitteldeutsche Medienförderung, a Film- und Medienstiftung NRW, a German Federal Filmfund, valamint a Nemzeti Filmintézet támogatásával. A filmet, melynek az egyik producere Petrányi Viktória volt, novemberben mutatják be a magyar mozikban, a Mozinet forgalmazásában.
Fejléckép: Láng Annamária és Monori Lili Mundruczó Kornél: Evolúció c. filmjében / Fotó: Yorick Le Saux, Mozinet