Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

2020.04.08. 16:10
Ajánlom
A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.
Colonel_Olivier_Voutier_1796-1877-233308.jpg

Olivier Voutier nevű francia zászlós és amatőr kincsvadász, a Milói Vénusz felfedezője (Fotó/Forrás: wikipedia)

Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az égei-tengeri Mílosz szigetén egy földműves az Aphrodité istennőt ábrázoló szobrot, az antik görög művészet remekét.

Jorgosz Kentrotasz egy antik rom körül dolgozott, hogy köveket vigyen haza építőanyagnak, amikor csákányával egy tágas üreget nyitott meg, tele márványdarabokkal. A közelben kutatott két katona kíséretében egy Olivier Voutier nevű francia zászlós és amatőr kincsvadász is, aki felfigyelt az izgatott görög serénykedésére.

Kentrotasz megpróbálta visszatemetni a leletet, hogy majd egyedül fejezze be a munkát, de a francia ezt nem hagyta és együtt teljesen kiásták a szobordarabokat. Voutier azonnal érintkezésbe lépett egy másik tiszttel, a klasszikus műveltségű Jules Dumont d'Urville-lel, aki felismerve a műalkotás jelentőségét, rábeszélte a konstantinápolyi francia nagykövetet annak megvásárlására. Időközben azonban Kentrotasz már egy helyi pópának adta el a szobrot, aki

Isztambulba akarta azt küldeni, s az utolsó pillanatban érkező Dumont és emberei csak dulakodás árán tudták ezt megakadályozni.

A franciának végül a korrupt helyi hivatalnokokat megvesztegetve sikerült a szobrot Franciaországnak megszereznie, jutalma Becsületrend és soron kívüli előléptetés lett. A műalkotást Párizsba érkezése és restaurálása után megcsodálta XVIII. Lajos király, majd a Louvre gyűjteményének féltett kincse lett.

1440px-Chora_Milos-233339.jpg

Mílosz szigete (Fotó/Forrás: wikipedia)

A görög földműves egy 202 centiméter magas, két darabra tört márványszoborra, egy almát tartó karra, egy szandálba bujtatott lábra és két férfi mellszoborra bukkant.

A félmeztelen nőt ábrázoló szobor részeit a hellén korban elterjedt technika szerint külön-külön faragták ki, majd összeerősítették azokat. A szobron látható apró lyukak arra utalnak, hogy az istennő annak idején ékszereket (fejpántot, nyakláncot fülbevalót) is viselt, a festéknyomom szerint ki is festették. A legenda szerint a karok akkor törtek le, amikor a franciák és a görögök egymással huzakodtak, de ebből egy szó sem igaz. A szobrot oly különlegessé tevő, hiányzó karok helyzetét többször próbálták rekonstruálni, de a rejtély rejtély maradt.

Venus_de_Medici-234038.png

Medici Vénusz (Fotó/Forrás: wikipedia)

A pároszi márványból, ruhátlan felsőtesttel, alsótestén köpennyel ábrázolt gyönyörű nőalak kilétének tisztázást megkönnyítette akkor még meglévő, letört bal kezében tartott alma. Az attribútum minden kétséget eloszlatott: a szobor Aphroditét, a szerelem istennőjét ábrázolja és az Iliász azon jelenetére utal, mikor Érisz viszályt szító gyümölcsét az istennők közül a legszebb, Aphrodité kapja. Hogy a közbeszédben mégis a szerelem és szépség istennőjének latin neve terjedt el, a név egyszerűségével és a Vénusz-szobrok korabeli népszerűségével magyarázható.

A mindmáig az antik szépség megtestesítőjének tekintett Milói Vénusz megszerzése szimbolikus jelentőséggel bírt a British Museum és a Louvre közi versengésben.

A francia kultúrpolitika azonnal népszerűsíteni kezdte a szobrot, amelyet a lehető legértékesebbnek, a híres Praxitelész, esetleg Pheidiász munkájának igyekeztek beállítani. Ennek az is oka volt, hogy a Napóleon által Itáliából zsákmányolt, a korban igen nagy becsben tartott Medici Vénusz szobrot 1815-ben vissza kellett szolgáltatni, ezért a Louvre és a francia nemzeti büszkeség számára új tárgyat kerestek. A valóság az, hogy a Míloszon még meglévő, időközben rejtélyes módon eltűnt talapzaton lévő felirat szerint a szobor alkotója Antiochiai Alexandrosz, aki vándorszobrászként dolgozhatott, s vélhetőleg megegyezik azzal az Alexandrosszal, aki Kr. e. 80 körül Thespiaeben nyert énekversenyt. Ez utóbbi feltevés persze vitatható, a Milói Vénuszt azonban mindenképpen a hellenisztikus kor végére, Kr. e. 150 utánra datálják.

A szobrot 1821-24 között a Louvre műhelyében Bernard Lange restaurálta. A két részt összeillesztette, a láb és a csípő letört részeit pótolta, az orr csonka hegyét átszabta, hogy márványból illeszthesse hozzá a hiányzó darabot, de végül mégis gipsszel dolgozott. A 2009-es újabb restauráláskor az orron végzett munkáját "barbárnak" minősítették, de végül ismét gipszből készítették el az új orrot.

Lange a hiányzó karokat is pótolni akarta, el is készítette mindkettőt, de ötlete olyan heves vitákat váltott ki, hogy ettől el kellett állnia.

louvre-aphrodite-dite-venus-milo_0-232711.jpg

Milói Vénusz (Fotó/Forrás: © 2010 Musée du Louvre / Anne Chauvet)

A remekművet, amely a Szamothrakéi Niké és a Mona Lisa mellett a Louvre három leghíresebb alkotásának egyike, 1871-ben a Párizsi Kommün idején kicsempészték és egy ládában a párizsi prefektúra pincéjében, majd a második világháború alatt egy vidéki kastélyban rejtették el, s mindkét alkalommal sértetlenül túlélte a harcokat. Mivel a szoborról a XIX. században másolatot készítettek, olaj-, szappan-, és gipsznyomok maradtak rajta, melyek idővel elszíneződtek a portól. Amikor 2009-ben úgy döntöttek, a teljes felületet megtisztítják a lerakódásoktól, váratlan felfedezésre jutottak: a nőalak jobb melle alatt lévő gipszpótlásban talált papírdarabról kiderült, hogy a "szépészeti beavatkozásra" 1936-ban került sor. A Louvre szakértőinek abban is dönteniük kellett, kiegészítsék-e a szobrot a XIX. században gipszből készített, ráillesztett, majd később eltávolított bal lábfejjel, s végül elvetették ezt a lehetőséget.

A restaurálás és tisztítás után a Milói Vénuszt egy számára berendezett hatalmas teremben helyezték el, hogy az előtte elvonuló évi hatmillió látogató a lehető legkedvezőbb körülmények között csodálhassa meg szépségét. Érdekes módon

a szobortól nem volt mindenki elragadtatva, a festő Renoir például "nagydarab zsandárnak" nevezte.

A Louvre felkérésére 2019-ben neves parfümkészítők alkottak saját illatot a múzeum néhány remekművének, köztük a Vénusznak is. A vizuális élményt kiegészítő különleges parfümöt fél évig, idén januárig lehetett a múzeum erre a célra létrehozott boltjában megvásárolni.

 

A fejléckép forrása: Wikipédia

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Ezt a viccet bizony mi értettük félre – kritika a Joker második részéről

Látszólag az egész világ gyűlöli Todd Philips kultikus filmjének folytatását. De vajon mi lehet az oka annak, hogy a rendező elképzelései és a rajongók várakozásai ennyire elmentek egymás mellett?
Vizuál

Japán lampiontól a fonott vécéülőkéig – megnyílt a Néprajzi Múzeum gyűjteményi állandó kiállítása

Több évnyi előkészítő munka után október 10-én megnyílt a Néprajzi Múzeum 3600 műtárgyat felvonultató, új gyűjteményi állandó kiállítása az Ötvenhatosok terén. Ennek létrejöttéről kérdeztük Szarvas Zsuzsanna főkurátort.
Színház

Duplapremierre készül a Katona József Színház

Október 11-én este debütál a Kamrában az Itt élet című előadás Máté Gábor rendezésében, míg október 12-én Tarnóczi Jakab Radical Relax című produkcióját mutatják be a nagyszínpadon.
Könyv

Kemény Lili nyerte a Margó-díjat

Nem című regényével Kemény Lili nyerte el 2024-ben a legjobb első prózakötetesnek járó Margó-díjat, amelyet a Margó Fesztivál megnyitóján adtak át október 10-én, immáron tizedik alkalommal. A különdíjat Kovács Dominik és Kovács Viktor vehette át a Lesz majd minden című kötetéért.
Színház

A Szalon Nyitány című zenés irodalmi esttel nyílik meg a Vígszínház negyedik játszóhelye

Október 12-én nyitja meg kapuit a Víg Szalon. Az első időszakban a Szalon Nyitány előadásai mellett Filmklubbal, a Víg Társalgó beszélgetéseivel, a Szívlapát című versszínházi produkcióval és a Vígkorúak Klubjával várja az érdeklődőket.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: Kiégés

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal két lesújtó tanulmány hatására egy fényképpel illusztrálja az emberiség élelmezési helyzetének aktuális állapotát. 
Vizuál kritika

Ezt a viccet bizony mi értettük félre – kritika a Joker második részéről

Látszólag az egész világ gyűlöli Todd Philips kultikus filmjének folytatását. De vajon mi lehet az oka annak, hogy a rendező elképzelései és a rajongók várakozásai ennyire elmentek egymás mellett?
Vizuál interjú

Japán lampiontól a fonott vécéülőkéig – megnyílt a Néprajzi Múzeum gyűjteményi állandó kiállítása

Több évnyi előkészítő munka után október 10-én megnyílt a Néprajzi Múzeum 3600 műtárgyat felvonultató, új gyűjteményi állandó kiállítása az Ötvenhatosok terén. Ennek létrejöttéről kérdeztük Szarvas Zsuzsanna főkurátort.
Vizuál hír

Oscar-díjra kvalifikáló fesztivál lett a Friss Hús

A 2025-ös fesztiválon a legjobb magyar animációs rövidfilm és a legjobb magyar élőszereplős rövidfilm kategória díjazottjai már jogosulttá válnak a 98. Oscar-díjra való nevezésre, ezzel jelentősen lerövidítve az egyébként bonyolult és szigorú jelentkezési procedúrát.
Vizuál ajánló

A bronzkor csodája – bárki megcsodálhatja a 3000 éves Somló-hegyi nyakéket a Nemzeti Múzeumban

A Nyakék a késő bronzkorból címmel megnyitott kamaratárlat a Nemzeti Múzeum Széchényi-termében látogatható. A bronzkor csodájára a Somló-hegyen bukkantak rá a múzeum régészei idén nyáron, a kincsleletet tartalmazó korsó felnyitásáról videó is készült.