Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

2020.04.08. 16:10
Ajánlom
A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.
Colonel_Olivier_Voutier_1796-1877-233308.jpg

Olivier Voutier nevű francia zászlós és amatőr kincsvadász, a Milói Vénusz felfedezője (Fotó/Forrás: wikipedia)

Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az égei-tengeri Mílosz szigetén egy földműves az Aphrodité istennőt ábrázoló szobrot, az antik görög művészet remekét.

Jorgosz Kentrotasz egy antik rom körül dolgozott, hogy köveket vigyen haza építőanyagnak, amikor csákányával egy tágas üreget nyitott meg, tele márványdarabokkal. A közelben kutatott két katona kíséretében egy Olivier Voutier nevű francia zászlós és amatőr kincsvadász is, aki felfigyelt az izgatott görög serénykedésére.

Kentrotasz megpróbálta visszatemetni a leletet, hogy majd egyedül fejezze be a munkát, de a francia ezt nem hagyta és együtt teljesen kiásták a szobordarabokat. Voutier azonnal érintkezésbe lépett egy másik tiszttel, a klasszikus műveltségű Jules Dumont d'Urville-lel, aki felismerve a műalkotás jelentőségét, rábeszélte a konstantinápolyi francia nagykövetet annak megvásárlására. Időközben azonban Kentrotasz már egy helyi pópának adta el a szobrot, aki

Isztambulba akarta azt küldeni, s az utolsó pillanatban érkező Dumont és emberei csak dulakodás árán tudták ezt megakadályozni.

A franciának végül a korrupt helyi hivatalnokokat megvesztegetve sikerült a szobrot Franciaországnak megszereznie, jutalma Becsületrend és soron kívüli előléptetés lett. A műalkotást Párizsba érkezése és restaurálása után megcsodálta XVIII. Lajos király, majd a Louvre gyűjteményének féltett kincse lett.

1440px-Chora_Milos-233339.jpg

Mílosz szigete (Fotó/Forrás: wikipedia)

A görög földműves egy 202 centiméter magas, két darabra tört márványszoborra, egy almát tartó karra, egy szandálba bujtatott lábra és két férfi mellszoborra bukkant.

A félmeztelen nőt ábrázoló szobor részeit a hellén korban elterjedt technika szerint külön-külön faragták ki, majd összeerősítették azokat. A szobron látható apró lyukak arra utalnak, hogy az istennő annak idején ékszereket (fejpántot, nyakláncot fülbevalót) is viselt, a festéknyomom szerint ki is festették. A legenda szerint a karok akkor törtek le, amikor a franciák és a görögök egymással huzakodtak, de ebből egy szó sem igaz. A szobrot oly különlegessé tevő, hiányzó karok helyzetét többször próbálták rekonstruálni, de a rejtély rejtély maradt.

Venus_de_Medici-234038.png

Medici Vénusz (Fotó/Forrás: wikipedia)

A pároszi márványból, ruhátlan felsőtesttel, alsótestén köpennyel ábrázolt gyönyörű nőalak kilétének tisztázást megkönnyítette akkor még meglévő, letört bal kezében tartott alma. Az attribútum minden kétséget eloszlatott: a szobor Aphroditét, a szerelem istennőjét ábrázolja és az Iliász azon jelenetére utal, mikor Érisz viszályt szító gyümölcsét az istennők közül a legszebb, Aphrodité kapja. Hogy a közbeszédben mégis a szerelem és szépség istennőjének latin neve terjedt el, a név egyszerűségével és a Vénusz-szobrok korabeli népszerűségével magyarázható.

A mindmáig az antik szépség megtestesítőjének tekintett Milói Vénusz megszerzése szimbolikus jelentőséggel bírt a British Museum és a Louvre közi versengésben.

A francia kultúrpolitika azonnal népszerűsíteni kezdte a szobrot, amelyet a lehető legértékesebbnek, a híres Praxitelész, esetleg Pheidiász munkájának igyekeztek beállítani. Ennek az is oka volt, hogy a Napóleon által Itáliából zsákmányolt, a korban igen nagy becsben tartott Medici Vénusz szobrot 1815-ben vissza kellett szolgáltatni, ezért a Louvre és a francia nemzeti büszkeség számára új tárgyat kerestek. A valóság az, hogy a Míloszon még meglévő, időközben rejtélyes módon eltűnt talapzaton lévő felirat szerint a szobor alkotója Antiochiai Alexandrosz, aki vándorszobrászként dolgozhatott, s vélhetőleg megegyezik azzal az Alexandrosszal, aki Kr. e. 80 körül Thespiaeben nyert énekversenyt. Ez utóbbi feltevés persze vitatható, a Milói Vénuszt azonban mindenképpen a hellenisztikus kor végére, Kr. e. 150 utánra datálják.

A szobrot 1821-24 között a Louvre műhelyében Bernard Lange restaurálta. A két részt összeillesztette, a láb és a csípő letört részeit pótolta, az orr csonka hegyét átszabta, hogy márványból illeszthesse hozzá a hiányzó darabot, de végül mégis gipsszel dolgozott. A 2009-es újabb restauráláskor az orron végzett munkáját "barbárnak" minősítették, de végül ismét gipszből készítették el az új orrot.

Lange a hiányzó karokat is pótolni akarta, el is készítette mindkettőt, de ötlete olyan heves vitákat váltott ki, hogy ettől el kellett állnia.

louvre-aphrodite-dite-venus-milo_0-232711.jpg

Milói Vénusz (Fotó/Forrás: © 2010 Musée du Louvre / Anne Chauvet)

A remekművet, amely a Szamothrakéi Niké és a Mona Lisa mellett a Louvre három leghíresebb alkotásának egyike, 1871-ben a Párizsi Kommün idején kicsempészték és egy ládában a párizsi prefektúra pincéjében, majd a második világháború alatt egy vidéki kastélyban rejtették el, s mindkét alkalommal sértetlenül túlélte a harcokat. Mivel a szoborról a XIX. században másolatot készítettek, olaj-, szappan-, és gipsznyomok maradtak rajta, melyek idővel elszíneződtek a portól. Amikor 2009-ben úgy döntöttek, a teljes felületet megtisztítják a lerakódásoktól, váratlan felfedezésre jutottak: a nőalak jobb melle alatt lévő gipszpótlásban talált papírdarabról kiderült, hogy a "szépészeti beavatkozásra" 1936-ban került sor. A Louvre szakértőinek abban is dönteniük kellett, kiegészítsék-e a szobrot a XIX. században gipszből készített, ráillesztett, majd később eltávolított bal lábfejjel, s végül elvetették ezt a lehetőséget.

A restaurálás és tisztítás után a Milói Vénuszt egy számára berendezett hatalmas teremben helyezték el, hogy az előtte elvonuló évi hatmillió látogató a lehető legkedvezőbb körülmények között csodálhassa meg szépségét. Érdekes módon

a szobortól nem volt mindenki elragadtatva, a festő Renoir például "nagydarab zsandárnak" nevezte.

A Louvre felkérésére 2019-ben neves parfümkészítők alkottak saját illatot a múzeum néhány remekművének, köztük a Vénusznak is. A vizuális élményt kiegészítő különleges parfümöt fél évig, idén januárig lehetett a múzeum erre a célra létrehozott boltjában megvásárolni.

 

A fejléckép forrása: Wikipédia

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Színház

Sikerdarabokat tesz online elérhetővé a Játékszín

Június 3-tól szerdánként találkozhat a közönség a színház újranyitása óta műsorra tűzött, ám színpadon már nem látható produkciókkal.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Vizuál

Hollywood legkeményebb pisztolyhőse ma is aktív - Clint Eastwood 90 éves

Karrierjét kis híján megakadályozta a saját ádámcsutkája, a hatvanas éveiben járva pedig kiderült, hogy rendezői tehetsége vetekszik a színészivel. Május 31-én lesz kilencvenéves Clint Eastwood.     
Klasszikus

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

Hatszor nősült az egyik leghíresebb agglegényt alakító színész

A még kardigánjaiban is hódító angolt Szexi Rexinek becézték a lapok. Hasonlóan ironikus, hogy legismertebb alakításai között több musical is van, pedig saját bevallása szerint alig pár hangot tud énekelni. Rex Harrison neve egybe forrt a My Fair Lady Higgins professzorával.
Vizuál morgan freeman

Morgan Freeman 83 éves

Morgan Freeman nem átlagos karriert futott be, 50 éves volt amikor a filmszakma igazán felfigyelt rá, azóta viszont több mint kilencven filmet forgatott és ma 83 éves.
Vizuál gyász

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Vizuál portré

Hollywood legkeményebb pisztolyhőse ma is aktív - Clint Eastwood 90 éves

Karrierjét kis híján megakadályozta a saját ádámcsutkája, a hatvanas éveiben járva pedig kiderült, hogy rendezői tehetsége vetekszik a színészivel. Május 31-én lesz kilencvenéves Clint Eastwood.     
Vizuál interjú

A hazai vásárlókra épít a közeljövőben a Faur Zsófi Galéria

„Meg fog változni a piac, a lokális vásárlókra kell felkészülni” – mondja Faur Zsófi, a Faur Zsófi Galéria tulajdonosa és vezetője, aki nagyon szeretné, ha az lenne ennek az elmúlt két hónapnak a tapasztalata, hogy igenis fontosak a lokális közösségek, a család, a barátok. Ők is ezt erősítik a Bartók Béla úton, azaz a Bartók Béla Boulevard-on, ahol a Kulturális Tizenegy Egyesület elnökeként online fesztivál szervezését vezeti.