Idén május 8. és 19. között rendezik meg a világ legnagyobb presztízsű filmfesztiválját, a Cannes-i Filmfesztivált. Már be is jelentették a versenyszekcióban induló filmeket, és az azon kívüli vetítésekről is szivárogtak a hírek – ezek, na meg a Birth. Movies. Death. cikke nyomán összeszedtük, mit várhatunk az idei seregszemlétől.
Cannes, mint piactér
A világ legjelentősebb filmrendezői ide, a legnagyobb filmművészeti teljesítmények oda, Cannes ma már egy hatalmas piactér, egy PR-paradicsom, ahol egyszerre keresik otthonukat a forgalamzó nélküli filmek, és mutatják be gigaköltségvetésű opuszukat a legnagyobb stúdiók. Hogy előbbi csoportból ki fog kitűnni, arra a vetítésekig várnunk kell - azt azonban máris tudhatjuk, hogy utóbbiak közül a Disney szolgáltatta a legnagyobb meglepetést:
az idei fesztiválon mutatják be a legújabb Star Wars-filmet, a Solo-t.

A 2018-as Cannes-i Filmfesztivál hivatalos plakátja (forrás: Festival de Cannes Facebook-oldala, Design: © Flore Maquin / Photo: Anna Karina és Jean-Paul Belmondo a Bolond Pierrot című filmben © Georges Pierre)
Persze nem ez az első Star Wars mozi a francia riviérán: korábban A klónok támadását és A sith-ek bosszúját is vetítették a fesztiválon. A Han Solo fiatalkori éveiről szóló mozi a Zsivány Egyeshez hasonló kiegészítő film, azaz nem a számmal megjelölt "nagy" filmsorozat tagja – ez azonban semmit nem jelent: a Zsivány Egyes jobb kritikákat kapott, mint az előtte bemutatott hetedik epizód, és világszinten több mint 1 milliárd dollárt termelt. A Solo-val is hasonlóak a stúdió vágyai, azonban az elmúlt években a közönség hozzászokott a menetrendszerűen érkező Star Warsokhoz, így sokkal nehezebb egy ilyen filmmel kasszát robbantani most, mint két éve – ezt mutatták a nyolcadik epizód bevételei is.
A Solo Cannes-i premierje tehát színtiszta marketingfogás: az egész világ Franciaországra figyel, oda vitték tehát bemutatójukat is.
Az elmúlt évek Star Wars filmjei összességében remek kritiákat kaptak, így ha most sem történt tragédia, valószínűleg a kellő buzz-t is megkapja a film a fesztivál ítészeitől. Egyedül a Solo körüli forgatási nehézségek adhatnak okot aggodalomra: állítólag a főszerepet alakító Alden Ehrenreich-hez beszédtanárt kellett fogadni, mert tapasztalatlan volt és nem tudta Harrison Fordot imitálni, a Chris Miller–Phil Lord rendezőpáros pedig szintén túl zöldfülű volt egy ekkora produkcióhoz, ezért a megbízható hollywoodi iparos, Ron Howard érkezett a helyükre.
Ki a Netflix-szel
Március 23-án Theirry Fremaux fesztiváligazgató bejelentette: a Netflix filmjei nem versenyezhetnek a fesztivál fődíjaiért.
A Netflix szereti a vörös szőnyeget, és szeretnének jelen lenni filmjeikkel. De a saját modelljük melletti kitartásuk most már szemben áll a mi modellünkkel. Figyelembe kell vennünk az olyan új, számottevő játékosok jelenlétét mint az Amazon, a Netflix, vagy nemsokára az Apple. De meg fogjuk védeni fesztiválunk szemléletét.
– nyilatkozta.
A Netflix modellje ugyanis pontosan szembemegy az immár évszázados moziterjesztési gyakorlattal: a filmek azonnal elérhetők, szinte mindenhol a világon. A Netflix a döntés ellen tiltakozva hiába magarázta, hogy két, a tavalyi fesztiválon vetítétett filmjüket (The Meyerowitz Stories (New and Selected); Okja) is bemutatták limitált ideig a francia mozikban, a fesztivál döntnökeit mindez nem hatotta meg.

Thierry Frémaux fesztiváligazgató Clint Eastwood-dal beszélget a tavalyi Cannes-i Filmfesztiválon (forrás: Cannes-i Filmfesztivál hivatalos honlapja)
A Netflix ezért úgy döntött, ha kizárják őt a versenyből, más módon sem óhajtanak jelen lenni - így Alfonso Cuarón Roma-ját sem vetítik majd.
Mindkét oldal álláspontja érhető: a hagyományos stúdiókat és konzervatív filmeseket egybefogó Cannes igyekszik védeni saját modelljét és értékeit, az új terjesztő pedig szeretne maga is nagy játékossá válni, és díjakat nyerni. Persze a Netflix-nek egyébként nincs szüksége díjakra vagy fesztiválvetítésekre: óriási előfizetői tábora révén garantáltan többen látják címeiket, mint a művészmozikban vetített filmeket. Ez pedig egyetlen dolgon múlik: hogy a Netflix algoritmusa besorolja-e az ajánlottak közé a filmeket – ha igen, akkor nincs szükség semmiféle kitüntetésre, a statisztika szerint az emberek nem eszerint döntenek.
Azt viszont Cannes-ban is el kell fogadniuk az embereknek, hogy a Netflix, az Amazon és társai itt vannak, és gyökeresen megváltoztatják a filmipart és a filmfogyasztási szokásokat is - érkezésüket el lehet odázni, de mindenképp tudomást kell venni róla és számolni kell velük.
A PR-csatározásnak ugyanis a legnagyobb vesztesei maguk az alkotók, akiknek filmjeit saját, vagy gyártójuk döntése értelmében a Netflix forgalmazza: ők esnek el az esetleges díjaktól és médiafigyelemtől, és a fesztivál is csak szegényebb lesz, hogy ők nem lesznek jelen filmjeikkel.
Hol van Nemes Jeles új filmje?
A Saul fia őrületes sikere, és Oscar-díja után joggal övezik felfokozott várakozások Nemes Jeles László legújabb filmjét, a Sunset-et. Legtöbben azt várták, hogy a mozit Cannes-ban mutatják be, hiszen ettől hatásosabb belépőt aligha lehetett volna választani, a Sunset azonban meglepetésre nem került be a versenyprogramba, ahogy más magyar alkotás sem. Nagy kérdés, vajon magával a filmmel voltak-e elégedetlenek Cannes-ban, vagy esetleg más áll a döntés mögött, ezt valószínűleg nemsokára megtudjuk.

Nemes Jeles László a Saul fiáért kapott Oscar-díjával (Fotó/Forrás: Jason Merritt / Getty Images Hungary)
Nem a Saul fia rendezője lesz az egyetlen meglepetés-hiányzó idén: a The Hollywood Reporter rajta kívül Mike Leigh történelmi eposzát, a Peterloo-t, Matthew McConaughey vígjátékát, a The Beach Bum-ot is hiányolja a felhozatalból, nem beszélve Lars von Trier pszichológiai thrilleréről, a The House That Jack Build-ről, amit sokan Trier nagy visszatérésének gondoltak: a rendező ugyanis hét éve nem járt Cannes-ban, miután a nácikkal szimpatizáló megjegyzése miatt kitiltották onnan. A fesztiváligazgató azonban a napokban egy rádióinterjúban elhintette, hogy folynak a tárgyalások, rá egy nappal pedig érkezett a hír: véget ért Trier száműzetése, filmjét versenyen kívül, de vetíteni fogját. Ezzel egyidőben jelentették be, hogy Terry Gilliam évtizedekig készülő, végre befejezett filmje, a The Man Who Killed Don Quixote fogja zárni a fesztivált.
Ha Nemes Jeles nem is lesz ott Cannbesben, nem marad a fesztivál magyar film nélkül: Szilágyi Zsófia első játékfilmje, az Egy nap a Kritikusok Hete elnevezésű szekcióba kapott meghívást - ebben a versenyben olyan filmesek tűntek fel a múkltban, mint Alejandro González Inárritu, Ken Loach, Francois Ozon, Jeff Nichols vagy épp Kocsis Ágnes. Az Egy nap című film egy háromgyerekes nő percekre beosztott életéről szól.

Kapcsolódó
Elsőfilmes magyar rendezőnő versenyez Cannes-ban
Szilágyi Zsófia első játékfilmje meghívást kapott a 71. cannes-i filmfesztiválra. A Szamosi Zsófia főszereplésével készített film egy háromgyerekes nő percekre beosztott idejéről szól.
Addig is íme a fesztivál eddig nyilvánosságra hozott programja:
Versenyfilmek
- Ahlat Ağacı – rendező: Nuri Bilge Ceylan
- Ajka / Айка – rendező: Szergej Dvorcevoj
- Beoning – rendező: I Cshangdong (이창동)
- BlacKkKlansman – rendező: Spike Lee
- Capharnaüm – rendező: Nadine Labaki
- Csiang hu er nu[9] – rendező: Csia Csang-ko
- Dogman – rendező: Matteo Garrone
- En guerre – rendező: Stéphane Brizé
- Lazzaro Felice – rendező: Alice Rohrwacher
- Le livre d’image – rendező: Jean-Luc Godard
- Les filles du soleil – rendező: Eva Husson
- Leto – rendező: Kirill Szerebrennyikov
- Netemo szametemo – rendező: Hamagucsi Rjuszuke
- Plaire aimer et courir vite – rendező: Christophe Honoré
- Shoplifters – rendező: Koreeda Hirokazu
- Three Faces – rendező: Dzsafar Panahi
- Todos lo saben (Nyílt titok)[10] – rendező: Aszhar Farhadi
- Un couteau dans le cœur – rendező: Yann Gonzalez
- Under the Silver Lake – rendező: David Robert Mitchell
- Yomeddine – rendező: A. B. Shawky
- Zimna wojna (Hidegháború) – rendező: Pawel Pawlikowski
Un Certain Regard
- À genoux les gars – rendező: Antoine Desrosières
- Chuva é Cantoria na Aldeia dos Mortos – rendező: João Salaviza és Renée Nader Messora
- Die Stropers – rendező: Etienne Kallos
- Donbasz / Донбáс – rendező: Szergej Loznica
- El angel – rendező: Luis Ortega
- Euphoria – rendező: Valeria Golino
- Girl – rendező: Lukas Dhont
- Gräns – rendező: Ali Abbasi
- Gueule d’ange – rendező: Vanessa Filho
- In My Room – rendező: Ulrich Köhler
- Les chatouilles – rendező: Andréa Bescond, Eric Metayer
- Manto – rendező: Nandita Das
- Mon tissu préféré – rendező: Gaya Jiji
- Muere, monstruo, muere – rendező: Alejandro Fadel
- Rafiki – rendező: Wanuri Kahiu
- Sofia – rendező: Meryem Benm’Barek
- The Gentle Indifference of the World – rendező: Adilkhan Yerzhanov
- Ti csiu cuj hou je van – rendező: Pi Kan (畢贛)
Versenyen kívül