Vizuál

A nő, aki levegőbe rajzolja az emlékeket

2016.05.30. 08:42
Ajánlom
A nemzetközileg elismert, húsz éve Berlinben élő Chiharu Shiota a 2015-ös, Velencei Képzőművészeti Biennálén Kulcs a kézben című művével aratott osztatlan sikert. Az installációs művész huszonkétezer kulcsot vörös fonalakon levegőbe emelő, Emlékeső című kiállítása Szentendrén, a Kmetty Múzeumban és a Szentendrei Képtárban látható októberig.

- Először jár Magyarországon. Hogyan került kapcsolatba hazánkkal és Szentendrével?

- Gulyás Gábor, a Ferenczy Múzeumi Centrum igazgatója tavaly megnézte a Velencei Biennálén rendezett kiállításomat és hívott, hogy állítsak ki itt is. Egyébként berlini irodámban a legkedvesebb menedzserem magyar, ami újabb érv volt amellett, hogy végre eljöjjek ide. Így hát idén januárban Magyarországra repültem, bebarangoltam ezt a fantasztikus várost, s persze a Szentendrei Képtárat, amelyet varázslatos, mágikus térnek éreztem már akkor is. Örülök, hogy bemutathatok itt egy fontos projektet.

Chiharu Shiota

Chiharu Shiota

- Nagyon sok hétköznapi tárgyat használ az installációihoz a cipőktől elkezdve a bőröndökig. Gyakran visszatér azonban a kulcshoz, ahogy most is. Vehetjük úgy, hogy a kulcs a legfontosabb objektum, ami inspirálja az installációit?

- Gyakran használom ugyanazt a tárgyat újabb és újabb installációkban, talán azért is, mert elsőre sokszor nem érzem befejezettnek a munkát. A kulcs valóban roppant fontos a számomra. Annyira kötődik az emberi élethez – nagyon személyes, különleges tárgy.

- Hogyan került közel ehhez a tárgyhoz?

- Az elmúlás megélése révén. Két évvel ezelőtt terhes voltam, de elvesztettem a gyermekemet. Három hónapra rá az édesapám is eltávozott. Valami fontosat kerestem, amiben az emlékezés által feloldódik a fájdalom – így találtam rá a kulcsokra.

20160512 110038

20160512 110038

- Míg a Biennálén egy facsónakot épített az installációba, most ugyanezt vörös fonalból hozza létre. Hogyan kötődik egymáshoz a csónak és a kulcs?

- A csónak formája olyan, mikor a két kezünket összetesszük, és ebben a nyitott kézben tartjuk a kulcsot. A csónak az embert és az időt is szállítja, mert a kulcs egyszerre emlék és jövő.

- Több installációjában is fekete fonalat használ, a kulcsoknál viszont mindig pirosat.

- A fekete az univerzumon kívüli világ számomra, az éjszakai ég, a tejút. A piros az univerzumon belül van, a testen belül, akár a vér. Japánban a piros szín a kapcsolatokat is szimbolizálja. Ha pedig jobban megnézzük, a kulcsok emberi alakra hasonlítanak. De a fonal ugyanígy jelzi az ember és sors közötti kapcsolatot is.

Shiota Chiharu The key in the hand 3

Shiota Chiharu The key in the hand 3

- Ahogy a Biennálénál, a most nyíló tárlatnál is kérte, hogy az emberek ne csupán kulcsokat küldjenek, hanem írják meg a hozzájuk kötődő történeteiket is. Volt olyan emlék, amely különösen nagy hatással volt önre?

- Volt egy lány, aki nagyon sok egyforma kulcsot küldött el nekem. Ezek a lány édesanyjáé, egy Alzheimer-kóros hölggyé voltak, aki mindig elvesztette őket, emiatt egyfolytában újakat kellett csináltatni neki, de később szinte mindig meglettek. Mikor az édesanyja elhunyt, a lány elküldte ezeket a kulcsokat. Nagyon erős volt számomra ez az üzenet. Amikor az emberek kulcsot küldenek, egyszersmind fontos emlékeket adnak: az érzést, hogy nem tudják kidobni az adott kulcsot.

- Ön használta már fel saját kulcsát egy installációban?

- Igen, a régi, berlini stúdióm kulcsait. Nagyon sokat alkottam ott és nem tudtam kidobni őket.

Chiharu Shiota Emlékeső kép

Chiharu Shiota Emlékeső kép

- Hogyan építi fel ezeket a döbbenetesen látványos installációkat?

Ahogy az agyban is összekapcsolódnak az emlékek, a kulcsokat egyenként és csoportosan is összeköti a vörös szál. Sorokat hozok létre a saját ritmusomra. Olyan, mintha vázlatokat rajzolnék a levegőbe. Egyik vonalat a másikra, három dimenzióban. Régebben festettem, ma a környezetemet töltöm meg szálakkal. A saját, belső univerzumomat hozom ilyenkor létre a külső világban, amely szintén az enyém, mert magamból adok ki valamit.

- Mi történik az installációkkal a kiállítási idő letelte után?

A fonalakat levágják, és ebben a formában az alkotás nem létezik tovább. Az installációban a pillanat a legfontosabb. Ezt a pillanatot, az emlékeket magunkkal visszük, ilyen módon a kiállítás örökre megmarad.

A kiállítást mi is megnéztük, itt elolvashatja, milyennek találtuk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Klasszikus

Mikor kezdtünk el ráadást követelni a hangversenyeken?

Megszokott dolog: ha a műsor megengedi, addig tapsolunk, míg a muzsikus újra színpadra nem jön, és ráadást ad. Mint minden hagyomány, ez is elkezdődött valamikor.
Klasszikus

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.
Vizuál

Átadták a hazai szinkronszakma legrangosabb díjait

A közönség és a kuratórium is szavazott, többek között díjat kapott Bobby Ewing magyar hangja és a Csernobil című sorozat szinkronja is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál

Átadták a hazai szinkronszakma legrangosabb díjait

A közönség és a kuratórium is szavazott, többek között díjat kapott Bobby Ewing magyar hangja és a Csernobil című sorozat szinkronja is.
Vizuál hír

Tizenkettedik a Saul fia a száz legjobb film közül a Guardian szerint

A The Guardian kritikusai a 21. század legjobb filmjeinek listáját állították össze, ebben a százas gyűjtésben azonban csak a 2000 után született alkotásokat vették figyelembe. Nemes Jeles László Tarantinoval, Ang Lee-vel, Iñárritu-val és Almodóvar-ral egy mezőnyben!
Vizuál morphoto

KÉP-regény: Elefánt kaland

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, mit tanult az afrikai szafariján az elefántokról..
Vizuál ajánló

Lesznai Anna élete talákozik Zoób Kati nagymamájával

Péntektől látogatható a Lesznai Anna életművéből és Zoób Kati divattervező száz évvel későbbi, az egykori író, költő és iparművész által is inspirált kollekciójából nyíló tárlat a kecskeméti Katona József Múzeum Cifrapalota kiállítóhelyén.
Vizuál Film

Menekülés az arisztokráciába

Végre ismét megpillanthatjuk a Downton Abbey ismerős sziluettjét, kószálhatunk a tökéletes angol gyepen, és már szélesvásznon csodálhatjuk a tökéletes szereplők tökéletes jelmezeit. Kérdés, hogy ez elég-e? Kérdés, hogy akarunk-e egyáltalán többet?