Mit kezdjünk a valósággal, ha a szemünk láttára törik végtelen számú darabra? Mit kezdjünk azzal a ténnyel, hogy több, egymást kizáró igazság létezik egyszerre? – veti fel a kiállítás kurátora, Haynal Ákos, aki szerint a médiát uraló zajban eltűnnek a viszonyítási pontjaink, figyelmet pedig csak a szenzáció kaphat.
E problematika köré épül a P.S.E.U.D.O. alkotócsapat kiállítása. Három fotográfus, A Fehér Vera, Budavári Csaba és Hegedűs Ákos/morpho, valamint két író, Magyary Ágnes és Weiner Sennyey Tibor egymásra reflektáló fotográfiái és írásai a különböző valóságok megalkotásáról szóló diskurzushoz kapcsolódnak.
A pannon párduc számos nézőpontból megvilágított története vagy Leia hercegnő és Einstein találkozása, esetleg Milán zavarba ejtően őszinte világa mind olyan valóságok, amelyek legalább annyira igazak, mint amennyire képzeltek.
Hegedűs Ákos/morpho – Milán világa
Nyugtalanító arra gondolni, hogy a valóságnak csak egy apró, nem túl fontos szeletét képviseljük és érzékeljük, és lehetetlen megismernünk teljesen. Rémisztő, hogy a világ végtelen komplexitásából fakadóan sorsunk nagyrészt kiszámíthatatlan, és létezhetnek egymást kizáró igazságok. Szorongásunk természetes módon abból fakad, hogy eltűnnek biztosnak látszó kereteink, világunk nem a Világ lesz.
Korunk eszközei az instant kielégüléssel és végtelen szórakoztatással gyermekké tesznek minket. Olcsón jutunk jó érzésekhez az önreflexió teljes hiányával, ám a valóságot még a lehetőségeinkhez képest is torzítva látjuk.
Egy infantilis társadalom milyen valóságot mutat? Milyen megküzdési módszereket tud tanítani a jövő generációnak?
Milán világa egy a rengeteg világ közül, amelyik az emberek fejében kialakulhat. Milán (9) az alfa generáció tagja, akinek élete minden egyes pillanatát meghatározza a digitalizáció. Milán világa azért is különleges, mert a mi világunkból hozzá befutó ingerek feldolgozását megzavarja, módosítja az Asperger szindróma, az autizmussal rokon spektrumzavar. Milánnak ezért sajátos viszonya van a valósággal, hiszen az átlagostól eltérő gondolkozása miatt, ha szeretne, akkor sem tudna hazudni.
A Fehér Vera – A kisk un párduc (Panthera Cumania Minor)
A kiskun párduc felbukkanása olyan érzékeny időszakban és olyan szövevényes módon történt, hogy az emberek számára szinte esélytelenné vált a bestia létezését hiteles mérlegre tenni. A média egyik pillanatban félelmetes, valódinak tűnő, másik pillanatban sánta vagy egyenesen vicces álbizonyítékokkal állt elő, hogy fenntartsa az érdeklődést. Felbukkant valami, amit csak e párduc vágyteljesítése elégíthetett ki.
Kérlelhetetlenül üres pusztaságunk hírnév-szomja büszke kebleket dagasztott: van, van nekünk párducunk!
A párduc-legenda úgy kellett nekünk, mint egy falat kenyér – elhatároztam hát, hogy én is fenntartom, hozzájárulva szájhagyomány útján sarjadzó közkincseink létezéséhez. Ezért útra keltem. Útközben minden bokor, minden fa mögött a fekete bestiát várva, ugrásra készen, hogy ráleljek az állatra. A híres vándorló homokbuckákhoz vitt az utam, Fülöpházára, hol maga a táj is párductermészetű, jól bújható, konkáv.
Budavári Csaba – Pseudo
A tömegkommunikációs eszközökön keresztül szelektált, egy bizonyos értékrendnek megfelelő információkat kapunk, ezért lehetséges az, hogy bizonyos nézetek hangsúlyosabban jelenek meg, míg mások kevésbé.
Ez olyan érzést kelt, hogy az a vélemény, amit a médiában hallunk, a többség véleménye, jobban elfogadott, ezért bátran hangoztathatjuk.
Így az alulreprezentált nézetek annak ellenére elsikkadnak, hogy léteznek. Ez a jelenség a „csend spirál”. (Elisabeth Noellé-Neumann)
Fejléckép: Milán Világa, Szegénység (fotó: Morpho)