Olimpia Maidalchini Pamphilj portréját a 17. század közepén festette a spanyol mester, Diego Velázquez, ami a jövő hónapban kalapács alá kerül a Sotheby’s árverésén. Az aukciósház vezetői két-hárommillió dollárra becsülik a festmény értékét, amelyen a 17. század egyik legmanipulatívabb nőalakja pózol hűvös tekintettel. Olimpia Maidalchini Pamphilj a pápai trón mögötti legfontosabb hatalom volt, X. Ince pápa sógornője, aki egyes legendák szerint a szeretője is lett, miután vagyonos férje, a pápa testvére, Paolo Nini meghalt. Innen kapta a Papessa, azaz "női pápa" becenevet. Egy "barokk rocksztár" volt, jellemzi őt Eleanor Herman, az Olimpia Maidalchini igaz története című könyv szerzője. „A katolikus világból nők százai sereglettek Rómába, hogy a palotája előtt köszönthessék őt, amikor a hintója elgurul előttük” – teszi hozzá. Hihetetlen volt ugyanis, hogy egy nő ilyen magasságokba emelkedjen a katolikus világban, ahol egyébként egyáltalán nem voltak nők.
Donna Olimpia beleszólt a külpolitikába, és ő maga választotta a kardinálisokat is.
A királyok és királynők egész Európából ajándékokat, aranyat és gyémántot küldtek neki, hogy elnyerjék a kegyeit. Ince pápa pedig egyetlen döntést sem hozott a megkérdezése nélkül.

Diego Velázquez: Olimpia Maidalchini Pamphilj portréja (Fotó/Forrás: Chris J Ratcliffe / Getty Images Hungary)
Éppen ezért a pápai udvar férfi tagjai féltek és tartottak tőle. Egyikük a vatikán női szörnyének nevezte őt, valaki pedig azt jegyezte fel róla rosszallóan, hogy a pápa hagyja magát egy nő által irányítani. Egy másik kardinális pedig azt mondta:
Róma vezetése egy kurva kezében van.
Ugyanakkor a római művészek, zenészek, drámaírók és szobrászok élvezték a kegyeit. Többek között ő támogatta a Piezza Navonában álló Fontana dei Quattro Fiumi szökőkút létrejöttét, ami ma a város egyik fő látványossága. Kapcsolatba került Velázquezzel is, aki második római útja alkalmával le is festette Donna Olimpiát. Ezen a portrén a festő kiváló érzékkel kapta el a karaktert – láthatjuk, milyen zord egyéniség volt.
A festmény tulajdonjogai 1724-ig dokumentálva voltak, azután azonban nyomuk veszett. A portré végül Hollandiában kötött ki, ahol az 1980-as években aukcióba bocsátották „ismeretlen németalföldi festő” képeként. Egy privát gyűjtő vette meg, aki eladta a legutolsó tulajdonosának.
Amikor behozták a festményt az amsterdami Sotheby’s-hez, fogalmuk sem volt, hogy ez egy Velázquez-festmény.
De az aukciósházunk egyik munkatársa kiszúrta a festmény hátoldalán elrejtett leltári számot. Azonnal világossá vált számunkra, hogy Velázquez hosszú ideig elveszettnek hitt, Donna Olimpiát ábrázoló portréjáról van szó” – mondta a Sotheby’s vezetője, James Macdonald.
Meg is mutatták néhány európai Velázquez-szakértőnek a képet, akik megerősítették annak eredetiségét. „Nagyon izgalmas volt, ahogy összeállt a kirakós játék. Hihetetlen volt látni az arcokat, amikor rácsodálkoztak, hogy az elveszettnek hitt Velázquez-festménnyel állnak szemben” – fogalmazott MacDonald. A portré a Sotheby’s július 3-ai árverésén kerül kalapács alá néhány Gainsborough, Constable, Turner, Rubens, Botticelli és Brueghel képpel egyetemben. Az aukciósház vezetői szerint akár 66 millió dollárért is elkelhet a festmény.
(forrás: The Guardian)